Ergens is het wellicht ook een kwestie van leren accepteren. De huidige spelers hebben zich bij de huidige tribalwars instellingen en mogelijkheden neer gelegd en vinden het nog steeds leuk.
Als je een spel niet leuk vind dan speel je het niet, simpel zat, bestaat geen excuus voor. Als je het nog speelt tegen je zin in dan zou je eerst eens bij jezelf moeten kijken en er gewoon mee moeten stoppen in plaats van proberen het spel (jaren) te veranderen naar jou persoonlijke voorkeuren.
Dit is bij lange na niet het enige spel wat in een vorm van ‘vaardigheden en kennis’ veranderd naar ‘pay 2 win’. En ja, we weten allemaal dat je het ook kan farmen en met veel activiteit kom je er ook wel. Maar het is en blijft een vorm van ‘pay 2 win’.
Logistiek er achter is ook helemaal niet zo ingewikkeld. Een spel start als free2play in overtuiging dat een grote hoeveelheid spelers het spel spelen, als het verouderd en mensen andere spellen gaan spelen halen ze niet genoeg inkomsten meer uit de vele verschillende inkomsten die je krijgt van een aanzienlijke hoeveelheid spelers activiteit. Dit zoek je dan ergens anders om te compenseren voor de verschillende uitgave posten. Denk aan PP, vrijwillige moderatoren, herhaling van bestaande vormen van het spel (dezelfde events, werelden). Uiteindelijk zijn er nog altijd uitgaven zoals bijvoorbeeld de servers en website zelf, het personeel/support, menige onderhoud. Normaal gesproken zou een spel een ‘make-over’ na verloop van tijd doen, nieuwe events en nieuwe spelvormen. Maar dan moet daar wel geld voor zijn of enige indicatie dat het er zal komen indien ze daarin investeren.
In het ergste geval zijn de “PP abusers” momenteel één van de weinige inkomst bronnen waarop ze waarschijnlijk het spel draaiende kunnen houden zo niet ze het spel bestaand houden met verlies puur voor de overige spelers. Helemaal niet zo gek dus. Ik denk dat een wijze les die vele uit deze wereld kunnen leren dat je er ook komt zonder hevige pp abuse of hulpmiddelen, zo zijn er wel wat rolmodellen deze wereld.