Goedemiddag allemaal!
Ik wil hierbij een discussietopic openen over de toekomst van WvW en daarbij wil ik een idee voorleggen. Nu WvW weer bloeit en actief is, lijkt het mij een goed moment om erover na te denken hoe we deze activiteit kunnen behouden. Algemeen bekend is namelijk de trend dat wanneer het forum zo actief is, er irritatie ontstaat, men te veel tijd is aan het bijhouden van het potje (waardoor men afhaakt) en er WvW zo langzaamaan weer inactief raakt.
Aangezien de eerste signalen alweer merkbaar zijn, dat nu hetzelfde dreigt te gebeuren, wil ik hierbij dus een idee voorleggen. Het is niet zo ingewikkeld, maar het lijkt mij dat het veel irritaties wegneemt en ervoor zorgt dat de drempel voor het spelen van WvW, die behoorlijk hoog ligt doordat het spel zoveel tijd in beslag neemt als het zo actief is, verlaagd wordt.
Mijn idee: vanaf heden wordt het spelerslimiet per potje 20 spelers. Met een spelersaantal van 20 kunnen deftige potjes gespeeld worden zonder dat er overdreven veel activiteit nodig is. Claim-potjes met 20 spelers komen meestal rond de 50 pagina's uit en dat is een stuk schappelijker aantal dan de 100+ die we met het huidige potje gegarandeerd zullen bereiken.
Ik wil hierbij kort de voordelen en de eventuele nadelen opsommen, zodat jullie een beeld krijgen van waarom dit idee mij beter lijkt. Om te beginnen met de
voordelen:
- Met potjes van 20 personen is het gemakkelijker om een goede rolverdeling te maken. Ervaring leert dat potjes met 15/20 spelers het makkelijkst te balancen zijn en daardoor ook het best speelbaar zijn.
- Vanaf heden kunnen er twee rondes tegelijkertijd gespeeld worden. Dit houdt in dat er twee potjes zijn met verschillende instellingen, waardoor men meer keuze heeft. Zo kan er een basic-potje geleid worden voor de beginners, terwijl er tegelijkertijd een uitdagende ronde met experimentele instellingen plaats kan vinden voor de ervaren WvW-ers onder ons. (of in ieder geval voor de spelers die eens 'wat anders' willen proberen).
- Spelers kunnen als zij daar behoefte aan hebben twee rondes tegelijkertijd spelen. Mocht je dus als nog de hele dag no-life willen WvW-en, dan kan dat gewoon nog!
- Het lijkt mij handig dat de twee rondes niet tegelijkertijd starten, maar juist één week na elkaar. Dus dat de ene week een ronde start en de week daarna de volgende. Hierdoor start er iedere week een ronde en hoeven spelers nooit lang te wachten om in te stappen. Wanneer spelers namelijk twee weken moeten wachten op een nieuwe ronde, kunnen zij daarbij hun motivatie kwijtraken.
Dan wil ik het nog kort hebben over de
nadelen:
- Sommige rollen (zoals enkele neutrale rollen) zijn niet geschikt voor rondes met minder dan 25/30 spelers, omdat ze dan een te grote invloed op het spel hebben. Deze zullen dus niet zo snel meer gebruikt kunnen worden.
- Je hebt wat meer spelleiders nodig, maar met het huidige aantal ingeschreven spelleiders, moet dat wel goed komen.
- Het kan zijn dat iedereen aan het potje van een bepaalde spelleider mee wil doen. De kans is groter dat je dus niet aan de ronde mee kunt doen, die je graag wilt spelen. Aan de andere kant zullen er wel meer rondes gehost worden, waardoor de kans groter is, dat er iets (anders) voor jou tussenzit.
- Laat het in dit topic weten als je meer nadelen weet, het staat je vrij om dit hele idee af te zeiken
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening over dit idee. Naar mijn mening heeft het heel veel voordelen en zal het alleen maar zorgen voor stabiliteit, maar ik ben natuurlijk nogal bevooroordeeld. Als dit idee in goede aarde valt, dan lijkt het mij slim om het zo snel mogelijk te implementeren!
Dus brand los allemaal. Ik hoor graag van iedereen hun mening
Groeten,
Gijs
PS. Spam wordt direct gemeld aan de mods. Wil dit topic graag spamvrij houden, zodat er een serieus discussie gevoerd kan worden.