Kernuitstap een goed idee?

DeletedUser

Guest
Gewoon een beetje hybride blijven.

Als het beter met Nederland gaat gewoon meer subsidies geven voor zonnepanelen en andere energie vooral in de zomer wat duurder maken?
 

DeletedUser13801

Guest
Gewoon een beetje hybride blijven.

Als het beter met Nederland gaat gewoon meer subsidies geven voor zonnepanelen en andere energie vooral in de zomer wat duurder maken?

Huh, hoe bedoel je?

Het is nu nog veel te klein om van te leven. Stimuleren is prima, maar stoppen met kernenergie hoeft helemaal niet. Overigens kan de toevoer daar ook wel even doorgaan als ik me niet vergis.

Je kunt het wel langzaam afbouwen, maar ik betwijfel dat het gaat gebeuren.
 

DeletedUser

Guest
Nou door de crisis lijkt het me nu niet verstandig om subsidies te gaan geven.
Dus als het beter met Nederland gaat kunnen we zo overstappen naar meer groens.
 

DeletedUser13801

Guest
Nou door de crisis lijkt het me nu niet verstandig om subsidies te gaan geven.
Dus als het beter met Nederland gaat kunnen we zo overstappen naar meer groens.

Het idee achter die subsidies is dat de prijs daalt door de grote aantallen die worden gekocht wat resulteert in een groei in de zonnepanelenmarkt. Juist in de crisis doen dus, dan investeer je in de economie.
 

DeletedUser

Guest
Momenteel investeert Nederland ook ontzettend veel in zonneenergie btw, subsidie op zonnepanelen op daken etc.

Nee, nauwelijks.
Een 4 jaar geleden dacht ik, was er een regeling die ervoor zorgde dat de prijs voor zonne energie voor consumenten gelijk zou zijn tussen 'grijze' stroom uit het stopcontact, of zonnepanelen op het dak. En bij 'overproductie' was de energie maatschappij verplicht het terug te nemen en hier een 'redelijke prijs' voor te betalen.

Nu is het nog enkel dat een maatschappij een 'redelijke prijs' moet betalen, bij terug geleverde stroom.

Momenteel inversteert China veel in zonne energie, idem dito voor Duitsland. We zijn momenteel over de 'peak oil' heen, en er is nog meer dan genoeg olie, kijk naar Canada etc, waar er modder/olie velden zijn. Prijs van dat winnen is 2x zo hoog ongeveer.

Goed, de prijs voor olie gaat stijgen, zonne energie daalt. Uit eindelijk wordt zonne-energie goedkoper (als we er even vanuit gaan dat er óf organische zonnecellen komen óf dat de prijs van kostbare metalen niet explodeert), en de productie zit dan in Duitsland en China (daar zijn ze al begonnen met ontwikkelen). Voordeel voor ons, wij kunnen het bij hen gaan kopen! :D

Om weer even terug te komen op 'de kern van de discussie'.

Kernenergie is prima, kernafval opslag is echter wel een probleem. Je moet het een tientallen duizenden jaren laten staan. En dat is lang, even ter illustratie, 2300 jaar geleden begon het romeinse rijk. Dus zo'n factor 10 meer kost het voordat het relatief veilig is.

Dus dan zijn er verschillende ideeën, bijvoorbeeld het de ruimte in schieten, wat nogal duur qua brandstof schijnt te zijn.
Ander idee was het in de oceaan te dumpen. Maar dat scheen niet zo goed te zijn voor de vissen, welke wij weer gingen eten. Ook een slecht idee. (heeft rusland overigens wel gedaan)

Onder de grond stoppen dan? Daar hebben we ervaring mee in Duitsland. Die hadden het in een oude mijn gezet, oeps, de mijn begon onder wat er te lopen, en er kwam radioactief afval in het drinkwater. Foutje.
Dus weer al het radioactief materiaal naar boven halen, en ergens anders stoppen. En de mensen die het hadden gedronken gratis de kanker van behandelen :D (wat altijd al gebeurd, maar toch).

Dus ja, kern energie is prima, zolang het afval ergens kan worden opgeslagen, en dat is er tot op heden niet.
 

DeletedUser30312

Guest
De opslag van kernafval blijft een probleem. Maar als daar genoeg in geïnvesteerd wordt moet dat mogelijk zijn. De prioriteit moet echter wel liggen bij het ontwikkelen van schone methoden wind, zon en water. Laatstgenoemde is in Nederland wat lastig gezien het gebrek aan hoogteverschil. Echter zijn er nog andere opties mbt het opwekken van stroom uit water. Namelijk door zoet en zout water langs elkaar te laten stromen met een membraan ertussen Link.

Verder moet ik wel zeggen dat ik de gevaren wat straling betreft die hier beschreven wat overdreven vind, echter als het fout gaat is er wel een groot probleem. Uiteraard kan het niet boven de grond bewaard worden. Maar een goede opslag onder de grond goed afgeschermd van grond water lijkt me haalbaar. Echter nogmaals de prioriteit moet liggen bij schone energie.

De gas/olie prijzen zullen stijgen, en net zoals bij kolencentrales komt daarbij veel CO2 vrij, en de effecten daar van zijn bij iedereen bekend lijkt me. Echter is er nog wel verschil in mening hoe groot dat effect is.
 

DeletedUser

Guest
Momenteel investeert Nederland ook ontzettend veel in zonneenergie btw, subsidie op zonnepanelen op daken etc.

Sinds 2009 of 2010 niet meer. Je hebt af en toe nog een aanbieding van de Fabrikant zelf. Ketel Fabrikanten bv; adverteren wel eens met een set waarbij je de panelen voor een leuke prijs erbij krijgt.
 

DeletedUser

Guest
In België liggen Tihange 2 en Doel 3, beide kernreactoren, stil wegens inspecties naar scheurtjes in de reactovaten. Een aannemer uit Nederland, ondertussen al failliet, heeft tientallen jaren geleden reactorvaten geproduceerd voor beide reactoren. Blijkbaar faalt het productieproces van toen, vermits de reactorvaten talrijke scheurtjes vertonen.

Er wordt nu onderzocht in hoeverre dit een gevaar kan opleveren. Dit betekent dat beide reactoren tot minstens het einde van dit jaar stil zullen liggen. Blijkbaar is dat plots allemaal niet zo'n probleem meer, hoewel de stroomvoorziening toch het argument bij uitstek is tegen het sluiten van de reactoren. Nu worden er 2 reactoren gesloten in de winter, wanneer de hoogste energievraag is. En dat blijkt allemaal geen probleem te zijn. Begrijpe wie begrijpe kan...of gewoon de juiste conclusies trekken.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.279
Wat mij betreft kunnen we beter inspelen op duurzame energie.

Sowieso levert de kerncentrale in Belgie maar 4% van de energie in Nederland. Dit is alsnog best veel (zon 200.000 huishoudens). Maar als je ziet dat andere energie al 96% energie en met extra onderzoek en investering relatief nog meer lijkt me dat een veel slimmere oplossing. Plus je zit niet met het probleem van het gevaar/afval. Nadelen zijn wel de verloren banen, zeker is dit in Zeeland jammer waar er toch al banen zijn.

Ergens voel ik dan ook weer wat voor een 2e kerncentrale, maar doe dan wel zo investeren dat deze centrale meer rendement heeft dan die in Borsele en maak de banen aantrekkelijk zodat er meer mensen in Zeeland komen wonen. Je hebt dan ook weer een probleem minder dan mensen met verstand van kernenergie mogelijk naar het buitenland vertrekken.
 

DeletedUser13801

Guest
Wat mij betreft kunnen we beter inspelen op duurzame energie.

Sowieso levert de kerncentrale in Belgie maar 4% van de energie in Nederland. Dit is alsnog best veel (zon 200.000 huishoudens). Maar als je ziet dat andere energie al 96% energie en met extra onderzoek en investering relatief nog meer lijkt me dat een veel slimmere oplossing. Plus je zit niet met het probleem van het gevaar/afval. Nadelen zijn wel de verloren banen, zeker is dit in Zeeland jammer waar er toch al banen zijn.

Ergens voel ik dan ook weer wat voor een 2e kerncentrale, maar doe dan wel zo investeren dat deze centrale meer rendement heeft dan die in Borsele en maak de banen aantrekkelijk zodat er meer mensen in Zeeland komen wonen. Je hebt dan ook weer een probleem minder dan mensen met verstand van kernenergie mogelijk naar het buitenland vertrekken.

Ja, maar hoeveel van die 96% is nu duurzame energie dan? Ook niet zoveel toch? Ik geloof dat balkende flink in kolencentrales heeft geïnvesteerd. (maar ik dacht ook dat er veel in zonneenergie werd geïnvesteerd dus wie ben ik :p)
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.279
Dat weet ik niet, nog niet genoeg lijkt me. Kolencentrales en gas zal voor een deel zijn ook ja.

Zonne energie lijkt mij wel slim eigenlijk. Gewoon bij elk huishouden een paar dingen op zon dak!
 

DeletedUser13801

Guest
Dat weet ik niet, nog niet genoeg lijkt me. Kolencentrales en gas zal voor een deel zijn ook ja.

Zonne energie lijkt mij wel slim eigenlijk. Gewoon bij elk huishouden een paar dingen op zon dak!

Ik denk niet dat je zo'n groot deel van de energie moet af laten hangen van zo'n inconsequente bron.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.279
aangezien de zon nog een paar miljard jaartjes meegaat... :D
 

DeletedUser

Guest
Nee joh. Maar in de winter heb je wel minder energie waardoor Duitsland kolencentrales nu wil verbieden om te sluiten.
 

DeletedUser

Guest
mhh raar, was zo'n programma waar ze allemaal manieren hadden hoe de aarde niet meer bleef bestaan.
 

DeletedUser

Guest
aangezien de zon nog een paar miljard jaartjes meegaat... :D

Hij had het over de wolken, denk ik. Gelukkig kan energie al hééél lang op een andere plaats worden opgeslagen dan de energie verbruikt wordt, dus dat is geen horde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Er is een oplossing om nucleair afval op te slaan. Gewoon dumpen bij Chernobyl. Binnen een 30 Km Radius komt toch niemand. Oekraïne dumpt er zelf ook.
 

DeletedUser

Guest
Er is een oplossing om nucleair afval op te slaan. Gewoon dumpen bij Chernobyl. Binnen een 30 Km Radius komt toch niemand. Oekraïne dumpt er zelf ook.

Wat een fantastisch idee!!!
En heel de wereld maar denken dat er geen oplossing was. :rolleyes:
 
Bovenaan