Kernuitstap een goed idee?

DeletedUser11309

Guest
Een erg actuele discussie en aangezien ik hierover nog geen onderwerp zag, leek het mij wel de moeite om er hier ook eens over te discussiëren.

Eerst en vooral de huidige situatie eens schetsen:

België: (Bron)
Energievorm + Percentage productie
Steenkool ~ 8.5%
Petroleum ~ 0.5%
Aardgas ~ 29%
------------------ Fossiele brandstoffen ~38%
Biomassa ~ 3.5%
Afval ~ 1.7%
------------------"Extra" energie = 5.2%
------------------Kernenergie = 53.6%
Water ~ 2%
Zon ~ 0.05%
Wind ~ 0.75%
------------------Groene energie = 2.8%
------------------Andere = 0.4%

Daarmee is België een land dat nog redelijk afhankelijk is van kernenergie, gemiddeld zijn Europese landen nog voor 30% afhankelijk van kernenergie (Bron). Nederland doet erg goed met maar 15% afhankelijkheid en Frankrijk is het omgekeerde verhaal met 78% procent afhankelijkheid.

Nu werd beslist om uit de kernenergie te stappen.. Als je daar dan nog bijtelt dat de fossiele brandstoffen meer en meer schaars worden, kan dit eventueel voor extra problemen zorgen..

Stellingen
  • Moet verder gegaan worden met de kernuitstap?
  • Welke energie moet gepromoot worden ter compensatie?
  • Zijn we uberhaupt in staat om zonder kernenergie verder te gaan?
  • Waarom wel/geen kernenergie?
 

DeletedUser

Guest
De enige manier waarop kernenergie kan worden vervangen zonder dat het ten koste hoeft te gaan van de kwantiteit van ons energie verbruik zijn fossiele brandstoffen maar die worden schaars. Alle schone energie vormen leveren niet genoeg energie op en zijn nu veel te duur in de toekomst zullen ze waarschijnlijk wel goedkoper worden. Maar op dit moment zullen we nog even door moeten met kernenergie.

In de toekomst is kernfusie het beste alternatief, schoon en het levert zeer veel energie op. Maar de technologie is er niet naar om dat te gebruiken dus voorlopig moeten we het houden op zonne en wind energie(en andere creatieve vormen) als het om schone energie gaat.
 
Reactiescore
770
Moet verder gegaan worden met de kernuitstap?

Ja. Ik denk het wel. Kernenergie heeft zijn rol uitgespeeld maar het is een inspirerende rol. We mogen er nog steeds van gebruik maken maar dat gebruik zeker verminderen tot het primaire.

Welke energie moet gepromoot worden ter compensatie?

Groene energie uiteraard. Zonnenergie, windenergie, waterenergie etc.

Zijn we uberhaupt in staat om zonder kernenergie verder te gaan?

Ik denk het wel ja. Maar het is zeker nog niet voor direct. We zouden er stilletjes aan naar moeten evolueren.

Waarom wel/geen kernenergie?

Waarom wel?:
Reductie van de CO2-uitstoot èn onze energievoorziening onafhankelijker maken van gas en kolen kan in Nederland voor een deel met windmolens, biomassa en zonnecellen. In 2007 waren de aandelen hiervan respectievelijk: wind: 2.9%, biomassa 3.0%, zon 0.03% (bron: CBS). Kernenergie is echter de enige manier om zonder subsidies écht grootschalig en voor een stabiele prijs CO2-vrije stroom op te wekken.

Bovendien is de brandstof voor kerncentrales ruim voorradig en vooral afkomstig uit stabiele landen en regio's. Hierdoor is kernenergie niet alleen een manier om onze energievoorziening minder afhankelijk te maken van fossiele brandstoffen, maar ook minder afhankelijk van landen die deze brandstoffen leveren.

http://www.atoomstroom.nl/kernenergie_waarom.php

Waarom niet?:
Kernenergie is duur, niet veilig, en staat een transitie naar een hernieuwbare energietoekomst in de weg. In de media vaak gehoorde tegenargumenten (tegen het sluiten van de drie oudste kerncentrales) zoals 'het licht zal uitgaan' of 'de kostprijs van elektriciteit zal stijgen' maken ons bezorgd, maar degelijke studies wijzen uit dat ze op niets slaan.

Hier vindt u een overzicht van een aantal argumenten die sterk pleiten voor het sluiten van de drie oudste kerncentrales, en dit met duiding en achtergrond informatie.

http://www.stop-and-go.be/waarom


Natuurlijk ontaarden meeste discussies in hippie-discussies, zoals ik merk op vele fora. Er zijn zowel voor- als nadelen voor kernenergie uiteraard. En de angst voor meltdowns, 2de Fukushima enz. zit vers ingebakken. Nog maar te zwijgen van de scheuren in Tihange en Doel die er al zijn sinds de jaren '80.
 

DeletedUser

Guest
Het gevaar van kernfissie blijft men zwaar onderschatten, niet het minste ingegeven door economische belangen. De nucleaire lobby heeft jaren haar medeburgers belogen.
Scholen worden uitgenodigd om te komen kijken hoe veilig zo'n installatie wel niet is. Maar als puntje bij paaltje komt, komt het erop neer dat er voor zo'n installaties simpelweg geen enkele procedure de veiligheid kan garanderen. Integendeel, "als" het fout loopt, dan loopt het meteen ook zwaar fout.

Ik pleit eerder voor een progressief betalingssysteem, waarbij grootverbruikers de elektriciteit betalen en normale gezinnen kunnen genieten van een hoeveelheid energie die kan instaan voor een minimum aan comfort.

Minder energie en goedkoper. Kwestie van er minder te verbuiken. Producenten zullen gauw genoeg met toestellen komen die minder energie verbuiken. Is nog eens goed voor de economie ook.

Zeggen dat er te weinig energie verbruikt wordt is 1 mogelijkheid. Je kan echter ook zeggen dat we teveel energie verbruiken, hetgeen lang niet zo ver van de waarheid komt.
Als iedereen ter wereld evenveel energie verbuikt zoals wij dat doen, tja...dan heb je gauw gedaan met discussiëren.
 

DeletedUser

Guest
De kansen zijn verwaarloosbaar als je het niet op een hele domme plek doet(Japan) en als je mensen niet gigantisch incompetent zijn(Chernobyl). Ik ben sterk voor kernenergie, omdat een simpele kostenbatenanalyse uit zou wijzen dat de risico's op complicaties in West-Europa zo klein zijn dat de winst(veel goedkope, schone energie) er gemakkelijk tegenop weegt. Ondertussen is het aankijken hoe energie duurder en duurder wordt totdat groene energie daadwerkelijk rendabel wordt, en dan zijn alle problemen wel zo'n beetje opgelost. Dan zal er een massaproductie van windmolens en dergelijke ontstaan en heb je in no-time een gigantische groene industrie.
 

DeletedUser

Guest
De kansen zijn verwaarloosbaar als je het niet op een hele domme plek doet(Japan) en als je mensen niet gigantisch incompetent zijn(Chernobyl)....

Achteraf is dat gemakkelijk gezegd. Feit is dat de risico's er zijn en dat ik liever niet naast een reactor, of zelfs maar in zeer weide buurt van een reactor zou willen wonen als men uitgaat van een verwaarloosbare kans. De lotto winnen is ook een "verwaarloosbare kans", toch doet iedereen mee en wint er telkens iemand de jackpot.

Bedenk maar aan hoe de Japanse overheid haar eigen burgers heeft belogen en welke parameters hier van invloed waren. Wat denk je? Dat die reactoren zo veilig zijn als men beweert? Hoe veilig is dat dan? Wat is de berekende kans dat een dramatisch incident gebeurt? Niemand die die inschatting kan maken. En sorry, maar met onwaarschijnlijk moet je bij mij niet afkomen. De uitbaters van die centrales zijn commerciële bedrijven met voornamelijk winst op het oog. Denk je nu echt dat die hun prioriteit is om jouw veiligheid te garanderen? Welneen, in eerste instantie moeten ze elektriciteit opwekken en die met winst verkopen. En guess wat, die nucleaire centrales zijn meest winstgeven van al. Ooo, laat ons gauw onze grootste winstmarges overboord gooien...'t zal wezen. Gedurende decennia heeft de nucleaire lobby de veiligheid van haar nucleaire installaties gepromoot. Maar als er nu iets is wat ze echt niet kunnen, dan is het onze veiligheid garanderen. Laat staan een degelijke oplossing vinden voor al het radioactief afval dat ze achterlaten.
 

DeletedUser

Guest
Nee, die risico's zijn er dus niet echt. Ze zijn gigantisch klein in een normale situatie. Ik vind het prima om naast een reactor te wonen. Ik probeer dan ook ten alle tijde rationeel te zijn. En inderdaad, als we honderd miljoen kernreactoren bouwen zul je zien dat er om de tijd iets fout gaat waardoor er een paar duizend mensen sterven. Net zoals er dagelijks duizenden sterven van de honger in een willekeurig Afrikaans land en zoals we zometeen duizenden per jaar zullen moeten laten sterven wegens te hoge kosten voor de behandeling. Energie is geld waard, levens zijn geld waard. Maak de berekening en klaar is Kees.

Ik moet zeggen dat het ook geen slecht idee zou zijn als die branche door de overheid wat meer geregeld wordt gezien de immense gevaren die er op de loer liggen. De veiligheid is natuurlijk enorm belangrijk en je kan niet riskeren dat men de winsten boven de levens laat gaan, tenzij dat rendabel is. Maar het is niet moeilijk om de risico's tot absurd kleine proporties te minimaliseren, en dan is kernenergie prima. Gewoon prima.

Vergeet niet dat er dankzij die kernramp in Japan nu volgens mij zo'n tien mensen komen te overlijden. Nou, dat neem ik voor lief hoor. Chernobyl was pure onkunde. Radioactief afval, ver weg opbergen. Minder schadelijk dan de troep die je krijgt door fossiele brandstoffen te verbranden.
 

DeletedUser

Guest
Nee, die risico's zijn er dus niet echt. Ze zijn gigantisch klein in een normale situatie. Ik vind het prima om naast een reactor te wonen. Ik probeer dan ook ten alle tijde rationeel te zijn. En inderdaad, als we honderd miljoen kernreactoren bouwen zul je zien dat er om de tijd iets fout gaat waardoor er een paar duizend mensen sterven. Net zoals er dagelijks duizenden sterven van de honger in een willekeurig Afrikaans land en zoals we zometeen duizenden per jaar zullen moeten laten sterven wegens te hoge kosten voor de behandeling. Energie is geld waard, levens zijn geld waard. Maak de berekening en klaar is Kees.

Ik moet zeggen dat het ook geen slecht idee zou zijn als die branche door de overheid wat meer geregeld wordt gezien de immense gevaren die er op de loer liggen. De veiligheid is natuurlijk enorm belangrijk en je kan niet riskeren dat men de winsten boven de levens laat gaan, tenzij dat rendabel is. Maar het is niet moeilijk om de risico's tot absurd kleine proporties te minimaliseren, en dan is kernenergie prima. Gewoon prima.

Vergeet niet dat er dankzij die kernramp in Japan nu volgens mij zo'n tien mensen komen te overlijden. Nou, dat neem ik voor lief hoor. Chernobyl was pure onkunde. Radioactief afval, ver weg opbergen. Minder schadelijk dan de troep die je krijgt door fossiele brandstoffen te verbranden.

Rechtstreeks ja. Die streek is voor vele decennia vernield.
 

DeletedUser11309

Guest
Nee, die risico's zijn er dus niet echt. Ze zijn gigantisch klein in een normale situatie. Ik vind het prima om naast een reactor te wonen. Ik probeer dan ook ten alle tijde rationeel te zijn. En inderdaad, als we honderd miljoen kernreactoren bouwen zul je zien dat er om de tijd iets fout gaat waardoor er een paar duizend mensen sterven. Net zoals er dagelijks duizenden sterven van de honger in een willekeurig Afrikaans land en zoals we zometeen duizenden per jaar zullen moeten laten sterven wegens te hoge kosten voor de behandeling. Energie is geld waard, levens zijn geld waard. Maak de berekening en klaar is Kees.

Ik moet zeggen dat het ook geen slecht idee zou zijn als die branche door de overheid wat meer geregeld wordt gezien de immense gevaren die er op de loer liggen. De veiligheid is natuurlijk enorm belangrijk en je kan niet riskeren dat men de winsten boven de levens laat gaan, tenzij dat rendabel is. Maar het is niet moeilijk om de risico's tot absurd kleine proporties te minimaliseren, en dan is kernenergie prima. Gewoon prima.

Vergeet niet dat er dankzij die kernramp in Japan nu volgens mij zo'n tien mensen komen te overlijden. Nou, dat neem ik voor lief hoor. Chernobyl was pure onkunde. Radioactief afval, ver weg opbergen. Minder schadelijk dan de troep die je krijgt door fossiele brandstoffen te verbranden.

Goh, in dit geval ben ik het gedeeltelijk met je eens.. ik ben het met je eens wat betreft je houding ten opzichte van kernenergie, met name dat mij op dit moment de kernuitstap geen goed idee lijkt. Over de toekomst kan ik niet spreken, maar ik verwacht dat er op termijn vanzelf opties komen die de fakkel van kernenergie zullen overnemen zonder dat dat op dit moment zo gekunsteld moet gebeuren.

Echter zijn de risico's van kernenergie wel degelijk aanwezig, kernenergie is al bij al een redelijk jonge technologie en er zitten ook nog wel redelijke risico's in. Als je denkt dat het hier in Europa geheel zonder risico is, dan vraag ik je eens te kijken naar de scheurtjes in de reactoren van doel en thiange (Bron), dit valt niet te wijten aan incompetentie of besparingen op materiaal.. Eerder een gebrek aan gedegen kennis van kernenergie (in 1979 uiteraard).

Anderzijds weet ik niet of naast een gascentrale of iets dergelijks wonen veel veiliger is..

De enige manier waarop kernenergie kan worden vervangen zonder dat het ten koste hoeft te gaan van de kwantiteit van ons energie verbruik zijn fossiele brandstoffen maar die worden schaars. Alle schone energie vormen leveren niet genoeg energie op en zijn nu veel te duur in de toekomst zullen ze waarschijnlijk wel goedkoper worden. Maar op dit moment zullen we nog even door moeten met kernenergie.

In de toekomst is kernfusie het beste alternatief, schoon en het levert zeer veel energie op. Maar de technologie is er niet naar om dat te gebruiken dus voorlopig moeten we het houden op zonne en wind energie(en andere creatieve vormen) als het om schone energie gaat.

Ik ben het met je eens dat voorlopig de enige andere energiesoort die het kan overnemen van kernenergie de fossiele brandstoffen zijn, ik vraag me echter af of dat voor ons eigenlijk wel een stap vooruit is.. Niet alleen worden de prijzen daarvan alleen maar duurder, maar ook omdat we uiteindelijk zonder zullen vallen.

Natuurlijk ontaarden meeste discussies in hippie-discussies, zoals ik merk op vele fora. Er zijn zowel voor- als nadelen voor kernenergie uiteraard. En de angst voor meltdowns, 2de Fukushima enz. zit vers ingebakken. Nog maar te zwijgen van de scheuren in Tihange en Doel die er al zijn sinds de jaren '80.

Dat laatste zou ik hopelijk hier willen vermijden :).

Nu ik de berichten hierboven gelezen heb, lijkt het mij dat je bijna niet anders kan dan voor de kernuitstap pleiten.. Het punt waar volgens mij de meningen het sterkst verschillen is misschien wanneer deze uitstap moet gebeuren.. In België zouden we vanaf 2025 compleet zonder kernenergie moeten kunnen.. Dit is in mijn ogen compleet niet haalbaar en verder ook gewoon heel gekunsteld..

Groene energie zal zeker in de toekomst zijn rol wel spelen, maar deze technologie staat gewoon nog niet op punt. Het rendement is te laag, de productiekosten te hoog en de plaats bij ons in België is al bij al maar beperkt.

Ik persoonlijk zou pleiten voor een overstap naar een andere methode van zodra zij op punt staat (bv. kernfusie) en ik zou dat jaartal van 2025, maar gewoon laten waaien..
 

DeletedUser30312

Guest
Kernenergie afschaffen, ja op termijn wel. Maar laten we eerst maar zorgen dat we voor onze energiebehoefte onafhankelijk van fossiele brandstoffen worden. Bij kernenergie is er echter wel een risico, als het fout gaat is het ook meteen goed fout. En je kan nog zo veel voorzorgsmaatregelen nemen, het kan een keer fout gaan. Er hoeft maar iemand aan het werk te zijn die z'n gedachten ergens anders heeft en het kan fout gaan. Veel mensen kunnen niet tegen dat idee dat ze naast een 'tijdbom' wonen. Ik zou er echter geen enkel probleem mee hebben.
 

DeletedUser13565

Guest
Same. Ik woon al m'n hele leven op 10km afstand van de kerncentrale, heb me er nog geen moment druk om gemaakt. :)
 

DeletedUser

Guest
Goh, in dit geval ben ik het gedeeltelijk met je eens.. ik ben het met je eens wat betreft je houding ten opzichte van kernenergie, met name dat mij op dit moment de kernuitstap geen goed idee lijkt. Over de toekomst kan ik niet spreken, maar ik verwacht dat er op termijn vanzelf opties komen die de fakkel van kernenergie zullen overnemen zonder dat dat op dit moment zo gekunsteld moet gebeuren.

Echter zijn de risico's van kernenergie wel degelijk aanwezig, kernenergie is al bij al een redelijk jonge technologie en er zitten ook nog wel redelijke risico's in. Als je denkt dat het hier in Europa geheel zonder risico is, dan vraag ik je eens te kijken naar de scheurtjes in de reactoren van doel en thiange (Bron), dit valt niet te wijten aan incompetentie of besparingen op materiaal.. Eerder een gebrek aan gedegen kennis van kernenergie (in 1979 uiteraard).

Anderzijds weet ik niet of naast een gascentrale of iets dergelijks wonen veel veiliger is..
Nou ook wel eens leuk^^
Kernenergie heeft flinke nadelen, maar is desondanks de beste optie op dit moment. Als energie nog duurder gaat worden en de productiekosten van groene energie af gaan nemen(beide gaan simpelweg gebeuren, kots slechts tijd), dan komt de massale productie van groene energie vanzelf. Maar daar zijn we nog niet klaar voor. Tot dan is kernenergie een prima alternatief. Overigens kunnen we ook nog veel langer door met fossiele brandstoffen dan men denkt, er is nog gigantisch veel olie en gas dat nog niet gewonnen kan worden door hoge productiekosten, maar door de constant stijgende prijzen gebeurt het steeds vaker dat men in tegenstelling tot vroeger wél die moeilijke winbare olie binnen gaat halen. Op die manier kom je nog wel even vooruit.

Tja, de eisen wat veiligheid betreft moeten natuurlijk zeer hoog zijn en dat moet gezien de lage kosten van de kernenergie, relatief, ook best te realiseren door de uitbaters. De risico's zijn hoe dan ook zeer klein, je moet simpelweg een kosten-baten analyse doen. Risico is kans maal potentiële schade, zo simpel is het. Vanuit dáár moet je redeneren, en dan ben ik er van overtuigd dat het rendabel is en daar gaat het om.
 

DeletedUser

Guest
Kernenergie klinkt leuk, maar vaak (niet gek trouwens) krijg je te maken met een NIMBY-mentaliteit.
Not
In
My
BackYard
 

DeletedUser11309

Guest
Kernenergie klinkt leuk, maar vaak (niet gek trouwens) krijg je te maken met een NIMBY-mentaliteit.
Not
In
My
BackYard

Klopt, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hierbij kernenergie een extra negatieve bijklank heeft.. Ik besef uiteraard dat als het fout loopt met kernenergie dat het dan goed fout loopt, maar als je het totaal aantal slachtoffers zou optellen dat bij een gasongeluk of iets dergelijks is omgekomen gaan we toch ook niet ineens met zen allen protesteren om gascentrales te sluiten?
 

DeletedUser13801

Guest
Praten maar niet ondernemen. Kernenergie de wereld uit gaat nooit gebeuren, het is gewoon een kwestie van tijd wanneer die dingen veiliger worden.
 

DeletedUser30312

Guest
Praten maar niet ondernemen. Kernenergie de wereld uit gaat nooit gebeuren, het is gewoon een kwestie van tijd wanneer die dingen veiliger worden.

Maar nooit veilig genoeg om mensen met de NIMBY mentaliteit te overtuigen
 

DeletedUser

Guest
Ik veronderstel dat geen van jullie allen er een probleem mee zou hebben dat het radio-actief afval in jullie tuin zal worden begraven?
 
Reactiescore
770
Ik veronderstel dat geen van jullie allen er een probleem mee zou hebben dat het radio-actief afval in jullie tuin zal worden begraven?

Dat doen ze al in andere landen.
 
Bovenaan