Zijn microtransacties in Games gokken?

Reactiescore
2.490
Naar aanleiding van een discussie in het algemene discussieforum met betrekking tot microtransacties is besloten deze discussie naar hier te verhuizen:

Context:

Transacties gemaakt in-game door middel van in-game valuta (bv. Premium Punten) waarin de uitkomst wat je krijgt onzeker is kunnen vergelijkbaar zijn aan gokken.

Denk dan bv. Draaien aan het rad in een TW event tot de drops van speciale premium bazen in games.

Dit was recent In België nieuwstechnisch een feitje waarin de Belgische kansspelcommissie dit momenteel onderzoekt.

https://tweakers.net/nieuws/131909/...sie-onderzoekt-microtransacties-in-games.html
https://nieuws.vtm.be/binnenland/onderzoek-naar-nieuw-star-wars-spel

Uiteindelijk is er op dit moment nog geen bindend antwoord of het al dan niet mag. Voor TW.NL (dat opereert vanuit Duitsland) gelden de Duitse regels, een uitspraak in België zal ook niet per se bindend zijn voor Tribal Wars.

Eerdere discussie:
https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/waarom-is-tw-geen-18.199595/#post-6213629

Mogelijke implicaties (persoonlijke interpretatie)

Speluitgevers zullen hun monetization moeten herzien. Microtransacties zijn al lang opkomend omdat ze naast de originele aankoop het spel blijvend ondersteunen (en dus ontwikkelaars betaald kunnen blijven worden). Developers zullen dus een andere manier moeten vinden om inkomsten te genereren (of spellen/Abonnementen duurder maken)
 

DeletedUser78666

Guest
Ik vind sws een heel betaalsysteem dat toegankelijk is voor <18 jarige kwalijk. Als Innogames zelf zal ik een bestedingslimiet creëren voor hen onder de 18 en misschien zelfs boven de 18. Natuurlijk is dit meteen een grote aanslag op hun inkomen, maar sinds wanneer is winst belangrijker dan ethiek? Wellicht dat de overheid dit pijn kan verzachten door middel van subsidies.

Nu dit punt is gemaakt, zal ik inhoudelijk reageren. @underground tacticz. kwam meteen met een kortzichtige post dat TW dit weer in een doofpot zou stoppen, en ik zelf had dat ook verwacht. Complimenten dus om toch een discussie aan te gaan. Wat betreft het gokeffect, ja in mijn ogen is het gokken en kwalijk, maar ik denk dat het juridisch nooit als gokken kan worden gezien, vanwege paar grote verschillen, namelijk:
- Er kan geen geld mee verdient worden
- Teveel grote bedrijven hebben gelijkmatige verdienmodellen denk aan (EA Games)
- Jij betaalt voor een game-feature waarin de waarde wordt geschat naar perceptie, net zoals bij pokemonkaarten, betaal jij voor een X aantal pokemonkaarten in een pakje en bepaal jij zelf of jij tevreden bent ermee. Natuurlijk weet iedereen dat een mew meer waard is dan een caterpie, maar deze waarde hebben wij er zelf aan gegeven.

Al met al: ja het is in mijn ogen gokken en ethisch onverantwoord, nee ik vermoed niet dat het ooit juridisch hard gemaakt kan worden.
 
Reactiescore
1.367
Waarom gelden er voor TW.nl, dat op een Nederlands domein zit niet de Nederlandse regels?

Mijn mening is dat zolang het niet spelbeinvloedend is (enkel cosmetics oid) dat het prima is, zodra het een game beinvloed zou het moeten worden opgedoekt.
Anders krijg je dat anderen die het spel leuk vinden ook geld uit gaan geven om toch mee te kunnen spelen, maar dat is ook de bedoeling lijkt me.
 

DeletedUser78666

Guest
Waarom gelden er voor TW.nl, dat op een Nederlands domein zit niet de Nederlandse regels?

Mijn mening is dat zolang het niet spelbeinvloedend is (enkel cosmetics oid) dat het prima is, zodra het een game beinvloed zou het moeten worden opgedoekt.
Anders krijg je dat anderen die het spel leuk vinden ook geld uit gaan geven om toch mee te kunnen spelen, maar dat is ook de bedoeling lijkt me.

Omdat het bedrijf ingeschreven staat in Duitsland.
 
Reactiescore
1.367
Omdat het bedrijf ingeschreven staat in Duitsland.

Maar dat is voor bedrijven uit america ook geen reden waarom ze niet aan de nederlandse wet moeten voldoen als ze in nederland opereren?
 

DeletedUser78666

Guest
Maar dat is voor bedrijven uit america ook geen reden waarom ze niet aan de nederlandse wet moeten voldoen als ze in nederland opereren?

Amerikaanse bedrijven prefereren sowieso om in Nederland te zitten vanwege belasting-voordelen naar andere EU-landen. En het heeft ook met de EU te maken waardoor er een akkoord is om handel te drijven binnen de EU. Dit verdrag is er nog niet tussen Nederland en Amerika.
 
Reactiescore
746
Waarom gelden er voor TW.nl, dat op een Nederlands domein zit niet de Nederlandse regels?

Mijn mening is dat zolang het niet spelbeinvloedend is (enkel cosmetics oid) dat het prima is, zodra het een game beinvloed zou het moeten worden opgedoekt.
Anders krijg je dat anderen die het spel leuk vinden ook geld uit gaan geven om toch mee te kunnen spelen, maar dat is ook de bedoeling lijkt me.

Hier wil ik even op ingaan gezien ik net dezelfde discussie had gisteren (oa naar aanleiding van dat topic)

In principe zouden de NL regelgevingen van toepassing zijn als wij aan land-targeting doen. Bijvoorbeeld; Nederlanders naar .nl, Belgen naar .be, fransen naar .fr, en ook naargelang het land van targeting aan specifieke landsgerichte advertising doen.

Nu is het zo in grote lijnen, maar is dit nergens specifiek opgelegd, wij doen namelijk aan language-targeting and niet aan land targeting. Dit wilt specifiek zeggen dat jij, uit welk land je afkomstig bent dan ook, mag kiezen op welke taalversie (en dus niet landsversie) jij wilt spelen. Jij mag bijvoorbeeld prima op .fr spelen, prima op .de en nog steeds dezelfde voordelen hebben als ergens anders (bijvoorbeeld lokale betaalmethodes in je shop (denk aan iDeal voor NL'ers en Bancontact voor Belgen).
Door te gaan voor een taalselectie in plaats van een landsselectie blijft EU recht (in dit geval dus EU wetgeving + DE wetgeving) van toepassing. Het is namelijk inderdaad zo dat als wij specifiek aan landsselectie zouden doen wij ook de wetten van dat land moeten overnemen. Dit is niet het geval bij taalselectie.

Je kan dit bijvoorbeeld ook zien op Amazon waar ze hetzelfde 'probleem' vermijden:
https://www.amazon.de/gp/customer-preferences/select-language/ref=topnav_lang?ie=UTF8&preferencesReturnUrl=/

Hier zie je bijvoorbeeld dat ze letterlijk je laten kiezen op basis van taal ipv land.

Als je even rondsurft op het internet zie je dat veel grote bedrijven hetzelfde doen, simpelweg om te vermijden dat ze met de lokale wetten van alle landen moeten rekening houden. :)
 

DeletedUser67517

Guest
Dat rad moeten ze sws verbieden op TribalWars. Dat rad valt echt wel onder kansspel, zeker in combinatie met minderjarige spelers. Verbieden dus
 

DeletedUser1435

Guest
ik vind tw moreel verwerpelijk en dat het opgedoekt moet worden
 
Reactiescore
746
Reactiescore
746
Wordt toch gewoon naar een mening gevraagd hier? Ik vind het moreel niet kunnen dat je PP (geld) vraagt voor een spel waarvan je nog niet weet wat je gaat winnen (bonussen) i.c.m. minderjarigen

Jazeker, maar je zegt dat het een kansspel is, terwijl het dat (wettelijk) niet is (dus daar wijs ik je even op) :p
Je mening daarnaast is helemaal welkom :D

PS:
daarnaast is ook al uitgelegd dat pp eigenlijk geen geld is. :x heh Maar ik snap je wel :p
 

DeletedUser1435

Guest
pp geen geld?? kost kapitalen ik ben gestopt met tw omdat ik het niet kan betalen
 

DeletedUser67517

Guest
Jazeker, maar je zegt dat het een kansspel is, terwijl het dat (wettelijk) niet is (dus daar wijs ik je even op) :p
Je mening daarnaast is helemaal welkom :D

PS:
daarnaast is ook al uitgelegd dat pp eigenlijk geen geld is. :x heh Maar ik snap je wel :p
Ja, het rad is wettelijk geen kansspel en juridisch gezien is geld geen PP. Maar ik bekijk het vanuit een moreel oogpunt en daarin zeg ik dat TribalWars met dat rad toch wel een tikkeltje te ver is gegaan op een game waar voornamelijk minderjarigen spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
2.490
Ja, het rad is wettelijk geen kansspel en juridisch gezien is geld geen PP. Maar ik bekijk het vanuit een moreel oogpunt en daarin zeg ik dat TribalWars met dat rad toch wel een tikkeltje te ver is gegaan op een game waar voornamelijk minderjarigen spelen.

Net zoals dus lootboxes in praktisch elk ander spel op de planeet? ;)
 
Reactiescore
2.193
Net zoals dus lootboxes in praktisch elk ander spel op de planeet? ;)

Lootboxes zijn ook de grootste rotzooi die je kan stoppen in een game. Sander gaf al het perfecte voorbeeld: EA. Als je enkel cosmetische dingen krijgt, maakt het mij niet uit. Maar wat doen die wolven: dingen die de processie in een game boosten verkopen. Het is fucking schandalig dat dit gewoon mag want daar is het wel gokken.

Ik vind trouwens dat tw boosters gewoon moet schrappen.
 

DeletedUser65921

Guest
Ja op EA gaat het er zwaar over, al die verhalen van 13 jarigen die let de creditkaart van mama en papa voor 1000 euro aan packs kopen.
 

DeletedUser72496

Guest
Al enkel door EA's Ultimate Team trading card mode (op Madden NFL en FIFA) maakten ze een opbrengst van meer dan 800 miljoen dollar tijdens het fiscale jaar van 2017.
 

DeletedUser61134

Guest
Als alles via Ideal was met betalingen mogen mensen zoveel geld verknallen als ze willen.
Bij ideal hebben de ouders toestemming gegeven als het kind bij de rekening kan (voor 18 kan dit namelijk anders niet)

Maar ik heb altijd een hekel aan alle opties die vaak zonder input van ouders gebruikt worden(paysafe, creditcard en vooral de grootste boosdoener: bel/smsopties)
Kinderen kunnen absurd makkelijk aan 1 van deze middelen komen en hun ouders zelfs in het rood werken.
Alles waar je iets bij betaling kan krijgen/winnen werkt heel sterk in op jongere leeftijden en vergroot de kans op misbruik.

Dit is grotendeels gewoon mijn grootste haat aan microtransacties; de opties die je zonder je ouders het weten kan bereiken.
Want 100% dat niemand altijd eerlijk hun leeftijd overal ingevuld heeft pre 18
 
Bovenaan