WvW - Guide voor beginners

DeletedUser74005

Guest
Nee maar het is wel handig als je een uitleg klaar hebt staan, waarnaar je kunt verwijzen. En zo heb ik tenminste iets nuttigs te doen in mn vakantie :p
 

DeletedUser74005

Guest
WvW voor Beginners

Inleiding

Het forumspel Weerwolven van Wakkerdam is gebaseerd op het gelijknamige kaartspel. Wanneer je het kaartspel weleens gespeeld hebt, is dat mooi meegenomen om het onlinespel ook te snappen. Er zijn echter wel grote verschillen tussen het forumspel en het kaartspel, die later in deze guide duidelijk zullen worden. Lees eerst de gehele guide door, voordat je vragen stelt. Een aantal termen e.d. zal namelijk pas later in de guide toegelicht worden.

Inhoudsopgave:

- Spelprincipe
- Lynch & Lunch
- Algemene Informatie Rollen
- Claimen/Netwerken
- Stemmen
- Verdenkingen plaatsen’
- Tot Slot
- Inschrijven

Spelprincipe

In het spel Weerwolven van Wakkerdam spelen in principe (afhankelijk van de instellingen) twee partijen tegen elkaar: de goedjes en de slechtjes. Er is een aantal verschillende ‘goede’ rollen en een aantal verschillende ‘slechte’ rollen. Deze rollen worden door de spelleiding aan het begin van het potje verdeeld onder alle deelnemers. Iedereen krijgt zijn rol in een privébericht en de deelnemers weten elkaars rollen dus niet. Alleen de slechtjes, die vanaf het begin in de wolvenchat zitten, weten elkaars rol.

Nadat iedereen zijn rol ontvangen heeft, wordt het speeltopic geopend. Alleen in dit topic mogen spelers met elkaar overleggen. Het is zeer handig om met behulp van dit topic spelers uit te horen, want zo kun je erachter komen of iemand een goedje is of een slechtje. (hoe dit precies in zijn werk gaat, wordt later in deze guide besproken)

De goedjes moeten alle slechtjes eruit werken en de slechtjes moeten de goedjes eruit proberen te werken. Spelers kunnen op drie verschillende manieren uit het spel gewerkt worden: tijdens de lynch, lunch of door speciale acties. De Lynch en Lunch vinden in principe iedere dag plaats.

Lynch & Lunch

De Lynch en Lunch vinden dagelijks op een vast tijdstip plaats. De deadline is vrijwel altijd ’s avonds en na deze deadline zal de spelleiding de Lynch en Lunch bekend maken.

DE LYNCH: de Lynch vindt dagelijks plaats aan de hand van een stemming. Aan deze stemming moeten alle deelnemers meedoen. Iedere dag moet elke speler een stem uitbrengen op een speler, die hij verdacht vindt. (nota bene: slechtjes moeten ook stemmen, ook al is het doel van de stemming juist om goedjes eruit te werken. De slechtjes proberen de stemming te beïnvloeden) Aan het einde van de dag worden alle stemmen opgeteld en de speler met de meeste stemmen, zal gelyncht worden. Hij zal uit het spel verdwijnen en hij mag niet meer stemmen of in het speeltopic posten. De rol van de gelynchte speler zal bekend gemaakt worden door de spelleiding.

DE LUNCH: iedere dag mogen de slechtjes, die in de wolvenchat zitten, een door hen gekozen iemand ‘opeten’. De slechtjes overleggen in de wolvenchat wie ze zullen lunchen en sturen de naam van die speler door naar de spelleiding. De rol van de gelunchte speler zal bekend gemaakt worden. Het is mogelijk dat er soms geen Lunch is; de Lunch kan namelijk voorkomen worden door een aantal ‘speciale’ rollen.

Algemene Informatie Rollen

Er zijn verschillende soorten rollen. Deze rollen kun je onderverdelen in vier groepen:

‘Goede’ rollen = Het grootste gedeelte van de spelers heeft een rol, die valt onder deze categorie. De goedjes zijn altijd in de meerderheid aan het begin van het spel. De meeste goedjes hebben de rol ‘Burger’. Burgers zijn goedjes zonder speciale krachten. Een klein deel van de goedjes heeft een ‘speciale’ rol. Bij een speciale rollen moet je denken aan: de heks (heeft twee drankjes, een levensdrankje en een doodsdrankje. Hiermee kan zij een Lunch voorkomen en zelf een extra speler vermoorden), een ziener (mag iedere dag iemands rol opvragen bij de spelleiding) en een jager (die iemand mee mag nemen in zijn dood). Alle mogelijke rollen staan bij ieder potje in de beginpost vermeld.

‘Slechte’ rollen = Ongeveer 20 tot 25 procent van de spelers is een slechtje. Ze zijn altijd in de minderheid, maar daar staat tegenover dat de slechtjes die in de wolvenchat zitten dagelijks iemand mogen lunchen. De slechtjes mogen met elkaar overleggen in een Wolvenchat. Deze Skypechat wordt aangemaakt door de spelleiding en zij voegen alle slechtjes toe, die in de chat thuishoren. Niet alle slechtjes zullen aan het begin van het spel in de wolvenchat zitten. Je hebt verschillende soorten slechte rollen. De meeste slechtjes zijn vaak normale Weerwolven (wolven zonder speciale krachten). Slechtjes die ook vaak voorkomen zijn; Welpen (een welp zit in het begin niet in de wolvenchat, maar kan spelers doden wanneer hij de rol weet van die persoon. De welp groeit op na een aantal dagen en wordt dan door de spelleiding aan de wolvenchat toegevoegd), Infectiewolven (kunnen op een bepaald moment een goedje infecteren. Het goedje wordt dan een Weerwolf en wordt toegevoegd aan de wolvenchat) en Sjamanen (de slechte variant van de ziener; kan ook iedere dag de rol van iemand opvragen)

‘Neutrale’ rollen = Hier vallen alle overige rollen onder. Deze rollen vormen een aparte partij en moeten op zichzelf winnen. Hierbij moet je denken aan een Cupido (deze koppelt twee personen aan elkaar en Cupido moet samen met hen winnen. Die twee spelers kunnen een goedje en een slechtje zijn en in dat geval vormt Cupido een derde partij. Wanneer het koppel allebei van dezelfde partij is, dus bijvoorbeeld bestaat uit twee goedjes, dan wint Cupido met die partij en vormt hij geen derde partij)

Bijrollen = Bijrollen zijn rollen die je naast je normale rol kunt hebben. Een rol als Cupido kan bijvoorbeeld een bijrol zijn en in dat geval kan bijvoorbeeld een Burger ook de rol Cupido zijn, doordat dat zijn bijrol is. Zowel goedjes al slechtjes kunnen bijrollen hebben. Een andere bijrol is de Burgermeester, deze wordt op dag één gekozen met een stemming, waar alle spelers aan deelnemen. De Burgemeester heeft een doorslaggevende stem bij gelijkspel en mag in het geval van gelijkspel de Lynch bepalen.

Kijk voor een lijst met veel gebruikte rollen hier: https://forum.tribalwars.nl/index.p...erhaal-regels-rollen-wvw.142643/#post-3939001

Claimen/Netwerken

In de beginpost van een potje staan altijd de instellingen van de ronde. Hier zal ook komen te staan of je mag claimen/netwerken. Het is belangrijk om te weten of dit mag!

CLAIMEN = Dit houdt in dat je mag beweren dat je een bepaalde rol hebt. Een claim hoeft niet per se te kloppen, aangezien spelers er over kunnen liegen. Je kunt bijvoorbeeld een speciale rol claimen, zoals Jager/Heks of Ziener. Wanneer claimen uitstaat, betekent het dat je niks mag zeggen over je rol. Dat houdt in dat je op géén enkele manier mag hinten naar je rol, wanneer je wel verwijst naar je rol, zal de spelleider je laten doodvallen. Absoluut niet doen dus!

NETWERKEN = Als Netwerken aanstaat, mag je met andere speler buiten het topic overleggen. Dit kun je via Skype doen of via persoonlijke berichten. Wanneer netwerken uitstaat, mag niemand (er zijn uitzonderingen, want er is bijvoorbeeld altijd een wolvenchat aanwezig, ook al mag er niet genetwerkt worden) met elkaar overleggen buiten het speeltopic om.

Stemmen

Iedere dag vindt er een stemming plaats. De spelleider bepaalt waar de stemming plaatsvindt, zo kan hij bepalen dat er gestemd moet worden in een apart stemtopic of hij kan aangeven dat hij de stemmen in een PM wil ontvangen. In de openingspost van een potje staat altijd hoe het stemmen tijdens het betreffende ronde in zijn werk gaat. Op dag één zijn er vaak (de spelleider bepaalt dit zelf, soms is er op dag één alleen een Burgemeesterstemming) twee stemmingen, dit zijn:

BM-STEMMING (Burgemeesterstemming) = Deze stemming vindt altijd op de eerste dag plaats. Iedere speler plaatst een BLAUWE STEM (dikgedrukt) op de speler, die hem de beste burgemeester lijkt. Burgemeesters worden vaak gekozen op basis van hun prestaties tijdens voorgaande potjes.

LYNCH-STEMMING = Deze stemming vindt dagelijks plaats. Iedere speler plaatst een RODE STEM (dikgedrukt) op de speler, die hij het meest verdenkt. De speler met de meeste rode stemmen wordt gelyncht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser74005

Guest
Verdenkingen plaatsen

Hoe herken je een slechtje? Eerlijk is eerlijk, dit kan erg lastig zijn en zeker voor iemand die pas net speelt. Iedere speler speelt namelijk anders als slechtje. Je hebt wel een aantal punten, waarop je een slechtje kunt herkennen. Hieronder is er een aantal punten genoemd om je een idee te geven:

(Nota Bene: dit zijn voorbeelden van kenmerken van slechtjes. Echter kunnen goedjes deze kenmerken ook vertonen en is het dus niet een kwestie van afstrepen. Je komt er vanzelf achter hoe je slechtjes herkent)

- Slechtjes hebben vaak moeite met mensen te verdenken en komen vaak met slechte verdenkingen of ze lopen zonder goede argumentatie met andere spelers mee, zodat ze zelf niet na hoeven te denken over een stem.
- Slechtjes zullen niet zo snel medeslechtjes verdenken. Wanneer er op dag één bijvoorbeeld een Weerwolf gelyncht wordt, is de kans vrij groot dat de speler die de stemming begon, een goedje is.
- Slechtjes proberen de stemming vaak te beïnvloeden. Wanneer tijdens de laatste minuten voor de deadline de Lynch van dat moment wordt veranderd door plotseling een aantal afwijkende stemmen, kun je je afvragen of de wolven misschien een reddingsactie hebben uitgevoerd om zo een slechtje te redden. Wees hierbij wel kritisch: was de oorspronkelijke Lynch een logische Lynch of niet? Als dat namelijk niet het geval is, kan de reddingsactie ook gedaan zijn door goedjes.

Er zijn nog veel meer manieren om een slechtje te herkennen. Je moet het spel vooral zelf veel spelen om erachter te komen. Door het veel te spelen, leer je andere spelers kennen en leer je ook wanneer je ze wel en wanneer je ze niet kunt vertrouwen.

Tot Slot

Het is belangrijk om actief deel te nemen, aangezien het mogelijk moet zijn voor andere spelers om een inschatting van jou te kunnen maken. Daarnaast is het voor jezelf ook leuker, wanneer je actief meespeelt, aangezien je dan veel beter in het spel zit. Laat een aantal keer per dag je mening horen en laat weten wie je verdenkt. Het kost slechts enkele minuten om stukken terug te lezen en spelers te verdenken en als iedereen dit doet, is het spel echt geweldig.

Heel veel succes met het spelen van dit spel! Mocht je nog vragen hebben, kun je daarvoor mij of andere actieve spelers op dit forum altijd benaderen! Stuur een persoonlijk bericht naar hen op het forum of benader ze op Skype.

Inschrijven

Als je dit allemaal gelezen hebt, ben je er helemaal klaar voor en kun je je in een inschrijftopic inschrijven op dit forum! De inschrijftopics zijn te herkennen aan het voorvoegsel [Inschrijftopic], in het topic zelf staat duidelijk vermeld hoe je je verder in kunt schrijven. Nadat je je hebt ingeschreven en de ronde begonnen is, kan het WvW-plezier beginnen :D
 
Reactiescore
3.586
RIP 3 jaar, ik zal het maar eens gaan lezen. Ben benieuwd hoelang ik het vol hou!
 
Reactiescore
3.586
de heks (heeft twee drankjes, een levensdrankje en een doodsdrankje. Hiermee kan zij een Lunch voorkomen en zelf een extra speler vermoorden)

Wat houd dit precies in? Als iemand ge lunch word dan kan de heks deze weer tot leven roepen of is het dan al te laat? En hoe laat ze zelf een extra speler vermoorden? Ze geeft een naam door een de spelleiding en deze persoon word dan uit het spel gezegd, word dan ook bekend gemaakt dat de heks daarvoor gezorgd heeft?

een jager (die iemand mee mag nemen in zijn dood).

Dus als de jager door de wolven eruit vliegt of door de meerderheid van de gewone stemmen dan kan hij 1 naam naar keuze mee zijn dood innemen?

‘Neutrale’ rollen = Hier vallen alle overige rollen onder. Deze rollen vormen een aparte partij en moeten op zichzelf winnen. Hierbij moet je denken aan een Cupido (deze koppelt twee personen aan elkaar en Cupido moet samen met hen winnen. Die twee spelers kunnen een goedje en een slechtje zijn en in dat geval vormt Cupido een derde partij. Wanneer het koppel allebei van dezelfde partij is, dus bijvoorbeeld bestaat uit twee goedjes, dan wint Cupido met die partij en vormt hij geen derde partij)

Hoe winnen hun op zichzelf en blijft die wolf die door cupido gepakt word nog wel in de wolvenchat? Deze kan dan toch info doorspelen aan het goedje als ze 'gekoppeld zijn' of mogen hun niet samen in een aparte chat?

Bijrollen = Bijrollen zijn rollen die je naast je normale rol kunt hebben. Een rol als Cupido kan bijvoorbeeld een bijrol zijn en in dat geval kan bijvoorbeeld een Burger ook de rol Cupido zijn, doordat dat zijn bijrol is. Zowel goedjes al slechtjes kunnen bijrollen hebben.

Je kan toch niet voor 2 verschillende partijen tegelijk werken als deze vijandig tegenover elkaar staan. Of ben je gewonnen als je met 1 van de 2 kan winnen?

a0353d83cd954b81a5ae6afbc2621f52.png


Even een stukje uit Bappos zijn tekst. Het gaat mij om de 2 laatste zinnen beginnend bij de voorlaatste. Kunnen de wolven de gedode personen tot leven wekken of kan de heks de gedode personen door de wolven tot leven wekken. Valt dubbel te interpreteren ik zou denken het 2de maar de laatste zin doet mij meer twijfelen.

Het gaat toch om de heks, waarom word er niet bekend gemaakt wie er gered is door de wolven moet dat niet gered worden door de heks zijn of?

9d15159085444f7c81b06fec3b0668ae.png


Puntje 2: Krijgt de 2 de speler de rol of krijgt de 2de speler te zien welke rol de andere speler heeft?

866ce74c36244c2495fdc04b5d5823ee.png


Hij hoort dus bij de wolven, maar als er geen wolven overblijven dan zijn ze ook al leeft hij nog toch verloren. Juist of juist?

01415bfa5ca74475b5019eff78b7dffa.png


Dus speler A is een ketterse wolf hij watert iemand wat geen effect heeft, de spelleiding post dan dat de priester iemand gewaterd heeft maar niemand weet dan toch wie de priester is of word die naam dan vrij gegeven?



Er staat ook dat de rattenval de slechte variant is voor de muizenval maar in de uitleg staat precies hetzelfde, kan iemand mij dit verschil even uitleggen dan.



Cupido wint met de geliefden? Wie zijn de geliefden? :)



Ik stop hier even en wacht op een antwoord voor ik verder ga :D Sorry Gijs :s
 

Deleted User - 2265087

Guest
de heks (heeft twee drankjes, een levensdrankje en een doodsdrankje. Hiermee kan zij een Lunch voorkomen en zelf een extra speler vermoorden)

Wat houd dit precies in? Als iemand ge lunch word dan kan de heks deze weer tot leven roepen of is het dan al te laat? En hoe laat ze zelf een extra speler vermoorden? Ze geeft een naam door een de spelleiding en deze persoon word dan uit het spel gezegd, word dan ook bekend gemaakt dat de heks daarvoor gezorgd heeft?

Als iemand geluncht, is het al te laat. Het idee is dat op de dag dat de heks haar drankje in wil zetten, een bericht stuurt naar de spelleider. De lunch gaat niet door. Het hangt van de instellingen af of het bekend wordt dat de heks de lunch heeft gestopt. Meestal wordt het niet bekend gemaakt, soms wel.
En met het doodsdrankje werkt het net zoals jij het vraagt, dan zal de speler na de lunch en welpactie dood gaan, maar als de heks dan doodgaat door de lunch/welp, dan zal de actie dus niet doorgaan (want het doodsdrankje komt pas ná de lunch en welpactie). Meestal wordt het wél bekend gemaakt dat de heks het heeft gedaan, een enkele keer niet.

een jager (die iemand mee mag nemen in zijn dood).

Dus als de jager door de wolven eruit vliegt of door de meerderheid van de gewone stemmen dan kan hij 1 naam naar keuze mee zijn dood innemen?

Exact wat je hier zegt. De jager stuurt van tevoren een naam op naar de spelleider en als de jager dan dood gaat, gaat ook die speler dood. Vaak is het wel zo dat als je door inactiviteit/spelbederf sterft het schot niet doorgaat.

‘Neutrale’ rollen = Hier vallen alle overige rollen onder. Deze rollen vormen een aparte partij en moeten op zichzelf winnen. Hierbij moet je denken aan een Cupido (deze koppelt twee personen aan elkaar en Cupido moet samen met hen winnen. Die twee spelers kunnen een goedje en een slechtje zijn en in dat geval vormt Cupido een derde partij. Wanneer het koppel allebei van dezelfde partij is, dus bijvoorbeeld bestaat uit twee goedjes, dan wint Cupido met die partij en vormt hij geen derde partij)

Hoe winnen hun op zichzelf en blijft die wolf die door cupido gepakt word nog wel in de wolvenchat? Deze kan dan toch info doorspelen aan het goedje als ze 'gekoppeld zijn' of mogen hun niet samen in een aparte chat?

Ze winnen op zichzelf door een meerderheid te behalven. Bij een G/G (goed/goed) - koppel is dat wanneer alle wolven dood zijn. Bij een S/S (slecht/slecht) koppel is dat wanneer de wolven de meerderheid hebben. Bij een G/S (goed/slecht) koppel is dat zodra er nog maar 4 spelers over zijn en geen wolven meer. Als er 4 spelers zijn, en je bent met en koppel (dus met z'n 2'en), dat kan je namelijk zelf de lynch beslissen, als koppel.
Als een wolf wordt gekoppeld blijft die gewoon in de wolvenchat en kan die dus info doorspelen aan het goedje. Daarom zijn G/S koppels zo gevaarlijk. Daarom ook kan een G/S koppel niet al te erg opvallen omdat de wolven dan het G/S koppel eruit gaan werken. Voor de goedjes is een goed werkend G/S koppel die er door de wolven uit wordt gewerkt eigenlijk perfect. Als G/S is het redeijk lastig winnen, omdat zowel de goedjes (die willen de wolven eruit) als de slechtjes (met een G/S koppel kunnen de wolvne niet winnen) erop jagen.

Bijrollen = Bijrollen zijn rollen die je naast je normale rol kunt hebben. Een rol als Cupido kan bijvoorbeeld een bijrol zijn en in dat geval kan bijvoorbeeld een Burger ook de rol Cupido zijn, doordat dat zijn bijrol is. Zowel goedjes al slechtjes kunnen bijrollen hebben.

Je kan toch niet voor 2 verschillende partijen tegelijk werken als deze vijandig tegenover elkaar staan. Of ben je gewonnen als je met 1 van de 2 kan winnen?

Ik snap het niet helemaal wat je hier bedoeld?

a0353d83cd954b81a5ae6afbc2621f52.png


Even een stukje uit Bappos zijn tekst. Het gaat mij om de 2 laatste zinnen beginnend bij de voorlaatste. Kunnen de wolven de gedode personen tot leven wekken of kan de heks de gedode personen door de wolven tot leven wekken. Valt dubbel te interpreteren ik zou denken het 2de maar de laatste zin doet mij meer twijfelen.

Het gaat toch om de heks, waarom word er niet bekend gemaakt wie er gered is door de wolven moet dat niet gered worden door de heks zijn of?

Hier snijd je precies het punt aan waar al commentaar op is geweest:p Er staat dat de persoon, door de wolven gedood, weer tot leven kan worden gewekt door de heks (maar de heks moet haar actie dus al vóór ze weet wie er gaat sterven doorsturen). Maar dat is dus gewoon een onduidelijkheid in zijnb eschrijving:p

9d15159085444f7c81b06fec3b0668ae.png


Puntje 2: Krijgt de 2 de speler de rol of krijgt de 2de speler te zien welke rol de andere speler heeft?

Die krijgt die te horen.
866ce74c36244c2495fdc04b5d5823ee.png


Hij hoort dus bij de wolven, maar als er geen wolven overblijven dan zijn ze ook al leeft hij nog toch verloren. Juist of juist?

Juist, slechte hulpjes kunnen niet alleen winnen.

01415bfa5ca74475b5019eff78b7dffa.png


Dus speler A is een ketterse wolf hij watert iemand wat geen effect heeft, de spelleiding post dan dat de priester iemand gewaterd heeft maar niemand weet dan toch wie de priester is of word die naam dan vrij gegeven?

Ik snap hier niet helemaal wat je bedoeld?
Een priester kan ook iemand wateren, dat kan ook geen effect hebben, maar als dat op een heks/wolf is, heeft dat geen effect. Als een ketterse wolf water over iemand heen gooit, heeft het hoe dan ook geen effect.

Er staat ook dat de rattenval de slechte variant is voor de muizenval maar in de uitleg staat precies hetzelfde, kan iemand mij dit verschil even uitleggen dan.

Ze werken precies hetzelfde, alleen wint de muizenval met de goedjes en de rattenval met de slechtjes.
Cupido wint met de geliefden? Wie zijn de geliefden? :)

De geliefde zijn wie hij schiet ;)
 
Reactiescore
3.586
Als iemand geluncht, is het al te laat. Het idee is dat op de dag dat de heks haar drankje in wil zetten, een bericht stuurt naar de spelleider. De lunch gaat niet door. Het hangt van de instellingen af of het bekend wordt dat de heks de lunch heeft gestopt. Meestal wordt het niet bekend gemaakt, soms wel.
En met het doodsdrankje werkt het net zoals jij het vraagt, dan zal de speler na de lunch en welpactie dood gaan, maar als de heks dan doodgaat door de lunch/welp, dan zal de actie dus niet doorgaan (want het doodsdrankje komt pas ná de lunch en welpactie). Meestal wordt het wél bekend gemaakt dat de heks het heeft gedaan, een enkele keer niet.

Wat heeft de welpactie met de heks te maken? :s

Ze winnen op zichzelf door een meerderheid te behalven. Bij een G/G (goed/goed) - koppel is dat wanneer alle wolven dood zijn. Bij een S/S (slecht/slecht) koppel is dat wanneer de wolven de meerderheid hebben. Bij een G/S (goed/slecht) koppel is dat zodra er nog maar 4 spelers over zijn en geen wolven meer. Als er 4 spelers zijn, en je bent met en koppel (dus met z'n 2'en), dat kan je namelijk zelf de lynch beslissen, als koppel.
Als een wolf wordt gekoppeld blijft die gewoon in de wolvenchat en kan die dus info doorspelen aan het goedje. Daarom zijn G/S koppels zo gevaarlijk. Daarom ook kan een G/S koppel niet al te erg opvallen omdat de wolven dan het G/S koppel eruit gaan werken. Voor de goedjes is een goed werkend G/S koppel die er door de wolven uit wordt gewerkt eigenlijk perfect. Als G/S is het redeijk lastig winnen, omdat zowel de goedjes (die willen de wolven eruit) als de slechtjes (met een G/S koppel kunnen de wolvne niet winnen) erop jagen.

Dus een G/S koppel moet er eigenlijk voor zorgen dat de goedjes en de slechtjes in evenwicht blijven zodat de kans groter is dat ze uiteindelijk zelf winnen?

Ik snap het niet helemaal wat je hier bedoeld?

Als mijn bijrol cupido is en ik ben een goedje en mijn geliefden zijn 2 slechtjes. Moet ik er dan voor zorgen dat de goedjes winnen of dat mijn geliefde winnen?

Hier snijd je precies het punt aan waar al commentaar op is geweest:p Er staat dat de persoon, door de wolven gedood, weer tot leven kan worden gewekt door de heks (maar de heks moet haar actie dus al vóór ze weet wie er gaat sterven doorsturen). Maar dat is dus gewoon een onduidelijkheid in zijnb eschrijving:p

Stel alle stemmen zijn voor speler A maar de deadline is nog niet genaderd. Dan kan de heks een bericht sturen naar de leiding en zeggen dat speler A tot leven word gewekt. Dat zou dus kunnen?

Ik snap hier niet helemaal wat je bedoeld?
Een priester kan ook iemand wateren, dat kan ook geen effect hebben, maar als dat op een heks/wolf is, heeft dat geen effect. Als een ketterse wolf water over iemand heen gooit, heeft het hoe dan ook geen effect.

Wat is het nut van de priester dan als het nooit effect heeft of zeg je het verkeerd? :p En wat is het nut van de ketterse wolf als het ook nooit een effect heeft.


En alvast hartelijk dank voor de moeite :D
 
Reactiescore
1.015
Wat heeft de welpactie met de heks te maken? :s



Dus een G/S koppel moet er eigenlijk voor zorgen dat de goedjes en de slechtjes in evenwicht blijven zodat de kans groter is dat ze uiteindelijk zelf winnen?



Als mijn bijrol cupido is en ik ben een goedje en mijn geliefden zijn 2 slechtjes. Moet ik er dan voor zorgen dat de goedjes winnen of dat mijn geliefde winnen?



Stel alle stemmen zijn voor speler A maar de deadline is nog niet genaderd. Dan kan de heks een bericht sturen naar de leiding en zeggen dat speler A tot leven word gewekt. Dat zou dus kunnen?



Wat is het nut van de priester dan als het nooit effect heeft of zeg je het verkeerd? :p En wat is het nut van de ketterse wolf als het ook nooit een effect heeft.


En alvast hartelijk dank voor de moeite :D

De heks gaat zichzelf nooit bekendmaken voor de DL, net omdat de welpactie voor de actie van de heks valt. Dan wordt de heks gewelpt en ben je een speciaaltje kwijt maw met een rol als heks altijd eerst je actie en dan claimen. Indien je een volledige heks bent (levensdrankje en doodsdrankje) eerst beide drankjes. Normaal eerst het levensdrankje en dan het doodsdrankje erna zodat je je nuttig hebt gemaakt met je rol. In potjes van bengels kan je ook je doodsdrankje eerst gebruiken en levensdrankje sparen (mits het doden anoniem is). Dan kan je je bekendmaken op de dag dat je de lunch wilt stoppen en hopen dat de beschermengel je bengelt.

Een koppel is zeg maar een neutrale, derde partij. Een koppel wint altijd op zichzelf als ze verschillende rollen hebben (G/S koppels, of in jouw voorbeled hier een G/S/S koppel, G/N koppels, S/N koppels, grotere koppels, zoals een 4manskoppel G/S/S/N onlangs). Een koppel wint enkel met de rest als ze beiden in hetzelfde kamp zitten. Een G/G koppel wint met de goedjes en een S/S koppel met de slechtjes. Je wint, net zoals in het gewoon spel, als je als koppel een evenwicht of overwicht (afhankelijk van de instellingen rond de BM en zijn stem) hebt op alle andere overige spelers.

De heks houdt de lunch tegen. Ze zorgt dus eigenlijk gewoon dat diegene die om 22:00 normaal de lunch is, gered wordt. Wie dat is kan je niet bepalen. Melding dat je als heks lunch wilt tegenhouden, moet uiteraard voor de DL. Tijd speelt geen rol (mag 6 uur voor, 1 minuut voor ... de deadline zijn).

Een priester kan zijn water gebruiken op iemand. Als er niks gebeurd is, weet je dat hij hoogstens de ketterse wolf kan zijn. Geeft toch al veel uitsluitsel over het slecht zijn van iemand. Het enige probleem is dat het moeilijk wordt om iemand die gewaterd is als ketterse wolf te lynchen. Voor de ketterse wolf is het een ultieme redmiddel, ook al is het maar voor even, om zichzelf als lynch uit te stellen. Soms kan 1 dag uitstel wel hulpvol zijn.
 
Reactiescore
2.193
Wat heeft de welpactie met de heks te maken? :s

Heksactie komt na welp en lunch, vandaar gaat heksendrankje niet door. Je hebt een bepaalde volgorde van acties, die normaal gesproken in beginpost staat voor de duidelijkheid.

Dus een G/S koppel moet er eigenlijk voor zorgen dat de goedjes en de slechtjes in evenwicht blijven zodat de kans groter is dat ze uiteindelijk zelf winnen?

In principe wel, ze moeten met 2-en de meerderheid halen en alle wolven moeten dood zijn.

Als mijn bijrol cupido is en ik ben een goedje en mijn geliefden zijn 2 slechtjes. Moet ik er dan voor zorgen dat de goedjes winnen of dat mijn geliefde winnen?

Nee is ook g/s met 3-en

Stel alle stemmen zijn voor speler A maar de deadline is nog niet genaderd. Dan kan de heks een bericht sturen naar de leiding en zeggen dat speler A tot leven word gewekt. Dat zou dus kunnen?

Nee, levensheks stopt de lunch. Enkel de heks zelf kan dan lunch zijn

Wat is het nut van de priester dan als het nooit effect heeft of zeg je het verkeerd? :p En wat is het nut van de ketterse wolf als het ook nooit een effect heeft.

Je kan een bewezen goedje maken of een wolf doden. Gebeurt er niks, goedje of je killt een wolf. Slechte hulpjes en ketterse wolf uitgesloten.

En alvast hartelijk dank voor de moeite :D

Astu
 

Deleted User - 2265087

Guest
De heks gaat zichzelf nooit bekendmaken voor de DL, net omdat de welpactie voor de actie van de heks valt. Dan wordt de heks gewelpt en ben je een speciaaltje kwijt maw met een rol als heks altijd eerst je actie en dan claimen. Indien je een volledige heks bent (levensdrankje en doodsdrankje) eerst beide drankjes. Normaal eerst het levensdrankje en dan het doodsdrankje erna zodat je je nuttig hebt gemaakt met je rol. In potjes van bengels kan je ook je doodsdrankje eerst gebruiken en levensdrankje sparen (mits het doden anoniem is). Dan kan je je bekendmaken op de dag dat je de lunch wilt stoppen en hopen dat de beschermengel je bengelt.

Een koppel is zeg maar een neutrale, derde partij. Een koppel wint altijd op zichzelf als ze verschillende rollen hebben (G/S koppels, of in jouw voorbeled hier een G/S/S koppel, G/N koppels, S/N koppels, grotere koppels, zoals een 4manskoppel G/S/S/N onlangs). Een koppel wint enkel met de rest als ze beiden in hetzelfde kamp zitten. Een G/G koppel wint met de goedjes en een S/S koppel met de slechtjes. Je wint, net zoals in het gewoon spel, als je als koppel een evenwicht of overwicht (afhankelijk van de instellingen rond de BM en zijn stem) hebt op alle andere overige spelers.

De heks houdt de lunch tegen. Ze zorgt dus eigenlijk gewoon dat diegene die om 22:00 normaal de lunch is, gered wordt. Wie dat is kan je niet bepalen. Melding dat je als heks lunch wilt tegenhouden, moet uiteraard voor de DL. Tijd speelt geen rol (mag 6 uur voor, 1 minuut voor ... de deadline zijn).

Een priester kan zijn water gebruiken op iemand. Als er niks gebeurd is, weet je dat hij hoogstens de ketterse wolf kan zijn. Geeft toch al veel uitsluitsel over het slecht zijn van iemand. Het enige probleem is dat het moeilijk wordt om iemand die gewaterd is als ketterse wolf te lynchen. Voor de ketterse wolf is het een ultieme redmiddel, ook al is het maar voor even, om zichzelf als lynch uit te stellen. Soms kan 1 dag uitstel wel hulpvol zijn.

Het was een G/G/S/N koppel:p
 
Bovenaan