WVJV XI-topic

Deleted User - 487871837

Guest
Want minderheden zijn alleen minderheden wanneer ze een minderheid zijn op basis van ras en gender? Psychologische aandoeningen, omgevingsklimaat, opleiding, inkomen en vermogen worden allemaal buiten beschouwing gelaten? Wat ik probeer te vertellen is dat wanneer je je zelf als minderheid ziet, je je zelf automatisch in een hokje plaatst en jezelf eigenlijk al niet als onderdeel ziet van de meerderheid. Het benoemen van verschillen tussen jou als individueel en het geen wat ''normaal'' gevonden wordt in een maatschappij (meerderheid) werkt imo averechts qua emancipatie.

Nee, tuurlijk zijn dat niet de enige ‘soorten’ minderheden. Echter zijn dat wel de minderheden die het het zwaarst hebben.

Iemand die een minderheid op het gebied van ras is heeft last van discriminatie, daar waar blanken dat hier niet hebben. Iemand die een minderheid is op basis van inkomen heeft daar geen last van. Tuurlijk zijn we allemaal minderheden als je elk aspect van iemands leven gaat bekijken, maar een donkere gay heeft het maatschappelijk ‘zwaarder’ dan een blanke heteroseksuele man die werkloos is. Nu is het geen wedstrijd om wie de meeste minderheidscategorieën heeft en het dus het zwaarste heeft, maar om even aan te geven dat er wel verschil is.

Ik ben het met je eens dat het hokjesdenken niet helpt. Maar, die hokjes zijn er nou eenmaal, en het is zo dat sommige minderheden (laten we zeggen transgenders) het zwaarder hebben, simpelweg omdat ze met meer maatschappelijke kritiek en dergelijke te maken hebben. Totdat die ongelijkheid minder wordt en emancipatie niet meer nodig is, zijn de hokjes nodig om de verschillen in behandeling aan te duiden.
 

DeletedUser7072

Guest
Want?

Als jij een blanke, heteroseksuele en cisgender (=niet transgender) man bent dan ben je absoluut geen minderheid.

Ik ben een blanke, heteroseksuele, cisgender man maar ik heb ook autisme, dus ben ik toch weer een minderheid op basis van die indeling. Iedereen heeft wel een eigenschap op basis waarvan je kan zeggen dat hij/zij tot een minderheidsgroep behoort, dat is Cona's punt.
 

DeletedUser67517

Guest
Nee, tuurlijk zijn dat niet de enige ‘soorten’ minderheden. Echter zijn dat wel de minderheden die het het zwaarst hebben.
Tuurlijk, ga jij eens tegen een zware autist zeggen dat het altijd erger kan. Want jij bent transgender. Wie bepaald dat trouwens, welke ''minderheid'' het het zwaarst heeft. Ik vind het zelfs een beetje egocentrisch om te denken dat jij het zwaarder hebt dan iemand anders omdat je toevallig tot een ''minderheid'' behoord die door andere ''minderheden'' niet altijd gerespecteerd wordt. Alsof iemand die in jouw ogen niet tot een ''minderheid'' behoord (bijvoorbeeld een blanke heteroseksueel) niet gepest kan worden door zijn grote oren of lompe motoriek.

Iemand die een minderheid op het gebied van ras is heeft last van discriminatie, daar waar blanken dat hier niet hebben. Iemand die een minderheid is op basis van inkomen heeft daar geen last van. Tuurlijk zijn we allemaal minderheden als je elk aspect van iemands leven gaat bekijken, maar een donkere gay heeft het maatschappelijk ‘zwaarder’ dan een blanke heteroseksuele man die werkloos is. Nu is het geen wedstrijd om wie de meeste minderheidscategorieën heeft en het dus het zwaarste heeft, maar om even aan te geven dat er wel verschil is.

Iemand met een groot voorhoofd kan ook last hebben van discriminatie. Namelijk dat ze hem er maar vreemd uit vinden zien. Toch hoort die gast met dat grote voorhoofd niet tot een minderheid want: Blank en heteroseksueel.
Iemand met een laag inkomen heeft inderdaad geen last van discriminatie. Wat ook weer niet helemaal waar is want je hebt ook donkere mensen met een laag inkomen. Maar afijn, die hebben wel weer ergens anders last van. Namelijk dat ze elk dubbeltje moeten omdraaien om hun kinderen eten te geven, maar die wil jij ook vast gaan vertellen dat het niet zo erg is. Want ze zijn blank en heteroseksueel dus een meerderheid.

Ik ben het met je eens dat het hokjesdenken niet helpt. Maar, die hokjes zijn er nou eenmaal, en het is zo dat sommige minderheden (laten we zeggen transgenders) het zwaarder hebben, simpelweg omdat ze met meer maatschappelijke kritiek en dergelijke te maken hebben. Totdat die ongelijkheid minder wordt en emancipatie niet meer nodig is, zijn de hokjes nodig om de verschillen in behandeling aan te duiden.
Hokjes bestaan niet. Die bestaan in jouw hoofd om de maatschappij mee te duiden en te categoriseren.
Je kunt niet stellen dat Individueel A het zwaarder heeft dan individueel B alleen maar omdat individueel A een transgender is en individueel B een heteroseksuele blanke man. Dat slaat totaal nergens op en dit denken zorgt ook juist voor heel veel onbegrip.

Je laatste zin is heel tekenend voor het hedendaagse probleem waardoor de emancipatie stokt. Je wilt emancipatie en gelijkheid, maar dat moet wel middels een verschil in behandeling. Zo werken wij niet in een vrije democratie. Wanneer ik iets vind (zoals ik kijk liever darts dan naar homo's die trouwen) mag ik dat gewoon zeggen, ongeacht of je nou een minderheid bent of niet.Dat is emancipatie, kritiek krijgen en kritiek uiten en er mee leren omgaan.
 

DeletedUser78790

Guest
Hee cona

we moeten eens weer ouwehoeren op skype ouwe fascist van me

groet
selcuk
 
Reactiescore
1.736
1. Hopeful
Nog vrij weinig mee gepraat, maar lijkt me wel een aardige gozer.

7.

2. *Netsky
Ken hem niet echt. Zijn post zijn wel leuk.

7

3. Sander14/.TheOnlyPlanisA
Sander is een VF held. Ken deze man al een tijdje en is gewoon een super toffe gast.

9

4. MOHniels
Topvent
10!

5. Glenn
Deze man heeft geweldige post op het forum. Verder nooit gesproken.

7,5

6. Dirk-Janus
Mijn oude co. Vroeger had dirk geweldige discussies op het SVF. Tegenwoordig wordt hij een beetje verpest door rebecca. Maar blijft een toffe gast dus een 8,5

7. Stalov
De belg met de geile stem. Deze man kan helemaal geen battlefield spelen maar is wel een held.

10

8. dragonshield
Dragonshield en dragonfriend haal ik altijd door elkaar.

6

9. Dr. Hannibal Lecter

ken ik niet. 5,5

10. Dragonfriend

Dragonfield en dragonshield haal ik altijd door elkaar.

6


11. firedrakan
Rebecca onze geile draak. Geweldig hoe ze iedereen kan opnaaien.

7,5

12. DemocratischeZwijmelaars
DZ kwam elke week weer aan of ik mee wou doen met WvW. Toffe gast

8

13. pierre the pieter
Ken ik niet.

5,5

14. the light fighter
Lijkt me een aardige gast. Ken hem verder niet.

6

15. Bloodwolf14

Ken ik niet.

5,5

16. Westkip
Westkip is een kip. Kip is lekker.

7,5

17. Lytho
Lytho ken ik nog van het wereld 3 fora. Leuk dat hij weer actief is op het AF.

8

18. Anthraxxis
Spreekt voor zich.

10

19. Conabonita 1

Cona vind ik wel een toffe gast.

8

20. Pimsie
Wel eens voorbij zien komen op het p&p fora.

7
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan