Het spijtige aan Tribal Wars zie ik in 2 delen.
Het eerste is dat er geen einde aan het spel komt. Soms is tribal wars (voor mij toch) een verplichting in plaats van een spel. Je kan eens 2 of 3 dagen hebben waarop je resoluut weigert om ook maar een dorpje aan te klikken, maar als deze inactieve periodes te vaak op elkaar komen, merk je de gevolgen. Ik bedoel dan de rode grondstofvelden, dorpen die maar niet van groep veranderen, de groei die stilvalt, afspraken met de stam die niet nagekomen worden, tegenstanders die hun verdediging weer op orde krijgen enzovoort.
De oplossing zou een co zijn, maar dit lost de kern van het probleem niet op dat tribal wars eigenlijk op een spel lijkt dat nooit stopt. En wie 'serieus' wil meedraaien met de hogere rangen, moet PA aanschaffen. Daar geef ik de maker van dit onderwerp 100 procent gelijk,het is een goede inkomstenbron. De genoemde CO lost wel tijdelijk het probleem van inactief zijn op, maar als het doel van elk spel, namelijk winnen, uitblijft, dan is die co uiteindelijk gezien geen zo een goede oplossing.
De filosofen onder ons zullen mij er graag op wijzen dat je een spel ook kan spelen voor het spelplezier, maar als het spel sommige dagen een verplichting is, is het spelplezier ver te zoeken.
Ik weet nog hoe ik me voelde op men eerste tribal wars dag. Als iets nieuw is, is het leuk. De eerste legers, de eerste stal, de eerste adelshoeve, je 2de dorpje, De eerste interning (oh , leuk, gratis dorpen), Je eerste 100 000 punten, het eerste miljoen. stuk voor stuk momenten waar een doorsnee tribal wars speler naartoe leeft. Maar na een eindje is de lol er ook weer vanaf. Die legers, of ze nu doodgaan of niet, dat kan ons niets meer schelen, we hebben er nog. zelfde voor edelmannen. Die internings, dat gaat wel vlot voor de puntjes natuurlijk, maar staat zo lelijk in de stats. en akkoord, de spanning is ook weg. wat heb je aan edels als je minimale begeleiding moet sturen en je toch weet dat ze het overleven. Maar echt het spel verlaten kan je niet, want als 'beschaafde' speler wil je niemand met bergen intern werk opzadelen.
Het 2de punt wat ik zo jammer vind aan tribal wars is dat het zo traag gaat. Je stuurt 50 aanvallen weg, maar je moet eerst een x aantal uur wachten totdat dat je er iets mee kan doen. Je maakt tribal wars idd zo interesant als je het zelf wil, maar er zitten te vaak te veel inactieve momenten in het spel.
In tegenstelling tot een gewoon spel kan je niet even rustig achter je pc of laptop gaan zitten en een uur of 3 spelen, om daarna de tv aan te zetten en wat te praten met vriendin of vrouw. Nee, tribal wars is nu klikken om straks resultaat te zien. Zonder 'pauze mode' ofzo. Daarom is het natuurlijk ook een browserspel. enja, iedereen die daar niet mee kan leven moet maar iets anders gaan spelen. Maar toch blijft het jammer. Hier is de speed de oplossing. Maar om elke dag even 3 uur op de speed te spelen... Iedereen snapt dat je zo geen opbouwend spel kan krijgen.
Hierbij mijn mening over dit onderwerp.