DeletedUser
Guest
Tribalwars of Farmville?
Inleiding:
De manier waarop men Tribalwars speelt is in de loop van de jaren vanzelfsprekend veranderd. Met dit stukje tekst wil ik aantonen wat voor een tijdsrovend en intensief online game tribalwars geworden is. Ik wil hiermee niemand in een slecht daglicht brengen of ontsteld maken. Ik ga het ook even hebben over het begrip oda en hoe dit aan het veranderen is.
Tribalwars wordt farmville:
In den beginne was men volop bezig met je gs zo hoog mogelijk hebben, diegene met de hoogste gs was de “pro” in die tijd. Men deed praktisch amper aan farmen, en de grootste inkomens voor het maken van je eerste clear kwamen van de mijntjes. Er was heel wat minder activiteit op de accounts, en er waren niet veel accounts met 3 of 4 spelers.
Tegenwoordig speelt men het spel heel anders, nu is het al farmen wat de klok slaat.
De topspelers (zeker na week 1-2, hangt af van de snelheid) zijn diegene die het meeste gs binnenhalen door te farmen. Je gs op 1 laten staat is bij sommige spelers standaard geworden. Als je weinig of niet farmt kom je gigantisch achter te staan qua troepen en punten, en wordt je beschouwd als een noob. Met farmen haal je heel veel meer grondstoffen binnen dan met mijnen, maar je moet natuurlijk 25x zo actief zijn om hoog te staan in de ranglijst.
Momenteel is men zelf een stadium hoger gegaan dan gewoon farmen en begint men al met het zogezegde “efficiënte” farmen, dwz farmen met zeer kleine aantallen lc om zo telkens een volle buit te hebben en zo je troepen optimaal te benutten.
Het gaat zelf zo ver dat er al spelers met 1 lc beginnen te farmen. Je kan je wel voorstellen hoe tijdrovend dit allemaal wel niet is.
Natuurlijk bestaan er “shortcuts” die de tijd nodig om te farmen drastisch verminderen; denk maar aan bookmarks, scriptjes (niet de illegale), enzovoort. Zo neemt farmen minder tijd in beslag. However, ik persoonlijk vind het nog altijd lastig om een kwartier lang constant te klikken.
Het farmen gaat ongelofelijk lang door. Zelfs men boven het miljoen zit blijven sommige spelers nog altijd farmen, je kan je wel voorstellen hoe veel tijd en energie dit in beslag neemt. Geen wonder dat er zoveel accounts met 4 co’s zijn.
Oda wordt noob:
Troepen gedood als aanvaller, iedereen weet wel wat oda betekend.
Een aantal dagen geleden las ik op het forum in een post van gehaktbal8 (no offence) dat hij het nogal stom vond dat iemand tevreden was dat hij hoog stond op de oda ranglijst. Het is vanzelfsprekend dat als je iemand aanvalt je troepen dood en verliest, waardoor je oda stijgt. Minder troepen betekent minder farmen, wat neerkomt op een mindere groei. Een lage oda betekent minder verliezen, dus meer farminkomsten. Of het kan natuurlijk zijn dat iemand een lage oda heeft omdat hij niets anders doet dan internen, dit even terzijde.
Alles draait tegenwoordig om farmen, farmen, farmen. En dit stemt me niet blij, aangezien dit nog altijd een tactisch vrijetijdsspel is, en geen verplichte "verzamel-zoveel-mogelijk-grondstoffen-en-krijg-een-prijs" spelletje is.
Conclusie:
Farmen -> neemt tijd in beslag -> veel online -> accounts die 24/7 draaien staan in het begin van de wereld op kop, niet diegene met het meeste tactisch inzicht. Farmville heeft een andere betekenis gekregen.
Het echte tribalwars begint pas naar mijn mening als er geen farmdorpen meer zijn en als 2 of meerdere accounts front tegen front de confrontatie aangaan. Dan ziet men pas wie er tactisch inzicht heeft en wie niet. Niet dat het iemand boeit, maar daarom heb ik me voorgenomen om niet meer een account zelf op te starten omdat tribalwars naar mijn mening bestaat uit 2 online spellen, farmville en Wars!
Discuss!
Inleiding:
De manier waarop men Tribalwars speelt is in de loop van de jaren vanzelfsprekend veranderd. Met dit stukje tekst wil ik aantonen wat voor een tijdsrovend en intensief online game tribalwars geworden is. Ik wil hiermee niemand in een slecht daglicht brengen of ontsteld maken. Ik ga het ook even hebben over het begrip oda en hoe dit aan het veranderen is.
Tribalwars wordt farmville:
In den beginne was men volop bezig met je gs zo hoog mogelijk hebben, diegene met de hoogste gs was de “pro” in die tijd. Men deed praktisch amper aan farmen, en de grootste inkomens voor het maken van je eerste clear kwamen van de mijntjes. Er was heel wat minder activiteit op de accounts, en er waren niet veel accounts met 3 of 4 spelers.
Tegenwoordig speelt men het spel heel anders, nu is het al farmen wat de klok slaat.
De topspelers (zeker na week 1-2, hangt af van de snelheid) zijn diegene die het meeste gs binnenhalen door te farmen. Je gs op 1 laten staat is bij sommige spelers standaard geworden. Als je weinig of niet farmt kom je gigantisch achter te staan qua troepen en punten, en wordt je beschouwd als een noob. Met farmen haal je heel veel meer grondstoffen binnen dan met mijnen, maar je moet natuurlijk 25x zo actief zijn om hoog te staan in de ranglijst.
Momenteel is men zelf een stadium hoger gegaan dan gewoon farmen en begint men al met het zogezegde “efficiënte” farmen, dwz farmen met zeer kleine aantallen lc om zo telkens een volle buit te hebben en zo je troepen optimaal te benutten.
Het gaat zelf zo ver dat er al spelers met 1 lc beginnen te farmen. Je kan je wel voorstellen hoe tijdrovend dit allemaal wel niet is.
Natuurlijk bestaan er “shortcuts” die de tijd nodig om te farmen drastisch verminderen; denk maar aan bookmarks, scriptjes (niet de illegale), enzovoort. Zo neemt farmen minder tijd in beslag. However, ik persoonlijk vind het nog altijd lastig om een kwartier lang constant te klikken.
Het farmen gaat ongelofelijk lang door. Zelfs men boven het miljoen zit blijven sommige spelers nog altijd farmen, je kan je wel voorstellen hoe veel tijd en energie dit in beslag neemt. Geen wonder dat er zoveel accounts met 4 co’s zijn.
Oda wordt noob:
Troepen gedood als aanvaller, iedereen weet wel wat oda betekend.
Een aantal dagen geleden las ik op het forum in een post van gehaktbal8 (no offence) dat hij het nogal stom vond dat iemand tevreden was dat hij hoog stond op de oda ranglijst. Het is vanzelfsprekend dat als je iemand aanvalt je troepen dood en verliest, waardoor je oda stijgt. Minder troepen betekent minder farmen, wat neerkomt op een mindere groei. Een lage oda betekent minder verliezen, dus meer farminkomsten. Of het kan natuurlijk zijn dat iemand een lage oda heeft omdat hij niets anders doet dan internen, dit even terzijde.
Alles draait tegenwoordig om farmen, farmen, farmen. En dit stemt me niet blij, aangezien dit nog altijd een tactisch vrijetijdsspel is, en geen verplichte "verzamel-zoveel-mogelijk-grondstoffen-en-krijg-een-prijs" spelletje is.
Conclusie:
Farmen -> neemt tijd in beslag -> veel online -> accounts die 24/7 draaien staan in het begin van de wereld op kop, niet diegene met het meeste tactisch inzicht. Farmville heeft een andere betekenis gekregen.
Het echte tribalwars begint pas naar mijn mening als er geen farmdorpen meer zijn en als 2 of meerdere accounts front tegen front de confrontatie aangaan. Dan ziet men pas wie er tactisch inzicht heeft en wie niet. Niet dat het iemand boeit, maar daarom heb ik me voorgenomen om niet meer een account zelf op te starten omdat tribalwars naar mijn mening bestaat uit 2 online spellen, farmville en Wars!
Discuss!
Laatst bewerkt door een moderator: