Ik begrijp wat je zegt maar zoals ik al zei; ik noemde even een random naam. In mijn opinie spelen er meer zaken mee dan enkel de tactische ligging maar zo lijken wij van mening te verschillen en dat mag natuurlijk. Ik vind het gewoon waanzin te noemen dat er spelers worden aangenomen die een week eerder nog lid waren van een stam waar actief oorlog tegen gevoerd word.
Ik heb nooit wensen deel te nemen aan het polariseren wij vs. zij gedoe dat vaak aanwezig is in stammen en kan dus vaak voorbij kijken aan het aspect "vijand". En zien dat er weinig verschil is qua mensen, qua persoonlijkheden etc. Dat kan ook wel helpen dergelijke rekruuts te plaatsen.
Chef daar was altijd al positief contact mee geweest, het hielp dat ik ze al eerder kenden maar ik heb ook een hoop nieuwe spelers leren kennen hier, dus dat blijft wat hetzelfde ;-).
Voorheen was het wat mij betreft juist de kunst om in deze activiteit de zwakheden te zoeken, hier had immers iedereen mee te maken (of dat dacht ik dan). Met de huidige 24-uurs bezetting en ploegen-diensten op de grote accounts lijkt dit een verloren zaak en houden zeker nieuwkomers het snel voor gezien. Wat geven jullie ze mee als mentor? Trommel zoveel mogelijk vriendjes op om samen op 1 account mee te spelen? Persoonlijk denk ik niet dat dit ooit de bedoeling is geweest.
Ik vraag me af over welke kunst je dan spreekt? pm's sturen om te zien of ze on waren of niet? En dan maar blitzen?
Bij een grote massa wordt niet zozeer een acocunt op de proef gesteld maar wel de activiteit en VV-bereidwilligheid van een stam. Je valt 2-3 accounts aan (1 fake) en de vijand moet doormiddel van vv zien te deffen. Maar een account zelf wordt hier niet getest.
Bovendien merk ik gewoon op dat mensen van mijn generatie, als ze nog spelen, veel minder een doe-functie krijgen maar wel meer een begeleidende functie. Lijnen uitzetten, motiveren, wanneer nodig is bijspringen maar echt minder. De taken zijn veranderd door de ervaring die is gekregen en het feit dat het oncombineerbaar is met de rest van je leven.
Ik zie en merk aan alles dat, zo ook hier op het AF, de spelers die hier zo'n 10+ jaar hebben rondgehangen de dienst uit lijken te maken. Toch zag ik vorige week een enquête voorbij komen en lijk ik zeker niet de enige te zijn die er hier zo over denkt. Maar als je dan je mening uit, komen de baasjes van het AF uit alle hoeken gevlogen om hun vriendjes/co-spelers of wat dan ook bij te staan. Het vreemde vind ik dat diezelfde mensen pogingen doen om het AF levendig te houden maar de geluiden die geventileerd worden al snel de nek omdraaien.
Het is bekend dat wat de top-spelers verwachten van TW en wat beginnende spelers verwachten verschillend is. EN er zijn veel meer beginnende spelers dan nog top-spelers ;-).
Bij enquetes ga je dus vaak zien dat er automatisch in zelfbelang wordt gestemd ipv naar goede redevoering te luisteren.
Een aantal maanden geleden ben ik hier met een aantal vrienden begonnen, iemand kreeg spontaan een idee en al snel leek een stukje jeugdsentiment te winnen. Ik heb een bedrijvig en gelukkig leven en sta 72e op de ranglijst, met mijn stam 5e. Nu denk ik dat dat meer te maken heeft met het feit dat het spel aardig aan het aftakelen is dan dat dat mijn verdienste is, maar het is dus prima mogelijk om TW casual te spelen (zeker met de app tegenwoordig). Wat alleen niet mogelijk is, is om met spelers als jou te concurreren. Zeker niet als moraal geen spelonderdeel meer is.
Het voorbeeld wat jij schetst over de speler die in jouw cluster ligt is onzin, jij kunt dat dorp gewoon pakken maar wilt de verliezen niet nemen (kom anders eens met een voorbeeld en vermeld eens wat het moraal hierbij is). En ik snap dat het verhoudingsgewijs wat onnatuurlijk voelt maar normaal gezien pak jij een dorp van een gelijkwaardige speler ook niet met 1 clear. Daarnaast moet je beseffen dat na de overname van zo'n dorp het spel over en uit is voor de persoon in kwestie. Ik denk juist dat je hierdoor (met name nieuwe) spelers de kans geeft om zich ook te ontwikkelen in het spel (en de community de mogelijkheid geeft om te groeien). En 10 jaar ervaring vind je niet uit in een week of in een maand, dat heeft tijd nodig. Ook is het natuurlijk onmogelijk voor een nieuwe speler om zich te meten met spelers van jouw kaliber (die ook nog eens met z'n allen op een account spelen). Ik weet ook zeker dat als moraal geen rol speelde op deze wereld, het nu al beslecht was.
Verder ben ook ik begonnen voor de fun maar als het morgen over is, prima.
Moraal als spelonderdeel kan wel bestaan maar is gewoon overdreven unbalanced. Dat moet onder de loep worden genomen. Als ik om 1 def-dorp te slopen op muur 0 nog 3 volle clears (of meer) nodig heb dan klopt er iets niet... Zeker in deze fase. Dan sloop ik liever Pion of INNI-def, maar ondertussen blijft je cluster wel lullig :-D.
Factoren die in rekening moet genomen worden bij de berkening van moraal:
- Duurtijd wereld (hoe langer bezig hoe minder groot het verschil). W71 is er al dus alternatieven genoeg, Alles minimum 70% in deze fase en oplopend naar 100%
- Verschil starttijd als jij als grote speler later bent begonnen of op dezelfde dag kan die nooit onder de 50% fzo
Ik ben zeker voor begeleiding van beginnende spelers. Elke wereld dat ik start is er minstens 1 of 2 spelers die hooguit 10-20k hebben gehaald dat op mijn account speelt. Puur om de knepen van het vak te leren. Deze wereld was dat Wessel.
Ik heb dat ooit al eens gepost maar er moet denk ik een soort "test-wereld" komen. Het idee is natuurlijk ruw, maar het concept eravcter zou wel helpen spelers beter op te leren. De eerste keer dat je TW speelt moet je dit doen, erna kan je dit nog steeds herdoen om te leren.
Fase 1:
Je start met 1 dorp aan een versneld tempo moet je een leger bouwen en een AH (duurt max. een paar uur dit). Hier leer je ook farmen, roven, etc.
Dan edel je een fictieve vijand doormiddel van een treintje.
Naast dat moet je ook een fictieve stam joinen en jezelf voorstellen.
Fase 2:
Poef plots heb je 5 dorpen. Zorg dat ze eerst alle dorpen moeten managen (troepen aanzetten, gebouw etc.). Dan AM.
Daarna wordt je door een fictieve vijand aangevallen. Je moet leren taggen en hier laat je hun ook snipen.
Desnoods kan je hier ook backdraft + cancel-snipen in verwerken.
Fase 3:
Is dat je dan voor echt kan beginnen op een wereld met al hetgene je geleerd hebt.
Zodus mijn visie op TW