[Stemtopic] Tijdlijn-verhalen 2#

DeletedUser

Guest
Stemtopic Tijdlijn-verhalen 2#
Nu zijn we alweer aangekomen bij het stemtopic, toch is het weer jammer dat er enkele verhalen ontbreken. Ook ik zal gaan jureren, ik weet dan wel alle namen van de schrijvers maar ik ken ze toch niet echt.(alleen dat ze meedoen aan dit spel:p)

De Jury moet nu de beoordeellijst van het speeltopic even kopieren en plakken, hier komen de verhalen:
 

DeletedUser

Guest
Het Boekje uit de toekomst
14 Oktober – 205 N.C

‘Chris, tijd om op te staan. Je moet weer naar school.’ ‘Ik heb geen zin, mam. We moeten nu boeken lezen van Griekse en Romeinse schrijvers. Ik heb echt zo een saai boek. Het gaat over hoe de Griekse Goden vroeger leefden en wat ze allemaal hebben bereikt.’ ‘Dan neem je toch een ander boek? Ik bedoel, je hebt er pas 1 les over gehad. Je leraar vindt het vast niet erg als je snel een ander boek neemt.’

Chris kwam als een van de laatste de klas binnen. De leraar keek best streng dus zocht hij maar snel zijn plaats op. De leraar las op of iedereen er was. Ja, zelfs in de vroegere tijden deden ze dat al. ‘Charisteas?’ ‘Ja!’ antwoordde een klein jongetje dat dus Charisteas moest zijn. Chris had hem nog nooit eerder gezien. Vast een nieuweling dacht hij bij zichzelf. ‘Anja? ‘Ja’ ‘Christopher?’ Ow, dat was hij. ‘Ja, ik ben er, antwoordde Chris. Ik wil ook nog vragen of ik een ander boek mag pakken. De anderen vind ik niet zo interessant.’ ‘Pak maar een boek uit de kast,’ antwoordde de leraar. Langzaam liep Chris naar de kast. Hij hoopte een leuker uitziend boek te pakken, maar toen hij de kast opende, zag hij niet veel soepels. De meesten hadden een grijze kaft en zagen er dof uit, alsof ze in honderd jaar niet gelezen waren. Opeens viel zijn oog op een roodkleurig boek. Hij haalde het boek uit de kast. In tegenstelling tot alle andere boeken was dit boekje niet bedekt door een grote laag stof, maar zag het er nog piekfijn uit. Chris las de titel. ‘Het boekje uit de toekomst.’ Wauw, dacht Chris, die neem ik. Alleen ik moet niks tegen de leraar zeggen, want op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dit boek niet bekend is bij de meester. ‘Dus welk boek heb je gekozen Christopher?’ Chris keek geschrokken op. Hij noemde het eerste boek op dat in zijn hoofd op kwam. ‘Goden & Leefstijlen,’ stamelde hij. ‘Maar die had je daarvoor toch ook al?’ vroeg de meester. ‘Ehm.. ehm.., oja, natuurlijk. Ik bedoel natuurlijk dat ik het verhaal over Caesar heb.’

Toen Chris thuis rende hij naar boven en plofte op zijn bed. Hij pakte zijn roodkleurige boek en opende het. Tot zijn verbazing had het alleen maar lege bladzijdes. Opeens zag hij een bladzijde waarop stond: ‘Schrijf hier uw volledige naam.’ Chris schreef zijn naam op. Mijn naam is Christopher Julius Cartero. Chris wist niet wat hij verder met het boek moest, tot er opeens een tekst op kwam te staan.

Datum: 15 Oktober – 205 N.C. Christopher Julius Cartero. Staat op als het schemerig is. Onderweg naar school, ziet hij dat iemand struikelt. Er gebeurt niks bijzonders op school. Als hij thuis komt staat zijn moeder klaar met zelfgebakken koekjes. S’ avonds ziet hij zijn goede vriend Marero voorbij lopen.

Wat moet dit nou weer betekenen? Het boekje vertelt mijn dag over morgen? Hoe komen die letters daar opeens? Iemand haalt zeker een grap met me uit. Dat moet wel. Maar ik laat niet zomaar over me heen lopen. Morgen zie ik dat niks ervan klopt. Alsof ik ooit zo vroeg opsta. Chris keek naar buiten. Het regende een beetje. Zijn moeder kwam naar boven en vertelde hem dat hij die avond beter niet weg kon gaan. Het zou hard gaan stormen. Chris zijn moeder had altijd al een instinkt voor dat soort dingen. Als er iets ging gebeuren, voelde ze dat van te voren aan.

Zoooef. Chris schrok wakker. Buiten zag hij een lichtflits. Een seconde later hoorde hij donder. Dat betekende dat de donder niet ver weg zat. Het was nog donker buiten. Je zag wel al dat het licht aan het worden was. Hij stond op. Het was nog vroeg, dus hij besloot maar even voor te gaan werken met zijn huiswerk. Hij pakte zijn boek om te gaan beginnen met lezen. Hij opende het boek en opeens zag hij dezelfde tekst wat hij de vorige dag gelezen had. Alles schoot hem weer te binnen. Vooral de zin; Staat op als het schemerig is. Dit is vast toeval, dacht Chris. Laat ik dit boek vanmiddag gewoon terugbrengen en dan heb ik er nooit meer last van.

Toch bleef het gevoel zitten dat het misschien geen toeval was. In de verte zag hij de school al liggen. Zie je, dacht hij bij zichzelf. Niemand die struikelt en ik ben al bij school. Nog zo een honderd meter. Nog zo een 50 meter. Nog 10 meter. Nog 5. ‘Hey Chris!’ riep iemand vanaf het schoolplein. Chris wilde net zwaaien toen hij een gil hoorde. Peter, de grootste en sterkste jongen van school zat een andere jongen achteraan. Chris kende de jongen van gezicht, maar wist niet wie het was. Opeens struikelde de jongen. Zijn hele arm lag onder het bloed. Haastig rende alle leerlingen richting de jongen toe. Chris bleef staan. Het kwam uit! dacht hij bij zichzelf. Het boek sprak de waarheid! Hij besloot het boek nog even bij zich te houden.

‘Chris.. wat ben je vroeg thuis,’ zei Chris zijn moeder toen Chris de woonkamer binnen kwam lopen.
‘Ja, we mochten wat eerder weg vandaag.’ ‘Oke, ik heb iets voor je gebakken. Koekjes. Zelfgebakken. Wil je er 1? ‘Ja tuurlijk,’ antwoordde Chris. Die avond was Chris niet verrast toen hij Morero voorbij zag lopen. Haastig ging hij naar boven om te kijken wat het boek de volgende dag voor hem voorspeld had. Helaas gebeurde er niks bijzonders. Het boek voorspelde kleine dingetjes, die uiteindelijk uitkwamen. Op een dag toen Chris weer zijn volgende dag bekeek, schrikte hij opeens. ‘D-dat k-kan niet.. stamelde hij. Hij las het nog een keer overnieuw.
24 Oktober – 205 N.C. Zonnige dag. Gebeurt niks bijzonders op school. Als je thuis komt zie je je moeder trillen op de vloer. Moeder overleeft het niet. Vader komt pas laat van werken.
Chris vertelde het hele verhaal aan zijn moeder. Maar die geloofde hem niet. ‘Chris! Dit soort dingen zijn niet grappig om te doen. Je weet dat zulke dingen niet bestaan. Als je, wetenschap & theorie van Michaelof had gelezen, wist je dat zoiets niet kan voorkomen. Je gaat morgen gewoon naar school. Ik heb nooit ergens last van gehad in mijn lichaam en zal dat ook niet krijgen. En nu ga je naar bed!’
‘M-maar..’ stamelde Chris. ‘Nu!’ schreeuwde zijn moeder bijna. Die kinderen tegenwoordig ook, dacht ze bij zichzelf. Waar gaat het heen als ze zulke grappen uithalen.

De volgende dag scheen de zon fel aan de hemel. Het leek een prachtige dag te worden. Maar niet voor Chris. Op school kon hij zich niet concentreren. De leraar vroeg of alles wel goed met hem ging en Chris antwoordde ja. ‘Misschien ben je een beetje ziekjes, zei de leraar. Ga maar naar huis toe en neem een warme kop soep. Chris wilde helemaal niet naar huis. Als hij thuiskwam, zou zijn moeder sterven. Maar hij kon toch niet voor altijd wegblijven? De voorspelling zou toch wel uitkomen. Chris besloot maar te gaan. Toen hij de deur opende hoorde hij een gil. Snel rende hij naar de woonkamer. Daar lag zijn moeder op de grond. Ze lag hevig te trillen. Hij rende naar haar toe om haar te helpen. Het laatste wat zijn moeder zei was: ‘H-het spijt me.. i-ik –h-had moeten l-l-uiste…………….
Chris begon te huilen. ‘Nee! schreeuwde hij. Dit mag niet!’ Chris ging huilend naar de buren, vragend om hulp. Maar het was allemaal te laat. Zijn moeder was dood, en zou nooit meer terugkomen. De hele avond lag Chris te huilen op bed. Pas de volgende ochtend dacht hij eraan waar dit door komt. Ik kijk nog 1 keer in dat verdomde boek. En dan gooi ik het weg. Tot Chris zijn verbazing stond er geen nieuwe tekst. Hij begon in het boek te bladeren. Opeens zag hij een pagina waar iets in stond geschreven.

Regels van het boekje:

Regel 1. Gelieve je eigen naam niet op te schrijven. Dit boek zal zorgen dat je dood gaat.
Regel 2. De persoon in dit boekje geschreven zal binnen vier maanden sterven.
Regel 3. Blijft een bladzijde wit, betekent het dat die persoon de volgende dag dood gaat.

Regel 3. Blijft een bladzijde wit, betekent het dat die persoon de volgende dag dood gaat.
Regel 3. Blijft een bladzijde wit, betekent het dat die persoon de volgende dag dood gaat.
Regel 3. Blijft een bladzijde wit, betekent het dat die persoon de volgende dag dood gaat.
Deze regel bleef in Chris zijn hoofd hangen.
Regel 3. Blijft een bladzijde wit, betekent het dat die persoon de volgende dag dood gaat.
Ik ga dood, dacht hij. En ik kan er niks tegen doen. ‘Waarom vond ik die bladzijde niet eerder,’ huilde hij. Toen bedacht hij dat hij het boek moest vernietigen, voordat hij zou sterven. Hij bedacht zich dat hij dat het beste in Gerudo Valley kon doen. Hij zou het in de rivier gooien, die leid naar niemandsland. Toen hij bij Gerudo Valley aankwam. Gooide hij het boekje in de rivier. Opeens gleed zijn voet weg. Chris viel zo een 10 meter naar beneden en landde op hard steen. Dus zo sterf ik, is het laatste wat hij dacht.

Zondag 6 september 2009.

‘Mama, kijk eens wat ik gevonden heb. Dylan kwam net thuis van school. Het is een leeg, rood boekje, er stond alleen; schrijf hier uw naam. En toen kwam er opeens een tekst met een voorspelling over hoe mijn dag morgen zou worden. Er staat in dat ik morgen niet gepest wordt op school! Stel je voor! Een hele dag niet gepest! Het wordt de beste dag van mijn leven!’
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
De onoverwinbare vloot
De onoverwinbare vloot

16 juli 1587,

Kapitein Miquel Oquando vaart samen met de legendarische vloot "de armada"
uit om dat verdomde Engeland eens een lesje te leren. Hij vaart uit op zijn schip de "sirena cornea". Helaas voor deze kapitein doen de eerste problemen zich al snel voor…

'Wat is er aan de hand soldaat?'
‘Niks alleen een beetje pijn in mijn mond kapitein.’
'Hmm vreemd, heel vreemd, de stuurman en de kok hadden dat ook al, er is iets heel raars aan de gang op dit schip, het is alsof er iets rondwaart, Iets, dat zich meester van ons allen maakt. '
‘Overdrijf niet zo kapitein waarschijnlijk heb ik mijn mond open gehaald aan die kip van gister, niks om je zorgen over te maken. ‘
'En toch, Ik voel het, de mannen worden zwakker en sommigen zijn bijna te ziek om te staan!’
‘Wat bent u toch weer een zuurpruim kapitein! 'Ga toch lekker naar het dek en geniet van het uitzicht dat zal je goeddoen en deze rare gedachten uit je hoofd wissen.’
'Misschien is dat het beste.’

20 juli 1587,

Nog geen 5 dagen geleden was soldaat José nog zo zeker geweest dat er niks met hem aan de hand was. Nog geen 5 dagen geleden was José nog springlevend. Helaas op deze zwarte dag heeft het noodlot Jose in de kraag gegrepen. José Cartez is niet meer. Samen met twintig anderen is José overleden aan de gevolgen van scheurbuik. Gelukkig leeft het merendeel van de bemanning nog dus kan er gewoon verder gezeild worden richting Engeland.

30 juli 1587,

Miquel wordt met een schok wakker, een Engelse kanonskogel is dwars door het schip gevlogen! Overal liggen delen van de anders zo sterke romp, Miquel haast zich met aankleden en rent als een speer naar boven. 'Wat is er gebeurt?!’, Vraagt Miquel stomverbaasd aan een soldaat. ‘De Engelsen!’schreeuwt de soldaat het uit. Dan pas merkt Miquel de dodelijke wond aan de zij van de soldaat op. Net op het moment dat Miquel hem wilt verzorgen schiet er een tweede kanonskogel over zijn oren. Snel duikt hij achter een ton(lekker handig als je er kanonskogels over je oren vliegen, maar toch) en wacht daar een tijdje. Na 1 minuut zonder kogels lijkt het Miquel veilig om terug te gaan naar de soldaat. Maar tot zijn grote schrik is het hoofd van de soldaat geplet door een kanonskogel! Verstijfd van de schrik blijft Miquel staan totdat hij opeens iets hoort: Een Engelse soldaat is op het schip geklommen!Zonder een moment te aarzelen pakt Miquel zijn pistool en richt op de indringer*klik*k*t denkt Miquel het kruit is nat! Opeens bedenkt Miquel dat hij nog een mes aan zijn riem heeft!
In een beweging pakt Miquel het mes en gooit hem recht in het gezicht van de indringer, Het bloed spuit alle kanten op en de indringer valt luid schreeuwend neer. Zo 1-0 denkt Miquel en wil zich omdraaien om nieuwe wapens te gaan halen. Opeens hoort hij weer iets raars: Weer zo'n verdraaide Engelse! Miquel grijpt naar zijn riem en bedenkt dan opeens dat zijn mes nog in het hoofd van die andere Engelse zit! Zonder een moment te aarzelen rent hij op de tweede Engelse af en duwt hem omver. Verbaast valt de Engelse keihard neer en blijft zo even liggen. Net lang genoeg voor Miquel om het zwaard van de Engelse te stelen en hem een dodelijke steek door zijn hart toe te brengen. 2-0! Als Miquel over de rand van het schip naar de rest van de vloot kijkt merkt hij dat er 10 Engelse schepen tussen de vloot varen. Snel luid hij de klok aan de voorkant van het schip om iedereen wakker te maken. Na 5 minuten staat iedereen op het dek.
'Hoe kan het dat jullie niet wakker zijn geworden van al dat geluid?!?!’ Schreeuwt Miquel tegen de bemanningsleden. Een pientere soldaat antwoord: 'We hebben gisteravond katoen in onze oren gestopt omdat u zo snurkt’. 'Hmm goede reden, Oke, we zijn dus onder aanval voor degene die het nog niet doorhadden.... Kanonniers neem uw posten. En de rest maak je klaar voor een hevige aanval!’. Vijf minuten later stond het hele dek vol met Engelsen! Glanzende zwaarden sloegen dreigend in het rond; hoofden werden afgehakt, lichamen doorstoken. Miquel is in gevecht met 3 Engelsen te gelijk, in 1 beweging hakt hij het hoofd van 1 van de 3 aanvallers eraf helaas voor Miquel vonden ze dat niet leuk en stak een van de Engelsen zijn zwaard diep in het been van Miquel. Gelukkig kwam een Spaanse soldaat net op tijd Miquel te hulp en stak zijn dolk diep in de nek van de Engelse soldaat. Hierop reageerde Miquel door de overgebleven soldaat in zijn ballen te trappen en het hart van deze ongelukkige soldaat op zijn zwaard te rijgen. De eerste aanval van de Engelsen was afgeslagen de vloot vierde feest!
__________________

.
 

DeletedUser

Guest
De onoverwinbare vloot II
25 augustus 1587

Na lang varen waren ze dan toch eindelijk bij Engeland aangekomen en klaar om aan te vallen helaas voor deze dappere strijders was er nog een obstakel. De stroming!
Net voor de Engelse kust was de stroming onmogelijk te doorkruisen! Hierop moest een plan worden bedacht, 5 dagen lang voeren de schepen om Engeland heen om een ingang te vinden, Plotseling op de 5de dag riep een van de bemanningsleden van de Sirena Cornea: 'Daar! Ik zie een opening!’. Meteen vlogen alle bemanningsleden naar de zijkant van het schip om het wonder te aanschouwen. En daar zagen ze het; een smalle rivier net groot genoeg voor één schip. De Sirena Cornea seinde meteen de andere schepen dat ook zij naar deze plek moesten varen. En zo begon de tocht door Engeland.

26 augustus 1587

Het gevaar voor de Sirena Cornea was nog niet afgelopen, wat de bemanningsleden niet wisten is dat deze smalle rivier een val van de Engelsen was. John Buttercup de Engelse spion op het schip de Sirena Cornea had na de 5de dag eigenlijk de hoop opgegeven dat de Sirena Cornea de val van de Engelsen in zou lopen. Maar nu op deze 26ste augustus was het John toch gelukt de Spanjaarden in de val te leiden. In een dag zou het plan van de Engelsen inwerking treden en zou de "onoverwinbare vloot" overwonnen worden.

27 augustus 1587

Na ruim een dag varen was de vloot aangekomen bij een gigantisch meer midden in Engeland. Niemand van de hele vloot had ooit verwacht zoiets moois te mogen aanschouwen. Het meer was omringd door de mooiste bomen en bloemen, in het midden zat een prachtig eiland met een palmboom. Het leek allemaal wel rechtstreeks uit een schilderij te komen zo mooi! Helaas voor deze Spanjaarden was dit alles slechts een masker van wat voor wreeds zich in dit meer verborg. Want diep, heel diep onder dit meer sliep een vreselijk monster. Sommigen zullen haar kennen onder de naam "het monster van Loch ness" of kortweg: Nessie. Vele jaren geleden was dit monster op onverklaarbare wijze in dit meer terecht gekomen en was de schrik van alle vissers geworden. En nu voeren deze onwetende Spanjaarden recht boven het hol van de leeuw. De Spanjaarden, nog steeds verrukt van al dit moois, hadden niet door dat een zwarte schim langzaam onder hun bewoog, totdat een van de Spanjaarden opeens begon te schreeuwen:‘Er bewoog daar iets! Iets gigantisch!’ Verschrikt keek elke Spanjaard naar het water. En verdraait, Daar zagen ze het, het meest verschrikkelijke dat ze ooit hadden aanschouwd. Het monster sprong het water uit en vernietigde met deze actie in een keer het schip direct naast de Sirena Cornea. Gegil kwam overal vandaan en niemand wist waarmee ze te maken hadden. De overlevenden van het in stukken geslagen schip dreven op de houtstukken die ze snel hadden kunnen vastpakken. Opeens stak het monster zijn kop boven water en slaakte een angstaanjagende schreeuw. Nu hadden de Spanjaarden eindelijk een duidelijke blik op het monster dat hen langzaam aan het vernietigen was. Een kop zo lelijk als de nacht werd gesierd door tweehonderd spierwitte gigantische tanden, elk zo groot als een volwassen man. De gigantische nek van dit beest werd afgedekt door schubben zo groot als de hoofdmast van het schip! Zijn nek mondde uit in een gigantisch groen lichaam, elke Spanjaard poepte bijna in zijn broek van angst. Een dappere Spanjaard durfde zijn musket op het beest te richten, helaas voor deze Spanjaard was zijn heldendom van korte duur, in één hap had het beest de Spanjaard plus een deel van het schip verslonden. Een hevig gevecht volgde schepen werden in stukken geslagen, mannen met bosjes verslonden, niemand kon dit beest aan. Maar wat is er gebeurt met John? De man die dit alles voorzien had en zichzelf dus in veiligheid had kunnen brengen. Nou, John zat aan de water kant te pootje baden en te genieten van het schouwspel. John had namelijk altijd wat gehad met totale destructie. Na ruim een uur vechten was de volledige vloot vernietigt. Alle mannen dood. Op 1 na, Miquel. Miquel had tijdens het gevecht zich niet als kapitein opgeworpen maar was gewoon doodleuk van het schip afgesprongen en naar de kant gezwommen! Velen anderen hadden dit ook geprobeerd, alleen Miquel had het (vanwege zijn geweldige zwemkwaliteiten) overleeft. Dus ook Miquel zat aan de kant maar een beetje machteloos toe te kijken hoe zijn schip en bemanning werd vernietigt. Helaas voor Miquel had John hem opgemerkt en richtte zijn geweer op hem.. *Paf* F*ck dacht John, nat kruit! Naja dan maar the old fashion way! Langzaam sloop John op Miquel af stapje voor stapje sloop hij op hem af. Zijn hoofddoek in de aanslag als wurglint. En warempel! Hij bereikte Miquel zonder enige problemen! Waarom zou je je misschien afvragen? Dat zal ik je vertellen: die arme Miquel was van al die inspanning die de vlucht had geleverd, in slaap gevallen! Zijn laatste(domme) fout. Met een beweging duwde John Miquels hoofd omhoog en stopte de hoofddoek om zijn hals. Miquel schrok wakker! En daar zag hij hem, de verrader, de man die verantwoordelijk was voor de dood van zoveel Spanjaarden. Hij die Miquel het meeste mocht van alle bemanningsleden, zou hem nu het leven ontnemen. Gelukkig voor John had de vermoeide Miquel geen kracht meer over om zich te verdedigen, na tien seconden stopte hij met tegenstribbelen en viel dood in het zand. Zo kwam er een eind aan het leven van kapitein Miquel Oquando en een einde aan de 'onoverwinbare vloot' van de Spanjaarden. Engeland zegevierde.

Fin.

Notitie: Pure fictie, aardrijkskundige kant klopt geen bal van
 

DeletedUser

Guest
Het einde van prins Willem.
Het einde van prins Willem.

Inleiding:
Balthasar Gerards, een onguur uitziend type en aartsvijand van Willem van Oranje, heeft besloten zijn plan deze middag te volbrengen. Hij wil zo snel mogelijk af van zijn aartsvijand Willem van Oranje en heeft pistolen gekocht om deze brute moord te volbrengen. Hoe komt hij aan de pistolen en hoe kan het dat hij zeker weet dat hij de moord deze middag gaat volbrengen? Lees snel verder…!

Hoofdstuk 1: Balthasar en de zegel van Mansfelt.
Balthasar, een man met snor en altijd een grote frons op zijn gezicht, was vastbesloten Willem van Oranje te vermoorden. Willem’s daden konden volgens Balthasar niet ongestraft blijven. Balthasar verblijft op dit moment bij zijn neef in huis. Jean Duprel woont in Luxemburg en heeft Balthasar tijdelijk onderdak verschaft. Op een dag hoort Balthasar dat Jean Jaureguy op 18 maart 1582 een aanslag heeft gepleegd op Willem van Oranje. De aanslag die hij heeft gepleegd zou dodelijk zijn geweest. Balthasar is ontzttend blij met dit nieuws en binnenin zijn lichaam ontstaat de drang tot een feestje. Een paar dagen later hoort Balthasar dat de aanslag op Willem van Oranje niet dodelijk was en dan is hij vastbesloten om zelf die ene dodelijke aanslag te plegen.
Balthasar is op dat moment in dienst bij zijn neef als schrijver. Hij is van plan om samen met zijn neef op veldtochten van de graaf van Luxemburg mee te gaan om op het juiste moment over te lopen naar de kant van Willem, om zo in diens nabijheid te komen. Hij zou zich voordoen als protestant en de prins een officieel zegel van Mansfelt aanbieden. Daarmee zou prins Willem allerlei vervalste documenten en papieren kunnen maken met de zegel van graaf Mansfelt.
Vele veldtochten later is Balthasar nog altijd niet in de buurt gekomen van prins Willem en hij besluit een andere aanpak te verzinnen.

Balthasar probeert 2 maal ontslag te nemen, maar dit wordt tot 2 keer toe geweigerd. In 1584 is hij het beu en besluit hij er tussenuit te knijpen.
Begin mei van het jaar 1584 kwam Balthasar aan in Delft en nam hij zijn intrek in herberg de Diamant, dat een paar honderd meter van het Prinsenhof van Willem lag.
Hij schreef de prins een brief, onder de schuilnaam François Guyon waarin hij zijn idee omtrent de zegel van Mansfelt uitlegde. Een paar dagen later werd Balthasar bij de adviseur van Willem geroepen, Pierre Loyseleur de Villieirs geroepen. Hij trad in dienst van de prins, hij deed zich voor als protestantse edelman uit Frankrijk, en presenteerde zijn zegel aan de prins. De prins was blij met de zegel en stuurde Balthasar naar Frankrijk toe om daar de zegel te presenteren aan de bondgenoten van de prins. Dit kwam hem zeer slecht uit omdat hij nu geen plan voor de aanslag kon gaan beramen, maar hij kon een bevel van de prins niet weigeren. Een maand later werd hij weer teruggezonden en van het geld dat hij voor een nieuwe opdracht kreeg, kocht bij 2 pistolen bij Franse soldaten. Deel één van het plan was voltooid.

Hoofdstuk 2: Het begin van het einde.
Balthasar, vastbesloten om vandaag zijn moord te plegen, begeeft zich rond het middaguur, op 10 juli 1854, richting het prinsenhof met de mededeling dat hij de prins wil spreken. De vrouw van prins Willem vertrouwt het niet, mede dankzij het onguur uitziende gezicht van Balthasar, maar de adviseur van prins Willem, Pierre Loyseleur de Villieirs, stelt haar gerust en brengt Balthasar de mededeling dat prins Willem hem in de middag zal ontvangen.
Balthasar is blij en verheugd zich diep van binnen op die ene korte ontmoeting.

Na de mededeling van prins Willem’s adviseur gaat Balthasar naar de herberg waar hij op dat moment verblijft. De pistolen die hij gekocht heeft van de Franse soldaten die hij ontmoette in Frankrijk liggen op zijn kamer. De pistolen zijn in doeken gewonden en achter in de kast gepropt, zodat de waard van de herberg ze niet toevallig zou ontdekken bij een schoonmaakbeurt. Balthasar haalt de doek, met daarin de pistolen, uit de kast en wikkelt de doek van de pistolen af. Hij kijkt naar de 2 pistolen en is blij dat hij deze gekocht heeft. Hij pakt de doek waarmee de pistolen ingewikkeld waren, pakt een emmer water van buiten en hij begint langzaam de pistolen op te poetsen. De pistolen zien er na de poetsbeurt, die niet langer dan 10 minuten heeft geduurd, voortreffelijk uit. Balthasar is klaar om prins Willem van Oranje, zijn grote aartsvijand, te vermoorden.

Hoofdstuk 3: De moord.
Balthasar loopt rond half 2 in de middag van 10 juli 1584 richting het prinsenhof van prins Willem van Oranje. In de zakken van zijn jas zitten 2 Franse pistolen, klaar om prins Willem van Oranje te vermoorden. Normaal gesproken doet Balthasar over deze 500 meter maar 3 minuten. Dit keer loopt hij er echter 15 minuten over. Je kunt aan alles zien dat hij erg zenuwachtig is. Balthasar denkt dat zijn plan zonder gaten zit, maar toch is hij bang dat hij niet op tijd kan vluchtten. Hij weet dat als hij niet op tijd kan vluchten hij ter dood veroordeeld zal worden.
Na 15 lange minuten komt Balthasar aan bij het prinsenhof. Het dienstmeisje laat hem binnen en zegt dat prins Willem van Oranje er zo aan zal komen. Balthasar begeeft zich snel naar de plek waar hij prins Willem wil vermoorden.
Prins Willem van Oranje zit ondertussen te eten met twee van zijn generaals. Hij hoort de deur opengaan en ziet zijn dienstmeisje. Het dienstmeisje vertelt hem dat heer Balthasar aangekomen is en Willem vertelt haar dat hij binnen 10 minuten klaar is.
Balthasar staat onderaan een trap. Het is de trap naar de eetzaal. Hij weet dat binnen 10 minuten de prins naar buiten komt. Het dienstmeisje is aan de andere kant van het prinsenhof bezig met het schoonmaken van de vloeren, precies wat Balthasar nodig heeft.

Prins Willem van Oranje staat op uit zijn stoel en groet zijn twee generaals. Hij loopt richting de deur en pakt het handvat vast. Op dat moment staat Balthasar onderaan de trap te wachten. Hij schrikt even als de klink van de deur naar beneden gaat maar gaat dan stevig en vastbesloten op de tweede trede van de trap staan.
Willem van Oranje komt naar buiten, ziet Balthasar staan en op dat moment klinken twee schoten. Balthasar heeft van dichtbij Willem van Oranje in zijn borst en zij geschoten en Willem van Oranje zakt langzaam in elkaar. De laatste woorden van de prins zijn: “Balthasar, jij zult altijd mijn vijand blijven, waarheen je ook gaat”. De prins is dood en Balthasar moet vluchten

Hoofdstuk 4: Vluchten kan niet meer.
Balthasar heeft net de laatste woorden van prins Willem te horen gekregen en nu beseft hij eigenlijk pas wat hij heeft gedaan. Hij hoort geluid uit de eetzaal komen en dan beseft hij dat hij zo snel mogelijk moet vluchten.
Balthasar doet de buitendeur open en rent weg. Al snel hoort hij 3 wachters achter zich aankomen. Ze schreeuwen dat hij moet blijven staan. Balthasar is niet van plan zich over te geven en rent door. Hij rent naar de poort van de stad. Tot zijn grote verbazing is deze dicht. Zodra Pierre Loyseleur de Villieirs hoorde dat Balthasar prins Willem had vermoord, besloot hij de stadspoorten dicht te gooien.
Balthasar laat dit niet op zich zitten en veranderd zijn plan. Hij probeert over de stadsmuur te klimmen. Hij klimt via uitstekende stangen naar boven en hijst zich bovenop de stadsmuur. Precies op het moment dat hij wil gaan staan grijpt een hand zijn been vast. Een wachter heeft met behulp van zijn medewachters de stadsmuur ook beklommen en ditmaal heeft Balthasar geen rede meer tot verzet. Hij is gegrepen en hij weet dat zijn lot hetzelfde is als dat van Willem. Hij zal worden veroordeeld als moordenaar en eindigen in de hel.

Hoofdstuk 5: De executie.
Balthasar wordt veroordeeld wegens de moord op prins Willem van Oranje. De straf is ernstiger dan Balthasar van te voren dacht. Hij dacht dat het met de guillotine wel afgedaan zou zijn, maar het tegendeel is minder waar. Het gerechtshof bepaalt, dat de hand waarmee Balthasar Willem van Oranje heeft vermoord, met een hete tang wordt afgeknepen. Ook worden op meerdere plaatsen gloeiend hete kolen gelegd en uiteindelijk zal hij gevierendeeld worden. Zijn organen zullen worden uitgesneden en gevoerd worden aan de varkens van het prinsenhof.
Balthasar zit de dagen erna doodsbenauwd in zijn cel, wachtend op de straf die er komen gaat.
In de tijd dat hij in de cel zit krijgt hij meerdere brieven van bewonderaars. Willem van Oranje had meerdere vijanden en deze zijn blij met de daad van Balthasar. Balthasar is diep van binnen blij dat hij iets heeft kunnen betekenen voor zijn medemens en is blij met het feit dat alles voorbij zal zijn.

Op 22 juli, 12 dagen na de moord op Willem van Oranje, wordt Balthasar Gerards gestraft voor zijn daad. Het vergrijp dat hij gepleegd heeft zal later in de geschiedenisboeken staan als gruwelijk en misselijkmakend, maar Balthasar Gerards weet dat hij hiermee meerdere mensen een plezier heeft gedaan.

Einde
 

DeletedUser

Guest
LANDVERADERS.
LANDVERADERS

BOEM, BOEM, BOEM klonk het. Alexander Cortéz keek om zich heen, het was doodstil in de kamer.

Alexander keek langzaam om zich heen. Hij bevindt zich een klein houten huisje. Het huisje had maar 1 kamer, het was pikdonker het enigste licht kwam van een paar kaarsjes die in de kamer staan.

BOEM, BOEM, BOEM klonk het weer. ‘ik weet dat jullie daarbinnen zijn.’ Klonk een ruwe mannenstem.

Alexander zag zijn moeder doodbang kijken naar het luik boven hun hoofd waar nu weer op werd gestampt. Naast Alexander’s moeder stond zijn zusje en zijn vader. Zijn zusje was doodbang en zat geluidloos tegen Alexander’s vader te huilen.



Alexander’s familie was protestant, toen ze hoorde dat Duitsers de kerk aan het hervormen werden ze direct protestants. De familie Cortéz had verwacht dat de rest van hun land ook aan de hervorming zouden meedoen, maar algauw bewees het tegendeel zich.

Het Spaanse volk bleef bijna geheel katholiek, ze beschouwden Alexander’s familie als ketters. Ze vonden niet alleen dat de Cortézen veraderes waren van het geloof, maar ook van hun land.

Alexander’s vader was een invloed rijke man en had luid aangekondigd dat hij protestants werd, zo’n beetje het hele volk kende hem. Alexander’s ouders hadden geprobeerd uit hun land te vluchten, maar het was te laat. Iedereen uit Spanje kenden hun gezicht en ze hadden een dikke prijssom op hun hoofd. Ze konden onmogelijk had land uitvluchten, daarom ging de familie maar schuilen. Al 6 maanden lang schuilde ze in een luik van hun oom en tante.



BOEM, BOEM, BOEM Klonk het, “als je nu niet open doet, knal ik dit luik open”zei de ruwe stem.

“Ik zeg toch, er zit niemand daar.” Zei een paniekerige stem. Alexander herkende de stem van zijn oom.

“Wilt je dan even dat luik openen maken ”. schreeuwde de man met de ruwe stem.

“ik zei toch, ik ben de sleutel kwijt” piepte Alexander oom terug.

Opeens was Alexander’s vader wakker, nadat hij uren lang had zitten staren naar het luik met een doodsbang gezicht begon hij in actie te komen. Hij liep zachtjes naar een hoek van de kamer. Hij bukte bij de hoek van de kamer. Onderaan in de muur zat een gat. Ongeveer van de grootte dat je 2 vingers tussen kan doen. Alexander’s vader stopte zijn vingers erin en trok met al zijn kracht aan de muur. Langzaam en geluidloos verschoof de muur in de andere muur. Alexander keek verbaast toe, hoe zijn vader de muur steeds verder verschoof. Nadat bijna de hele muur achter het andere stuk muur verdwenen was kwam er een nieuwe ruimte vrij. Ongeveer van 4 bij 2 meter groot was de ruimte. Alexander’s vader wuifde naar de rest van de familie, die nu allemaal in de verborgen ruimte gingen staan.

“Ik schiet dat luik nu kapot, geef mij mijn wapen” schreeuwde de man met ruwe stem. Terwijl Alexander’s moeder de luik al aan het dichtdoen was rende Alexander’s vader snel naar de brandende kaars, deed die uit, rende terug naar de verborgen ruimte en hielp zijn vrouw met het dichtmaken.

PAAAANG, er was een grootte harde knal en het luik ging knarsend open.

Alexander keek door een gleuf een de houten muur mee naar het tafereel dat nu afspeelde. Een grote brede man in uniform liep langzaam naar beneden, gevolgd door een groepje soldaten die ook in uniform waren.

“Ik zei toch, er is hier niks.” Zei Alexander’s oom.

De brede man antwoordde met zijn ruwe stem: “Daarom staan hier ook 2 stapelbedden, een tafeltje, een pisbakje?” De man was nauwelijks uitgepraat of hij pakte Alexander’s oom bij zijn keel. “Waar zijn ze, vertel op” schreeuwde hij.

“Ik weet niet waar je over hebt” piepte Alexander’s oom op zijn hoogste toon.

Ruw gooide de man Alexander’s oom op de grond en zei; “Waarom bescherm je die vieze ketters?” Terwijl hij boos wegliep zei hij er nog achteraan: “Doorzoek deze kamer grondig en neem deze landverrader mee naar boven!” Twee soldaten pakte Alexander’s oom en sleurde hem naar boven.

Een half uur lang kijkt Alexander nu al toe hoe allerlei soldaten de hele kamer overhoop halen en zo’n beetje alles stuk maken.

“WAT IS DIT?” schreeuwde iemand, alle soldaten schokte zich dood en gingen snel in formatie staan. Alexander zag dat het de grote man was. Hij stond bovenaan bij het luik en zag de puinhoop die zijn soldaten maakte!

“Zo doe je dat niet.” Zei hij wijzend naar de puinhoop. De man liep stilletjes naar beneden, keek aandacht om zich heen en begon toen met zijn onderzoek. Hij ging in een hoek van een kamer staan en stapte twee keer op de grond. Vervolgens liep hij naar de volgende hoek, stapte daar en ging weer naar de volgende hoek. Op het laatst nadat hij bij alle hoeken was geweest, deed hij dat nog een keer in het midden. Weer eventjes moest de grootte man nadenken en hij keek opnieuw aandachtig om zich heen. Hij liep naar de muur naast de muur waar Alexander en zijn familie achter schuilden. De man klopte op aantal plekken op de muur en ging naar de volgende muur tegenover Alexander. Hij herhaalde het tafereel bij deze muur en de volgende muur, bam bam had het bij alle muren geklonken. Alexender vroeg zich af hoe zijn geklop nu zou klink. De man aangekomen bij de muur waar Alexander stond, samen met zijn vader, zijn moeder en zijn zusje stond. Hij klopte; bonk klonk er. De man schrikte zelf van zijn eigen resultaat en deed een sprongetje naar achter. Hij pakte zijn wapen en trapte keihard, maar er gebeurde niks. Dit keer nam de man een aanloop en trapte harder. Er kwam een scheur in de muur. Alexander was doodsbang hij schuilde nu samen met zijn familie tegen de achtste muur.

BANG de muur was kapot gebroken. Alexander zag een been door het gat dat net gemaakt was. Met de nodige moeite kon de man hem weer terug trekken. Met zijn pistool maakte hij het gat grootte. Hij wuifde naar zijn mannen die nu achter hem gingen staan en met hun pistool naar Alexander’s kant richten. Nog steeds zat hij het gat grootte te maken. Hij kon er allang door heen, maar blijkbaar wou de hele muur weg hebben. Toen hij klaar was keek hij pas op naar Alexander en zijn familie. De man reageerde net alsof hij niet wist dat ze er stonde.
“oh, hallo daar.” Zei hij, maar daarna begon hij al boosaardig te grijnzen.

“Kom naar buiten” brulde de hij. Angstig kwam de familie Cortéz naar buiten.

“Ga allemaal op de grond liggen op je buik en laat je handen zien!” Zei hij. Weer gehoorzaamde de familie hem. Er liepen soldaten naar hun en toe en ze werden geboeid.
“Oké breng ze naar buiten.” Riep hij. Alexander werd ruw vastgepakt en vooruit geduwd.
 

DeletedUser

Guest
LANDVERADERS II
Ze waren buiten Alexander zag nog veel soldaten staan. De grote man liep naar een ander man die er ook belangrijk uit zag. Deze keek de familie Cortéz aandachtig aan en liep naar Alexander zijn vader toe. Bekeek hem aandachtig en ging de hele familie langs. Hij bleef staan bij Alexander en zei; “Goed werk, thomas.”

“Kolonel Arroyo nu” mompelde de man. Die zich niet op zijn gemakt voelde bij de andere belangrijke man. “Wij zijn nu gelijk hoor, kolonel Cabello!” zei hij iets luider.

Kolonel Cabello keek verbaasd toen thomas dit zei; “Jij zult nooit gelijk zijn aan mij of ieder ander, de enige reden wat jij hebt is de naam van je vader!”

Kolonel Arroyo stond op springen en moest zich duidelijk inhouden om kolonel Cabello niet te wurgen. “We moeten ze in ieder geval nu vervoeren, sla ze maar bewusteloos” zei hij terwijl naar een stel soldaten gebaarde.

“Waarom moeten ze bewusteloos geslagen worden?” vroeg kolonel Cabello vel.

Iedereen keek nu naar kolonel Arroyo die geen antwoord wist te geven. Hij was behoorlijk voorschud gezet door kolonel Cabello. “Omdat ik het zeg.” Antwoordde hij.

“Doe het” schreeuwde kolonel Arroyo tegen de soldaten.

“Doe het niet” zei kolonel Cabello rustig.

Kolonel Cabello kreeg duidelijk meer respect uit de soldaten en zei luisterde dan ook naar hem.

Kolonel Arroyo die naast Alexander’s vader stond pakte zijn wapen en sloeg hem neer. “Dan doe ik het zelf wel” zei hij en hij sloeg ook Alexander’s moeder neer. Hij kwam nu aan bij Alexander’s zusje.

“NEE!” Schreeuwde kolonel Cabello die voor Alexander’s zus ging staan. “Dat is een kind, doe normaal. Ze is nog hooguit 12 en jij gaat haar neerslaan met je geweer?!” zei hij terwijl hij Kolonel Arroyo woedend aankeek.

“Opzij jij oude man” zei kolonel Arroyo en hij duwde kolonel Cabello weg. Cabbello viel op de grond en Arroyo sloeg Alexander’s suzje neer en nu stond hij voor Alexander.

Alexander voelde zijn hart door zijn hele lichaam bonzen, hij voelde een harde klap en toen werd het zwart voor zijn ogen.



Alexander werd wakker. Hij zat alleen in een cel opgesloten. Hij liep naar de tralies en zag dat zijn zusje in de cel tegenover hem zat. “ELISA, ELISA WORD WAKKER” schreeuwde Alexander. “ELISA!” paniekerig keek Alexander om zich heen, hij zocht naar andere cellen waar zijn ouders misschien inzaten, maar die waren er niet.

De ging een door open en er kwamen 2 mannen aan. Een soldaat en man in oude mantel, zijn gezicht was verborgen door de muts die hij op had. De soldaat had nog 2 kleding stukken die Alexander deed denken aan kleren van een monnik. Tot Alexander’s grootte schrik zag hij dat de soldaat zijn cel opendeed. Nu was hij aan de beurt dacht Alexander, zijn ouders waren vermoord en nu kon hij. Alexander zag dat man die met de soldaat mee liep de hele tijd om zich heen zat te kijken. De soldaat gaf Alexander een pak en zei dat hij het moest aantrekken. Dat deed Alexander terwijl hij het pak aantrok ging de soldaat naar zijn zusje die nu was bijgekomen. De man bleef achter en ging dichter bij Alexander staan. Er kwam een vlaag van opwinding, spanning, verbazing en vele emoties door Alexander heen. De man was zijn eigen vader!
“Er staat buiten een koets, we kunnen vluchten, we hebben hulp gekregen.” Zei hij.

Alexander snapte er niks van; “waar is mama?” vroeg hij.

Alexander’s vader keek pijnlijk en verdrietig “Die kan niet meer meekomen.” Besloot hij te zeggen.

“Hoezo niet?” vroeg Alexander, maar hij wist het antwoord al en zijn vader antwoordde ook niet.

Hij deed de muts op en nu was ook zijn gezicht bedenkt.


Ze stonden nu met 4e. Alexander, zijn zusje, zijn vader en een vreemde soldaat.

“Hoe komen we weer naar buiten?” zei Alexander’s vader.

We hebben een fout in de structuur van het gebouw gevonden zei hij en we hebben al voorbereidingen getroffen en hij wees naar de muur aan de achterkant van het gebouw. Ze liepen gezamenlijk naar de muur.

“Hou afstand.” Zei de man kortaf. “Zo moeten jullie heel hard rennen naar de koets die er staat.
Alexander zag zijn vader knikken en de soldaat klopte vijf keer in ritme tegen de muur en rende zelf toen ook naar achter. Tien seconden daarna vloog ergens onder aan een steen weg uit de muur. Het duurde twee seconden en de rest van de muur vloog kapot.

Alexander zag de koets, het portier was laag en open zodat je er makkelijk in kon. Hij rende zo hard als hij kon en sprong in de koets.

Alexander hoorde een enorm gekrijs van een vrouw. Alexander wou uit de koets springen en er naar toe rennen. Dat gekrijs moest zijn moeder wel zijn! Zijn moeder werd vernedert, uitgelachen en gemarteld. Hoe kon zijn vader dit laten gebeuren? Hoe kon hij hem nauw proberen tegen te houden? Ze moesten haar juist redden. De koets reed weg. Alexander wou schreeuwen, maar zijn vader hielt z’n hand voor Alexander’s mond en de koets reed weg.



Ze reden nu vijf minuten en Alexander’s vader begon te praten tegen de mysterieuze man. “euh… Meneer? Wie bent u eigenlijk?” vroeg hij.

“Ik ben Diederik, ik kom uit Nederland en ben protestants. Samen met een paar andere maten proberen wij protestanten te redden uit de klauwen van katholieken die vreselijke dingen met ze doen.” Antwoordde hij.

“We komen nooit ongezien het land uit zo” en hij keek om zich heen naar de koets.

“We gaan ook niet in deze koets het land uit” zei Diederik.

“Dan heb ik nog één vraag; waar gaan we dan naar toe?”

“Dat zul je wel merken, we zijn er al.” Antwoordde Diederik.

Alexander keek naar het huis waar ze nu stonden, met een super grootte schuur. De koets reed nu over het landschap op naar de schuur, ze werden duidelijk verwacht, want de schuur werd opengedaan door twee andere mensen. De koets kwam tot stilstand in de schuur. Alexander zag nog een koets, minstens drie keer zo groot.

“Dit hier… Dit hier is de koets waarmee jullie naar Nederland gereden worden. De zit een verborgen ruimte waarin drie mensen kunnen zitten of liggen.



Alexander lag nu naast zijn vader en zusje in een ruimte die nauwelijks een half meter hoog was en reed naar Nederlands. Daar zouden ze vrij zijn, in Nederland
 

DeletedUser

Guest
De blanke goden, goed of slecht?
De blanke goden, goed of slecht?
-1519, Mexico

Wie zijn die mensen, zijn het goden? Ik keek samen met Juactili, mijn vriend uit een struikgewas dat net iets langer was dan ons. Wat zijn die mensen ongelofelijk! Ze hebben grote houten voertuigen op zee, en rare wapens in hun handen, ook hebben ze bijzondere dieren mee, het moeten wel goden zijn aangezien ze een andere taal spreken en omdat ze zulke speciale dingen hebben!

Er gingen rare verhalen rond in Tenochtitlan. Wie waren deze mensen en wat willen ze? Onze koning Montezuma II was ook radeloos, maar Huacapo de Jaguar-strijder van Tenochtitlan was er zeker van dat het slechte mensen waren en geen goden. De priesters voorspelden ellende. Ook Tiacamu een jong meisje werd aangewezen als een slecht iemand terwijl ze nog nooit iemand kwaad had gedaan, en daarom geloofde bijna iedereen dat die vreemdelingen goden waren.
De Tlaxcala onze gezworen vijanden waren ook al een tijd stil, te stil. De Tlaxcala leefden niet zo zeer ver van ons vandaan, het was nu ongeveer een week geleden dat we de vreemdelingen zagen. Ik en Juactili gingen maar een op een zoektocht.

Na dagenlang zoeken misschien wel enkele weken, kwamen we bij een kamp aan, maar tot onze grote verbazing zagen we daar Montezuma staan met zijn wachters, en een belangrijke vreemdeling mogelijk hun leider. Montezuma gaf hen offers, goud, juwelen, sieraden en nog meer kostbare dingen, na een tijdje keurde de leider der vreemdelingen het blijkbaar goed. Toen Montezuma weg was, kwamen wij dichterbij het kamp om hopelijk wat te begrijpen.
Na enkele minuten geluisterd te hebben hoorde we meerdere malen de naam Cortez voorbij komen, en die naam gaven ze aan hun leider, niet veel later zei een soldaat van hen, Hernando Cortez, dat was blijkbaar zijn echte naam of misschien wel godennaam! Toen we weer wegslopen liepen we Tiacamu tegen het lijf, ze was ons gevolgd en liep nu rechtopstaand op ons af, toen hoorden we de vreemdelingen schreeuwen naar haar en wij rolden weg, de struiken in, maar Tiacamu? Die werd gepakt, maar niet op een wrede manier gelukkig.

Na maanden gewacht te hebben kwamen de vreemdelingen naar de stad! Terwijl Montezuma hen dit ten zeerste afgeraden had! Hun leider Cortez, liep naar binnen met een paar van zijn mannen. Hij liep het paleis van Montezuma in.
Na een lange tijd kwam Cortez naar buiten en ging vredig weg, ook Montezuma kwam uit zijn paleis en sprak de mensen toe: Quetzalcoatl heeft wat met mij gegeten! Zei hij blij. Quetzalcoatl was onze god, maar ik dacht in mezelf: was deze man wel Quetzalcoatl? Hij zag er wel zo uit als in de legende, maar verder was hij anders. Deze man wil wat van ons, alleen is het nog een raadsel wat. Ik hoop dat we hier snel achterkomen.
Na enkele weken kwam er een boodschapper de stad in gerent. Mensen, ik zag dat de vreemdelingen contact hadden met de Tlaxcala! Iedereen was verbaasd. Waarom zouden de vreemdelingen contact hebben met de vijand? Montezuma sprak iedereen weer toe en zei: dit is vast een eerste keer, vroeg of laat zal Quetzalcoatl hen wel vernietigen.

-1520 Mexico

Na maandenlang gewacht te hebben op wat de vreemdelingen deden, kwam er dan eindelijk antwoord: de vreemdelingen volgens sommigen bekend als ‘spanjaarden’. Kwamen met grote aantallen de stad binnen, nu kwamen al zijn soldaten de stad binnen. Cortez liep weer het paleis binnen. Na een tijdje kwam Cortez naar buiten zonder Montezuma en hij ging op zijn plek staan waar hij uitspraken deed, hij brabbelde wat in zijn taal en opeens moest iedereen buigen, is die vreemdeling Cortez onze nieuwe leider?!

Wekenlang leefden we in onrust zonder Montezuma gedurende deze tijd te zien, we zagen wel veel onbekende dieren en soldaten weglopen met goud in zakken.

Nog weer enkele weken wachtten, nu werd het ons echt teveel! We komen in opstand! We zullen die spanjaarden eens leren! Er waren overal rellen. Na enige tijd kwam Cortez naar buiten met zijn mannen en vergezeld door, Montezuma!

Er was grootse oorlog dag en nacht, elk uur, elke minuut zelfs elke seconde! Er vielen veel doden, met name veel van ons, want die spanjaarden hadden enorm sterke wapens, ze schoten uit een soort buis met een handvat projectielen af met hoge snelheid die de meesten in een klap doden! Wij integendeel met enkele wapens of soms zelfs helemaal niks werden wreed afgeslacht! Elke keer weer probeerden massa’s mensen van ons het paleis te bereiken en Montezuma te bevrijdden maar het lukte niet. Na enkele dagen zagen we enorme aantallen Tlaxcala de stad binnenkomen! De Tlaxcala slachtten honderden Azteken af! Maar raar genoeg geen spanjaarden! Nu wist iedereen het zeker dit waren geen goden, maar vreemdelingen die onze stad probeerden te plunderen samen met de Tlaxcala en……TIACAMU! Tiacamu liep tussen de spanjaarden ze wijste hen gewoon de weg door de stad! Het conflict was nu ongeveer al 5 dagen bezig, op een dag liep in door de straten waar al massa’s lijken lagen, het was duidelijk dat de spanjaarden hier tijdelijk uitgeraasd waren. Na een stukje lopen zag ik haar, Tiacamu, op de grond tussen de lijken onder het bloed, ik voelde haar pols, ze was dood, vermoedelijk vermoord door andere Azteken. Ik liep naar het huis van mijn vriend net om de hoek. Hij en zijn vrouw waren ongedeerd, gelukkig ze moest namelijk nog een kind krijgen. Na nog een eind lopen kwamen we op het hoofdplein aan, massa’s Azteken stonden daar en probeerden de trappen van het paleis te beklimmen, maar ze werden simpel weg door geschoten door de projectielen. We besloten maar weer terug te lopen voordat wij ook nog werden geraakt. Ik bood Juactili en zijn vrouw een slaapplaats aan in mijn huis, hier was het namelijk veiliger aangezien de spanjaarden binnen enkele uren de straat van hen zouden doorkammen opzoek naar overlevenden voor mij was dit nog niet zo’n probleem bij mij zouden ze ongeveer pas over 2 dagen komen zoeken. Ik besloot daarna alleen opzoek te gaan naar antwoorden. Toen ik achter een huis verscholen stond kijkend naar het gevecht op het plein hoorde ik een enorme knal en iedereen van ons was stil, het was namelijk Montezuma die nu het leven legde. Huacapo de jaguar-krijger van de stad kwam aangerend naar mij, hij had me duidelijk gezien, ik kende hem wel, hij was als een soort van tweede beste vriend. Huacapo legde uit dat ik en iedereen die mij dierbaar was zo snel mogelijk de stad moesten verlaten, ik was niet blij om dit te horen maar ik begreep het. Vroeg of laat zouden de spanjaarden mij en mijn vrienden toch vinden.Ik ging terug naar huis en legde het uit aan Juactili en zijn vrouw. We vertrokken met de belangrijkste spullen op onze rug of onder de arm. Maar toen we bij de poort waren stonden daar 3 dieren die de spanjaarden hadden meegenomen, genaamd paarden, we pakten onze spullen erop en reden weg, naar het noorden.

Wekenlang werd er gevochten. Maar op een bepaald moment was het stil. We kwamen terug naar de stad en er lagen duizenden doden, mannen, vrouwen, kinderen en ouderen. Al het goud uit het paleis was ook weg, we vonden kleren van spaanse doden en trokken die aan. Toen kwamen we naar Cortez toe in het paleis, hij zag nu dat we azteken waren maar vermoorde ons niet, nee hij liet ons toe als spaanse burgers en we leerden hun taal: spaans. Nu zijn wij Mexicanen, Azteekse Mexicanen. Het verleden was rot, maar nu moet er maar vrede zijn, onze oude tradities zijn weg en wij zijn nu bekeerd tot het geloof genaamd het Christendom. En daar hebben we nu feesten en tradities van overgenomen. En ook kregen wij andere namen. Ik kreeg de naam Fernando De la Viez. Juactili kreeg de naam: Alexandro de Comprestella en zijn vrouw Alonsa Guestro maar ze trouwde met Alexandro/Juactili en werd dus Alonsa de Comprestella-Guestro.
En Huacapo? Die werd een belangrijke raadsheer en kreeg de naam: Archibaldo(wat betekent onverschrokken) de la Truprez.
En we leefden allemaal nog lang en gelukkig.
 

DeletedUser

Guest
Ik ga er denk ik vanavond aan beginnen.

1 puntje trouwens alvast:

@schrijver landverraders, je hoeft niet van elke 2 zinnen een aparte alinea te maken hoor ;). Maargoed, als het verhaal verder wel goed is zal ik daar verder geen punt van maken.

Waarschijnlijk heb ik alle beoordelingen einde van de avond wel af. Anders zullen ze er zeker morgen op komen.



edit:

Zou je trouwens voor de 1e wedstrijd nog even een top 3 kunnen samen stellen. Anders is het ook zo nutteloos voor de jury om te jureren als er toch niks mee gedaan wordt ;).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
25
Ik zal kijken of ik de verhalen (zijn dit ze allemaal?) ook vandaag kan beoordelen.
 

DeletedUser

Guest
Ben geen schrijver/jurylid maar wil toch ff iets zeggen:


“Waarom moeten ze bewusteloos geslagen worden?” vroeg kolonel Cabello vel.


Ik raad echt aan iemand anders het te laten lezen want aan dit soort dingen erger ik me en raak ik even de draad van het verhaal kwijt. Denk niet dat ik de enige ben :D
 

DeletedUser

Guest
geef een cijfer van 1 tot 10!
Begin info:

Naam verhaal:Het Boekje uit de Toekomst
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 8
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 7
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? ja redelijk
11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? jazeker zo ja op welke manier en wat vind je ervan? je voelt echt wat de hoofdpersoon doormaakt, zeer goed!
13.Opmerking/suggestie? jammer dat na de zin 'deze regel bleef hele tijd in zijn hoofd hangen' nog weer eens die regel 3 voorbij komt, maar voor de rest een mooi verhaal!

cijfer: 7.5
 

DeletedUser

Guest
Ik ga er denk ik vanavond aan beginnen.

1 puntje trouwens alvast:

@schrijver landverraders, je hoeft niet van elke 2 zinnen een aparte alinea te maken hoor ;). Maargoed, als het verhaal verder wel goed is zal ik daar verder geen punt van maken.

Waarschijnlijk heb ik alle beoordelingen einde van de avond wel af. Anders zullen ze er zeker morgen op komen.



edit:

Zou je trouwens voor de 1e wedstrijd nog even een top 3 kunnen samen stellen. Anders is het ook zo nutteloos voor de jury om te jureren als er toch niks mee gedaan wordt ;).

dit kan ik eigenlijk bij de 1ste wedstrijd niet goed aangezien niet iedereen het jureren heeft voltooid en dan is het moeilijk voor mij, bij deze wedstrijd zal ik wel de uitlsag geven(sorry voor het ongemak)
 

DeletedUser

Guest
Ten eerste moet ik zeggen dat het niveau dit keer een beetje tegenviel ten opzichte van vorige keer. Vooral het realisme liet verschrikkelijk aan de wensen over. Monster van Loch Ness? Boekjes die de toekomst kunnen voorspellen?
Beetje jammer.


1.LANDVERADERS 8.0
2.De blanke goden, goed of slecht? 7.5
3.Het einde van prins Willen 7
4.De onoverwinbare vloot + Het Boekje uit de Toekomst 6.5


Begin info:

Naam verhaal:Het Boekje uit de Toekomst
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 7
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 4
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 7
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Nee, totaal niet.
11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? Het is redelijk spannend, alleen doordat absoluut niet realistisch is, zeker niet in die tijd, verliest het zijn kracht nogal.

13.Opmerking/suggestie? Het is totaal niet realistisch, in die tijd was er sowieso maar een verschrikkelijk klein deel van de bevolking die naar school kon. Ook dingen als dat de leraar zegt ‘ga maar naar huis voor een kop soep’ e.d. slaan nergens op. In die tijd pakte een leraar een stuk hout en sloeg je voor je hoofd als je niet oplette (dat deden ze in de jaren 50 van de vorige eeuw nog, dus geloof me daar maar in).

cijfer: 6.5

Begin info:

Naam verhaal:De onoverwinbare vloot
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 5
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 5
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 6
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 7
5.Is het gedetailleerd? 6
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Nee, de kapitein gedraagt zich absoluut niet zoals een kapitein in die tijd. Sowieso is de kans dat die door een oorlog heen slaapt gewoonweg 0.0% Het kan niet dat die niks gehoord heeft, sowieso zijn er zowel overdag als ’s nachts altijd mensen aanwezig op het dek om zowel te blijven varen als om de wacht te houden.
Ook het taalgebruik klopt niet echt (al dat gevloek.).
Monster van Loch ness?!

11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? Ik ga jou precies hetzelfde vertellen als de vorige schrijven: Het is redelijk spannend, alleen doordat absoluut niet realistisch is, zeker niet in die tijd, verliest het zijn kracht nogal.

13.Opmerking/suggestie? Opnieuw, probeer je echt wat meer te verdiepen in de tijd waarin het zich af speelt. Het is zo zonde dat je daardoor je cijfer misschien wel 2 punten om laag haalt.

cijfer: 6.5


Begin info:

Naam verhaal: Het einde van prins Willem.
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 6
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 6
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 6
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 7
5.Is het gedetailleerd? 8
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Hoewel het geschiedeniswijs niet klopt, kan het in principe wel zo gegaan zijn.

11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? Het voelt eigenlijk meer alsof ik naar een geschiedenisboek zit te luisteren dan naar een echt verhaal.

13.Opmerking/suggestie? Inleiding lijkt eigenlijk een beetje op de achterkant die je ook bij een boek leest, maar op zich niet erg. Verder was de enige reden dat hij Willen van Oranje vermoorde, dat hij er veel geld voor kreeg. Ik raad je aan toch ook weer even de geschiedenisboeken er bij te pakken, Balthasar werd namelijk gedood door hem in een ton te zetten die vol zat met spijkers en die door de hele stad te rollen (au).
Ik moet wel zeggen dat het goed gedetailleerd is geschreven. Alleen denk ik iets te formeel o.i.d. zoals ik al zei, het voelt meer aan als een geschiedenisboek dan een spannend verhaal.

cijfer: 7.0


Begin info:

Naam verhaal: LANDVERADERS
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 3
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 4
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 8
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 7
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 7

Overig:
10.Vond je het realistisch? Op de muur die zo snel in elkaar stortte na vond ik het heel erg realistisch.
11.Klopt de titel bij het verhaal? Verkeerd geschreven, maar verder wel.
12.Is het spannend? Ik zat echt in spanning of ze het zouden overleven, het stukje van de ene kolonel die voor het gezin op kwam vond ik ook heel spannend/mooi.
13.Opmerking/suggestie? Er zitten verschrikkelijk veel spellingfouten in, maar verder vind ik het een heel goed en spannend verhaal. Wel vervelend was het enorme aantal witregels in het verhaal.

cijfer: 8.0

Begin info:

Naam verhaal: De blanke goden, goed of slecht?
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 6
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 6
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 7
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Ik vond het een heel veel belovend verhaal, alleen het laatste stukje vond ik wat minder.
11.Klopt de titel bij het verhaal? Beetje erg lang voor een titel, maar hij klopt wel.
12.Is het spannend? Ja en nee. Op zich ben je benieuwd naar of ze het overleven en hoe het met de stad zal gaan e.d. Maar als het ware ren je nogal door het verhaal heen, waardoor de spanning die er in zit toch verzwakt wordt.
13.Opmerking/suggestie? Paar spelfouten, maar op zich niet storend veel. Wat ik vooral jammer vond is dat de hoofdpersoon eigenlijk maar een hele kleine rol heeft. Je verteld het nogal vanuit een neutraal gezichtspunt. Dit is dus ook een reden waardoor het wat minder spannend is.

cijfer: 7.5
 

DeletedUser466

Guest
Ten eerste moet ik zeggen dat het niveau dit keer een beetje tegenviel ten opzichte van vorige keer. Vooral het realisme liet verschrikkelijk aan de wensen over. Monster van Loch Ness? Boekjes die de toekomst kunnen voorspellen?
Beetje jammer.


1.LANDVERADERS 8.0
2.De blanke goden, goed of slecht? 7.5
3.Het einde van prins Willen 7
4.De onoverwinbare vloot + Het Boekje uit de Toekomst 6.5


Begin info:

Naam verhaal:Het Boekje uit de Toekomst
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 7
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 4
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 7
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Nee, totaal niet.
11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? Het is redelijk spannend, alleen doordat absoluut niet realistisch is, zeker niet in die tijd, verliest het zijn kracht nogal.

13.Opmerking/suggestie? Het is totaal niet realistisch, in die tijd was er sowieso maar een verschrikkelijk klein deel van de bevolking die naar school kon. Ook dingen als dat de leraar zegt ‘ga maar naar huis voor een kop soep’ e.d. slaan nergens op. In die tijd pakte een leraar een stuk hout en sloeg je voor je hoofd als je niet oplette (dat deden ze in de jaren 50 van de vorige eeuw nog, dus geloof me daar maar in).

cijfer: 6.5

Begin info:

Naam verhaal:De onoverwinbare vloot
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 5
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 5
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 6
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 7
5.Is het gedetailleerd? 6
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Nee, de kapitein gedraagt zich absoluut niet zoals een kapitein in die tijd. Sowieso is de kans dat die door een oorlog heen slaapt gewoonweg 0.0% Het kan niet dat die niks gehoord heeft, sowieso zijn er zowel overdag als ’s nachts altijd mensen aanwezig op het dek om zowel te blijven varen als om de wacht te houden.
Ook het taalgebruik klopt niet echt (al dat gevloek.).
Monster van Loch ness?!

11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? Ik ga jou precies hetzelfde vertellen als de vorige schrijven: Het is redelijk spannend, alleen doordat absoluut niet realistisch is, zeker niet in die tijd, verliest het zijn kracht nogal.

13.Opmerking/suggestie? Opnieuw, probeer je echt wat meer te verdiepen in de tijd waarin het zich af speelt. Het is zo zonde dat je daardoor je cijfer misschien wel 2 punten om laag haalt.

cijfer: 6.5


Begin info:

Naam verhaal: Het einde van prins Willem.
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 6
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 6
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 6
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 7
5.Is het gedetailleerd? 8
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Hoewel het geschiedeniswijs niet klopt, kan het in principe wel zo gegaan zijn.

11.Klopt de titel bij het verhaal? ja
12.Is het spannend? Het voelt eigenlijk meer alsof ik naar een geschiedenisboek zit te luisteren dan naar een echt verhaal.

13.Opmerking/suggestie? Inleiding lijkt eigenlijk een beetje op de achterkant die je ook bij een boek leest, maar op zich niet erg. Verder was de enige reden dat hij Willen van Oranje vermoorde, dat hij er veel geld voor kreeg. Ik raad je aan toch ook weer even de geschiedenisboeken er bij te pakken, Balthasar werd namelijk gedood door hem in een ton te zetten die vol zat met spijkers en die door de hele stad te rollen (au).
Ik moet wel zeggen dat het goed gedetailleerd is geschreven. Alleen denk ik iets te formeel o.i.d. zoals ik al zei, het voelt meer aan als een geschiedenisboek dan een spannend verhaal.

cijfer: 7.0


Begin info:

Naam verhaal: LANDVERADERS
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 3
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 4
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 8
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 7
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 7

Overig:
10.Vond je het realistisch? Op de muur die zo snel in elkaar stortte na vond ik het heel erg realistisch.
11.Klopt de titel bij het verhaal? Verkeerd geschreven, maar verder wel.
12.Is het spannend? Ik zat echt in spanning of ze het zouden overleven, het stukje van de ene kolonel die voor het gezin op kwam vond ik ook heel spannend/mooi.
13.Opmerking/suggestie? Er zitten verschrikkelijk veel spellingfouten in, maar verder vind ik het een heel goed en spannend verhaal. Wel vervelend was het enorme aantal witregels in het verhaal.

cijfer: 8.0

Begin info:

Naam verhaal: De blanke goden, goed of slecht?
Schatting aantal woorden: ruim genoeg

Vragen(antwoord geven cijfer 1 t/m 10)
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 6
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 6
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8
5.Is het gedetailleerd? 7
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? zelfgemaakt
*Zoek anders even op google, je weet maar nooit.
8.In logische volgorde? 7
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6

Overig:
10.Vond je het realistisch? Ik vond het een heel veel belovend verhaal, alleen het laatste stukje vond ik wat minder.
11.Klopt de titel bij het verhaal? Beetje erg lang voor een titel, maar hij klopt wel.
12.Is het spannend? Ja en nee. Op zich ben je benieuwd naar of ze het overleven en hoe het met de stad zal gaan e.d. Maar als het ware ren je nogal door het verhaal heen, waardoor de spanning die er in zit toch verzwakt wordt.
13.Opmerking/suggestie? Paar spelfouten, maar op zich niet storend veel. Wat ik vooral jammer vond is dat de hoofdpersoon eigenlijk maar een hele kleine rol heeft. Je verteld het nogal vanuit een neutraal gezichtspunt. Dit is dus ook een reden waardoor het wat minder spannend is.

cijfer: 7.5

Bedankt voor dat hoger cijfer. :p
Die witte regels heb ik niet zelf erin gedaan. :eek:
Ik heb wel vaak enter gebruikt, maar niet vaak 2x enter.
Blijkbaar is 1x enter ook met een open ruimte geweest.

Verder had ik dat van die spelling wel verwacht. :p
Ik heb dislectie en zit nog maar net in de 3e, maar dat bedacht ik me pas toen ik me al had ingeschreven. :p

PS: Ik wil niet bevoordeeld worden door mijn dyslectie, dat gebeurd mijn hele leven al. -.-


Edit: het origineel (wat ik heb gezonden) was dit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik weet niet hoe jij iets realistisch opvat, maar in mijn ogen is realistisch dat er dingen kunnen gebeuren die in het echt niet kunnen gebeuren, maar datgene wat er gebeurt, blijft realistisch. Zo lang dingen maar niet onlogisch worden zoals bijv bij boekje uit de toekomst, dat boekje zal er nooit in het echt zijn. Maar het zegt geen dingen zoals; morgen zul je vliegende draken zien.
 

DeletedUser

Guest
Ik weet niet hoe jij iets realistisch opvat, maar in mijn ogen is realistisch dat er dingen kunnen gebeuren die in het echt niet kunnen gebeuren, maar datgene wat er gebeurt, blijft realistisch. Zo lang dingen maar niet onlogisch worden zoals bijv bij boekje uit de toekomst, dat boekje zal er nooit in het echt zijn. Maar het zegt geen dingen zoals; morgen zul je vliegende draken zien.

Ik neem aan dat je op het verhaal van Willem van Oranje?
Ik heb er dan ook bijgezegd dat het op zich wel mogelijk is. Maar aangezien bijna iedereen wel een beetje weet hoe het zat met Balthezar, leest het een stuk minder lekker als het wel wordt veranderd, maar toch niet zo erg wordt veranderd dat het echt een 'nieuw gevoel' bij je opwekt.

Het is hetzelfde maar toch ook weer net niet, waardoor het lijkt alsof de schrijver maar wat gedaan heeft.


Nog 1 punt, het zijn verhalen over echt een bepaalde tijd. Wat betekend dat je er niet zomaar een fantasie/sf verhaal van kan maken. Als je freelance mag schrijven, kan je er altijd een 'altered history' van maken. Maar hier moet je proberen toch wel echt over de feiten te schrijven. Kijk, natuurlijk mag je ook verhalen schrijven over momenten die nooit echt gebeurd zijn, maar die mogelijkerwijs wel hadden kunnen plaats vinden. Maar als je dat doet, moet je zo uitkijken dat het niet in strijd gaat met punten die wel echt gebeurd zijn in die tijd.

Je kan zeggen dat je een verhaaltje schrijft over iets dat wél echt gebeurd is, maar dat dat hoofdstuk gewoon in de geschiedenisboeken ontbreekt. Dus of het nou echt gebeurd is of niet, de handelingen voor en na dat verhaal onveranderd kunnen blijven.

@thewollflord: het was eigenlijk de bedoeling pas duidelijk te maken wie wie is na de beoordelingen ;). Dit aangezien dat voortrekken bemoeilijkt, ik wist dan ook nog niet welk verhaal van wie was toen ik ze kreeg.
Ja, over de spelling, het is een vervelend punt dat je dyslectisch bent ja, maar ik mag er ook weer niet overheen lezen aangezien dat dan weer oneerlijk is voor de mensen die het niet zijn. Enige wat ik je kan aanraden is alleen bij 'word' te maken, die kan er vaak al een hele hoop uitfilteren.
 
Reactiescore
25
Oke, ik ben ook klaar. Sommige heb ik wat uitgebereider gejureerd dan anderen, sorry daarvoor. Let niet te veel op mijn spelling, ik weet dat er wat fouten in zitten maar heb even niet de zin om het goed te maken.

Verder heb ik het gevoel dat ik erg streng ben met dit. De cijfers zijn helemaal niet hoog. :eek:
Sorry daarvoor, maar heb dat pas op het laatste uitgerekend. Zie het reletatief?

Begin info:

Naam verhaal: Het Boekje uit de toekomst
Schatting aantal woorden: 1.555

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 7 (instinkt?)
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 8 (geen spreektaal zoals 'niks' gebruiken)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 1 (Zie punt 10)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8 (Er is hier duidelijk veel werk aan besteed, ziet er over het algemeen goed uit en leest lekker)
5.Is het gedetailleerd? 6 (Ja het is redelijk gedetailleerd maar soms toch ook weer niet. Zo zeg je in het boekje dat vader laat thuis komt, maar daar doe je vervolgens niets meer mee, Chris huilt enkel de hele avond)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 8 (Ik geloof dat je alles wel zo'n beetje verteld hebt.)
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 8 (Ik denk inderdaad dat je dit zelf gemaakt hebt)
8.In logische volgorde? 7 (Ja, ik denk het wel)
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 5 (205 CE had je volgens mij nog Latijnse namen, een naam als Anja of de afkorting Chris zal je denk ik weinig tot niet tegenkomen, beschrijven lijken me ook niet echt te passen)


Overig
10.Vond je het realistisch: Nee. Dit verhaal zou zich moeten afspelen in 205 CE. In de eerste plaats, het Romeinse Rijk bestond toen nog en het geloof in Griekse Goden bestond dus ook nog (in een iets andere vorm). Verder zagen scholen er niet zo uit vroeger, je modelleert de school naar de huidige maatstaven, maar dat was zeker niet zo. En tot slot, het boek is gewoon niet realistisch (niet om het af te kraken, want vind het een grappig idee).
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ik vind het niet helemaal. Je verhaal heet "Het boekje uit de toekomst". Maar volgens mij klopt dat niet helemaal. Het boekje verhaalt de toekomst van een persoon en er wordt nergens in het verhaal aangegeven dat het boekje zelf uit de toekomst komt. Ik had een ander voorzetsel gekozen (misschien: Het Boekje van de toekomst ofzo)
12.Is het spannend Spannend is niet het woord dat ik ervoor zou kiezen, maar ik vind het een verhaal dat je aandacht wel vasthoud en vooral het eind vind ik dat je overnagedacht hebt. Een mooie 'cliffhanger'.
13.Opmerking/suggestie?
Probeer wat realistischer te schrijven, verdiep je desnoods wat meer in de tijd waar je overschrijft. Dan zou je een hoger cijfer gekregen hebben. Probeer ook een beetje op te passen met het woord 'opeens' Voor een verhaal met ongeveer 1500 woorden vind ik dat je het te vaak gebruikt. Gebruik synoniemen, konding het niet van te voren aan etc. En tot slot probeer alles wat je aan in verhaal aan details toevoegd ook verder te gebruiken. Laat het details zijn waar je later nog wat mee doet, en niet dat ze in de lucht blijven zweven. (Wat deed bv die nieuwe jongen op school daar?)

Cijfer: 6.4

-------------


Begin info:

Naam verhaal: De onoverwinbare vloot
Schatting aantal woorden: 1.752

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 7 (redelijk goed, hier en daar spellingsfouten volgens mij en wat leestekens fout).
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 8 (Net als bij vorige, probeer spreektaal te vermijden, net als dat hij zomaar in het Engels gaat praten als Spanjaard, dat doen we nu, in een andere taal praten, toen volgens mij niet)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 4 (Nee, de Spaanse Armada werd volgens mij op een andere manier verslagen. Je krijgt nog punten omdat die Miquel echt heeft bestaan)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 6 (Je hebt denk ik wel je best gedaan, maar er klopt, zoals je al zelf aangeeft, dingen niet. Daar had je wat mee kunnen doen)
5.Is het gedetailleerd? 6 (Sommige dingen doe je vrij gedetailleerd (het vechten, andere dingen heel kort)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 4 (Tja ik mis hoe het echt ging met de Spaanse armada?)
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 9 (Geheel zelfgemaakt denk ik zo)
8.In logische volgorde? 6 (Tja, logisch, ik snap niet waarom er wordt begonnen over die José, waarom het daar zit, het echte verhaal lijkt te zitten in de twee 'gevechten')
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6 (Ja, zijn Spaanse en Engelse namen, dus lijkt me bijpassend. Beschrijvingen wat minder)

Overig
10.Vond je het realistisch Uhm... met een beweging een hoofd van iemand afhakken? Dat is fysiek bijna onmogelijk, zeker als je met drie mensen tegelijk aan het vechten bent. Het monster van Loch Ness? Een meer waar oorlogsschepen niet eens zouden moeten kunnen komen? In slaap vallen als je net alles ontvlucht bent en op vijandig gebied? I don't buy it
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ja
12.Is het spannend? zo ja op welke manier en wat vind je ervan? Spanning was oke, maar niet super. Het was te ongeloofwaardig om spanned te zijn, Miquel had in zijn gevechten te veel voordeel, iets wat ik bij RPs gewend ben 'overpowered' te noemen.
13.Opmerking/suggestie?
Houdt het realistisch, verdiep je in de geschiedenis. Blijf tijdens het schrijven in 1 tijd, niet wisselen tussen tegenwoordige en verleden tijd, blijf gewoon bij 1 tijd, bij voorkeur verleden. Zorg ervoor dat het dus realistisch blijft, maak je hoofdpersoon niet te sterk en onoverwinnelijk (ja hij gaat dood, maar in dat eerste gevecht raakte hij niet eens gewond). En tot slot: die man moet een jaar of 30~40 geweest zijn schrijf ook vanuit zo'n standpunt. Hij is een kapitein, laat hem ook zo handelen (PS een kapitein slaapt niet ibj zijn mannen)


Cijfer 6.2

-----------------

Begin info:

Naam verhaal: Het eind van Prins Willem
Schatting aantal woorden: 1.538

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 8 (hier en daar een foutje)
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7 (Spreektaal (zoals in de inleiding) proberen te vermijden)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7 (Deels wel)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 5 (Sommige delen wel, andere delen niet)
5.Is het gedetailleerd? 8 (Het is redelijke gedetailleerd)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou?
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 1 (Nee dat eerste deel is gewoon een verandering van dit, vanaf dan is het zelf geschreven, maar ik geef er toch zeer weinig punten voor want overschrijven en woorden veranderen is niet heel ver van plagiaat)
8.In logische volgorde? 8 (ja, ik vind van wel)
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 7 (kloppen allebei wel redelijk)

Overig
10.Vond je het realistisch Ja, het is realistisch omdat het bijna helemaal zo gebeurd is. Realistischer kan bijna niet
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ja, die klopt
12.Is het spannend? zo ja op welke manier en wat vind je ervan? Nee, ik vind het niet spanned. Het verhaal leest niet lekker en je weet al hoe het af gaat lopen. En in dit geval zijn er verder niet veel verassingen (behalve de manier waarop Gerads dood gaat). Ook verder zit er weinig spanning.
13.Opmerking/suggestie? Schrijf in de verleden tijd, dat leest prettiger bij een verhaal (kijk ook maar eens in boeken, bijna altijd verleden tijd, tenzij het in vanuit ik perspectief geschreven is). Kopier niet iets, wees zelf origineel. Lees door wat er staat, dat vind ik goed (maar lees dan alles door), maar maak het verhaal interessant, want de Wikipedia pagina is dat niet. Al die details, ze maken geen verhaal. Dat mis ik, een verhaal

Cijfer 5.6
 
Reactiescore
25
-----------------

Begin info:

Naam verhaal: LANDVERADERS
Schatting aantal woorden: 2.208

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 5 (stop het gewoon nog eens in Word, want sommige woorden zijn fout en lees het nog eens na, want er staan grammaticale fouten e.d. in, namen met hoofdletters enzo. Schrijf cijfers voluit onder de 20)
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7 (ziet er wel goed uit)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 6 (Redelijk, maar op zo'n manier werd men over het algemeen niet protestants, zeker in het zeer katholieke Spanje niet)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8 (Ja, er zit hier duidelijk wat werk in)
5.Is het gedetailleerd? 8 (Ja het is ook een gedetailleerd verhaal, zeker het begin met de zoektocht naar de familie. Maar met details moet je oppassen dat ze ook blijven kloppen (het huis had maar 1 kamer, maar toch een kelder met een geheime muur?))
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 6 (Hoe komt iemand uit NEderland in die tijd in Spanje, red even een familie en brengt ze naar Spanje? Waarom werd de familie opgepakt? In die tijd gebeurde het nog niet geloof ik)
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 8 (Geheel zelf gemaakt)
8.In logische volgorde? 7 (Ja, de volgorde lijkt me logisch)
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 7 (Ja, die lijken me ook wel te kloppen)

Overig
10.Vond je het realistisch Over het algemeen wel, maar enkele dingen niet, zoals het feit dat iemand van NL komt om die familie te redden. En dat een huis een schuifmuur heeft, wat volgens mij nog niet bestond, zeker niet automatisch. Maar verder lijkt alles me wel redelijk realistisch, hoewel je ove rhet uitbreken nog kan discusieren
11.Klopt de titel bij het verhaal? Dat weet ik niet. Ik weet niet precies wanneer het verhaal zich afspeelt en of Spanje toen dus al bestond en of ze dus landverraders zijn. Maar voor nu: ja het klopt
12.Is het spannend? Ja wel redelijk, zeker omdat je niet weet of de familie gevonden zal worden. Ook bij het uitbreken weet je de spanning erin te houden doordat hij de vader niet meteen herkend.
13.Opmerking/suggestie? Werk aan je spelling. Nog iets meer kijken naar de geschiedenis erachter En geef nog iets meer uitleg bij sommige punten. Verder blijf zo schrijven en zorg de volgende keer voor wat minder alinea's?

Cijfer: 6.1



-----------------

Begin info:

Naam verhaal: De blanke goden, goed of slecht?
Schatting aantal woorden: 1.354

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 6 (kan beter, er zitten af en toe wat foutjes in lees het nog eens na, let op hoofdtekens)
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7 (ziet er wel goed uit)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 8 (Ja, dit lijkt wel te kloppen met hoe de Spanjaarden met de Azteken omging, maar zeker weet ik het niet, is lang geleden dat ik de geschiedenis hiervan heb gehad)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8 (Ja er zit hier duidelijk werk in alleen nog eens nalezen)
5.Is het gedetailleerd? 6 (Details zijn goed, maar pas op dat je er niet in verdrinkt, in de grote alinea van het tweede deel ben ik een paar keer de draad kwijtgeraakt omdat het niet lekker liep)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 7 (Nee, volgens mij zit alles er wel in, vind het ook mooi dat Tiacamu weer terugkomt in het verhaal)
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 8 (Geheel zelf gemaakt)
8.In logische volgorde? 7 (Ja volgorde is logisch, volgt de geschiedenis)
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 7 (Je hebt zelfs het soort namen genomen dat ze daar hadden en alles redelijk goed beschreven naar mijn mening)

Overig
10.Vond je het realistisch Ja, ik vond het verhaal realistisch op 1 punt na: het doorzoeken van de stad. Ik ewet het, de stad was groot, maar 2 dagen verschil tussen het doorzoeken van huizen? Nee, dat vind ik wat ongeloofwaardiger
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ik vind het wel een goede titel
12.Is het spannend? Redelijk, op sommige punten wordt het afgeraffeld waardoor je al weer verder bent voordat je het spannend kan vinden. Verloren in de details denk ik. Probeer het allemaal wat rustiger te laten verlopen.
13.Opmerking/suggestie? zie vorige punt. Verder, schrijf in dezelfde tijd, over het algemeen heb je verleden tijd, maar soms in de tegenwoordige tijd, dat leest lastig.

Cijfer 7.1
 

DeletedUser

Guest
Oke, ik ben ook klaar. Sommige heb ik wat uitgebereider gejureerd dan anderen, sorry daarvoor. Let niet te veel op mijn spelling, ik weet dat er wat fouten in zitten maar heb even niet de zin om het goed te maken.

Verder heb ik het gevoel dat ik erg streng ben met dit. De cijfers zijn helemaal niet hoog. :eek:
Sorry daarvoor, maar heb dat pas op het laatste uitgerekend. Zie het reletatief?

Begin info:

Naam verhaal: Het Boekje uit de toekomst
Schatting aantal woorden: 1.555

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 7 (instinkt?)
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 8 (geen spreektaal zoals 'niks' gebruiken)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 1 (Zie punt 10)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 8 (Er is hier duidelijk veel werk aan besteed, ziet er over het algemeen goed uit en leest lekker)
5.Is het gedetailleerd? 6 (Ja het is redelijk gedetailleerd maar soms toch ook weer niet. Zo zeg je in het boekje dat vader laat thuis komt, maar daar doe je vervolgens niets meer mee, Chris huilt enkel de hele avond)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 8 (Ik geloof dat je alles wel zo'n beetje verteld hebt.)
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 8 (Ik denk inderdaad dat je dit zelf gemaakt hebt)
8.In logische volgorde? 7 (Ja, ik denk het wel)
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 5 (205 CE had je volgens mij nog Latijnse namen, een naam als Anja of de afkorting Chris zal je denk ik weinig tot niet tegenkomen, beschrijven lijken me ook niet echt te passen)


Overig
10.Vond je het realistisch: Nee. Dit verhaal zou zich moeten afspelen in 205 CE. In de eerste plaats, het Romeinse Rijk bestond toen nog en het geloof in Griekse Goden bestond dus ook nog (in een iets andere vorm). Verder zagen scholen er niet zo uit vroeger, je modelleert de school naar de huidige maatstaven, maar dat was zeker niet zo. En tot slot, het boek is gewoon niet realistisch (niet om het af te kraken, want vind het een grappig idee).
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ik vind het niet helemaal. Je verhaal heet "Het boekje uit de toekomst". Maar volgens mij klopt dat niet helemaal. Het boekje verhaalt de toekomst van een persoon en er wordt nergens in het verhaal aangegeven dat het boekje zelf uit de toekomst komt. Ik had een ander voorzetsel gekozen (misschien: Het Boekje van de toekomst ofzo)
12.Is het spannend Spannend is niet het woord dat ik ervoor zou kiezen, maar ik vind het een verhaal dat je aandacht wel vasthoud en vooral het eind vind ik dat je overnagedacht hebt. Een mooie 'cliffhanger'.
13.Opmerking/suggestie?
Probeer wat realistischer te schrijven, verdiep je desnoods wat meer in de tijd waar je overschrijft. Dan zou je een hoger cijfer gekregen hebben. Probeer ook een beetje op te passen met het woord 'opeens' Voor een verhaal met ongeveer 1500 woorden vind ik dat je het te vaak gebruikt. Gebruik synoniemen, konding het niet van te voren aan etc. En tot slot probeer alles wat je aan in verhaal aan details toevoegd ook verder te gebruiken. Laat het details zijn waar je later nog wat mee doet, en niet dat ze in de lucht blijven zweven. (Wat deed bv die nieuwe jongen op school daar?)

Cijfer: 6.4

-------------


Begin info:

Naam verhaal: De onoverwinbare vloot
Schatting aantal woorden: 1.752

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 7 (redelijk goed, hier en daar spellingsfouten volgens mij en wat leestekens fout).
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 8 (Net als bij vorige, probeer spreektaal te vermijden, net als dat hij zomaar in het Engels gaat praten als Spanjaard, dat doen we nu, in een andere taal praten, toen volgens mij niet)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 4 (Nee, de Spaanse Armada werd volgens mij op een andere manier verslagen. Je krijgt nog punten omdat die Miquel echt heeft bestaan)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 6 (Je hebt denk ik wel je best gedaan, maar er klopt, zoals je al zelf aangeeft, dingen niet. Daar had je wat mee kunnen doen)
5.Is het gedetailleerd? 6 (Sommige dingen doe je vrij gedetailleerd (het vechten, andere dingen heel kort)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou? 4 (Tja ik mis hoe het echt ging met de Spaanse armada?)
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 9 (Geheel zelfgemaakt denk ik zo)
8.In logische volgorde? 6 (Tja, logisch, ik snap niet waarom er wordt begonnen over die José, waarom het daar zit, het echte verhaal lijkt te zitten in de twee 'gevechten')
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 6 (Ja, zijn Spaanse en Engelse namen, dus lijkt me bijpassend. Beschrijvingen wat minder)

Overig
10.Vond je het realistisch Uhm... met een beweging een hoofd van iemand afhakken? Dat is fysiek bijna onmogelijk, zeker als je met drie mensen tegelijk aan het vechten bent. Het monster van Loch Ness? Een meer waar oorlogsschepen niet eens zouden moeten kunnen komen? In slaap vallen als je net alles ontvlucht bent en op vijandig gebied? I don't buy it
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ja
12.Is het spannend? zo ja op welke manier en wat vind je ervan? Spanning was oke, maar niet super. Het was te ongeloofwaardig om spanned te zijn, Miquel had in zijn gevechten te veel voordeel, iets wat ik bij RPs gewend ben 'overpowered' te noemen.
13.Opmerking/suggestie?
Houdt het realistisch, verdiep je in de geschiedenis. Blijf tijdens het schrijven in 1 tijd, niet wisselen tussen tegenwoordige en verleden tijd, blijf gewoon bij 1 tijd, bij voorkeur verleden. Zorg ervoor dat het dus realistisch blijft, maak je hoofdpersoon niet te sterk en onoverwinnelijk (ja hij gaat dood, maar in dat eerste gevecht raakte hij niet eens gewond). En tot slot: die man moet een jaar of 30~40 geweest zijn schrijf ook vanuit zo'n standpunt. Hij is een kapitein, laat hem ook zo handelen (PS een kapitein slaapt niet ibj zijn mannen)


Cijfer 6.2

-----------------

Begin info:

Naam verhaal: Het eind van Prins Willem
Schatting aantal woorden: 1.538

Vragen
Dit vereist voor jezelf even denkwerk:
1.Goede spelling? 8 (hier en daar een foutje)
2.Geen Chattaal gebruikt en of 'moderne' afkortingen? 7 (Spreektaal (zoals in de inleiding) proberen te vermijden)
3.Klopt het verhaal bij zijn tijd? 7 (Deels wel)
4.Is er volgens jou veel werk aan besteed? 5 (Sommige delen wel, andere delen niet)
5.Is het gedetailleerd? 8 (Het is redelijke gedetailleerd)
6.Geen belangrijke punten vergeten volgens jou?
7.Is het veel afgespiekt of is het volgens jou zelfgemaakt? 1 (Nee dat eerste deel is gewoon een verandering van dit, vanaf dan is het zelf geschreven, maar ik geef er toch zeer weinig punten voor want overschrijven en woorden veranderen is niet heel ver van plagiaat)
8.In logische volgorde? 8 (ja, ik vind van wel)
9.Bijpassende namen/beschrijvingen? 7 (kloppen allebei wel redelijk)

Overig
10.Vond je het realistisch Ja, het is realistisch omdat het bijna helemaal zo gebeurd is. Realistischer kan bijna niet
11.Klopt de titel bij het verhaal? Ja, die klopt
12.Is het spannend? zo ja op welke manier en wat vind je ervan? Nee, ik vind het niet spanned. Het verhaal leest niet lekker en je weet al hoe het af gaat lopen. En in dit geval zijn er verder niet veel verassingen (behalve de manier waarop Gerads dood gaat). Ook verder zit er weinig spanning.
13.Opmerking/suggestie? Schrijf in de verleden tijd, dat leest prettiger bij een verhaal (kijk ook maar eens in boeken, bijna altijd verleden tijd, tenzij het in vanuit ik perspectief geschreven is). Kopier niet iets, wees zelf origineel. Lees door wat er staat, dat vind ik goed (maar lees dan alles door), maar maak het verhaal interessant, want de Wikipedia pagina is dat niet. Al die details, ze maken geen verhaal. Dat mis ik, een verhaal

Cijfer 5.6

het vetgedrukte snap ik niet?
Waarom een 5.6 als er in de beoordeling 7's en 8'en worden gegeven? :S
 
Bovenaan