Stam leiden

DeletedUser

Guest
Ik heb nu al een aantal manieren zien voorbij komen van het leiden van een stam.
De ene stam had 1 oprichter en verder niemand, de andere had 5 leiders en in
nog een stam was iedereen gelijk en had iedereen dezelfde rechten.

Nu heb ik dus een vraag voor jullie.. wat vinden jullie de beste manier om een stam te leiden, en waarom?

Grtz,
Wardking
 

DeletedUser

Guest
1 forummoderator, 1 recruiter, 1 diplomaat, en 1 interne leider.

Die andere 3 zijn tevens ook leider, 4 leiders dus, waarbij de interne leider buiten 'geheim' blijft en binnen alles regelt.

Eventueel nog extra zaken als;
Zeer ervaren persoon als adviseur
Misschien bij een oorlog tegen meerdere stammen, 1 oorlogsleider per vijandige stam :)

Dit is mijn voorbeeld, bij meer dan 25 leden is het wel 'toepasbaar'
 

DeletedUser

Guest
Gewoon 1 leider die alles regelt, met 3 leiders worden beslissingen veel te sloom genomen.
 

DeletedUser

Guest
Dit hangt in mijn ogen volledig af van de leden van de stam en het ledenaantal. Ik heb al in diverse top 3 stammen gezeten, en daar werkten ze met verschillende systemen, gebaseerd op de leden zelf en het aantal. Ik zal een voorbeeld geven.

Op W2 hebben we een stam met een kleine 40 leden. Het is onmogelijk om in zo'n stam iedereen alle rechten te geven. Anderzijds kun je beginnen met forummoderators, diplomaten, etc. maar hier deden we het anders. Je had vijf algemene leiders, en elk hadden ze een taak, maar niet gebaseerd op diplomatie, rekrutering, maar op "Aanvalscoordinator", "Defencecoordinator", "Externe leider", "Interne leider", enz. Elke leider kreeg de nodige vrijheid voor zijn taken, zodat er geen conflicten komen tussen de leiders.

Op W13 had ik daarentegen een kleine stam met slechts een 18 tal leden. Daar had iedereen leidersrechten. Dat kwam ook doordat alle leden in de stam bepaalde skills bezitten, en niet veel meer moesten bijleren, zoals je in grotere stammen vaak ziet. Er waren wel 2 à 3 hoofdleiders, die uiteindelijk de beslissende stem hadden. Dit waren dan meestal de leden die al het langst in de stam zaten of de oprichter.

Conclusie: Dit is bij elke stam verschillend, en per stam moet je zelf beslissen wat je zelf denkt het beste te zijn.
 

DeletedUser

Guest
In ieder geval één Leider, omdat het niet anders kan. Verder de leden die ergens goed in zijn, de juiste functie geven. Meer "functionarissen" zijn niet nodig, in een goede stam gaat immers iedereen met respect met elkaar om en kan iedereen zijn zegje doen.
 

DeletedUser

Guest
In ieder geval één Leider, omdat het niet anders kan. Verder de leden die ergens goed in zijn, de juiste functie geven. Meer "functionarissen" zijn niet nodig, in een goede stam gaat immers iedereen met respect met elkaar om en kan iedereen zijn zegje doen.

Waarom maar een leider? Ik leid samen een stam met een goede TW-vriend van me die ik nu al bijna twee jaar ken. We vullen elkaar perfect aan.
 

DeletedUser

Guest
Waarom maar een leider? Ik leid samen een stam met een goede TW-vriend van me die ik nu al bijna twee jaar ken. We vullen elkaar perfect aan.

Ik zie graag alle leden gelijk, maar als men graag een extra leider wil, kan dat natuurlijk. In ieder geval een stam waar de Leider niet dominant is. Iedereen tot Leider maken is voor mij geen optie, omdat dan één rotte appel het eind kan betekenen.
 

DeletedUser

Guest
Ik zie graag alle leden gelijk, maar als men graag een extra leider wil, kan dat natuurlijk. In ieder geval een stam waar de Leider niet dominant is. Iedereen tot Leider maken is voor mij geen optie, omdat dan één rotte appel het eind kan betekenen.

Ik zit nu in een stam op W15 waar we allemaal dezelfde rechten hebben,
we hebben wel 3 leiders, maar die zien wij eigenlijk niet als leiders.
Gewoon als leden net als de rest. Ieders stem geld.

Maar dat is ook wel te doen omdat we maar met z'n 11e zijn.
We kennen elkaar onderhand goed:)
 

DeletedUser

Guest
Ik zit nu in een stam op W15 waar we allemaal dezelfde rechten hebben,
we hebben wel 3 leiders, maar die zien wij eigenlijk niet als leiders.
Gewoon als leden net als de rest. Ieders stem geld.

Maar dat is ook wel te doen omdat we maar met z'n 11e zijn.
We kennen elkaar onderhand goed:)

De ideale stam :)

Ik kom nooit zulk een tegen :(
 

DeletedUser

Guest
Zoek maar is op Sestra op w15 :)

Ik heb zelf ook wel eens een 'raad van 3' geprobeerd.
Zelf was ik de oprichter van de stam en mijn medeleider ging stoppen,
dus moest een nieuwe leiding vinden en dus kwam ik op het idee
om een raad van 3 te beginnen. Ze hadden alle 3 als enige functie om op
het verborgen forum te komen om te beslissen over dingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik zit nu in een stam op W15 waar we allemaal dezelfde rechten hebben,
we hebben wel 3 leiders, maar die zien wij eigenlijk niet als leiders.
Gewoon als leden net als de rest. Ieders stem geld.

Maar dat is ook wel te doen omdat we maar met z'n 11e zijn.
We kennen elkaar onderhand goed:)

hoe heet de stam?? ik ben leider van zo'n stam ;)
 

DeletedUser

Guest
Maar een forummod heb je eigenlijk niet echt nodig, erg veel tijd kost het niet om het schoon te houden, dat kan een leider ook wel doen.

Iedereen alle rechten geven werkt ook niet altijd, dat hadden we in het begin op w15, maar toen kwam er zo'n ventje (allesisvoorbassie heette ie) en die nam nog wel eens de rechten van anderen af he ;)
Dus je moet daarvoor wel echt op elkaar vertrouwen.

Het best werkt gewoon 1 of 2 leiders in mijn ogen, en dan geen andere mensen met functies als forummod en diplomaat enzovoorts.
 

DeletedUser

Guest
Maar een forummod heb je eigenlijk niet echt nodig, erg veel tijd kost het niet om het schoon te houden, dat kan een leider ook wel doen.

Iedereen alle rechten geven werkt ook niet altijd, dat hadden we in het begin op w15, maar toen kwam er zo'n ventje (allesisvoorbassie heette ie) en die nam nog wel eens de rechten van anderen af he ;)
Dus je moet daarvoor wel echt op elkaar vertrouwen.

Het best werkt gewoon 1 of 2 leiders in mijn ogen, en dan geen andere mensen met functies als forummod en diplomaat enzovoorts.

van oorspronkelijke oprichter kan toch niet afgenomen worden dus dan geeft die gewoon terug en diegene het doet onverbeddikelijk kick en opgelost
 

DeletedUser26151

Guest
Zoek maar is op Sestra op w15 :)

Ik heb zelf ook wel eens een 'raad van 3' geprobeerd.
Zelf was ik de oprichter van de stam en mijn medeleider ging stoppen,
dus moest een nieuwe leiding vinden en dus kwam ik op het idee
om een raad van 3 te beginnen. Ze hadden alle 3 als enige functie om op
het verborgen forum te komen om te beslissen over dingen.

Je had geluk dat we opnieuw begonnen voor onze stam.
Anders had ik je geedeld :p
 

DeletedUser

Guest
De beste manier vind ik zo 2 oprichters, 3 mede-leiders die alle 5 op het staffforum kunnen kijken. dan een aantal vertrouwde leden die bijv ook het forum doen, dit doe ik omdat de vertrouwde leden minder verantwoordelijkheid hebben en zich daarom meer bemoeien met de leden dan de leiders zo krijg je dan een perfecte mix uiteindelijk
 

DeletedUser

Guest
whhaa:p ben jij Baby Power?

Dan heb ik nog een vraagje.. waarom begonnen jullie opnieuw voor jullie stam?:confused:
 
Bovenaan