Praathoek

DeletedUser9172

Guest
Voor mij is alleen een structuur zinvol waarbij de wetenschappers het voor het zeggen hebben. Dit betekent dat er geëxperimenteerd mag worden met alle negatieve gevolgen op de koop toe genomen. We zullen iets anders moeten verzinnen dan datgene wat we al geprobeerd hebben. Vraag me niet wat maar uiteindelijk zijn alle vormen waarbij op macht beluste mensen het voor het zeggen hebben zinloos op lange termijn.
 

DeletedUser59552

Guest
Voor mij is alleen een structuur zinvol waarbij de wetenschappers het voor het zeggen hebben. Dit betekent dat er geëxperimenteerd mag worden met alle negatieve gevolgen op de koop toe genomen. We zullen iets anders moeten verzinnen dan datgene wat we al geprobeerd hebben. Vraag me niet wat maar uiteindelijk zijn alle vormen waarbij op macht beluste mensen het voor het zeggen hebben zinloos op lange termijn.
Ook al ben ik zelf een wetenschapper, ook daarin ligt een mankement. De wetenschap hedentendage wordt zo erg beïnvloed door geld, daar schrik je van. De druk die je krijgt als je een beurs hebt om te publiceren, zorgt ervoor dat er meer naar kwantiteit dan naar kwaliteit wordt gekeken. Het is ook de reden waarom je maar zelden artikelen gepubliceerd vindt, die een negatief resultaat vertellen, puur omdat wetenschappers dat niet willen vertellen. Want tjah, verklaar maar eens waarom je na 4 jaar onderzoek als conclusie hebt: dit klopt niet en dit werkt niet. Daar wordt geen subsidieerder blij van.
 

DeletedUser9172

Guest
Helemaal juist, en om dat te kunnen doorbreken is het nodig dat deze mensen het voor het zeggen krijgen.
Ondanks alle negatieve dingen die dit met zich mee brengt zullen we veel sneller gewapend zijn tegen oa global warming. De vlucht naar schone energie zal exponentieel toenemen enz...
Dit is uiteindelijk de beste manier om een staatsvorm te krijgen waarbij eigen gewin niet voorop staat.
 

DeletedUser61134

Guest
Ff iets wat gaande is in Amerika.

Stel je voor dat je Trump bent:
Je militaire leiders komen bij je met een simulatie;
Op de simulatie zie je een atoombom die in 2 jaar gebouwd kan worden en sterk genoeg is heel Europa in 1x uit te schakelen.
Of heel Rusland in 1x laat verdwijnen...

Dan voel je toch een bult aan machtsgevoel opkomen en begin je toch meteen een artillerie op Syrië?
Meteen meer gevechtsschepen naar Noord-Korea en ga je nog even Rusland plagen?

Want beschikking tot zoveel kracht wil je het graag eens gebruiken, dat je de tijd en kostenvoor het produceren van dat massavernietigingswapen ook 2x kanker kon genezen boeit Amerika niet.

Maar gewoon genieten van het leven :)
We maken misschien het einde nog mee.
 

DeletedUser59552

Guest
Plot twist dat is er volgens heel veel mensen
Ik kan je in ieder geval uit je droom halen dat het zo simpel is.
Als de gemiddelde mens eens wist hoe complex een ziekte als kanker is, wist iedereen dat er nooit 1 medicijn is tegen kanker. Er zijn vormen van kanker die nu goed te bestrijden zijn, echter is het een ziekte waarbij cellen 2x zo snel delen. Doordat ze 2x zo snel delen, kunnen ze ook 2x zo snel spontane mutaties krijgen en door die mutaties kun je altijd resistentie opbouwen. Het is niet voor niks dat tamoxifen, wat bij 60% van de borstkanker het medicijn is, na een paar jaar veel minder goed werkt. De tumorcellen bouwen er helaas een resistentie tegen. Dit is met alle soorten kanker het geval en dan ook nog eens te bedenken dat kanker niet 1 oorzaak heeft, maar dat het bij elk persoon anders is. Vandaar dat de behandeling van kanker nu meer persoonsgericht aan het worden is, omdat je met een algemene behandeling veel minder effectief bent. Bij de 1 met borstkanker type A werkt het beter dan bij de ander met borstkanker type A bijvoorbeeld. Dit komt door hele kleine verschillen in het DNA van de tumor die dit verschil kan veroorzaken.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Ik weet dat het een enorm complexe ziekte is en ik zeg ook niet dat ik er heilig van overtuigd ben dat het is zo is, maar ik vraag me af hoe het komt dat het zo traag lijkt te gaan met de ontwikelingen, terwijl amdere wetenschappers laatst een blaadje hadden omgetoverd tot een kloppend hart.
 

DeletedUser59552

Guest
Ik weet dat het een enorm complexe ziekte is en ik zeg ook niet dat ik er heilig van overtuigd ben dat het is zo is, maar ik vraag me af hoe het komt dat het zo traag lijkt te gaan met de ontwikelingen, terwijl amdere wetenschappers laatst een blaadje hadden omgetoverd tot een kloppend hart.
Heeft te maken met het proces voor een medicijn op de markt komt ;)
Ik zal het eens uitleggen hoe het werkt:
De eerste 1 tot 2 jaar ben je als pharmaceutical company volledig bezig met het zoeken naar nieuwe en potentiele drug targets. Dit doe je door middel van meerdere screenings. Vervolgens moet je van elk potentieel molecuul (is nog niet meteen een medicijn) erachter komen hoe snel het werkt en hoe je het het beste toe kunt dienen. Ofwel, hoe transformeer je een potentieel molecuul in een werkend medicijn. Al met al kan dit heel lang duren, maar laten we voor het gemak een half jaar nemen en afronden dat we nu al op 2 jaar onderzoek zitten. Dan krijg je de clinical trials, waar er 3 van zijn, elke keer met een grotere groep. Elke clinical trial duurt zeker 1,5 jaar omdat je zeker moet zijn van eventuele bijwerkingen (ook op de lange duur) en na de laatste clinical trial moet er ook flink geevalueerd worden. Dus nu zit je al op zo'n 7/8 jaar verder. Voor het uiteindelijk op de markt komt (grootschalige productie, prijs bepaling al dat soort geneuzel), ben je weer een jaar verder.

Dus kort gezegd, om van een potentieel medicijn naar een werkend medicijn op de markt te komen, ben je zo 10 jaar verder. Aangezien elk ontwikkelingsproces miljarden kost, doen ze dit natuurlijk niet heel vaak.

Dat we op een moleculair niveau ongelooflijk snel dingen ontdekken, betekent niet dat er meteen een toepassing klaarligt. Zo is al heel lang bekend wat ervoor zorgt dat we verouderen en waarom we daar uiteindelijk aan overlijden. Kunnen we daar wat aan doen? Nee, dus je moet niet de toepasbaarheid gelijkstellen aan de kennis die we hebben.
 
Reactiescore
19
er is waarschijnlijk al lang een universeel medicijn tegen kanker, maar het levert gewoon te veel op om het nog niet vrij te geven.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Heeft te maken met het proces voor een medicijn op de markt komt ;)
Ik zal het eens uitleggen hoe het werkt:
De eerste 1 tot 2 jaar ben je als pharmaceutical company volledig bezig met het zoeken naar nieuwe en potentiele drug targets. Dit doe je door middel van meerdere screenings. Vervolgens moet je van elk potentieel molecuul (is nog niet meteen een medicijn) erachter komen hoe snel het werkt en hoe je het het beste toe kunt dienen. Ofwel, hoe transformeer je een potentieel molecuul in een werkend medicijn. Al met al kan dit heel lang duren, maar laten we voor het gemak een half jaar nemen en afronden dat we nu al op 2 jaar onderzoek zitten. Dan krijg je de clinical trials, waar er 3 van zijn, elke keer met een grotere groep. Elke clinical trial duurt zeker 1,5 jaar omdat je zeker moet zijn van eventuele bijwerkingen (ook op de lange duur) en na de laatste clinical trial moet er ook flink geevalueerd worden. Dus nu zit je al op zo'n 7/8 jaar verder. Voor het uiteindelijk op de markt komt (grootschalige productie, prijs bepaling al dat soort geneuzel), ben je weer een jaar verder.

Dus kort gezegd, om van een potentieel medicijn naar een werkend medicijn op de markt te komen, ben je zo 10 jaar verder. Aangezien elk ontwikkelingsproces miljarden kost, doen ze dit natuurlijk niet heel vaak.

Dat we op een moleculair niveau ongelooflijk snel dingen ontdekken, betekent niet dat er meteen een toepassing klaarligt. Zo is al heel lang bekend wat ervoor zorgt dat we verouderen en waarom we daar uiteindelijk aan overlijden. Kunnen we daar wat aan doen? Nee, dus je moet niet de toepasbaarheid gelijkstellen aan de kennis die we hebben.

Het is te laat voor me om hier nog op in te gaan maar ik ben wel blij dat je het samenvatte voor me

er is waarschijnlijk al lang een universeel medicijn tegen kanker, maar het levert gewoon te veel op om het nog niet vrij te geven.

Daar doelde ik op ja, er zijn wel wat mensen die dat beweren

Dat weiger ik te geloven.

Want? De wereld is fucked up hoor
 

DeletedUser59552

Guest
Klopt, dit artikel heb ik ook gelezen, alleen is het heeeel optimistisch moet ik zeggen. Ook al lijkt ons DNA voor 98% (ofzo) op die van de muis, we zijn twee totaal andere wezens. Er zijn genoeg voorbeelden van medicijnen die bij muizen werken, maar bij mensen niet werken omdat wij veel complexer zijn. En dat zij denken dat er binnen 5 jaar een medicijn op de markt ligt, is pure commercie om te zeggen haha. Clinical trials duren samen al langer dan dat, zoals ik daarna aangaf, maar dat het binnen 10 jaar op de markt kan komen, is mogelijk.

er is waarschijnlijk al lang een universeel medicijn tegen kanker, maar het levert gewoon te veel op om het nog niet vrij te geven.
Om dit soort opmerkingen kan ik me dus echt kwaad maken. Als je ergens geen verstand van hebt, zeg er niks over. Want het is overduidelijk dat je totaal geen verstand hebt van de complexe ziekte kanker. Is de farmaceutische industrie perfect? Absoluut niet, ze zullen echt wel om de inkomsten denken bij het op de markt brengen van een drug, maar dat kanker uberhaupt met 1 medicijn te genezen is, is gewoon ronduit belachelijk en toont echt heel goed aan dat je echt 0,0 educatie hebt gehad in dat vakgebied.

Mensen die dit soort dingen beweren, hebben totaal geen verstand van de moleculaire werking van kanker. Lees je aub eerst in voor je debiele opmerkingen maakt.
 

DeletedUser75973

Guest
pure commercie
Daar draait ook wel een beetje om. Die onderzoeken publiceert men om meer subsidies te ontvangen. Wat overigens zo is in alle sectoren. De kans dat die onderzoeken dan effectief iets opleveren is eerder klein. Neemt niet weg dat het nut van (een goed) onderzoek altijd aanwezig is.

Mensen die dit soort dingen beweren, hebben totaal geen verstand van de moleculaire werking van kanker
Nog even los van het feit dat het economisch gezien geen steek houdt? Hoe kan iets wat niet vrijgegeven is "te veel opleveren"? Als men zo'n medicijn uit kan vinden, neemt men ook de nodige maatregelen om het product te beschermen. Gezien kanker (jammer genoeg) een veel voorkomende ziekte is, zou dit enorm veel geld opleveren, vanaf het begin.
 

DeletedUser76153

Guest
Dat weiger ik te geloven.
Je weigert dat te geloven? De elektrische sigaret bestaat al enkele decennia, de vaporizer if you so please.
Echter is die onderdrukt door de tabaksfabrieken omdat ze er geld konden uithalen. Nu moet je maar bedenken hoe fucked up de wereld is. De vaporizer/elektrische sigaret is nog maar enkele jaren een "hype", terwijl by now de gewone sigaret al weg kon zijn. Maar nee, er moeten eerst milioenen mensen sterven aan de sigaret. ;) Nooit blindelings vertrouwen op de mensheid.

Dit was een educatief weetje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser76153

Guest
Klopt, dit artikel heb ik ook gelezen, alleen is het heeeel optimistisch moet ik zeggen. Ook al lijkt ons DNA voor 98% (ofzo) op die van de muis, we zijn twee totaal andere wezens. Er zijn genoeg voorbeelden van medicijnen die bij muizen werken, maar bij mensen niet werken omdat wij veel complexer zijn. En dat zij denken dat er binnen 5 jaar een medicijn op de markt ligt, is pure commercie om te zeggen haha. Clinical trials duren samen al langer dan dat, zoals ik daarna aangaf, maar dat het binnen 10 jaar op de markt kan komen, is mogelijk.


Om dit soort opmerkingen kan ik me dus echt kwaad maken. Als je ergens geen verstand van hebt, zeg er niks over. Want het is overduidelijk dat je totaal geen verstand hebt van de complexe ziekte kanker. Is de farmaceutische industrie perfect? Absoluut niet, ze zullen echt wel om de inkomsten denken bij het op de markt brengen van een drug, maar dat kanker uberhaupt met 1 medicijn te genezen is, is gewoon ronduit belachelijk en toont echt heel goed aan dat je echt 0,0 educatie hebt gehad in dat vakgebied.

Mensen die dit soort dingen beweren, hebben totaal geen verstand van de moleculaire werking van kanker. Lees je aub eerst in voor je debiele opmerkingen maakt.
Hoe complex die ziekte ook is, zelf jij kan niet weten of dat medicijn er is of niet. Dus ook al heb je duidelijk meer ervaring in dit onderwerp, zelf jij kan niet zeggen hoe ze ervoor staan. Als het om geld gaat gaan ze altijd liegen.
 

DeletedUser69459

Guest
Hoe complex die ziekte ook is, zelf jij kan niet weten of dat medicijn er is of niet. Dus ook al heb je duidelijk meer ervaring in dit onderwerp, zelf jij kan niet zeggen hoe ze ervoor staan. Als het om geld gaat gaan ze altijd liegen.

Het is inderdaad logisch van bedrijven om een medicijn achter te houden dat hun winsten de hoogte in jaagt.
 

DeletedUser76153

Guest
Het is inderdaad logisch van bedrijven om een medicijn achter te houden dat hun winsten de hoogte in jaagt.
Dat is best naiëf. Er is geen winst te halen uit chemo of bestraling natuurlijk. Of andere opties voor kanker te bestrijden, allemaal non profit! Kuch
 

DeletedUser75973

Guest
Er is geen winst te halen uit chemo of bestraling natuurlijk.
Dat zegt hij niet. Echter als je het medicijn daadwerkelijk uitvindt, ga je dit beschermen. Waardoor je voor jaren monopolie hebt en, al dan niet, woekerprijzen kunt vragen voor je medicijn. Daarnaast zullen de alternatieve manieren van bestrijding (die minder goed werken) gekannibaliseerd worden door je beschermd medicijn. Zelfs jaren na afloop van die patenten heb je alsnog de naamsbekendheid mee. Daardoor zal men meer om jouw medicijn vragen dan die van de concurrentie.
 
Bovenaan