Opus spelhandleiding

Syrniachick

Guest
Hoi mensen,

Omdat er veel mensen allerlei vragen hebben over het begin heeft Serf een guide uit het engels vertaald.
Dit zal je een heel eind opweg helpen.

De eerste paar dagen

Je kunt de eerste 5 dagen niet aangevallen worden zodra je voor het eerst inlogd, je zult deze eerste paar dagen heel veel aan je grondstof-gebouwen moeten werken, en ook aan een muur en leger op dag 4/5. Voor dag 4/5 aan een leger beginnen is over het algemeen onnodig, tenzij er een verlaten dorp vlak naast je zit dat je gemakkelijk zou kunnen plunderen.
Als er weinig dorpen vlakbij jouw dorp zijn zul je misschien beter af zijn door te herstarten. Als je niet zeker bent over je locatie, twijfel niet maar vraag het gewoon.

Gebouwen
Hoofdgebouw - Verlaagd bouwtijden, zal vooral ge-upgrade worden vlak voor je de push maakt naar een nieuw gebouw of leger-eenheid.

Kazerne - Maakt speerwerpers, zwaardvechters en bijlstrijders

Stal - Maakt verkenners, lichte cavalerie en zware cavalerie

Werkplaats - Maakt rammen en katapults

Adelhoeve - Maakt Edelmannen - ookwel aangeduidt met "Adel" in het spel (NIET naar een edelman toewerken tenzij je leger groot genoeg is om een extra dorp te verdedigen. De eerste paar dagen nadat je een dorpje hebt over genomen ben je erg kwetsbaar voor aanvallen)

Smederij - Vindt leger-eenheden uit, en upgrade deze eenheden (Dit moet altijd het laatste gebouw zijn dat je upgrade om aan bepaalde benodigdheden te voldoen voor nieuwe leger-eenheden of gebouwen)

Verzamelplaats - Gebruikt om aanvallen/ondersteuningen te verzenden en binnenkomende aanvallen/ondersteuningen te checken.

Marktplaats - Verzendt en ontvangt grondstoffen. Dit is erg handig om grondstoffen te verdedigen tegen plunderaars.

Houthakkers - Produceert hout. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.

Leemgroeve - Produceert leem. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.

Ijzermijn - Produceert ijzer. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.

Boerderij - Bepaalt je aantal dorpsbewoners. Niet upgraden tenzij je meer ruimte nodig hebt, maar let wel dat je dit op tijd ziet zodat je productie niet vast loopt.

Opslagplaats - Hoeft niet zoveel geupgrade te worden zolang je actief bent, maar let wel wat je hem groot genoeg houdt om je plunderbuiten op te slaan. Moet vooral geupgrade worden wanneer dit nodig is ivm het aantal grondstoffen dat andere gebouwen-upgrades nodig hebben.

Schuilplaats - Beschermt grondstoffen tegen geplunder. Nutteloos tenzij je aangevallen wordt.

Muur - Geeft je extra basis verdediging en upgrade je verdediging procentueel. (voorbeeld: lvl 16 muur geeft je 820 basisverdediging en 79% verdedigingsbonus; oftewel je verdediging werkt voor 179%)

Wat moet je bouwen en wanneer?
De eerste 3-4 dagen hoef je echt álleen maar grondstof-gebouwen te upgraden, ookal kosten de grondstofgebouwen meer dan andere gebouwen, let daar niet op en bouw alleen grondstofgebouwen. Door eerst zo op grondstoffen te focussen zul je later meer kunnen besteden dan normaal. Upgrades die je eigenlijk niet nodig hebt moet je niet laten bouwen! bijv: Je hoeft niet je hoofdgebouw te upgraden als je nu nog niet constant iets aan het maken bent! Als je een Premium Account hebt: niet meer dan drie gebouwen in de rij zetten, de procentuele boete die je daarvoor moet betalen is het onnodig weggooien van grondstoffen.

1. Grondstoffen - Verhoog hout, leem en ijzerproductie. Hout en Leem moeten min of meer gelijk blijven, ijzer kan ongeveer 2 upgrades achterblijven op de rest.

2. Hoofdgebouw - Zoals gezegd, verlaagd bouwtijden, zal vooral ge-upgrade worden vlak voor je de push maakt naar een nieuw gebouw of leger-eenheid. Is vaak het eerste dat je upgrade na de grondstoffen.

3. Kazerne - Om een leger te trainen heb je de kazerne nodig, maar het is aan te raden om je kazerne meteen een level of twee hoger te bouwen zodat je wat sneller legers kunt trainen. Zorg in ieder geval dat je constant legers kunt trainen zonder dat je grondstoffen opraken.

4. Stal - Idem (zie Kazerne)

5. Boerderij - Upgrade als je ruimte voor legers of gebouwen op dreigt te raken. Je leger zal je grootste bron van inkomsten zijn als je goed plundert (zoals het hoort) dus een boerderij die groot genoeg is om meer legers te trainen is erg belangrijk.

6. Opslagplaats - Hoeft niet zoveel geupgrade te worden zolang je actief bent, maar let wel wat je hem groot genoeg houdt om je plunderbuiten op te slaan. Moet vooral geupgrade worden wanneer dit nodig is ivm het aantal grondstoffen dat andere gebouwen-upgrades nodig hebben.

7. Muur - Een muur heb je alleen nodig als je aangevallen wordt, maar wacht niet tot je aangevallen wordt! Door je muur hoog te houden zul je ook mensen die je verkennen afschrikken. Tegen het einde van je beginnersbescherming zal je muur rond level 5 horen te zijn om te voorkomen dat je meteen geplundert wordt, alhoewel een leger hiervoor ook belangrijk is en je (als je actief bent) je grondstoffen al verbruikt zodra ze binnen zijn. Tegen de tijd dat er echt gevaar dreigt te komen dat je wordt aangevallen voor een dorpsovernamen moeten je muren absoluut level 20 (max) zijn.

8. Marktplaats - Hier kun je grondstoffen ruilen. Let wel dat je een goede verhouding neemt. Soms kun je beter met stamleden ruilen omdat je dan eerder een (eerlijke) 1:1 verhouding kunt krijgen.

9. Werkplaats - Als je geen muren hoeft te verwijderen of dorpen hoeft te vernietigen, heb je geen werkplaats nodig. Hij is enkel handig om muren of gebouwen te vernietigen. Over het algemeen heb je dit gebouw zeker in het begin van het spel niet echt nodig. Als je legers vaak dood gaan tijdens het plunderen, is het wel aan te raden om een werkplaats te bouwen.
Veel van de slapste spelers in tribalwars zijn spelers die blindelings naar een werkplaats spurten en vervolgens niet de eenheden die het produceert kunnen betalen. Zonder een goed leger zijn rammen en katapults waardeloos (en tegelijkertijd juist erg duur ;))

10. Smederij - Vindt leger-eenheden uit, en upgrade deze eenheden (Dit moet altijd het laatste gebouw zijn dat je upgrade om aan bepaalde benodigdheden te voldoen voor nieuwe leger-eenheden of gebouwen)

11. Adelhoeve - NIET naar een Adelhoeve toewerken tenzij je leger groot genoeg is om een extra dorp te verdedigen. De eerste paar dagen nadat je een dorpje hebt over genomen ben je erg kwetsbaar voor aanvallen. Dit is een van de fouten die het MEEST gemaakt wordt. Als je geen twee dorpen kunt verdedigen, probeer het dan ook niet.

12. Schuilplaats - Vrijwel nutteloos.

Eenheden
Speerwerper - In de eerste 1 á 2 weken zijn speerwerpers erg handig om te plunderen. Ze kunnen heel veel grondstoffen dragen per persoon. Hun aanvalskracht is heel slecht dus zodra ze aanvallen en een tegenstander tegenkomen vallen ze dood met bosjes. Zodra er cavalerie geproduceerd wordt nemen deze de plundertaken van je speerwerpers over. De speerwerpers worden dan heel handig als verdediging, want ze zijn namelijk erg goed in verdedigen tegen cavalerie. Door bijlstrijders daarentegen worden ze in de verdediging erg snel gedood.

Zwaardvechters - Dit zijn vooral verdedigende eenheden. In de verdediging sterk tegen bijlstrijders en zwak tegen cavalerie.

Bijlstrijders - Dit zijn vooral aanvallende eenheden. Ze zijn sterk tegen verdedigende speerwerpers maar zwak tegen verdedigende zwaardvechters. In verdedigend opzicht zijn bijlstrijders héél slecht.

Verkenner - Zend altijd 2 verkenners mee met je plunderaanvallen, zo kun je zien hoeveel grondstoffen er nog over zijn in dat dorp.

Lichte Cavalerie - Heel goed voor plunderen dankzij het aantal grondstoffen dat ze kunnen dragen en hun snelheid. Ook hebben ze een goede aanvalskracht. Als speerwerpers tegen lichte cavalerie verdedigen is de lichte cavalerie sterk in het nadeel.

Zware Cavalerie - De sterkste eenheid in verdedigend en aanvallend opzicht, MAAR hij is erg duur en neemt veel boerderij-ruimte in. Zware cavalerie is wel handig om snel te kunnen ondersteunen, maar verder een beetje onnodig en duur.

Ram - Gebruiken om muren te vernietigen of voor nepaanvallen. Als je 1 ram naar je tegenstander stuurt kan het erop lijken voor hem alsof je een groot leger naar hem toe stuurt. Zo kun je je tegenstander op het verkeerde been zetten.

Katapult - Erg handig om een dorp een handicap toe te brengen, hier komt de guide later op terug.

Edelman - Gebruik deze om andere dorpen over te nemen. De duurste eenheid, en zijn kosten stijgen met elke edelman die je bouwt. Wees voorzichtig als je met edelmannen aanvalt en ook als je aangevallen wordt met edelmannen. Zoek in het laatste geval zo snel mogelijk hulp.
 

Syrniachick

Guest
Plunderen
Vroeg - Vroeg in het spel moet je conflicten met andere active spelers vermijden. Stuur groepjes van niet minder dan 35 speerwerpers op pad om kleine inactieve dorpen aan te vallen. Je zal hiermee de grondstoffen daarin stelen. Des te meer eenheden je eenheden je stuurt des te meer grondstoffen ze totaal terug kunnen brengen. Je zal met meer eenheden per aanval minder eenheden verliezen, en dus ook grotere buiten krijgen.

Gevorderd - Begin bijlstrijders te bouwen. Bijlstrijders kun je mee zenden met je speerwerpers die aan het plunderen zijn. Omdat bijlstrijders een goede aanvalskracht hebben zullen er minder dooien vallen aan jouw kant tijdens de plunderbeurten.

Later - Begin zodra je stal gebouwd is met verkenners te produceren, stuur telkens twee verkenners met je plundergroepen mee om te zien hoeveel grondstoffen er overblijven in de dorpen die je plundert. Zo kun je zien hoeveel speerwerpers je ongeveer nodig zult hebben in de tweede plunderbeurt om alle grondstoffen die er nog over zijn ook weg te pikken. Ook kun je de verkenners gebruiken om te zoeken naar andere dorpen om te plunderen.
Zodra je stal tot lvl 3 is geupgrade kun je lichte cavalerie onderzoeken in je smederij. Doe dit en gebruik vanaf nu (ook) de lichte cavalerie om te plunderen. Je speerwerpers kunnen nu vlakbij je dorp gaan plunderen, je cavalerie reist sneller en kan dus makkelijker wat verder weg plunderen.

Let Op: Als je plundert, gebruik dan niet meer eenheden dan je nodig hebt. Voorbeeld: als je constant 2,000 grondstoffen van een dorp plundert deel deze waarde dan door het aantal grondstoffen dat je plunder eenheid kan dragen (bij speerwerpers is dit 25) dus 2000/25 = 80. Je hebt 80 speerwerpers nodig. Of, 2000/80=25 lichte cavalerie.

Verdedigen
Als er een aanval naar je dorp komt is het handig om te weten wat voor aanval het is. Je kunt dit bepalen op basis van de snelheid per veld waarmee de aanval zich beweegt:
9 minuten per veld - Verkenners. Verdedig hiertegen met verkenners.
10 of 11 minuten per veld - Cavalerie. Verdedig met speerwerpers of verwijder al je grondstoffen en eenheden tijdelijk uit je dorp om de aanval te ontwijken. Vaak is ontwijken hier de beste keuze.
18 minuten per veld - Speerwerpers en/of bijlstrijders. Houdt er rekening mee dat ook cavalerie in zo'n aanval kan zitten. Ook hier is ontwijken de beste keuze. Tegen infanterie zijn zwaardvechters de beste verdedigers.
22 minuten per veld - Zwaardvechters. Als je te laat inlogd kan er ook al wat tijd verstreken zijn en kan het best een edelman aanval zijn, dus hiertegen kun je beter gewoon verdedigen.
30 - 35 minuten per veld - Hier MOET je tegen verdedigen. Niet ontwijken! De tegenstander wil je KAPOT hebben. 30 minuten: ram of katapult, 35 minuten: edelman. Haal je lichte cavalerie, bijlstrijders, rammen en katapults uit je dorp vlak voordat de aanval toeslaat, want die eenheden kunnen van geen meter verdedigen en zullen alleen maar als schietschijven voor de tegenstander dienen. Sprokkel zoveel mogelijk ondersteuning van de stan bij elkaar.

Soms zullen spelers één eenheid naar je dorp sturen als nepaanval. Ze hopen zo dat je hard probeert het dorp te verdedigen. Dit is een zeer effectieve techniek, al helemaal als je meerdere nepaanvallen op meerdere dorpen tegelijk stuurt zodat de tegenstander niet weet wat hij moet verdedigen en welk dorp met het échte leger wordt aangevallen.

Aanvallen
Bijlstrijders kunnen vroege verdedigingen makkelijk verwijderen zodat je dorpjes met een gerust hart kunt plunderen. Onthoud heel goed: Lichte cavalerie tegen zwaarden, bijlstrijders tegen speren.
Vermijdt het aanvallen van actieve spelers totdat je wat eenheden kan opofferen om verdedigingen weg te slaan.
Zware cavalerie heeft geen zwak punt dus cavalerie en bijlstrijders zijn allebei maar matig daartegen.
De meeste spelers zullen hun dorpen niet goed verdedigen dus als je iemand tegen komt met een goede verdediging kun je deze beter voorlopig even negeren en alle andere dorpen langsgaan. Verken altijd voordat je aanvalt!

Plunderen bij actieve spelers
Je zal een verdediging moeten verslaan en een muur afbreken. Als je geen rammen of katapults hebt kun je het beter houden bij inactieve spelers, want dan zal je de muur niet kunnen afbreken. Actieve spelers krijgen soms ondersteuning van hun stammen, onthoudt dus tegen welke stam je het opneemt en of deze stam vaak ondersteuning biedt! Door katapults op een boerderij te richten kun je er gemakkelijk voor zorgen dat de tegenstander voorlopig geen nieuw leger meer op kan bouwen.

Edelmannen gebruiken
Edelmannen zijn er om dorpen over te nemen. Om dit te doen moet je de loyaliteit/toestemming van een dorp verlagen naar 0.
Elk dorpje heeft normaliter 100 loyaliteit. Je ziet je loyaliteit niet weergegeven als hij 100 is. Edelmannen verlagen de loyaliteit per succesvolle aanval met 20-35 en de loyaliteit van een dorp stijgt per uur met 1.
Oftwel: Als je maar 1 edelman hebt zal je deze niet te ver weg kunnen sturen, anders gaat de loyaliteit van het dorpje zo weer naar 100 voordat je de tweede aanval kunt verzenden. Omdat een edelman zo langzaam is krijgt de tegenstander ook veel tijd om ondersteuning te verkrijgen. Houdt daar rekening mee!
Probeer een zo groot mogelijk dorp over te nemen. Veel spelers met grote dorpen hebben maar een matige verdediging, maak daar gebruik van en wees zelf niet zo dom als zij ;)
Als je ziet dat een speler een dorp overneemt kun je dit vaak naar je eigen hand zetten en er veel profijt van hebben. De speler zal zijn verdediging moeten splitsen (want hij heeft nu een dorp meer te verdedigen) en dus is hij zwak en kun je hem aanvallen en/of overnemen. Als je een dorp overneemt is de loyaliteit aan het begin slechts 25! Verdedig dus goed en snel. De aanvallende groep die je laatste edelman begeleidde zal automatisch het nieuwe dorp ondersteunen. De edelman verdwijnt als hij een dorp overneemt. (of beter gezegd: Hij wordt de "burgemeester" van het nieuwe dorp)
Je kunt zoveel edelmannen bezitten als je Adelhoeve-levels hebt. Wanneer je 2 dorpen met een lvl 3 adelshoeve hebt kun je dus 6 nobles in het totaal bezitten, maar de dorpen die je al hebt overgenomen moet je van dat getal aftrekken (in dit geval dus 6-1=5)

Het is erg belangrijk om je edelmannen levend te houden, vooral in het begin. Ze zijn erg duur en het is geen pretje als je er een opnieuw moet bouwen omdat hij gesneuveld is. Als meer dan 50% van je begeleidende eenheden in de aanval sterft, dan sterft je edelman ook.
Meerdere edelmannen in één aanval sturen werkt niet. De loyaliteit zal dan nog steeds met maar 20-35 verminderen. Oftwel: je zult meerdere aanvallen moeten versturen al wil je sneller te werk gaan.

Meerdere dorpen
Al heb je meerdere dorpen is het belangrijk om ze allemaal goed te verdedigen. Je MOET simpelweg in elk dorp lvl 3 speer en zwaard hebben, om je te verzekeren dat de verdedigende troepen het beste werken. Als je net een dorp hebt overgenomen kun je vaak het beste je verdediging versterken omdat je troepen nu meer verspreid zijn.
Wanneer je meerdere dorpen hebt is het grote voordeel dat je kunt specialiseren! Bijv: 1 dorp alleen maar verdediging bouwen, 1 dorp alleen maar aanval en katapults oid (waarbij dit dorp wordt verdedigd door het verdedigingsdorp)
 

YellowTribe

Guest
Heel handige uitleg, waarvoor dank!
(er staat wel een dt-fout in)
 

the 0wn3r

Guest
ik heb het nu al is gelezen en ik zal het voor dat ik juist begin ngo is lezen
en als ik wil overnemen ook nog is.

nu heb ik nog een vraagje aan wat prospelers:

als jullie je eerste dorp willen voernemen hoeveel populatie had dat
en met hoeveel edelmannen heb je dat geflikt?
 
Reactiescore
0
ik begon een dorp over te nemen wat van alles 20 legers had en niet bij een stam zat dat zijn mooie prooie, alleen wat wel jammer was dat hij vlak daarna naar ATBC ging en zij m ondersteuning verlenden:eek: :(
 

Brotch

Guest
lvl 23 boerderij zo goed als vol. vooral door de verdediging. eerst leeggemaakt en dan telkens leegvegen vlak voor de noble met genoeg support langskomt.

1 edelman was meer dan duur genoeg in het begin.

en over de prooien ... eens discussiëren met de stamleiders kan wel helpen. Slechte verdedigers zijn niet in elke stam welkom, het vluchten kan soms averechts effect hebben. Dan gooien ze terug buiten. Maar je weet nooit, gewoon eens polsen he.

Als je kan aantonen dat je al een hele weg afgelegd hebt in leegmaken en nobelen... Dan kunnen ze ernaar neigen om de speler op te geven. Vooral als ze zelf al een gelijkaardige zaak hebben meegemaakt.
 

the 0wn3r

Guest
dnak je en hadden jullie nog altijd 1 edelamn als jullie jullie derde dorp gingen overnemen


en dnak u om op men eerste te vraag te antwoorden
 

Brotch

Guest
zolang je niet ver gaat is 1 edelman voldoende ja
dan stuur je hem vlot genoeg een paar keer op pad, zeker als de betreffende speler nogal ... sloom is :)

als de speler actief is, veel stamhulp kan krijgen of veraf ligt.
Doe dan maar voorbereiden, in 1x leegvegen en er vlak achter de nodige nobels. Dan is het risico op verlies veel lager.
 

the 0wn3r

Guest
oke dank je maar sturen jullie jullie edelemannen allen op pad?
of met otch nog troepen bij ?
en wat adviseer je dan?
 

Brotch

Guest
Ga niet op pad met noble als je geen genoeg verdediging hebt. Hoeveel is dat dan? Geen idee ...
hangt af van je omgeving. als iedereen in je buurt inactief is en slecht dorp heeft.. kan je met minder slagen. Wanneer iedereen beter is dan je en actief. Zorg dan maar voor een groot verdedigend leger met genoeg support voor je noble.

zelf deed ik de laatste noble met 2000 speer en 2000 zwaard.
de volgende die ik ga doen gaat eerder naar de 4000 4000 zijn.

Maar ik moet toegeven, alles wat ik doe is voor mij ook de eerste keer in TW. Als iemand van Opus me kan bevestigen, weet je genoeg. Als ze me tegenspreken, dan kies je voor hun uitleg ;)
 

DeletedUser532

Guest
Ik heb deze al bijna 3 weken op het forum, maar de speler die hem daarop zette (Napstar) zei dat hij die had geschreven xD
niet dus :p
 

Syrniachick

Guest
Ik heb deze al bijna 3 weken op het forum, maar de speler die hem daarop zette (Napstar) zei dat hij die had geschreven xD
niet dus :p

Dit is geschreven door ene speler op .net. Serf heeft het vertaald en op het Opus forum geplaatst.
Napstar heeft het schijnbaar gejat en zichzelf eer gegeven.

Des te mooier dat hij door Opus de grond in is geboort.
 

DeletedUser532

Guest
misschien ;)
als jij het zegt

jah, bedank serf voor het vertalen :p
het is opzich wel een goede giude maar ik volg die van een vriend van me ;)
 

Amokro

Guest
Vandaar dat je welgeteld 3 Opus leden op de ranglijst voorblijft.:rolleyes:
 

arakanga

Guest
Dit is geschreven door ene speler op .net. Serf heeft het vertaald en op het Opus forum geplaatst.
Napstar heeft het schijnbaar gejat en zichzelf eer gegeven.

Des te mooier dat hij door Opus de grond in is geboort.

Ik dacht dat ie bij opus zat?
 
Bovenaan