DeletedUser
Guest
Hoi mensen,
Omdat er veel mensen allerlei vragen hebben over het begin heeft Serf een guide uit het engels vertaald.
Dit zal je een heel eind opweg helpen.
De eerste paar dagen
Je kunt de eerste 5 dagen niet aangevallen worden zodra je voor het eerst inlogd, je zult deze eerste paar dagen heel veel aan je grondstof-gebouwen moeten werken, en ook aan een muur en leger op dag 4/5. Voor dag 4/5 aan een leger beginnen is over het algemeen onnodig, tenzij er een verlaten dorp vlak naast je zit dat je gemakkelijk zou kunnen plunderen.
Als er weinig dorpen vlakbij jouw dorp zijn zul je misschien beter af zijn door te herstarten. Als je niet zeker bent over je locatie, twijfel niet maar vraag het gewoon.
Gebouwen
Hoofdgebouw - Verlaagd bouwtijden, zal vooral ge-upgrade worden vlak voor je de push maakt naar een nieuw gebouw of leger-eenheid.
Kazerne - Maakt speerwerpers, zwaardvechters en bijlstrijders
Stal - Maakt verkenners, lichte cavalerie en zware cavalerie
Werkplaats - Maakt rammen en katapults
Adelhoeve - Maakt Edelmannen - ookwel aangeduidt met "Adel" in het spel (NIET naar een edelman toewerken tenzij je leger groot genoeg is om een extra dorp te verdedigen. De eerste paar dagen nadat je een dorpje hebt over genomen ben je erg kwetsbaar voor aanvallen)
Smederij - Vindt leger-eenheden uit, en upgrade deze eenheden (Dit moet altijd het laatste gebouw zijn dat je upgrade om aan bepaalde benodigdheden te voldoen voor nieuwe leger-eenheden of gebouwen)
Verzamelplaats - Gebruikt om aanvallen/ondersteuningen te verzenden en binnenkomende aanvallen/ondersteuningen te checken.
Marktplaats - Verzendt en ontvangt grondstoffen. Dit is erg handig om grondstoffen te verdedigen tegen plunderaars.
Houthakkers - Produceert hout. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.
Leemgroeve - Produceert leem. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.
Ijzermijn - Produceert ijzer. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.
Boerderij - Bepaalt je aantal dorpsbewoners. Niet upgraden tenzij je meer ruimte nodig hebt, maar let wel dat je dit op tijd ziet zodat je productie niet vast loopt.
Opslagplaats - Hoeft niet zoveel geupgrade te worden zolang je actief bent, maar let wel wat je hem groot genoeg houdt om je plunderbuiten op te slaan. Moet vooral geupgrade worden wanneer dit nodig is ivm het aantal grondstoffen dat andere gebouwen-upgrades nodig hebben.
Schuilplaats - Beschermt grondstoffen tegen geplunder. Nutteloos tenzij je aangevallen wordt.
Muur - Geeft je extra basis verdediging en upgrade je verdediging procentueel. (voorbeeld: lvl 16 muur geeft je 820 basisverdediging en 79% verdedigingsbonus; oftewel je verdediging werkt voor 179%)
Wat moet je bouwen en wanneer?
De eerste 3-4 dagen hoef je echt álleen maar grondstof-gebouwen te upgraden, ookal kosten de grondstofgebouwen meer dan andere gebouwen, let daar niet op en bouw alleen grondstofgebouwen. Door eerst zo op grondstoffen te focussen zul je later meer kunnen besteden dan normaal. Upgrades die je eigenlijk niet nodig hebt moet je niet laten bouwen! bijv: Je hoeft niet je hoofdgebouw te upgraden als je nu nog niet constant iets aan het maken bent! Als je een Premium Account hebt: niet meer dan drie gebouwen in de rij zetten, de procentuele boete die je daarvoor moet betalen is het onnodig weggooien van grondstoffen.
1. Grondstoffen - Verhoog hout, leem en ijzerproductie. Hout en Leem moeten min of meer gelijk blijven, ijzer kan ongeveer 2 upgrades achterblijven op de rest.
2. Hoofdgebouw - Zoals gezegd, verlaagd bouwtijden, zal vooral ge-upgrade worden vlak voor je de push maakt naar een nieuw gebouw of leger-eenheid. Is vaak het eerste dat je upgrade na de grondstoffen.
3. Kazerne - Om een leger te trainen heb je de kazerne nodig, maar het is aan te raden om je kazerne meteen een level of twee hoger te bouwen zodat je wat sneller legers kunt trainen. Zorg in ieder geval dat je constant legers kunt trainen zonder dat je grondstoffen opraken.
4. Stal - Idem (zie Kazerne)
5. Boerderij - Upgrade als je ruimte voor legers of gebouwen op dreigt te raken. Je leger zal je grootste bron van inkomsten zijn als je goed plundert (zoals het hoort) dus een boerderij die groot genoeg is om meer legers te trainen is erg belangrijk.
6. Opslagplaats - Hoeft niet zoveel geupgrade te worden zolang je actief bent, maar let wel wat je hem groot genoeg houdt om je plunderbuiten op te slaan. Moet vooral geupgrade worden wanneer dit nodig is ivm het aantal grondstoffen dat andere gebouwen-upgrades nodig hebben.
7. Muur - Een muur heb je alleen nodig als je aangevallen wordt, maar wacht niet tot je aangevallen wordt! Door je muur hoog te houden zul je ook mensen die je verkennen afschrikken. Tegen het einde van je beginnersbescherming zal je muur rond level 5 horen te zijn om te voorkomen dat je meteen geplundert wordt, alhoewel een leger hiervoor ook belangrijk is en je (als je actief bent) je grondstoffen al verbruikt zodra ze binnen zijn. Tegen de tijd dat er echt gevaar dreigt te komen dat je wordt aangevallen voor een dorpsovernamen moeten je muren absoluut level 20 (max) zijn.
8. Marktplaats - Hier kun je grondstoffen ruilen. Let wel dat je een goede verhouding neemt. Soms kun je beter met stamleden ruilen omdat je dan eerder een (eerlijke) 1:1 verhouding kunt krijgen.
9. Werkplaats - Als je geen muren hoeft te verwijderen of dorpen hoeft te vernietigen, heb je geen werkplaats nodig. Hij is enkel handig om muren of gebouwen te vernietigen. Over het algemeen heb je dit gebouw zeker in het begin van het spel niet echt nodig. Als je legers vaak dood gaan tijdens het plunderen, is het wel aan te raden om een werkplaats te bouwen.
Veel van de slapste spelers in tribalwars zijn spelers die blindelings naar een werkplaats spurten en vervolgens niet de eenheden die het produceert kunnen betalen. Zonder een goed leger zijn rammen en katapults waardeloos (en tegelijkertijd juist erg duur )
10. Smederij - Vindt leger-eenheden uit, en upgrade deze eenheden (Dit moet altijd het laatste gebouw zijn dat je upgrade om aan bepaalde benodigdheden te voldoen voor nieuwe leger-eenheden of gebouwen)
11. Adelhoeve - NIET naar een Adelhoeve toewerken tenzij je leger groot genoeg is om een extra dorp te verdedigen. De eerste paar dagen nadat je een dorpje hebt over genomen ben je erg kwetsbaar voor aanvallen. Dit is een van de fouten die het MEEST gemaakt wordt. Als je geen twee dorpen kunt verdedigen, probeer het dan ook niet.
12. Schuilplaats - Vrijwel nutteloos.
Eenheden
Speerwerper - In de eerste 1 á 2 weken zijn speerwerpers erg handig om te plunderen. Ze kunnen heel veel grondstoffen dragen per persoon. Hun aanvalskracht is heel slecht dus zodra ze aanvallen en een tegenstander tegenkomen vallen ze dood met bosjes. Zodra er cavalerie geproduceerd wordt nemen deze de plundertaken van je speerwerpers over. De speerwerpers worden dan heel handig als verdediging, want ze zijn namelijk erg goed in verdedigen tegen cavalerie. Door bijlstrijders daarentegen worden ze in de verdediging erg snel gedood.
Zwaardvechters - Dit zijn vooral verdedigende eenheden. In de verdediging sterk tegen bijlstrijders en zwak tegen cavalerie.
Bijlstrijders - Dit zijn vooral aanvallende eenheden. Ze zijn sterk tegen verdedigende speerwerpers maar zwak tegen verdedigende zwaardvechters. In verdedigend opzicht zijn bijlstrijders héél slecht.
Verkenner - Zend altijd 2 verkenners mee met je plunderaanvallen, zo kun je zien hoeveel grondstoffen er nog over zijn in dat dorp.
Lichte Cavalerie - Heel goed voor plunderen dankzij het aantal grondstoffen dat ze kunnen dragen en hun snelheid. Ook hebben ze een goede aanvalskracht. Als speerwerpers tegen lichte cavalerie verdedigen is de lichte cavalerie sterk in het nadeel.
Zware Cavalerie - De sterkste eenheid in verdedigend en aanvallend opzicht, MAAR hij is erg duur en neemt veel boerderij-ruimte in. Zware cavalerie is wel handig om snel te kunnen ondersteunen, maar verder een beetje onnodig en duur.
Ram - Gebruiken om muren te vernietigen of voor nepaanvallen. Als je 1 ram naar je tegenstander stuurt kan het erop lijken voor hem alsof je een groot leger naar hem toe stuurt. Zo kun je je tegenstander op het verkeerde been zetten.
Katapult - Erg handig om een dorp een handicap toe te brengen, hier komt de guide later op terug.
Edelman - Gebruik deze om andere dorpen over te nemen. De duurste eenheid, en zijn kosten stijgen met elke edelman die je bouwt. Wees voorzichtig als je met edelmannen aanvalt en ook als je aangevallen wordt met edelmannen. Zoek in het laatste geval zo snel mogelijk hulp.
Omdat er veel mensen allerlei vragen hebben over het begin heeft Serf een guide uit het engels vertaald.
Dit zal je een heel eind opweg helpen.
De eerste paar dagen
Je kunt de eerste 5 dagen niet aangevallen worden zodra je voor het eerst inlogd, je zult deze eerste paar dagen heel veel aan je grondstof-gebouwen moeten werken, en ook aan een muur en leger op dag 4/5. Voor dag 4/5 aan een leger beginnen is over het algemeen onnodig, tenzij er een verlaten dorp vlak naast je zit dat je gemakkelijk zou kunnen plunderen.
Als er weinig dorpen vlakbij jouw dorp zijn zul je misschien beter af zijn door te herstarten. Als je niet zeker bent over je locatie, twijfel niet maar vraag het gewoon.
Gebouwen
Hoofdgebouw - Verlaagd bouwtijden, zal vooral ge-upgrade worden vlak voor je de push maakt naar een nieuw gebouw of leger-eenheid.
Kazerne - Maakt speerwerpers, zwaardvechters en bijlstrijders
Stal - Maakt verkenners, lichte cavalerie en zware cavalerie
Werkplaats - Maakt rammen en katapults
Adelhoeve - Maakt Edelmannen - ookwel aangeduidt met "Adel" in het spel (NIET naar een edelman toewerken tenzij je leger groot genoeg is om een extra dorp te verdedigen. De eerste paar dagen nadat je een dorpje hebt over genomen ben je erg kwetsbaar voor aanvallen)
Smederij - Vindt leger-eenheden uit, en upgrade deze eenheden (Dit moet altijd het laatste gebouw zijn dat je upgrade om aan bepaalde benodigdheden te voldoen voor nieuwe leger-eenheden of gebouwen)
Verzamelplaats - Gebruikt om aanvallen/ondersteuningen te verzenden en binnenkomende aanvallen/ondersteuningen te checken.
Marktplaats - Verzendt en ontvangt grondstoffen. Dit is erg handig om grondstoffen te verdedigen tegen plunderaars.
Houthakkers - Produceert hout. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.
Leemgroeve - Produceert leem. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.
Ijzermijn - Produceert ijzer. Vooral veel upgraden in de eerste 4 dagen dat je speelt.
Boerderij - Bepaalt je aantal dorpsbewoners. Niet upgraden tenzij je meer ruimte nodig hebt, maar let wel dat je dit op tijd ziet zodat je productie niet vast loopt.
Opslagplaats - Hoeft niet zoveel geupgrade te worden zolang je actief bent, maar let wel wat je hem groot genoeg houdt om je plunderbuiten op te slaan. Moet vooral geupgrade worden wanneer dit nodig is ivm het aantal grondstoffen dat andere gebouwen-upgrades nodig hebben.
Schuilplaats - Beschermt grondstoffen tegen geplunder. Nutteloos tenzij je aangevallen wordt.
Muur - Geeft je extra basis verdediging en upgrade je verdediging procentueel. (voorbeeld: lvl 16 muur geeft je 820 basisverdediging en 79% verdedigingsbonus; oftewel je verdediging werkt voor 179%)
Wat moet je bouwen en wanneer?
De eerste 3-4 dagen hoef je echt álleen maar grondstof-gebouwen te upgraden, ookal kosten de grondstofgebouwen meer dan andere gebouwen, let daar niet op en bouw alleen grondstofgebouwen. Door eerst zo op grondstoffen te focussen zul je later meer kunnen besteden dan normaal. Upgrades die je eigenlijk niet nodig hebt moet je niet laten bouwen! bijv: Je hoeft niet je hoofdgebouw te upgraden als je nu nog niet constant iets aan het maken bent! Als je een Premium Account hebt: niet meer dan drie gebouwen in de rij zetten, de procentuele boete die je daarvoor moet betalen is het onnodig weggooien van grondstoffen.
1. Grondstoffen - Verhoog hout, leem en ijzerproductie. Hout en Leem moeten min of meer gelijk blijven, ijzer kan ongeveer 2 upgrades achterblijven op de rest.
2. Hoofdgebouw - Zoals gezegd, verlaagd bouwtijden, zal vooral ge-upgrade worden vlak voor je de push maakt naar een nieuw gebouw of leger-eenheid. Is vaak het eerste dat je upgrade na de grondstoffen.
3. Kazerne - Om een leger te trainen heb je de kazerne nodig, maar het is aan te raden om je kazerne meteen een level of twee hoger te bouwen zodat je wat sneller legers kunt trainen. Zorg in ieder geval dat je constant legers kunt trainen zonder dat je grondstoffen opraken.
4. Stal - Idem (zie Kazerne)
5. Boerderij - Upgrade als je ruimte voor legers of gebouwen op dreigt te raken. Je leger zal je grootste bron van inkomsten zijn als je goed plundert (zoals het hoort) dus een boerderij die groot genoeg is om meer legers te trainen is erg belangrijk.
6. Opslagplaats - Hoeft niet zoveel geupgrade te worden zolang je actief bent, maar let wel wat je hem groot genoeg houdt om je plunderbuiten op te slaan. Moet vooral geupgrade worden wanneer dit nodig is ivm het aantal grondstoffen dat andere gebouwen-upgrades nodig hebben.
7. Muur - Een muur heb je alleen nodig als je aangevallen wordt, maar wacht niet tot je aangevallen wordt! Door je muur hoog te houden zul je ook mensen die je verkennen afschrikken. Tegen het einde van je beginnersbescherming zal je muur rond level 5 horen te zijn om te voorkomen dat je meteen geplundert wordt, alhoewel een leger hiervoor ook belangrijk is en je (als je actief bent) je grondstoffen al verbruikt zodra ze binnen zijn. Tegen de tijd dat er echt gevaar dreigt te komen dat je wordt aangevallen voor een dorpsovernamen moeten je muren absoluut level 20 (max) zijn.
8. Marktplaats - Hier kun je grondstoffen ruilen. Let wel dat je een goede verhouding neemt. Soms kun je beter met stamleden ruilen omdat je dan eerder een (eerlijke) 1:1 verhouding kunt krijgen.
9. Werkplaats - Als je geen muren hoeft te verwijderen of dorpen hoeft te vernietigen, heb je geen werkplaats nodig. Hij is enkel handig om muren of gebouwen te vernietigen. Over het algemeen heb je dit gebouw zeker in het begin van het spel niet echt nodig. Als je legers vaak dood gaan tijdens het plunderen, is het wel aan te raden om een werkplaats te bouwen.
Veel van de slapste spelers in tribalwars zijn spelers die blindelings naar een werkplaats spurten en vervolgens niet de eenheden die het produceert kunnen betalen. Zonder een goed leger zijn rammen en katapults waardeloos (en tegelijkertijd juist erg duur )
10. Smederij - Vindt leger-eenheden uit, en upgrade deze eenheden (Dit moet altijd het laatste gebouw zijn dat je upgrade om aan bepaalde benodigdheden te voldoen voor nieuwe leger-eenheden of gebouwen)
11. Adelhoeve - NIET naar een Adelhoeve toewerken tenzij je leger groot genoeg is om een extra dorp te verdedigen. De eerste paar dagen nadat je een dorpje hebt over genomen ben je erg kwetsbaar voor aanvallen. Dit is een van de fouten die het MEEST gemaakt wordt. Als je geen twee dorpen kunt verdedigen, probeer het dan ook niet.
12. Schuilplaats - Vrijwel nutteloos.
Eenheden
Speerwerper - In de eerste 1 á 2 weken zijn speerwerpers erg handig om te plunderen. Ze kunnen heel veel grondstoffen dragen per persoon. Hun aanvalskracht is heel slecht dus zodra ze aanvallen en een tegenstander tegenkomen vallen ze dood met bosjes. Zodra er cavalerie geproduceerd wordt nemen deze de plundertaken van je speerwerpers over. De speerwerpers worden dan heel handig als verdediging, want ze zijn namelijk erg goed in verdedigen tegen cavalerie. Door bijlstrijders daarentegen worden ze in de verdediging erg snel gedood.
Zwaardvechters - Dit zijn vooral verdedigende eenheden. In de verdediging sterk tegen bijlstrijders en zwak tegen cavalerie.
Bijlstrijders - Dit zijn vooral aanvallende eenheden. Ze zijn sterk tegen verdedigende speerwerpers maar zwak tegen verdedigende zwaardvechters. In verdedigend opzicht zijn bijlstrijders héél slecht.
Verkenner - Zend altijd 2 verkenners mee met je plunderaanvallen, zo kun je zien hoeveel grondstoffen er nog over zijn in dat dorp.
Lichte Cavalerie - Heel goed voor plunderen dankzij het aantal grondstoffen dat ze kunnen dragen en hun snelheid. Ook hebben ze een goede aanvalskracht. Als speerwerpers tegen lichte cavalerie verdedigen is de lichte cavalerie sterk in het nadeel.
Zware Cavalerie - De sterkste eenheid in verdedigend en aanvallend opzicht, MAAR hij is erg duur en neemt veel boerderij-ruimte in. Zware cavalerie is wel handig om snel te kunnen ondersteunen, maar verder een beetje onnodig en duur.
Ram - Gebruiken om muren te vernietigen of voor nepaanvallen. Als je 1 ram naar je tegenstander stuurt kan het erop lijken voor hem alsof je een groot leger naar hem toe stuurt. Zo kun je je tegenstander op het verkeerde been zetten.
Katapult - Erg handig om een dorp een handicap toe te brengen, hier komt de guide later op terug.
Edelman - Gebruik deze om andere dorpen over te nemen. De duurste eenheid, en zijn kosten stijgen met elke edelman die je bouwt. Wees voorzichtig als je met edelmannen aanvalt en ook als je aangevallen wordt met edelmannen. Zoek in het laatste geval zo snel mogelijk hulp.