Middelvinger: strafbaar of niet

DeletedUser266

Guest
ALMELO - De middelvinger. Zo onschuldig maar wel bij machte om de rechtstaat lange tijd in zijn ban te houden. Begin dit jaar werd een man in Almelo aangehouden die een opgestoken vinger maakte naar de politie. De rechtbank in Almelo kwam niet verder dan, een onbehoorlijk gebaar. Nu mag het Arnhemse gerechtshof zich buigen over de vraag of het echt strafbaar is.

Bron:www.orange.nl

Wat vinden jullie, moet dat strafbaar zijn of niet?:rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
Ik vind van niet. het is hetzelfde als elk ander scheldwoord. schelden is ook niet strafbaar. tegen een "ambtenaar in funcite" is het wel strafbaar en dat kan ook.
 

DeletedUser

Guest
Schelden is strafbaar, maar je mening geven niet. Het school voorbeeld: Je bent een eikel of Ik vind je een eikel.

Middelvinger is onbeschoft en mag van mij best bestraft worden. Oorvijg iemand?
 

DeletedUser412

Guest
Net zoals je een ambtenaar in functie niet mag uitschelden/beledigen vind ik het ook gewoon normaal dat je niet je middelvinger opsteekt naar een ambtenaar in functie.
 

DeletedUser

Guest
Precies.

Denk ook eens in wat voor een werk het CBS zou krijgen! Zij houden ook het aantal ongeregistreerden misdrijven bij. Wat denk je hoeveel mensen de middelvinger uitsteken?

GreetZz,

Insel
 

DeletedUser

Guest
het zou een beetje nutteloos zijn, als je slim bent en je wilt het zo graag doen doe het dan zo: zorg dat er 2 of minder mensen het zien(inclusief ambtenaar) want als je het dan voor de rechtbank sleept MOET je vrijgesproken worden omdat er minimaal 3 getuigen moeten zijn om te bewijzen dat het echt zo was, dus het is een erg nutteloos idee om er een straf op te zetten, niemand onthoudt wie er zijn middelvinger naar wie heeft opgestoken...
 
Reactiescore
276
Ik vind dat er wel een lichte straf op mag komen (kleine boete) als het tegen een ambtenaar wordt gebruikt, verder vind ik dat je er niet zoveel aan moet trekken. Het is in normale gevallen (dus zonder ambtenaar in functie) onmogelijk dit te bewijzen; je zegt gewoon dat je helemaal niets gedaan hebt.
 

DeletedUser

Guest
Aangezien het een ambtenaar in functie betreft en een middelvinger als beledigent wordt ervaren lijkt het mij niet meer dan terrecht dat dit ook strafbaar zou moeten worden.

Wordt dit volgends het hoger gerechtshof niet als strafbaar ervaren kun je al zine aankomen wat er gaat gebeuren. Iedereen steekt zijn middelvinger op naar de politie. Die wordt in haar gezag aangetast en kaar haar werk niet meer naar behoren uitvoeren aangezien ze niet langer gerespecteerd worden.

Oftewel, een middelvinger opsteken tegen een ambtenaar in functie is in mijn ogen een strafbaar feit.
 

DeletedUser

Guest
Aangezien het een ambtenaar in functie betreft en een middelvinger als beledigent wordt ervaren lijkt het mij niet meer dan terrecht dat dit ook strafbaar zou moeten worden.

Wordt dit volgends het hoger gerechtshof niet als strafbaar ervaren kun je al zine aankomen wat er gaat gebeuren. Iedereen steekt zijn middelvinger op naar de politie. Die wordt in haar gezag aangetast en kaar haar werk niet meer naar behoren uitvoeren aangezien ze niet langer gerespecteerd worden.

Oftewel, een middelvinger opsteken tegen een ambtenaar in functie is in mijn ogen een strafbaar feit.

daar ben ik het mee eens, maar er zijn meerdere ambtenaren in functie dan alleen de politie... tegen politie moet het dus niet mogen, tegen de rest wel:cool:
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het belachelijk...! Een ambtenaar in functie is toch ook maar een mens?!
 

DeletedUser

Guest
nah, tegen een "ambtenaar in functie" is het wel strafbaar denk ik, maar in het gewone leven gebourd het zo vaak, dat het haast niet te voorkomen is..
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het belachelijk...! Een ambtenaar in functie is toch ook maar een mens?!

kijk als de politieagent niet zijn werk aan het doen is mag je zoveel middelvingers naar hem uitsteken als je wilt. maar als hij bezig is met zijn werk wordt het wat lasitger. en nogal veel mensen haten politie.
 

DeletedUser

Guest
Net zoals je een ambtenaar in functie niet mag uitschelden/beledigen vind ik het ook gewoon normaal dat je niet je middelvinger opsteekt naar een ambtenaar in functie.

Ik vind het opzich goed dat op dit soort dingen gelet wordt, MAAR....
als je dit soort dingen strafbaar gaat stellen dan moet het voor iedereen strafbaar zijn, niet alleen voor ambtenaren, zijn zij beter dan de rest van de mensen ofzo?
Ambtenaren zijn alle mensen die in dienst van de overheid werken, wij hebben de overheid zelf gekozen, dus waarom staan zij boven ons en mogen we elkaar wel met de middelvinger beledigen?
Verbied het volledig of niet.
 

DeletedUser412

Guest
Aangezien het een ambtenaar in functie betreft en een middelvinger als beledigend wordt ervaren lijkt het mij niet meer dan terecht dat dit ook strafbaar zou moeten worden.

Wordt dit volgens het hoger gerechtshof niet als strafbaar ervaren kun je al zien aankomen wat er gaat gebeuren. Iedereen steekt zijn middelvinger op naar de politie. Die wordt in haar gezag aangetast en kaar haar werk niet meer naar behoren uitvoeren aangezien ze niet langer gerespecteerd worden.

Oftewel, een middelvinger opsteken tegen een ambtenaar in functie is in mijn ogen een strafbaar feit.

Volledig verbieden zou onmogelijk zijn, echter, aan de hand van bovenstaande post lijkt het me niet meer dan logisch dat het wel strafbaar zou moeten worden om je vinger tegen een ambtenaar in functie op te steken.
 

DeletedUser

Guest
Ik vind het opzich goed dat op dit soort dingen gelet wordt, MAAR....
als je dit soort dingen strafbaar gaat stellen dan moet het voor iedereen strafbaar zijn, niet alleen voor ambtenaren, zijn zij beter dan de rest van de mensen ofzo?
Ambtenaren zijn alle mensen die in dienst van de overheid werken, wij hebben de overheid zelf gekozen, dus waarom staan zij boven ons en mogen we elkaar wel met de middelvinger beledigen?
Verbied het volledig of niet.

Volgens mij is het zo gezegd, omdat het nu al strafbaar is een 'ambtenaar in functie' te beledigen..
 

DeletedUser

Guest
het moet niet strafbaar worden, een goede agent moet er tegen kunnen als iemand zijn middelvinger opsteekt. een goede agent negeert zo'n gebaar en maakt zich er niet te druk om.

laat ze zich maar druk maken om echte misdrijven.
 

DeletedUser

Guest
het moet niet strafbaar worden, een goede agent moet er tegen kunnen als iemand zijn middelvinger opsteekt. een goede agent negeert zo'n gebaar en maakt zich er niet te druk om.

laat ze zich maar druk maken om echte misdrijven.

het probleem is dat daardoor toch het gezag van de agent wordt ondermijnd, en dat is niet de bedoeling;)
 

DeletedUser

Guest
Een agent hoort op te letten. als iemand zijn middelvinger uitsteekt draagt dat niet bij aan het opletten van de agent.
 

DeletedUser

Guest
Zever , onlangs op een fuif was er wat rumoer en de politie kwam ook.

Een vriend van me leunde tegen de politiewage , waardoor die flik enorm uitvloog en hij terug reageerde met 'Ik heb het nu al verder gebracht dan u'.

resultaat : cel in , kosten voor het meerijden + een boete die nog niet bepaald is van bedrag..


Er wordt te vlug gereageerd door onze goeie vrienden , middelvinger , ja tuurlijk , zou me niet verbazen moesten sommigen het nog gewoon terug doen en lachen.
 
Bovenaan