Ligt de toekomst vast?

DeletedUser

Guest
In feite, rogge, valt er niet onderuit te komen.

De toekomst veranderd niet, als je nakijkt hoe voorspelbaar mensen kunnen zijn zul je ook zien dat je had kunnen weten dat de wetenschapper de berekeningen zou doen en de uitvinder de uitvinder zou zijn.
Wat jij doet is simpelweg het vastleggen van definities en begrippen, helaas spreekt tijd geen Nederlands. ;)

Jawel he. Als de wetenschapper de toekomstige uitvinding berekent, kent hij ze ook, en vanaf het moment dat hij de uitvinding vrijgeeft, hoeft de uitvinder in de toekomst zn uitvinding niet meer te doen want ze bestaat al. Dan is de toekomst dus veranderd ten gevolge van de voorspelling.
Dat is meer dan het verschuiven van definities. Je kan niet zeggen dat de wetenschapper (A) dan gewoon de uitvinder wordt en een andere wetenschapper (B) dan weer zijn uitvinding kan voorspellen, want zonder de oorspronkelijke uitvinder zou de eerste wetenschapper (A) de uitvinding niet gedaan/gekopieerd kunnen hebben. Maar anderzijds verdwijnt de uitvinder dus als uitvinder omdat er niets meer uit te vinden valt, en dus heeft de wetenschapper (A) niemand meer van wie hij de uitvinding kan afkijken. Dat is intern contradictorisch.

Wat hij zegt is de mogelijkheid dat de mens iets over het hoofd ziet zo groot dat de kans dat je de toekomst voorspeld zo klein is.

Dat komt slechts door de imperfectie van de mens, niet dat de toekomst onvoorspelbaar is.

Ja kijk, dat is semantische muggenzifterij he. Ik ben theoretisch ook in staat om een leger op te bouwen, de wereld te onderwerpen en mijzelf tot keizer te kronen. Er zijn geen fysische wetten die mij dat verhinderen dus theoretisch is die mogelijkheid er, in de praktijk niet. En de realiteit is volgens mij toch nog meer van tel dan theoretische modellenbouw. Als je praktisch niet over de mogelijkheden beschikt om iets te verwezenlijken, dan is dat onrealiseerbaar, ongeacht de overeenstemming met de wetten van de natuur.

En daarnaast is het ook gewoon vekeerd, want uit de bovenste helft van deze post blijkt ook de theoretische onmogelijkheid van toekomstvoorspellingen.
Dus mijn vraag aan Dirkjan bijft:
We zijn het er dus over eens dat de toekomst onvoorspelbaar is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Je hebt in ieder geval het gevoel dat je die keuze kan maken en die vrije wil hebt. Jij zegt dus eigenlijk dat er voor de toekomst 2 trajecten zijn namelijk of dat jij een slok neemt of dat jij dat niet doet.

Maar de gedachtegang is hier veel te associatief, want je moet je natuurlijk eerst afvragen wat voor processen een rol spelen bij je keuze om wel of niet uit het glas te drinken. Uitgaande van het materialisme zeggen we dat de processen die je keuze beinvloeden denkprocessen zijn en te herleiden zijn tot materiele interacties in je hersenen.

Nu is de prikkel elektromagnetische straling met een waarneembare golflengte(licht) die afkomstig is van jou glas. Op basis van dat lichtpatroon dat op je netvlies valt krijgen jou hersenen impulsen binnen die worden verstuurd door de sensorische neuronen. In jou hersenen vinden dan processen plaats die wel/niet bepalen of er signalen worden doorgegeven aan motorische neuronen om je armen en handen zo aan te sturen dat ze het glas pakken en naar je mond vervoeren om het te drinken.

Optie 1 is dat die specifieke motorische neuronen wel worden geactiveerd en optie 2 is dat ze niet worden geactiveerd. Of ze worden geactiveerd ligt aan de processen die in je hersenen plaatsvinden en die is, uitgaande van het materialisme in een gegeven situatie(Waarin jij je bevind) altijd gelijk.

Jij zegt eigenlijk dat de werking van de hersenen niet deterministisch is en dus niet puur afhangt van de variabelen materiele lichaamsopbouw, prikkel en fysische wetten(Als het wel die 3 variabelen omvat is het wel deterministisch zoals ik eerder heb uitgelegd). In dat geval ga je per definitie tegen de materialistische filosofie in.

Uitgaande van het materialisme is er in jou geval dus maar 1 optie mogelijk en is er dus geen sprake van een werkelijke vrije wil.

Zoals ik op het einde van mijn vorige post schreef (na de edit) zie ik geen reden om een wil niet vrij te noemen als ze een oorzaak heeft. Iets kiezen zonder reden (oorzaak) lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als ik nu van een glas water wil drinken dat heeft dat een oorzaak (ik heb dorst). Als ik hiertoe niet gedwongen wordt en als ik daarbij keuzemogelijkheden heb (ik heb bvb ook fruitsap of cola in huis) dan maakt de reden waarom ik er voor kies ook helemaal niet uit. Het feit dat ik de vrijheid heb om te kiezen is er.
Dus als men iets kiest in vrijheid (=zonder dwang, keuzemogelijkheden) en het heeft een oorzaak dan zie ik geen reden om het een illusie te noemen.

Als je zegt dat de vrije wil een illusie is dan doemen er ongetwijfeld andere vragen op. Als het een illusie is, waarom zou hij er dan zijn? En waarom is onze 'vrije wil' dan een illusie en hebben we geen echte vrije wil?
Als je zegt dat de vrije wil een illusie is, dan zie ik ook geen reden om bijvoorbeeld iets als het bewustzijn niet als een illusie op te vatten. Beiden zijn subjectief en hangen trouwens imo samen.
Nog een vraag zou zijn: waarmee verschilt de mens van een zombie? Als vrije wil een illusie of bewustzijn een illusie is dan zie ik geen verschil.
Om het even uit te leggen: een zombie verschilt niet van een normaal mens, alleen heeft een zombie geen bewustzijn, qualia, etc. Als een zombie tegen zijn schenen gestampt zou worden zou hij geen pijn voel echter zou hij precies zoals een mens reageren ("Auw" zeggen).
Maar het heeft niet dezelfde ervaring van pijn.

Daarbij: wie zegt dat het universum, of het brein geheel deterministisch zijn? Volgens mij is dit nog niet aangetoond. Zelfs het weer voorspellen (wat relatief eenvoudig zou moeten zijn) is soms ingewikkeld. Het is zo een chaotisch systeem dat zelfs een veugelslag van een insect in de Amazone, die een luchtverplaatsing teweeg brengt, het weer kan beïnvloeden. Maar hier kan men geen rekening mee houden.
Sommige natuurwetten of natuurverschijnselen zijn volgens mij trouwens veel minder voorspelbaar als ze laten blijken. Dingen die we vroeger als natuurwet beschouwden blijken nu menselijke conventies te zijn.

Daar ben ik het niet mee eens, ik zeg dat de vrije wil gelijk staat aan het vermogen om in een gegeven situatie op meer dan 1 manier te handelen.

In een gegeven situatie zullen er, mits het niet onder dwang gebeurd, altijd meerdere keuzemogelijkheden zijn. Echter zal men uiteindelijk maar op 1 manier handelen. Als ik wil drinken en ik heb de keuze tussen koffie, thee, cola, fanta, water, spuitwater en ik heb zin in water, dan kies ik ook voor water. Dus ik zal uiteindelijk één handeling uitvoeren.
De vrije wil zou ik dus eerder een vrije keuze noemen binnen een al dan niet gedtermineerde wereld (zoals ik al aantoonde is een indeterminaire wereld zeker niet noodzakelijk en misschien zelfs onmogelijk).
Ik zou zelfs zeggen dat alles wat een mens maakt (hormonen, genen, omgeving) voor een vrije wil zorgen en een vrije wil mogelijk maken.

Er is geen sprake van verzadiging of niet, als het een illusie is zul je het immers niet door hebben en het verschil tussen een illusionaire vrije wil en een echte zul je dus ook niet ervaren.

Daar had ik het niet over. Maar een oplossing op een raadsel zou meestal ook voldoening moeten geven. Als je zegt 'de vrije wil is een illusie' dan geeft dat geen voldoening (aangezien ik ook met veel vragen blijf zitten).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser13801

Guest
Jawel he. Als de wetenschapper de toekomstige uitvinding berekent, kent hij ze ook, en vanaf het moment dat hij de uitvinding vrijgeeft, hoeft de uitvinder in de toekomst zn uitvinding niet meer te doen want ze bestaat al. Dan is de toekomst dus veranderd ten gevolge van de voorspelling.
Dat is meer dan het verschuiven van definities. Je kan niet zeggen dat de wetenschapper (A) dan gewoon de uitvinder wordt en een andere wetenschapper (B) dan weer zijn uitvinding kan voorspellen, want zonder de oorspronkelijke uitvinder zou de eerste wetenschapper (A) de uitvinding niet gedaan/gekopieerd kunnen hebben. Maar anderzijds verdwijnt de uitvinder dus als uitvinder omdat er niets meer uit te vinden valt, en dus heeft de wetenschapper (A) niemand meer van wie hij de uitvinding kan afkijken. Dat is intern contradictorisch.

En toch, had je kunnen weten door elke actie van beide wetenschappers mee te rekenen wie er eerder zou zijn met het uitvinden. ;)

Voorbeeld: Wetenschapper B en Wetenschapper A komen allebei tegelijk aan in de supermarkt, wetenschapper B besluit systematisch van dichtbij naar ver weg zijn boodschappen uit de vakken te halen. Echter wetenschapper A vermoed (Genotype) dat de doperwten bijna op zijn, dus hij pakt deze eerst en daarna de rest van de boodschappen. Tegen de tijd dat wetenschapper B bij de doperwten is zijn deze op en moet hij improviseren. Tegen de tijd dat hij klaar is met improviseren, heeft wetenschapper A al afgerekend en heeft dus meer tijd om zijn zaken in orde te krijgen dan wetenschapper B. En heeft A dus ook meer tijd om aan zijn uitvinding te werken

Ja kijk, dat is semantische muggenzifterij he. Ik ben theoretisch ook in staat om een leger op te bouwen, de wereld te onderwerpen en mijzelf tot keizer te kronen. Er zijn geen fysische wetten die mij dat verhinderen dus theoretisch is die mogelijkheid er, in de praktijk niet. En de realiteit is volgens mij toch nog meer van tel dan theoretische modellenbouw. Als je praktisch niet over de mogelijkheden beschikt om iets te verwezenlijken, dan is dat onrealiseerbaar, ongeacht de overeenstemming met de wetten van de natuur.

Als de mogelijkheid in theorie bestaat maar in werkelijkheid niet is de theorie incompleet, waarom is de theorie incompleet? Omdat de mens niet volledig in staat is om alles in acht te nemen dat in acht hoort genomen te worden om de realiteit op papier na te bootsen. ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Ja, en dat is in tegenspraak met zichzelf! Als zowel de uitvinding door de uitvinder in de toekomst en de berekening ervan door de wetenschapper gedetermineerd zijn, waardoor de wetenschapper de uitvinding op voorhand al berekent, dan is de uitvinder de uitvinder niet meer, want de wetenschapper berekent de uitvinding al voor hem. En dat wordt de wetenschapper de uitvinder, en verdwijnt de oorspronkelijke uitvinder als onderzoeksobject van de wetenschapper. De toekomst verandert dus, en de oorzaak daarvan is het vaststaan van de toekomst! Dit kan dus niet waar zijn.

Dus zal de uitvinder zijn machines niet uitvinden waardoor de toekomst gewoon vast staat, in de zin dat vanaf de oerknal al vaststond dat de uitvinder die uitvinding niet gedaan zou hebben.

Desalniettemin breng je een goed punt naar voren, namelijk dat de toekomst van een gedetermineerd systeem niet kan worden voorspeld door de subjecten die zich daarin bevinden. Dat betekent niet dat de toekomst niet vaststaat het betekent enkel dat die niet voorspeld kan worden.

We zijn het er dus over eens dat de toekomst hoe dan ook niet voorspelbaar is?

Daar zijn we het over eens, zoals ik eerder al zei, maar of die vast staat dat is een heel ander verhaal en daar gaat dit topic over ;)

Ik ga later wel verder in op Pleutenfeltz en de latere posts van rogge ;)

Jawel he. Als de wetenschapper de toekomstige uitvinding berekent, kent hij ze ook, en vanaf het moment dat hij de uitvinding vrijgeeft, hoeft de uitvinder in de toekomst zn uitvinding niet meer te doen want ze bestaat al. Dan is de toekomst dus veranderd ten gevolge van de voorspelling.
Dat is meer dan het verschuiven van definities. Je kan niet zeggen dat de wetenschapper (A) dan gewoon de uitvinder wordt en een andere wetenschapper (B) dan weer zijn uitvinding kan voorspellen, want zonder de oorspronkelijke uitvinder zou de eerste wetenschapper (A) de uitvinding niet gedaan/gekopieerd kunnen hebben. Maar anderzijds verdwijnt de uitvinder dus als uitvinder omdat er niets meer uit te vinden valt, en dus heeft de wetenschapper (A) niemand meer van wie hij de uitvinding kan afkijken. Dat is intern contradictorisch.

Dat komt omdat wetenschapper B de gevolgen van zijn eigen berekening en de processen in zijn eigen hersenen niet kan meenemen in zijn berekeningen, terwijl deze ook de toekomst beinvloeden. Zijn voorspelling over een uitvinding die wetenschapper A doet is dus simpelweg een 'slordige berekening' die niet klopt omdat hij zijn eigen denkprocessen en die van zijn computer die het berekent niet meeneemt.

Dit is inderdaad een paradox, en een goed gevonden paradox moet ik zeggen. Maar het is alleen paradoxaal als het gaat om het voorspellen van de toekomst en niet als het gaat over de vraag of de toekomst gedetermineerd is of niet.

Ja kijk, dat is semantische muggenzifterij he. Ik ben theoretisch ook in staat om een leger op te bouwen, de wereld te onderwerpen en mijzelf tot keizer te kronen. Er zijn geen fysische wetten die mij dat verhinderen dus theoretisch is die mogelijkheid er, in de praktijk niet. En de realiteit is volgens mij toch nog meer van tel dan theoretische modellenbouw. Als je praktisch niet over de mogelijkheden beschikt om iets te verwezenlijken, dan is dat onrealiseerbaar, ongeacht de overeenstemming met de wetten van de natuur.

Daar gaat het nu juist om, is het fysisch wel mogelijk voor jou om een leger op te bouwen en jezelf te kronen tot koning?

Daarvoor zul je eerst bepaalde geluidssignalen moeten produceren die door jou soortgenoten verwerkt worden en ervoor zorgen dat je opklimt in de sociale ladder en invloedrijk wordt, en landelijke verkiezingen wint en zo vergelijkbaar wordt met Hitler. En dat je dan via processen in jou hersenen(Strategie) en de geluidssignalen als gevolg(Uiten van strategie) daarvan een dusdanige invloed hebben op de mensen(Of ze wel/niet luisteren) dat jij de wereld kunt veroveren en jezelf tot keizer kunt bekronen.

Als je mijn vorige post had gelezen kon je zien dat afgaand op het materialisme letterlijk alles is gedetermineerd. Alles heeft op een gegeven moment een structuur, die structuur veranderd in de tijd, de manier waarop die veranderd wordt bepaald door de natuurwetten. Zo ook voor jou en alles wat je doet. Het feit dat je niet zo in de politiek gaat en het niet bereikt is omdat het fysisch onmogelijk is, de processen in je brein die door prikkels worden beinvloed zorgen niet voor de benodigde activiteit om de bovenstaande zaken te realiseren en zijn om die reden onmogelijk. Dit heb ik ook in eerdere posts uitgebreider uitgelegd, ik raad je aan die goed door te lezen.

En daarnaast is het ook gewoon vekeerd, want uit de bovenste helft van deze post blijkt ook de theoretische onmogelijkheid van toekomstvoorspellingen.
Dus mijn vraag aan Dirkjan bijft:
We zijn het er dus over eens dat de toekomst onvoorspelbaar is?

Nogmaals, ja.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Zoals ik op het einde van mijn vorige post schreef (na de edit) zie ik geen reden om een wil niet vrij te noemen als ze een oorzaak heeft. Iets kiezen zonder reden (oorzaak) lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als ik nu van een glas water wil drinken dat heeft dat een oorzaak (ik heb dorst). Als ik hiertoe niet gedwongen wordt en als ik daarbij keuzemogelijkheden heb (ik heb bvb ook fruitsap of cola in huis) dan maakt de reden waarom ik er voor kies ook helemaal niet uit. Het feit dat ik de vrijheid heb om te kiezen is er.
Dus als men iets kiest in vrijheid (=zonder dwang, keuzemogelijkheden) en het heeft een oorzaak dan zie ik geen reden om het een illusie te noemen.

Alles heeft een oorzaak, dus zou je het dan altijd vrij moeten noemen. Natuurlijk kies je altijd iets met een oorzaak, maar de relevantie hiervan op de vrije wil zie ik niet.

De reden waarom je er voor kiest maakt wel degelijk uit. Als je gedwongen hebt is je reden de dreiging. Als je niet van buitenaf gedwongen wordt is er een andere reden. Deze is uiteindelijk tot de (bio)chemie/fysica te herleiden. Daar gelden deterministische wetten waardoor de keuze van je drankje in een gegeven situatie niet kan varieren.

Je hebt dan wel fruitsap in huis maar als je door de structuur van je lichaam en de impulsen van buitenaf uberhaupt maar 1 van de 2 kan kiezen noem ik dat geen vrije wil. Er maar 1 keuze mogelijkheid en het zijn er naar je gevoel meer.

Als je zegt dat de vrije wil een illusie is dan doemen er ongetwijfeld andere vragen op. Als het een illusie is, waarom zou hij er dan zijn? En waarom is onze 'vrije wil' dan een illusie en hebben we geen echte vrije wil?

Er kunnen genoeg redenen zijn voor de aanwezigheid van die illusie. Denk maar aan de evolutionaire voordelen van zo'n illusie. Als organismen in het algemeen/mensen het gevoel hebben dat ze een vrije wil hebben dan zullen ze over het algemeen een hogere overlevingskans hebben omdat die illusie zorgt voor hogere motivatie en zelfverantwoordelijkheid.

Ook de huidige maatschappij zou zonder zo'n illusie niet goed functioneren. Denk maar aan het moraal van mensen als ze zouden weten dat ze geen vrije wil hebben. Ze zouden zich als gekken gedragen en zich vervolgens beroepen op het determinisme. Dan gaan mensen dit soort excusen gebruiken 'Tja in de gegeven situatie was het niet anders mogelijk dan dat ik die persoon vermoorde sorry rechter'

Als de vrije wil niet bestaat is er dus wel degelijk een reden waarom organismen een illusionaire vrije wil ontwikkeld zouden hebben.

En om in te gaan op je 2de vraag, ik weet niet of de vrije wil echt is of een illusie dat weet immers niemand. Maar ik redeneer hier vanuit het materialisme(Omdat anders niet serieus te discussieren valt) enja ik heb mijn twijfels aan deze stroming(Vooral de implicatie van de bepaalde toekomst) maar aan theorieeen over zielen en bovennatuurlijke zaken heb ik nog veel grotere twijfels.

Maargoed, waarom zou die vrije wil dan niet echt zijn vraag je. Een beetje vragen naar de bekende weg noem ik dat want dit heb ik eerder al uitgelegd maargoed.

Stel je een wereld/universum voor zonder organismen. Het universum van vele miljarden jaren geleden. Je zult het waarschijnlijk met mij eens zijn dat de ontwikkeling van het oude universum en alle individuele hemellichamen daarbinnen zijn te voorspellen door de natuurwetten te simuleren op de materiele structuur van het universum.

Dus in een gegeven situatie is er maar 1 mogelijkheid, ofterwijl als je 2 universums zou hebben met dezelfde weten en structuur dan zouden ze na een gegeven tijd er hetzelfde uitzien. Ok tijd is relatief en daar moet je natuurlijk rekening mee houden maar het idee blijft hetzelfde, na een gegeven tijd in een gegeven ruimte met een zelfde tijdssnelheid op dezelfde positie in beide universums zullen na een gegeven tijd hetzelfde zijn net als hun omgeving, het universum als geheel dus.

Je bent het dus met me eens dat een systeem zonder organismen zich maar op 1 manier kan evolueren in een gegeven situatie, toch?

Als we organismen hebben, waarom zou dit dan ineens anders zijn? Organismen zijn andere materiele manifestaties net als rotsen en water. Dus waarom zou hetgeen wat voor een levenloos systeem geldt niet gelden voor een systeem met organismen als de organismen binnen het systeem zich aan dezelfde wetten houden en volledig materiele manifestaties zijn?(Dus puur materieel zijn)

Deze deterministische verhoudingen kun je proefondervindelijk aantonen. Stel je laat een steen met een bepaalde massa en geometrische vorm altijd van dezelfde plaats vallen, dan zullen de resultaten altijd hetzelfde zijn. Als je 2 stenen met dezelfde massa en vorm beide vanaf gelijke hoogte in een even groot zwaartekracht veld laat vallen is de valtijd ook identiek.

Ook als je een heel systeem nabouwt in een laboratorium van een meer met stenen en zand, en een precies identiek systeem maakt zullen de resultaten bij een even grote toevoeging aan water op dezelfde plek ook hetzelfde zijn.

Het komt erop neer dat gelijke structuren bij gelijke 'prikkels'(Bv toevoeging van water) dezelfde resultaten zullen vertonen. Als organismen materiele manifestaties zijn waarop dezelfde natuurwetten werken zou je dus in een experiment met 2 identieke mensen in identieke omgevingen bij een identieke prikkel een identieke reactie krijgen. Elke keer als je dat doet krijg je dan hetzelfde resultaat. Er is dan naar mijn idee geen sprake van een vrije wil aangezien er maar 1 reactie mogelijkheid was in de gegeven situatie.

Het komt er dan op neer dat je niet kunt zeggen van 'Ik had dat gister wel anders kunnen doen', nee jij kreeg een gegeven situatie vanuit je omgeving waarmee je met jou lichaamsstructuur maar op 1 manier kon reageren. Vandaar dat de vrije wil, uitgaande van het materialisme een illusie moet zijn.

Als je zegt dat de vrije wil een illusie is, dan zie ik ook geen reden om bijvoorbeeld iets als het bewustzijn niet als een illusie op te vatten. Beiden zijn subjectief en hangen trouwens imo samen.

Ligt eraan wat je onder een bewustzijn verstaat. Het is een feit dat je de wereld waarneemt en ervaart vanuit een bepaald perspectief of die wereld nu echt is of niet. Je bent je bewust van wat er om je heen gebeurd, dus is er naar mijn mening dan ook sprake van een bewustzijn.

Een bewustzijn is echter niet tegenstrijdig met het niet hebben van een vrije wil. Als er geen vrije wil bestaat is het leven en alles te zien als een film die voorbijgaat en waarbij het einde dus vanaf het begin al vaststaat. Je kunt het gevoel hebben dat het interactief is, dat is dan de illusie van de vrije wil. En je kunt je bewust zijn van alles wat er om je heen gebeurd en een subjectieve ervaring met emoties erbij hebben zonder echt invloed op je toekomst te hebben.

Nog een vraag zou zijn: waarmee verschilt de mens van een zombie? Als vrije wil een illusie of bewustzijn een illusie is dan zie ik geen verschil.
Om het even uit te leggen: een zombie verschilt niet van een normaal mens, alleen heeft een zombie geen bewustzijn, qualia, etc. Als een zombie tegen zijn schenen gestampt zou worden zou hij geen pijn voel echter zou hij precies zoals een mens reageren ("Auw" zeggen).
Maar het heeft niet dezelfde ervaring van pijn.

Laten we dan zeggen dat die zombie vergelijkbaar is met een geavanceerde robot. Je schopt ertegenaan en het reageerd vervolgens met een geluidssignaal. Er is dus een sensor die de druk meet en op basis van een inwendig proces een geluidssignaal produceerd die klinkt als 'auw'.

En nu de mens, bij ons zou ongeveer hetzelfde het geval zijn. Wij krijgen een schop tegen onze benen drukzintuigen registreren dat en door een inwendig proces wordt er een geluidssignaal omgezet(auw). Het verschil zit hem dan niet zozeer in de input-output relatie maar eerder in het inwendige proces. Je zou kunnen zeggen dat het bewustzijn en emoties een materiele manifestatie zijn. In onze hersenen vinden processen plaats die ervoor zorgen dat wij dan pijn voelen.

In de robot en de zombie vinden diezelfde processen dan niet plaats waardoor ze geen pijn voelen. Dit is dan dus het verschil, de inwendige processen die plaatsvinden.
 

DeletedUser7072

Guest
Daarbij: wie zegt dat het universum, of het brein geheel deterministisch zijn? Volgens mij is dit nog niet aangetoond. Zelfs het weer voorspellen (wat relatief eenvoudig zou moeten zijn) is soms ingewikkeld. Het is zo een chaotisch systeem dat zelfs een veugelslag van een insect in de Amazone, die een luchtverplaatsing teweeg brengt, het weer kan beïnvloeden. Maar hier kan men geen rekening mee houden.
Sommige natuurwetten of natuurverschijnselen zijn volgens mij trouwens veel minder voorspelbaar als ze laten blijken. Dingen die we vroeger als natuurwet beschouwden blijken nu menselijke conventies te zijn.

Je hebt het over 'the butterfly effect'. Het klopt dat kleine details grote invloeden kunnen hebben, dit is een praktisch probleem waarmee vaak geen rekening gehouden kan worden. Maar de vaststaande toekomst wordt hierdoor niet aangetast het tast alleen onze mogelijkheid(En de nauwkeurigheid daarvan) aan om die toekomst te kunnen voorspellen.

En inderdaad wij hebben niet het verstand van alle natuurwetten en sommige dingen die we nu als echt beschouwen kunnen over 100 jaar omver geworpen zijn. Maar het gaat hier in mijn betoog puur om deductieve logica, meer wiskunde dan natuurkunde dus. Dit is belangrijk als je kijkt naar causaliteit.

Systemen veranderen in de tijd, natuurwetten bepalen hoe die 3 dimensionale structuur veranderd. Als er geheel andere natuurwetten zouden zijn die in een ander universum zouden gelden zou je alsnog een vaststaande toekomst hebben. Als dit niet het geval is, is er sprake van kans mechanismen die het principe van causaliteit overtreden. Bij gelijke natuurwetten zouden mijn bovenstaande experimenten(Bv met het vallen van 2 ballen in precies dezelfde situatie) precies dezelfde resultaten tevoorschijn moeten komen. Bij kans mechanismen echter, laten gelijke situaties verschillende resultaten zien. het probleem is dan dat er geen rationele reden is voor die verschillende resultaten, als die er wel zou zijn zou de toekomst per definitie gedetermineerd moeten zijn.

In de kwantummechanica was er wellicht zoiets maar daar weet ik te weinig vanaf, ik weet niet of de onzekerheidsrelatie van Heisenberd nu fundamenteel of praktisch is. Als die fundamenteel is kun je zeer rare situaties krijgen zoals een kat die tegelijkertijd dood en levend is(Schrodingers kat) maar dat had ik in een andere post al verteld.

Je weet dus niet of het geheel deterministisch is, maar als het niet geheel deterministisch zou zijn dan klopt het materialisme dus niet, wat prima kan hoor maar uitgaande van de materialistische premisse kan interdeterminisme niet bestaan.

In een gegeven situatie zullen er, mits het niet onder dwang gebeurd, altijd meerdere keuzemogelijkheden zijn. Echter zal men uiteindelijk maar op 1 manier handelen. Als ik wil drinken en ik heb de keuze tussen koffie, thee, cola, fanta, water, spuitwater en ik heb zin in water, dan kies ik ook voor water. Dus ik zal uiteindelijk één handeling uitvoeren.
De vrije wil zou ik dus eerder een vrije keuze noemen binnen een al dan niet gedtermineerde wereld (zoals ik al aantoonde is een indeterminaire wereld zeker niet noodzakelijk en misschien zelfs onmogelijk).
Ik zou zelfs zeggen dat alles wat een mens maakt (hormonen, genen, omgeving) voor een vrije wil zorgen en een vrije wil mogelijk maken.

Ik vraag me nog steeds af hoe je een keuze vrij kunt noemen als de wereld gedetermineerd is. Je kan maar op 1 manier handelen, hoe kan je dan spreken van vrijheid als er uiteindelijk maar 1 keuze mogelijkheid is omdat de toekomst vaststaat?

Daar had ik het niet over. Maar een oplossing op een raadsel zou meestal ook voldoening moeten geven. Als je zegt 'de vrije wil is een illusie' dan geeft dat geen voldoening (aangezien ik ook met veel vragen blijf zitten).

Ook als je zegt dat het geen illusie is, krijg je ook nog genoeg vragen hoor ;)

Als afsluiting een vraag aan rogge:

Ben je het ermee eens dat in een wereld zonder organismen de toekomst wel vaststaat?
 

DeletedUser

Guest
Nogmaals, ja.

Dan heb ik een addertje voor u :D

Als de toekomst niet voorspelbaar is, dan bestaat er geen mogelijkheid tot verifiëring en/of falsifiering van deze theorie. Je kan er wel abstract in doordenken, en hypothesen formuleren, maar je kan de hypothesen niet toetsen aan de werkelijkheid. De theorie van het materialisme kan dan niet als wetenschap beschouwd worden. Aangezien het niet toetsbaar is aan de werkelijkheid, blijft het een kwestie van aanvaarden of niet, en daarmee heeft het dezelfde wetenschappelijke waarde als pakweg de bijbel, om de verbinding te leggen naar enkele andere topics hier op dit forum. Het kan best kloppen, maar het is niet hard te maken want niet bewijsbaar.
 

DeletedUser

Guest
Ook als je zegt dat het geen illusie is, krijg je ook nog genoeg vragen hoor ;)

Als afsluiting een vraag aan rogge:

Ben je het ermee eens dat in een wereld zonder organismen de toekomst wel vaststaat?

Hm, das een moeilijke. Dat hangt in feite af van je definitie van 'toekomst'. Vanuit een bètawetenschappelijke bril heeft het concept tijd in zo'n geval weinig relevantie omdat er geen leven is waarop het kan ingrijpen. In een wereld waar altijd en overal alleen rotsen en stenen zijn, is de toekomst hetzelfde als het heden en verleden, en dus in feite onbestaande.

Maar soit, jij bedoelt natuurlijk tijd als het voortschrijden van seconden, en toekomst als het fysisch uitzicht van de wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geneigd ben om daarom met 'ja' te antwoorden. Maar ik hoor je al aankomen: het zijn dezelfde wetten die ingrijpen op rotsen en op onze hersens, dus is er geen reden waarom het rollen van een steen wel te voorspellen is en het verloop van denken niet. Misschien zou je wel gelijk kunnen hebben; als ik meer tijd had zou ik mij eens informeren rond dat materialisme (en vooral de kritieken erop), maar intussen kunnen we de discussie alvast verder draaiende houden op basis van post 27.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Dan heb ik een addertje voor u :D

Als de toekomst niet voorspelbaar is, dan bestaat er geen mogelijkheid tot verifiëring en/of falsifiering van deze theorie. Je kan er wel abstract in doordenken, en hypothesen formuleren, maar je kan de hypothesen niet toetsen aan de werkelijkheid. De theorie van het materialisme kan dan niet als wetenschap beschouwd worden. Aangezien het niet toetsbaar is aan de werkelijkheid, blijft het een kwestie van aanvaarden of niet, en daarmee heeft het dezelfde wetenschappelijke waarde als pakweg de bijbel, om de verbinding te leggen naar enkele andere topics hier op dit forum. Het kan best kloppen, maar het is niet hard te maken want niet bewijsbaar.

Het is dus ook geen wetenschap maar een filosofische stroming ;)

Het materialisme kan niet wetenschappelijk worden bewezen maar is eerder de basis van de wetenschap na de verlichting. In de wetenschap wordt wel uitgegaan van materialisme, de hele methode is erop gebaseerd(Methodologisch materialisme). Zelfs gelovige wetenschappers houden zich eraan, dus materialisme is een premisse die de wetenschap gebruikt maar niet bewijsbaar is.

Als je uitgaat van het niet-materialisme kom je met een hoop onbeantwoorde vragen. De aarde zou een uur oud kunnen zijn, of jij leeft simpelweg in de matrix. Daar valt allemaal geen rekening mee te houden en dus wordt uitgegaan van het materialisme.

Wat ik vooral duidelijk wil maken, en dat wou ik ook in het vrije wil topic, is dat het materialisme impliceert dat de toekomst bepaald is. Dus mijn hoofddoel is duidelijk maken dat materialisme en een onbepaalde toekomst tegenstrijdig zijn en dat je dus niet een materialist kan zijn die in een onbepaalde toekomst gelooft zonder jezelf tegen te spreken.

Of het materialisme klopt kan ik uiteraard niet weten.

Hm, das een moeilijke. Dat hangt in feite af van je definitie van 'toekomst'. Vanuit een bètawetenschappelijke bril heeft het concept tijd in zo'n geval weinig relevantie omdat er geen leven is waarop het kan ingrijpen. In een wereld waar altijd en overal alleen rotsen en stenen zijn, is de toekomst hetzelfde als het heden en verleden, en dus in feite onbestaande.

Dat dacht ik niet, er is geen leven nodig voor interactie. Is er op de zon dan geen kernfusie? Was er miljarden jaren geleden geen zwaartekracht? Dus wel, en toch zonder invloed van organismen, de structuren veranderen en blijven niet hetzelfde zoals jij zegt ook al grijpt er geen leven in.

Maar soit, jij bedoelt natuurlijk tijd als het voortschrijden van seconden, en toekomst als het fysisch uitzicht van de wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geneigd ben om daarom met 'ja' te antwoorden. Maar ik hoor je al aankomen: het zijn dezelfde wetten die ingrijpen op rotsen en op onze hersens, dus is er geen reden waarom het rollen van een steen wel te voorspellen is en het verloop van denken niet. Misschien zou je wel gelijk kunnen hebben; als ik meer tijd had zou ik mij eens informeren rond dat materialisme (en vooral de kritieken erop), maar intussen kunnen we de discussie alvast verder draaiende houden op basis van post 27.

Dat bedoel ik ja. Je hebt mijn punt nu te pakken ;)

En als het rollen van stenen wel te voorspellen is en het denken van mensen niet zou dat betekenen dat het denken van mensen op een fundamenteel andere manier werkt en dus (deels) volgens andere wetten. Dat zou dus betekenen dat de impulsgeleiding in de hersenen tussen schakel neuronen en motorische neuronen binnen het animale zenuwstelsel door bovennatuurlijke verschijnselen wordt beinvloed. Er zou daartussen dus een bovennatuurlijke verbinding moeten zijn als je hiervan overtuigd bent, en dat vind ik niet echt overtuigend.

Met Pleutenfeltz heb ik hier eerder nog een discussie over gehad(Over dat cortesiaans dualisme weet je nog Pleut) in het vrije wil topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
jullie stellen dus dat de toekomst vaststaat omdat hersenen (of de mens) niet meer zijn dan schakeltjes tussen elkaar en dat die dus altijd in een bepaalde situatie hetzelfde zouden doen. Omdat iedere mens andere 'schakels' heeft reageren ze allemaal anders op bepaalde prikkels. Maar wat ik dan niet begrijp is waarom men de toekomst niet kan voorspellen (op theoretisch gebied natuurlijk praktisch is het helemaal onmogelijk). Als men een machine kan maken die de 'schakels' van elke mens vastlegt in een programma in die dan interacties laat ondergaan met elkaar en met situaties, dan kan men de toekomst toch voorspellen? Want als je rekening houd met alles dat voorspelbaar is door de wetenschap zoals zwaartekracht en het milieu en je begint dan met een bepaald feit zoals ik zeg nu maar een voetbalmatch. Dan kan je daar toch de uitkomst van voorspellen! je combineert alle wetenschappelijke factoren zoals de staat van het veld en dergelijke, je combineert dat met de schakels en de kracht van alle spelers+de scheidsrechter dan heb je toch gewoon alle aparte dingen die je nodig hebt (in theorie natuurlijk) om de toekomst te voorspellen.
of ben ik verkeerd?
 

DeletedUser

Guest
jullie stellen dus dat de toekomst vaststaat omdat hersenen (of de mens) niet meer zijn dan schakeltjes tussen elkaar en dat die dus altijd in een bepaalde situatie hetzelfde zouden doen. Omdat iedere mens andere 'schakels' heeft reageren ze allemaal anders op bepaalde prikkels. Maar wat ik dan niet begrijp is waarom men de toekomst niet kan voorspellen (op theoretisch gebied natuurlijk praktisch is het helemaal onmogelijk). Als men een machine kan maken die de 'schakels' van elke mens vastlegt in een programma in die dan interacties laat ondergaan met elkaar en met situaties, dan kan men de toekomst toch voorspellen? Want als je rekening houd met alles dat voorspelbaar is door de wetenschap zoals zwaartekracht en het milieu en je begint dan met een bepaald feit zoals ik zeg nu maar een voetbalmatch. Dan kan je daar toch de uitkomst van voorspellen! je combineert alle wetenschappelijke factoren zoals de staat van het veld en dergelijke, je combineert dat met de schakels en de kracht van alle spelers+de scheidsrechter dan heb je toch gewoon alle aparte dingen die je nodig hebt (in theorie natuurlijk) om de toekomst te voorspellen.
of ben ik verkeerd?

Lang leve de weersvoorspellingen ;) Ik veronderstel dat het mogelijk is, maar daar heb je immense rekenkracht voor nodig en ik weet niet of het mogelijk is voor de mens.
 

DeletedUser7072

Guest
jullie stellen dus dat de toekomst vaststaat omdat hersenen (of de mens) niet meer zijn dan schakeltjes tussen elkaar en dat die dus altijd in een bepaalde situatie hetzelfde zouden doen. Omdat iedere mens andere 'schakels' heeft reageren ze allemaal anders op bepaalde prikkels. Maar wat ik dan niet begrijp is waarom men de toekomst niet kan voorspellen (op theoretisch gebied natuurlijk praktisch is het helemaal onmogelijk). Als men een machine kan maken die de 'schakels' van elke mens vastlegt in een programma in die dan interacties laat ondergaan met elkaar en met situaties, dan kan men de toekomst toch voorspellen? Want als je rekening houd met alles dat voorspelbaar is door de wetenschap zoals zwaartekracht en het milieu en je begint dan met een bepaald feit zoals ik zeg nu maar een voetbalmatch. Dan kan je daar toch de uitkomst van voorspellen! je combineert alle wetenschappelijke factoren zoals de staat van het veld en dergelijke, je combineert dat met de schakels en de kracht van alle spelers+de scheidsrechter dan heb je toch gewoon alle aparte dingen die je nodig hebt (in theorie natuurlijk) om de toekomst te voorspellen.
of ben ik verkeerd?

Dat dacht ik eerst dus ook :)

Maar Rogge heeft me op een goede paradox gewezen. Namelijk dat jou berekening dan ook invloed op de toekomst moet hebben.

Als het mogelijk is om de toekomst te voorspellen is het dus mogelijk om te voorspellen dat in de toekomst een bepaald apparaat wordt uitgevonden. Met die kennis kun je zelf dat apparaat maken en kan de persoon in de toekomst dus niet de uitvinder zijn. Dus door het berekenen van de toekomst kan jezelf degene zijn die ervoor zorgt dat de voorspelling niet uitkomt.

Dus een onderdeel van een deterministisch systeem kan de toekomst van zijn eigen systeem niet voorspellen omdat hij die zelf kan beinvloeden en zijn invloed en de invloed van de computer die het berekent niet kan meenemen in de berekening.

Als buitenstaander kun je daarentegen perfect het verloop voorspellen van de toekomst van een gesloten systeem waar je je niet in bevind.

Het idee dat de toekomst bepaald is blijft dus overeind echter wordt de mogelijkheid om de toekomst te voorspellen omver gehaald.
 

DeletedUser

Guest
daarin heb je deels gelijk maar als je nog niet geboren bent dan ben je nog niet geregistreerd in het 'systeem' dus kan je die persoon zijn toekomst niet voorspellen. Maar ook al is dat toch mogelijk dan nog kan dat niet omdat moest je die machine dan uitvinden voor de eigenlijke uitvinder dan ben jij de eerste uitvinder en veranderd de toekomst. Wat niet kan omdat de toekomst vaststaat.
 

DeletedUser7072

Guest
daarin heb je deels gelijk maar als je nog niet geboren bent dan ben je nog niet geregistreerd in het 'systeem' dus kan je die persoon zijn toekomst niet voorspellen. Maar ook al is dat toch mogelijk dan nog kan dat niet omdat moest je die machine dan uitvinden voor de eigenlijke uitvinder dan ben jij de eerste uitvinder en veranderd de toekomst. Wat niet kan omdat de toekomst vaststaat.

Daar gaat het niet eens om, geboorten kunnen in principe ook worden voorspeld. Het kan wel omdat je berekening simpelweg niet volledig is :)

Een computer kan theoretisch alles wel berekenen maar het kan niet de invloed van zijn eigen rekenprocessen op de toekomst simuleren en daar zit de crux ;)
 

DeletedUser

Guest
een computer kan wel simulaties weergeven als je hem maar de juiste gegevens geeft
 

DeletedUser

Guest
Als ik dit hier zo een beetje snel diagonaal lees...dan volg ik best wel wat dirk allemaal neerpent (hetgeen ik er toch van gelezen heb).

Met andere woorden, de toekomst ligt vast. Kunnen wij die voorspellen? Neen.

Een heel betoog voor een korte conclusie! :rolleyes:



Maar dan gaat het verder natuurlijk...wat doe je met die wetenschap? Maakt het wat uit?
 

DeletedUser7072

Guest
Als ik dit hier zo een beetje snel diagonaal lees...dan volg ik best wel wat dirk allemaal neerpent (hetgeen ik er toch van gelezen heb).

Met andere woorden, de toekomst ligt vast. Kunnen wij die voorspellen? Neen.

Een heel betoog voor een korte conclusie! :rolleyes:



Maar dan gaat het verder natuurlijk...wat doe je met die wetenschap? Maakt het wat uit?

Tja of het wat uitmaakt?

Als de toekomst vaststaat heeft dat natuurlijk wel zijn (Vooral ethische)implicaties. Als nu vast staat dat jij een 3 gaat halen voor een proefwerk dan is het behalen van zo'n slecht resultaat een logisch gevolg van de inwerking van de externe prikkels op jou lichamelijke structuur. Je kunt jezelf er dus niet op aan spreken en hebt er totaal niks aan kunnen doen.

Dit geldt dus ook voor moordenaars en dergelijke personen. Je straft iemand voor daden waarvan vanaf zijn geboorte vaststond dat hij die zou begaan, dus je straft iemand voor iets waar hij niets aan kan doen. Dat is dan even zinvol als het straffen van een ijsmassa die als gletsjes 3 mensen 'vermoordde', of het straffen van een meteoriet die op aarde neerknalt.
 

DeletedUser

Guest
Allemaal goed en wel, maar die straf stond dan ook al lang vast.

Enige geniale vind ik dat het lijkt alsof we voortdurend keuzes maken. De hele show is net dat we denken te kiezen en het helemaal niet waar is.
 

DeletedUser

Guest
Tja of het wat uitmaakt?

Als de toekomst vaststaat heeft dat natuurlijk wel zijn (Vooral ethische)implicaties. Als nu vast staat dat jij een 3 gaat halen voor een proefwerk dan is het behalen van zo'n slecht resultaat een logisch gevolg van de inwerking van de externe prikkels op jou lichamelijke structuur. Je kunt jezelf er dus niet op aan spreken en hebt er totaal niks aan kunnen doen.

Dit geldt dus ook voor moordenaars en dergelijke personen. Je straft iemand voor daden waarvan vanaf zijn geboorte vaststond dat hij die zou begaan, dus je straft iemand voor iets waar hij niets aan kan doen. Dat is dan even zinvol als het straffen van een ijsmassa die als gletsjes 3 mensen 'vermoordde', of het straffen van een meteoriet die op aarde neerknalt.

Daar kan ik niet mee akkoord gaan, zelfs vanuit jouw uitgangspunten. Je kent de toekomst niet. Daarom is, vanuit het oogpunt van een mens, alles mogelijk, zelfs als de toekomst vastligt. Je weet niet wat er komt, dus kan je er ook niet naar handelen, dus hebben argumenten in de trend van "ik kon er niet aan doen, het was mijn vooraf bepaalde toekomst", geen zin.
Mensen blijven dan ook verantwoordelijk voor hun eigen handelen. Het is niet omdat de toekomst op basis van hun denken en handelen vastligt, dat die denkvermogens en handelingen los staan van de persoon in kwestie. Zijzelf bouwen mee aan de vastbepaalde toekomst, en zij dragen er dan ook mee de verantwoordelijkheid voor.

Trouwens, bij misdadigers gaat het niet enkel om het bestraffen omwille van een misdaad, maar ook om het beschermen van de rest van de samenleving.

Ik vind het dan weer wel een goede gedachte om dat terug te projecteren in het verleden: de dingen zijn steeds gegaan zoals ze moesten gaan, en er is dan ook geen reden om je er zorgen over te maken en spijt te hebben van wat je deed. Maar het is natuurlijk niet omdat mij dat een aangenaam idee lijkt dat het ook klopt :)

En verder: wat bedoel je met dat "je kan in de matrix leven, of de aarde kan 1 uur oud zijn"? Daar ben ik niet mee vrees ik.
 
Bovenaan