Jouw favoriete periode?

DeletedUser66026

Guest
SPQR!!! Waarom? Romeinse geschiedenis interesseerde me al vanaf mijn lagere school en is alleen maar sterker geworden, verhalen die echt boeiend zijn aan mijn kant gekeken. Het was ook een allerheersende periode en er was altijd wel een oorlog, maar vooral de slimheid toen was heel sterk en de tactieken in de oorlogen ook. Daarom die periode.
 
Reactiescore
770
SPQR!!! Waarom? Romeinse geschiedenis interesseerde me al vanaf mijn lagere school en is alleen maar sterker geworden, verhalen die echt boeiend zijn aan mijn kant gekeken. Het was ook een allerheersende periode en er was altijd wel een oorlog, maar vooral de slimheid toen was heel sterk en de tactieken in de oorlogen ook. Daarom die periode.

Hannibal heeft ze wel nog steeds gebuttraped :D
 

DeletedUser55797

Guest
WOII is en blijft me inspireren. Was alleen geen fijne tijd om in geleefd te hebben. Kou, honger, hard werken, en nog de dood ofc.

Wat me wel een mooie tijd lijkt, is de Romeinse tijd, als je tenminste een beetje geld had.. In die tijd begon men pas echt te genieten. Zwembaden, Stoombaden, Sport voorzieningen.
 

DeletedUser

Guest
Hij was zo stom om niet meteen naar Rome te trekken met z`n leger, volgens geschiedkundige was zijn leger instaat om heel rome te verslaan.

Wat me niet echt moeilijk leek, vermits het verboden was om een leger (ook een Romeins) in (of bij) de stad te legeren (enfin, weet niet of dat in die tijd ook al was).
 

DeletedUser

Guest
Hij was zo stom om niet meteen naar Rome te trekken met z`n leger, volgens geschiedkundige was zijn leger instaat om heel rome te verslaan.

Andere historici beweren het tegendeel, en ik vind hun argumentatie sterker. Rome was te goed verdedigd (en over het algemeen militair sterker), en Hannibal's logistiek was zeker niet goed genoeg om Rome te belegeren. Vergeet niet dat Cannae de banden tussen Rome en de Italische en Latijnse volkeren versterkte. Om je dan midden in vijandelijk gebied te begeven, met een stad die je niet kan uithongeren (Rome had de controle over de zee, en dus ook over de Tiber), is zelfmoord. Nee, Hannibal moest de bondgenoten losweken, wat bij de Grieken in het zuiden nog lukte, evenals bij de Kelten in het noorden, maar bij de inheemse volkeren niet.



EDIT: aan de mods, hoort dit topic niet eerder in het vrij forum thuis? Dit is eerder een opsomming van meningen dan een serieuze discussie, wat duidelijk wordt aangezien de openingspost niet meteen het aanwakkeren van een discussie wilt bereiken, en de topicopener zelf ook niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Andere historici beweren het tegendeel, en ik vind hun argumentatie sterker. Rome was te goed verdedigd (en over het algemeen militair sterker), en Hannibal's logistiek was zeker niet goed genoeg om Rome te belegeren. Vergeet niet dat Cannae de banden tussen Rome en de Italische en Latijnse volkeren versterkte. Om je dan midden in vijandelijk gebied te begeven, met een stad die je niet kan uithongeren (Rome had de controle over de zee, en dus ook over de Tiber), is zelfmoord. Nee, Hannibal moest de bondgenoten losweken, wat bij de Grieken in het zuiden nog lukte, evenals bij de Kelten in het noorden, maar bij de inheemse volkeren niet.

--->
Maharbal zei:
Vincere scis, Hannibal, sed victoria uti nescis
 

DeletedUser

Guest
Waarom haal je die quote, die slechts een mening is, dan aan om mij ongelijk te geven, zonder verdere argumentatie?

Die quote dient niet om je ongelijk te geven, die quote dient net om jou aan te geven dat jouw post waarin je een andere mening ongelijk geeft ook maar gestoeld is op wat meningen.

Dan vind ik de mening van een generaal, waarvan je mag verwachten dat die kennis heeft van logistieke operaties in die tijd en die tijdsgenoot was van Hannibal, nog zo irrelevant niet.

Je moet maar eens je bronnen over de historici die je aanhaalt vermelden zodat hun mening wat gekaderd kan worden door de toevallige lezer zoals ik.
 

DeletedUser

Guest
SPQR!!! Waarom? Romeinse geschiedenis interesseerde me al vanaf mijn lagere school en is alleen maar sterker geworden, verhalen die echt boeiend zijn aan mijn kant gekeken. Het was ook een allerheersende periode en er was altijd wel een oorlog, maar vooral de slimheid toen was heel sterk en de tactieken in de oorlogen ook. Daarom die periode.

Haha, bij mij ook.

WOII is en blijft me inspireren. Was alleen geen fijne tijd om in geleefd te hebben. Kou, honger, hard werken, en nog de dood ofc.

Blijft mij ook boeien. En romantiseer het ook wel eens af en toe. Moderne oorlogsvoering met interessante tactieken, wapens, voertuigen en de evolutie daarvan. Ik persoonlijk heb niets met onze huidige manier van oorlogs voeren. Ja uiteraard ben ik blij dat het heden ten dagen "humaner" kan, efficiënter, drones, elektronica, gadgets e.d. Maar vind dat dus rete saai voor de rest, en kan mij ook totaal niet boeien op wat interessante voertuigen na.

Dat heb ik ook met de oudheid, de veld slagen, het schuiven van troepen over het veld, de tactieken zijn zoveel boeiender. Voor mij "echte' oorlogen. Alleen jammer dat het zo veel levens kost, maar laten we eerlijk zijn het mooiste is geen oorlog natuurlijk. Maar die twee periodes kwa oorlogsvoering roepen de meeste spanning en avontuur in mij op.

WW1 is ook best interessant natuurlijk, de oorlog zelf is wat saai (vind ik) maar dat zorgde voor een ware revolutie in de manier van oorlog voeren en de wapen industrie. Voor het eerst tanks, vliegtuigen die werden ingezet. De eerste stapjes van moderne oorlogvoering.
 

DeletedUser

Guest
Die quote dient niet om je ongelijk te geven, die quote dient net om jou aan te geven dat jouw post waarin je een andere mening ongelijk geeft ook maar gestoeld is op wat meningen.

Dan vind ik de mening van een generaal, waarvan je mag verwachten dat die kennis heeft van logistieke operaties in die tijd en die tijdsgenoot was van Hannibal, nog zo irrelevant niet.

Je moet maar eens je bronnen over de historici die je aanhaalt vermelden zodat hun mening wat gekaderd kan worden door de toevallige lezer zoals ik.

Een paar problemen die je niet hebt aangehaald. Ten eerste komt die quote niet rechtstreeks uit een geschrift van Maharbal (we kennen hem enkel uit geschriften), maar van Livius, 200 jaar later. In die quote zou Maharbal zeggen dat Rome binnen 5 dagen veroverd zou zijn indien ze direct naar Rome zouden vertrekken na Cannae. Nu, Rome lag 500 km verwijderd van Cannae, dus dat was simpelweg onmogelijk (zelfs met een fit leger). Verder twijfelt men ook aan de bronnen die Livius gebruikte inzake Cannae, en tevens over enkele motivaties die in het verhaal zijn geslopen (aristocratisch). Het is dus goed mogelijk dat dit de mening is van een of andere Romeinse historiograaf die lang na de feiten, dus tevens zonder enige kennis van zaken, deze mening heeft verkondigd.

Tevens ben ik me bewust dat ik ook een mening weergeef. Zoals ik zeg, ik vind de argumentatie van de historici die ik aanhang sterker (een ervan is Dexter Hoyos, linkjes naar artikels kan ik niet geven aangezien die zich op JSTOR bevinden, maar als je er wel binnenkunt, wil ik ze wel geven).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser61365

Guest
WOII, ik vind het prachtig hoe Hitler in een aantal jaar heel Duitsland in zijn macht had. Hoe hij vervolgens half Europa veroverde en hoe hij zorgde voor snelwegen en betere infrasturctuur.

Ook vind ik de Prehistorie mooi. Hoe men leefde interesseert me hierbij vooral.
 

DeletedUser56218

Guest
Zelf vind ik de tempelperiode erg fascinerend. Hoe de mensen er duizende jaren geleden in geslaagd zijn zulke grote bouwwerken recht te krijgen, die nu nog steeds (gedeeltelijk) overeind blijven. Daarnaast ook wel het Romeinse Rijk, maar dat eigenlijk om verschillende, uiteenlopende redenen.
 
Bovenaan