- Reactiescore
- 3.584
Zoals alles in het leven is het het belangrijk om jezelf en alles daar rond te blijven evolueren. Persoonlijk vind ik dat tribalwars op vele vlakken veranderd is en wil daar eens serieus over debatteren met iedereen die daar iets zinnigs over te vertellen heeft, evenals mensen die iets te zeggen hebben bij Innogames. Daarom alvast fijn als @Duckje hier wat actief zou kunnen mee volgen, eventueel kan uitleggen wat er allemaal mogelijk is en zijn kijk hierop kan geven.
TW is in veel opzichten veranderd maar de instellingen zijn daarin niet goed genoeg meegegaan. Ik weet er een topic is over wereldinstellingen maar wil het specifiek over 2 gevallen hebben.
Vroeger waren werelden 99 bomvolle continenten wat vele tw'rs onder ons wellicht zelfs nooit meegemaakt hebben. Er was een oneindig groot stammenlimiet maar toch waren er genoeg partijen op de wereld om een erg leuke strijd te krijgen tussen tal van kampen. Dit kwam omdat de keuze uit stammen zo groot was er tal van sterke stammen waren waaruit je kon kiezen. De kwaliteit was verdeeld en dat zorgde voor enorm leuke oorlogen. Tribalwars is een oorlogspel, daarvoor spelen we het in de eerste plaats, dit is wat tw zo leuk maakt. Als er vervolgens een grote stam uit elkaar viel, dan gingen de +-30-40 spelers verdeeld naar andere stammen wegens gewoon veel alternatieven, je kon heel selectief gaan uitkiezen naar welke stam je wou. Dit zorgde ervoor dat de wereld tot aan het einde evenwichtig bleef tot er maar 2 stammen overbleven (uiteindelijk moet eentje wel de bovenhand nemen). Maar je had tenminste een erg lange en leuke wereld gehad. Daarvoor spelen we uiteindelijk tw?
Dus de instellingen waren toen helemaal prima. TW beschikt jaren na datum nu eenmaal over een minder grotere visvijver aan mensen waardoor de werelden telkens maar kleiner en kleiner worden met als gevolg een gebrek aan kwalitatief sterke stammen. De bovengemiddelde speler wilt nu eenmaal in een deftige stam zitten en niet bij noobjes. Je haalt gewoon geen fun om met noobs te spelen die alles verkeerd doen, waarop je niet kan bouwen, dat is nu eenmaal een vaststelling die iedereen maakt.
Door het gebrek aan alternatieve goeie stammen heeft de wereld al snel maar 3-4 stammen waarvan er (meestal) 2 bovenuit schieten en 2 die kleiner zijn maar wel nog meekunnen. Als 1 van die 2 grotere stammen al dreigt achter te lopen spreken ze al snel een kleinere stam aan om te gaan fuseren en deze happen daar zowat altijd op. Geen speculaties maar gewoon vaststellingen van elke wereld de laatste jaren.
In no time blijft er maar een stam of 2 over nog voor er überhaupt deftig oorlog is gevoerd, als deze 2 stammen dan de strijd tegen elkaar aangaan is het kwestie van wie het eerste account breekt en vervolgens gaat de tegenstander op delete en de wereld is gedaan. Een wereld waarin je pp abuse hebt gedaan, interns, 1-2 maand strijd en einde. Dit is geen plezier, dit is niet waarvoor tribalwars staat.
Naarmate de werelden weer kleiner werden hadden spelers minder clears logischerwijs. 100-500 clears sturen met 1C is echt geen werk meer en kost niets tijd. Het kost zo weinig tijd dat mensen daarbovenop nog graag wat via 1C fakes gaan spammen tot zelfs in die mate om je tegenstander gewoon uren bezigheidstherapie te geven. Laten we 1 inc in de ochtend, middag, avond op elk dorp in het achterland sturen op je tegenstander en dit weken tot maanden herhalen, af en toe een clear tussen zetten zodat ze elke dag handmatig 100'den 'doelloze' inc's moeten gaan dodgen. Heeft helemaal niets met tribalwars te maken, met strategieën, met je tegenstrever tactisch te overklassen. Enkel en alleen maar het plezier van je tegenstander op dergelijke manier te doen kelderen.
Dat zie ik ook terug op elke wereld. Ik neem wereld 51 even als voorbeeld omdat ik daar een totaal beeld van heb wegens ik zelf erg betrokken partij was. Ik had een stam, was nog een 1 vs 1 strijd tussen 2 stammen voor de wereldwinst. Tegenstander had enkele spelers met enorm veel tijd. Deze tijd benutten ze graag om heel uren 1C te spammen op verschillende accounts, op achterlanden, alle dorpen en af en toe een clear ertussen. Je bent verplicht al die massa's inc's elke dag te gaan dodgen waar gewoonweg heel veel tijd in kruipt elke dag opnieuw bovenop mogelijke echte serieuze aanvallen. Maar onze tegenstander deed het in die mate en nogmaals w51 is daar verre van een uitzondering in geweest dat leden van mijn stam echt naar mij toekwamen van: Jannes, de stam is erg leuk echt toffe sfeer enzo, heel leuke tijd gehad maar ik moet helaas gaan stoppen. Ik kan het niet langer op brengen om elke dag opnieuw nadat ik van school of werk thuis kom om mijn hele avond te moeten opofferen om doelloze inc's op je achterland te gaan zitten dodgen.
Ik zag ze niet graag komen als leider zijnde maar kon daar weinig tegenin brengen. Ik ga mensen niet verplichten elke avond zich daarmee bezig te gaan zitten houden. TW community is verouderd, de middelbare schoolgangers studeren of werken nu, gaan feesten of hebben al een gezin. Wat niet wegneemt dat ik vind dat als een account een massa krijgt je niet met dit excuus moet gaan afkomen, je kan wel eens overbodig veel RL tijd in tw steken maar elke dag, weken tot maanden aan een stuk? Dat kan je van niemand verwachten. Daarom vind ik de uitkijktoren een enorm mooie uitvinding om het doelloos achterland 1C spammen tegen te gaan. Fake's sturen kan weer enkel ingezet worden voor tactische doeleindes, doelloos achterland spammen kan nog altijd, maar je laat die inc's maar gewoon zorgeloos doorlopen wegens je optijd weet het fake's of clears zijn. Het faken aan het front heeft nog altijd nut in de zin van je tegenstander in het gewisse te laten wie het hoofdtarget zal worden. Ze detecteren pas wie het hoofdtarget is (wie de fakes en wie de clears krijgen) als het merendeel van de stam al te laat zal zijn met OS schuiven dus fake word weer enkel en alleen tactisch ingezet en niet meer om je tegenstrever uren doelloos bezig te houden. M.a.w ik ben fan.
1 groot nadeel vind ik wel het automatisch edels taggen. Dat is te OP. Het is juist leuk om je edels te verbergen in aanvallen, fake edels of vanuit 4 verschillende dorpen 1 edel sturen naar 1 dorp. Dit zijn allemaal dingen die het spel leuk maken maar het wel ontnemen.
Ik denk mits deze 2 veranderingen, uitkijktoren het automatisch edelstaggen afnemen en een streng ledenlimiet tw er in alle aspecten ver vooruit zouden op gaan. De manier zoals het nu gaat is gewoonweg niet leuk meer. Ik spreek en lees veel mensen, ik volg veel werelden, ik praat hier niet enkel namens mezelf. Nooit gedacht te zeggen maar als je zelfs mij kan demotiveren nog verder te spelen is het ver gekomen want ik ben alles behalve een negatief ingesteld persoon. Daarom dat ik ook een poging onderneem tw te veranderen.
Het woord is aan u allen nu
TW is in veel opzichten veranderd maar de instellingen zijn daarin niet goed genoeg meegegaan. Ik weet er een topic is over wereldinstellingen maar wil het specifiek over 2 gevallen hebben.
Het ledenlimiet:
Vroeger waren werelden 99 bomvolle continenten wat vele tw'rs onder ons wellicht zelfs nooit meegemaakt hebben. Er was een oneindig groot stammenlimiet maar toch waren er genoeg partijen op de wereld om een erg leuke strijd te krijgen tussen tal van kampen. Dit kwam omdat de keuze uit stammen zo groot was er tal van sterke stammen waren waaruit je kon kiezen. De kwaliteit was verdeeld en dat zorgde voor enorm leuke oorlogen. Tribalwars is een oorlogspel, daarvoor spelen we het in de eerste plaats, dit is wat tw zo leuk maakt. Als er vervolgens een grote stam uit elkaar viel, dan gingen de +-30-40 spelers verdeeld naar andere stammen wegens gewoon veel alternatieven, je kon heel selectief gaan uitkiezen naar welke stam je wou. Dit zorgde ervoor dat de wereld tot aan het einde evenwichtig bleef tot er maar 2 stammen overbleven (uiteindelijk moet eentje wel de bovenhand nemen). Maar je had tenminste een erg lange en leuke wereld gehad. Daarvoor spelen we uiteindelijk tw?
Dus de instellingen waren toen helemaal prima. TW beschikt jaren na datum nu eenmaal over een minder grotere visvijver aan mensen waardoor de werelden telkens maar kleiner en kleiner worden met als gevolg een gebrek aan kwalitatief sterke stammen. De bovengemiddelde speler wilt nu eenmaal in een deftige stam zitten en niet bij noobjes. Je haalt gewoon geen fun om met noobs te spelen die alles verkeerd doen, waarop je niet kan bouwen, dat is nu eenmaal een vaststelling die iedereen maakt.
Door het gebrek aan alternatieve goeie stammen heeft de wereld al snel maar 3-4 stammen waarvan er (meestal) 2 bovenuit schieten en 2 die kleiner zijn maar wel nog meekunnen. Als 1 van die 2 grotere stammen al dreigt achter te lopen spreken ze al snel een kleinere stam aan om te gaan fuseren en deze happen daar zowat altijd op. Geen speculaties maar gewoon vaststellingen van elke wereld de laatste jaren.
In no time blijft er maar een stam of 2 over nog voor er überhaupt deftig oorlog is gevoerd, als deze 2 stammen dan de strijd tegen elkaar aangaan is het kwestie van wie het eerste account breekt en vervolgens gaat de tegenstander op delete en de wereld is gedaan. Een wereld waarin je pp abuse hebt gedaan, interns, 1-2 maand strijd en einde. Dit is geen plezier, dit is niet waarvoor tribalwars staat.
Tribalwars moet mee evolueren en zijn instellingen hierop dus aanpassen. Werelden zijn zo klein dus doe ons 1 plezier, standaard ledenlimiet van 4 tot 7 leden per stam. De toppers moeten zich dan verplicht gaan verdelen over meerdere stammen, je krijgt meerdere kampen. Meerdere kampen is allesbepalend voor het niveau op een wereld op alle gebied bekeken. Op het AF heb je nu kamp 1 en 2 van de 2 grootste stammen en al het overige op een wereld sluit zich onrechtstreeks aan bij 1 van deze 2, zo werkt dat nu eenmaal. Door meerdere evenwaardige partijen te creëren, creëer je ook verschillende standpunten. Het is niet A of B maar A, B, C, D, E en F. AF zou er in activiteit fors op vooruitgaan in activiteit, ook P&P is veel interessanter tegen meerdere stammen nu is het A en B die moddergooien naar elkaar, niemand vind dat interessant. Dat is al 1 van de zovelen aspecten die het plezier de hoogte in zouden jagen.
Maar diplomatie zal weer grotere rol spelen wat toch ook een tactisch onderdeel is van het spel wat ook het plezier groter maakt. Mensen kunnen ook geen deals meer maken als in samen de wereld winnen. Samen met een andere stam bestaat niet meer. 5 ledenlimiet is 5 spelers die winnen. Mag je nog buddy's hebben, vriendjes hebben. 5 is 5.
Ik geef een simpel voorbeeld. Je hebt 3 kampen: A, B en C. Elke stam heeft 12 spelers. A is de kwalitatief sterkste stam, gevolgd door B gevolgd door C. C en B sluiten het op een akkoord, samenwerken tegen A, fuseren en wereld winnen. Zo gaat het er aan toe op tribalwars. C en B verslaan A, fuseren en de wereld is gedaan.
Wat bij een ledenlimiet beperking van 5? B en C kunnen wel zeggen, we werken samen tegen het sterke A en zien dan wel verder. Dat is het enige wat je kan afspreken. In dit geval zou de wereld niet zo rap gedaan zijn. B en C zijn verplicht tegen elkaar nog te gaan vechten. M.a.w meer strijd. Stel dat C nu ook nog iets zwakker is als B gaan ze na het fel verzwakken van A wellicht al de samenwerking met B stoppen en samenwerken met A tegen B. B verzwakken, A weer soort van heropgebouwd en dat is een cirkel die niet oneindig is maar wel een tijdje kan doorgaan. Neem dit in gedachte met 5-7 stammen die dan op een wereld plaatsvinden ipv 3 op de huidige werelden. Ik hoef niemand uit te leggen dat de mogelijkheden en kansen voor iedereen zoveel groter zijn en we effectief eens oorlogen moeten gaan voeren ipv van de fusie gedoe waarbij een wereld gedaan is nog voor er deftig gestreden is.
Nu is het, wie recruit het meest wint de wereld. Daar draait het spel niet om neem ik aan. Nogmaals een oproep en ik sta hier helemaal niet alleen in, veranderd dat ledenlimiet naar de grote van een wereld 4 tot 7 varieer wat per wereld zou letterlijk alles beter maken. Ik kan nog dagen doorschrijven aan voordelen, maar laat ik het hierbij houden.
Uitkijktoren:
De uitkijktoren vind ik een erg leuke toevoeging aan dit spel. Ik zal uitleggen waarom en wat ik nodig vind om het beter te maken. Vroeger op de oude en grotere werelden duurde het enorm lang om al je clears de deur uit te sturen, als je u voorneemt dat accounts +-30-100 miljoen punten groot waren. 3000-10 000 dorpen per account. We nemen dat je 50% off speelt zat je daar met 1500-5000 off dorpen die er om de 12 dagen uitgestuurd moesten worden. Ik heb dat zelf ooit eens gedaan en ik kan je nageven daar zit je wel even aan in tijden waarin 1C en aanvalsplanner nog niet bestonden. Dat zijn ook de redenen waarom deze scriptjes gemaakt zijn. Om uren tijd die eigenlijk weinig met tw te maken hebben jezelf van te besparen. Fake's sturen was toen nog niet zo populair als dit nu is. Maar diplomatie zal weer grotere rol spelen wat toch ook een tactisch onderdeel is van het spel wat ook het plezier groter maakt. Mensen kunnen ook geen deals meer maken als in samen de wereld winnen. Samen met een andere stam bestaat niet meer. 5 ledenlimiet is 5 spelers die winnen. Mag je nog buddy's hebben, vriendjes hebben. 5 is 5.
Ik geef een simpel voorbeeld. Je hebt 3 kampen: A, B en C. Elke stam heeft 12 spelers. A is de kwalitatief sterkste stam, gevolgd door B gevolgd door C. C en B sluiten het op een akkoord, samenwerken tegen A, fuseren en wereld winnen. Zo gaat het er aan toe op tribalwars. C en B verslaan A, fuseren en de wereld is gedaan.
Wat bij een ledenlimiet beperking van 5? B en C kunnen wel zeggen, we werken samen tegen het sterke A en zien dan wel verder. Dat is het enige wat je kan afspreken. In dit geval zou de wereld niet zo rap gedaan zijn. B en C zijn verplicht tegen elkaar nog te gaan vechten. M.a.w meer strijd. Stel dat C nu ook nog iets zwakker is als B gaan ze na het fel verzwakken van A wellicht al de samenwerking met B stoppen en samenwerken met A tegen B. B verzwakken, A weer soort van heropgebouwd en dat is een cirkel die niet oneindig is maar wel een tijdje kan doorgaan. Neem dit in gedachte met 5-7 stammen die dan op een wereld plaatsvinden ipv 3 op de huidige werelden. Ik hoef niemand uit te leggen dat de mogelijkheden en kansen voor iedereen zoveel groter zijn en we effectief eens oorlogen moeten gaan voeren ipv van de fusie gedoe waarbij een wereld gedaan is nog voor er deftig gestreden is.
Nu is het, wie recruit het meest wint de wereld. Daar draait het spel niet om neem ik aan. Nogmaals een oproep en ik sta hier helemaal niet alleen in, veranderd dat ledenlimiet naar de grote van een wereld 4 tot 7 varieer wat per wereld zou letterlijk alles beter maken. Ik kan nog dagen doorschrijven aan voordelen, maar laat ik het hierbij houden.
Uitkijktoren:
Naarmate de werelden weer kleiner werden hadden spelers minder clears logischerwijs. 100-500 clears sturen met 1C is echt geen werk meer en kost niets tijd. Het kost zo weinig tijd dat mensen daarbovenop nog graag wat via 1C fakes gaan spammen tot zelfs in die mate om je tegenstander gewoon uren bezigheidstherapie te geven. Laten we 1 inc in de ochtend, middag, avond op elk dorp in het achterland sturen op je tegenstander en dit weken tot maanden herhalen, af en toe een clear tussen zetten zodat ze elke dag handmatig 100'den 'doelloze' inc's moeten gaan dodgen. Heeft helemaal niets met tribalwars te maken, met strategieën, met je tegenstrever tactisch te overklassen. Enkel en alleen maar het plezier van je tegenstander op dergelijke manier te doen kelderen.
Dat zie ik ook terug op elke wereld. Ik neem wereld 51 even als voorbeeld omdat ik daar een totaal beeld van heb wegens ik zelf erg betrokken partij was. Ik had een stam, was nog een 1 vs 1 strijd tussen 2 stammen voor de wereldwinst. Tegenstander had enkele spelers met enorm veel tijd. Deze tijd benutten ze graag om heel uren 1C te spammen op verschillende accounts, op achterlanden, alle dorpen en af en toe een clear ertussen. Je bent verplicht al die massa's inc's elke dag te gaan dodgen waar gewoonweg heel veel tijd in kruipt elke dag opnieuw bovenop mogelijke echte serieuze aanvallen. Maar onze tegenstander deed het in die mate en nogmaals w51 is daar verre van een uitzondering in geweest dat leden van mijn stam echt naar mij toekwamen van: Jannes, de stam is erg leuk echt toffe sfeer enzo, heel leuke tijd gehad maar ik moet helaas gaan stoppen. Ik kan het niet langer op brengen om elke dag opnieuw nadat ik van school of werk thuis kom om mijn hele avond te moeten opofferen om doelloze inc's op je achterland te gaan zitten dodgen.
Ik zag ze niet graag komen als leider zijnde maar kon daar weinig tegenin brengen. Ik ga mensen niet verplichten elke avond zich daarmee bezig te gaan zitten houden. TW community is verouderd, de middelbare schoolgangers studeren of werken nu, gaan feesten of hebben al een gezin. Wat niet wegneemt dat ik vind dat als een account een massa krijgt je niet met dit excuus moet gaan afkomen, je kan wel eens overbodig veel RL tijd in tw steken maar elke dag, weken tot maanden aan een stuk? Dat kan je van niemand verwachten. Daarom vind ik de uitkijktoren een enorm mooie uitvinding om het doelloos achterland 1C spammen tegen te gaan. Fake's sturen kan weer enkel ingezet worden voor tactische doeleindes, doelloos achterland spammen kan nog altijd, maar je laat die inc's maar gewoon zorgeloos doorlopen wegens je optijd weet het fake's of clears zijn. Het faken aan het front heeft nog altijd nut in de zin van je tegenstander in het gewisse te laten wie het hoofdtarget zal worden. Ze detecteren pas wie het hoofdtarget is (wie de fakes en wie de clears krijgen) als het merendeel van de stam al te laat zal zijn met OS schuiven dus fake word weer enkel en alleen tactisch ingezet en niet meer om je tegenstrever uren doelloos bezig te houden. M.a.w ik ben fan.
1 groot nadeel vind ik wel het automatisch edels taggen. Dat is te OP. Het is juist leuk om je edels te verbergen in aanvallen, fake edels of vanuit 4 verschillende dorpen 1 edel sturen naar 1 dorp. Dit zijn allemaal dingen die het spel leuk maken maar het wel ontnemen.
Ik denk mits deze 2 veranderingen, uitkijktoren het automatisch edelstaggen afnemen en een streng ledenlimiet tw er in alle aspecten ver vooruit zouden op gaan. De manier zoals het nu gaat is gewoonweg niet leuk meer. Ik spreek en lees veel mensen, ik volg veel werelden, ik praat hier niet enkel namens mezelf. Nooit gedacht te zeggen maar als je zelfs mij kan demotiveren nog verder te spelen is het ver gekomen want ik ben alles behalve een negatief ingesteld persoon. Daarom dat ik ook een poging onderneem tw te veranderen.
Het woord is aan u allen nu
Laatst bewerkt: