@Duckje
Dankje voor de verduidelijking! Ik vroeg me af of je een licht kon laten schijnen over een gerucht dat rondging op de .net server, namelijk dat het PP zou kosten om deze functie te gebruiken. Of is het de bedoeling dat het een functie wordt gelijkaardig aan de treintjesfunctie in TW? Dus voor iedereen beschikbaar.
Met betrekking tot balancing zou ik het eerlijk gezegd niet zo 1,2,3 weten. Laat ik vooropstellen dat ik waarschijnlijk stop met spelen als deze functie ingang vindt in de huidige werelden op de .NL server, dus ik hoop dat het toch afgevoerd wordt. Maar om toch wat constructief te wezen: het probleem met deze functie is dat het eigenlijk niet echt te balanceren is, als je niet wilt raken aan de kern (dat je kunt snipen zonder te snipen). Het is al "goed" dat er de 5 minuten tijdslimiet aanwezig is, wat er op z'n minst voor zorgt dat je toch nog een beetje moet plannen, verdediger zijnde. Ik vind deze 5 minuten echter nog steeds heel ruim en als het dan toch ingevoerd moet worden, kwaadschiks of goedschiks dan zou ik op z'n minst voorstellen om deze tijdslimiet te verlagen naar max 1 minuut. Op die manier is het een vervanging voor mislukte snipes i.p.v. een tool voor mensen die überhaupt niet weten of willen weten wat snipen is en zonder moeite willen kunnen deffen.
Het is ook niet alleen deze functie die een probleem vormt. Ik snap dat Inno graag wilt dat minder ervaren spelers ook langer kunnen meedoen om zo de
longevity van TW nog een paar jaar te rekken. Daar sta ik op zich wel achter, al was het maar omdat ik dit zelf een leuk spel vind en ik het liefst nog wil zien voortleven. Het probleem is dat het op een bepaald punt gewoon te veel wordt. Deffen is al zo makkelijk gemaakt door o.a. moraal of de beruchte uitkijktoren, of omgekeerd, het totaal gebrek aan boerderijlimiet-werelden. Waar ik kan zien dat moraal nuttig is (hoewel het leidt tot vervelende zaken zoals mensen die hele MB stammen rekruteren en op die manier de halve wereld befrienden), en ook wel snap waarom er geen boerderijlimiet meer wordt gebruikt, was de uitkijktoren al erg op het randje, met het uitschakelen van 90 procent van het nut van faken, hoewel er iets te zeggen valt voor het minder efficient maken van zoveel mogelijk aanvallen eruit gooien. We hebben al gezien hoe een combinatie van deze zaken verdedigen wel heel makkelijk maakt. Om dan nog een, nog veel ingrijpendere, functie toe te voegen begrijp ik dan niet. Ik ben niet bepaald een TW-wonder en ik kan ook gewoon snipen. Waarom zouden nieuwe spelers dat ook niet kunnen? Ik ben bereid om het aan iedereen uit te leggen, ook aan wie ik aanval. Ik sta daar niet alleen in, getuige het grote aantal snipe-guides dat hier op het forum te vinden is. Onervaren spelers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om zelf zaken bij te leren. Daarnaast zijn er slechts weinig spelers meer over die er nog nooit van gehoord hebben tegenwoordig, het is niet alsof we nog een grote aanwas hebben van nieuwe spelers. Zelfs zogenaamde "noobs" in game kennen het principe nu wel al, en zodra je van gehoord hebt is het gewoon een kwestie van je eens informeren, want we hebben het hier nu niet bepaald over rocket science.
Want let's face it: er zullen vast wel af en toe nieuwe mensen bij komen, maar dat is nihil vergeleken met de 'oude' playerbase. Het lijkt me dus een slecht idee om een functie toe te voegen als deze die de anciens op de kast jaagt.
Als deze functie alsnog wordt ingevoerd, stel ik dus zoals gezegd op z'n minst voor om de 5 minuten te limiteren tot 1 minuut, zodanig dat je geen zeeën van tijd hebt (in TW termen is 5 minuten enorm veel tijd) om lekker rustig aan alles in te vullen en zo iemands aanval zonder enige skill tegen te houden. Daarnaast lijkt het me ook raadzaam om deze functie in te voeren als een wereldinstelling, enkel te gebruiken op werelden zonder moraal, wachttoren en andere instellingen die deffen vergemakkelijken. Dat is wellicht te veel gevraagd maar ik denk dat dat de enige manier is waarop deze functie niet alles gaat overheersen.
Dank om naar mijn TED-talk te luisteren.