De oorlogen in Israel

DeletedUser

Guest
de landen weten niet eens waarom ze oolog hebben. En degenen die het weten verlaten hun land waarschijnlijk zo snel mogelijk.

Ze vechten om iets wat zich 2000 jaar geleden afspeelde. Niemand weet wat er precies aan de hand is geweest in die tijd.
 

DeletedUser

Guest
ehm, ik kan mij geen passage herinneren dat ze zullen achtervolgd worden door rampspoed,

wel kan ik me het volgende herrinneren:

matt 27:22-26 zei:
22 Pilatus vroeg hun: ‘Wat moet ik dan doen met Jezus die de messias wordt genoemd?’ Allen antwoordden: ‘Aan het kruis met hem!’ 23 Hij vroeg: ‘Wat heeft hij dan misdaan?’ Maar ze schreeuwden alleen maar harder: ‘Aan het kruis met hem!’ 24 Toen Pilatus inzag dat zijn tussenkomst nergens toe leidde, dat het er integendeel naar uitzag dat men in opstand zou komen, liet hij water brengen, waste ten overstaan van de menigte zijn handen en zei: ‘Ik ben onschuldig aan de dood van deze man. Zie het zelf maar op te lossen.’ 25 En heel het volk antwoordde: ‘Laat zijn bloed óns dan maar worden aangerekend, en onze kinderen!’ 26 Daarop liet Pilatus Barabbas vrij, maar Jezus leverde hij uit om gekruisigd te worden, nadat hij hem eerst nog had laten geselen.


dat is geen profetie of hoe je het ook wou laten uitkomen.
 

DeletedUser243

Guest
Amoral, laten we even het religieuze aspect erbuiten laten ?


Zoniet dwalen we weer af naar evoluthietheorie/schepping ...
 

DeletedUser

Guest
Juist.

Dit doet mij wel denken aan een passage in de bijbel waarin verteld word dat de Joden met hun zonde naar Jesus toe (het gedeelte van Pontius Pilatus) als volk voor de rest van de geschiedenis achtervolgt zullen worden door rampspoed.

Tjah, in de huidige stand van zaken keur ik de methodiek van beide partijen af. (Israeliers en Palastijnen dus.)

ik bedoelde ook geen religieus aspect, maar hij citeerd een stuk verkeert, dus toon ik hem de juiste citaat:p

voor de rest ben ik wel klaar met dat gedeelte;)
 

DeletedUser

Guest
de palestijnen hadden eerst het land palestina. Dit was waarschijnlijk in het bezit van een of ander westers land. in de 2e wereld oorlog vluchtten veel joden naar israel. de joden kregen hun eigen land tegen de wil in van de palestijnen en ze kregen in verhouding een groot land voor een kleine groep. De arabieren verklaarden na een zeer korte tijd de oorlog aan israel maar israel sloeg die aanval snel af. Dat is ongeveer de geschiedenis van israel.

Nu is er ruzie tussen palestina en israel. De reden is niet echt duidelijk volgens mij, maar ruzie is er wel.
 

DeletedUser

Guest
Niks, de oorlog in Israel is 3x shit.
Ik ga daar ieder jaar minimaal 1x op vakantie en het is er ge-wel-dig! De oorlog merk je niks van, enkel af en toe dat je goed gescanned wordt enzo...
Er is geen echte oorlog in Israel, enkel aan de linker kant bij de gaza-strook, maar als je het niet opzoekt merk je er niks van.
Misschien een aanslag hier en een aanslag daar, maar geen gevechten of hele leger konvooien om het land te bezetten...:rolleyes:

Gewoon, lekker warm vakantie land :D
 

DeletedUser

Guest
@ kdeb, normaal gesproken heb ik respect voor je posts, maar deze keer niet.

kun jij mij gegevens laten zien van de "redelijk korte tijd"?
aanvallen waren al bezig voordat de staat israel werd opgericht.
 

DeletedUser

Guest
ik weet het niet helemaal, maar aanvallen voordat de staat er was. wat bedoelde je daarmee ik zal ondertussen even googlen

gevonden 1967
niet zo kort maar toch
 

DeletedUser

Guest
van beide kanten, net zoals eerder al gepost, met dat verschil dat arabieren niet veroordeeld konden worden, omdat ze onder een ander recht vielen dan de joden en zij (de arabieren) dus wel wapens mochten bezitten


clicky
 

DeletedUser

Guest
Ik weet er helaas te weinig van maar die oorlog stopt uiteindelijk wel. Die muur is dan wel verschrikkelijk, maar ik denk dat al die mensen die telkens naar het andere land gaan om zelfmoorden te plegen of millitaire acties uitvoeren dat dat echt gestopt moet worden.
 

DeletedUser

Guest
het nadeel van terrorisme is, dat je niet kunt zeggen: jongen stop er nou mee, we vinden het niet grappig.
 

DeletedUser1259

Guest
ik bedoelde ook geen religieus aspect, maar hij citeerd een stuk verkeert, dus toon ik hem de juiste citaat:p

voor de rest ben ik wel klaar met dat gedeelte;)

Ja dat stuk doelde ik op. Blij dat je me toch begrepen had. :p

Tis alweer een tijd terug dat ik die teksten allemaal gelezen heb en mijn geheugen is ook niet al te best. :p

[/ot]
 

DeletedUser

Guest
waarom start je eignelijk al die onderwerpen juffieannie?

Het Joods-palestijns conflict is immens ingewikkeld. Daarover ga je hier geen oplossing vinden voor je vraag op een spel voor grotendeels minderjarigen...

Maargoed, mijn mening kort:

beiden waren slachtoffers:
De joden van de algemene jodenhaat en dan specifieker de holocaust (maar ook in Rusland was de situatie armetierig, net als in enkele Arabische landen) Ze verdienen een thuisland en een veilige haven en dus een eigne land
De Palestijnen door de Britse annexatie en de toewijzing van het land aan de Joden. Verdienen eveneens het land waar ze al eeuwen op woonden

Na een paar oorlogen (de opvallendste zijnde de euhm, hoe heet die ook weer, 1967, 7 landen die Israel binnenvallen maar verliezen... tjah, zoek maar op :) best wel goeie oorlogslectuur) bleek israël de sterkste en doet nu wat hen werd aangedaan voor en in WOII: er zijn arabierenwetten in Israel (arabieren hebben niet dezelfde rechten, hoewel 30% van Israelische bevolking arabier is), concentratiekampen ( sabra en shatila),
Bovendien: de dodentol ligt 10X zo hoog aan palestijnse kant,enorm veel Palestijnen uit hun huizen verdreven, regering wordt gekidnapt, economie geblokkeerd,...
Anderzijds is het wel zo dat het democratischer is dan menig land in oorlog met al zijn buren en heel wat liberaal-democratischer dan menig buurland (syrië etc.) of vijand (iran).

Israël is een verscheurd land. enerzijds erkend en ondersteund ze de liberaal-democratische waarden maar anderzijds overtreed ze die in de oorlog terwijl ze toch de sterkere zijn.
Als je dieper graaft kom je uit op een soort van Israëli- 'rechts vs links'; rechts wil alle niet-door de VN erkende gebied houden en nederzettingen bouwen in het nastreven van het zionisme. Links wil vrede en is bereid daar toegevingen voor te doen. Beiden weten echter dat complete vrede nooit mogelijk zal zijn. palestina is de zwakkere die onrecht is aangedaan, het zit vol armen in een cultuur van haat...

Dit is een conflict dat onoplosbaar is op korte termijn, op lange termijn misschien kan worden 'appeased'... Maar democratie is niet gemaakt voor lange termijn helaas.

Voor meer info zou ik je aanraden via google te zoeken. Maar pas op voor sites die zeggen objectief te zijn maar dit niet zijn. je gaat best naar kranten zoals de standaard, knack, de morgen of wikipedia of andere objectieve sites want dit is en thema dat ferm wordt misbruikt...

Groet,
Waldo
 

DeletedUser

Guest
Ik weet er helaas te weinig van maar die oorlog stopt uiteindelijk wel. Die muur is dan wel verschrikkelijk, maar ik denk dat al die mensen die telkens naar het andere land gaan om zelfmoorden te plegen of millitaire acties uitvoeren dat dat echt gestopt moet worden.

Geen begrip van de situatie inderdaad. Er wonen 30% of meer palestijnen in Israel, heel wat meer werken daar. De economie van Palestina is onbestaande dus werkt men in Israel als huismeid of... Er blijft dus passage maar het stopt terroristen zogezegd. Tjah, dat kan dat er een paar worden gestopt maar er zijn reeds meerdere (en dan spreek ik niet over tientallen maar hondertallen) tunnels...

De muur is gewoon een manier om de illegale, niet door de VN erkende gebiedsannexatie en nieuwe illegale nederzettingen te formaliseren. Een leuke manier om de grond van een Palestijnse boer aan een Joodse boer te geven om het simpel te zeggen.

De oorlog stopt nooit, helaas...
 

DeletedUser

Guest
Tja ik wist niks van die tunnels. Dacht dat ze daar dan ook wel iets op gevonden hadden. dat gebieden afschermen was wel een naaistreek van israel. Maar ik kan niet echt een goede oplossing bedenken zelf.
 
Bovenaan