De oorlogen in Israel

DeletedUser

Guest
Er is al jaren een oorlog in Israël aan de gang, wat vinden jullie van die oorlog, van wie is volgens jullie het land?

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
 

DeletedUser

Guest
elk land dat eraan mee heeft gedaan is er de schuld van

maar ik denk dat het nodig was
wie weet wat voor ellende er zou zijn geweest als saddam
nu nog zou leven
 

DeletedUser

Guest
de joden woonden eerst in Egyte (Mohammed, zee spleet open enz.) deze gingen naar wat toe Palestina heette en namen het over. De palestijnen waren arm en verdedigenden zich met wat ze hadden. Israel nam een heel deel in en de oorlog duurde gewoon voort.

daar komt het eigenlijk op neer.
Ik vind dat de palastijnen dus meer recht op het land hebben. Zij waren er het eerste.

maarja da's eigenlijk net zo als met de indianen in de VS. Het is hun land... de blanken zijn erheen gegaan en hebben ze zo'n beetje helemaal uitgemoord.
 

DeletedUser

Guest
wie waren er het allereerst dan?

als je niet kijkt naar de staat israel maar naar het volk, dan vermoed ik dat die er toch net iets eerder waren?
 

DeletedUser

Guest
ow ik dacht dat we het over irak hadden verkeerd gelezen:D

noujah ik ga geen kant kiezen
ben al moe van teveel discussies
 

DeletedUser

Guest
Ik weet niet wie er nou echt het eerste waren. In ieder geval was het al heel lang van de palestijnen toen de joden er kwamen/terugkwamen.
De joden namen het in en noemden het Israël.
 

DeletedUser

Guest
ehm, het oude palastina werd in 2en gedeelt en 1 deel ging naar de jordanen (palestijnen onder andere) en 1 deel ging naar de joden of israeliers.

daarnaast was palestina helemaal niet van de palestijnen, maar van de britten en daarvoor van de ottomanen.
 

DeletedUser

Guest
Ik weet niet wie er nou echt het eerste waren. In ieder geval was het al heel lang van de palestijnen toen de joden er kwamen/terugkwamen.
De joden namen het in en noemden het Israël.

Wat jij zegt is echt b*llsh*t de door jou genoemde Palestijnen, waren vroeger (dat is echt niet heel erg lang geleden) gewoon Arabieren uit de omringende landen zoals egypte, Syrie Libanon en Jordanië.

In de tijd van de bijbel(oude testament) hadden ze inderdaad Israel(toenmalige Kaänan) ingenomen, alleen de volken die toen in dat land wonen, bestaan allemaal niet meer(dit zijn volken, zoals de Filistijnen en de Hetieten)

Later in de tijd van de romeinen hebben ze alle Joden uit Israel gejaagd en gaven het een naam die leek op de vroegere vijanden van Israel. Palestina was die naam. Er bleven wel sommige Joden en Arabieren achter en ze waren allebei Palestijnen. Pas veel later is door Yasser Arafat de PLO opgericht.

Verder wou ik nog even kwijt dat vroeger het inderdaad van de Arabieren was, maar de Joden hebben het gekocht!!! Het was toen een dor en droog land met bijna alleen woestijn. Zij hebben de grond weer vruchtbaar gemaakt en konden er weer op leven, toen wilden de Arabieren ook in het land wonen en dat mocht ook.
Later zijn er vele oorlogen geweest van wie het land was, toen het later van het Britse mandaat was, is beloofd dat de Joden het land Israel helemaal zouden krijgen(in de balfour declaratie) later maar de helft en toen nog minder. Er is gestemd of ze dat kleine stukje toch nog wel mochten hebben en dat mocht toen bestond de staat Israel en hij bestond nog geen minuut of er was al oorlog tussen de Joden en de Arabieren, omdat de Arabieren niet wilden dat er een Israel zou bestaan al was het maar 1vierkante meter!!
 

DeletedUser

Guest
de joden woonden eerst in Egyte (Mohammed, zee spleet open enz.) deze gingen naar wat toe Palestina heette en namen het over. De palestijnen waren arm en verdedigenden zich met wat ze hadden. Israel nam een heel deel in en de oorlog duurde gewoon voort.

daar komt het eigenlijk op neer.
Ik vind dat de palastijnen dus meer recht op het land hebben. Zij waren er het eerste.

maarja da's eigenlijk net zo als met de indianen in de VS. Het is hun land... de blanken zijn erheen gegaan en hebben ze zo'n beetje helemaal uitgemoord.


Op jou antwoord ga ik niet in, maar op de ongeloofelijke fout dat echt een beetje beledigd overkomt is: (mohammed, zee spleet open enz.) dat is wat je schreef, moet die mohammed niet Mozes zijn?

A.u.b. verbeter de fout snel!!
 

DeletedUser1259

Guest
Even kijken...

Eerst even een vraag aan iedereen:

Wat gebeurde daar op 14 mei 1948? ;)

Als je die vraag hebt beantwoord kan ik alleen tot de conclusie komen dat de palastijnen er al eerder waren en dat die dus meer recht op het land hebben.

Deze oorlog word denk ik via de wapen handel in stand gehouden omdat hier helaas te veel geld mee verdient word. :(
 

DeletedUser243

Guest
Op jou antwoord ga ik niet in, maar op de ongeloofelijke fout dat echt een beetje beledigd overkomt is: (mohammed, zee spleet open enz.) dat is wat je schreef, moet die mohammed niet Mozes zijn?

A.u.b. verbeter de fout snel!!

Foutief, niemand spleet de zee open.
 

DeletedUser243

Guest
Hmmm, deze discussie helt weer aan bij Evolutietheorie of schepping
 

DeletedUser

Guest
ik weet het ik weet het:p

14/15 - In de nacht van 14 op 15 mei werd in het Museum van Tel Aviv de nieuwe staat Israël uitgeroepen door David Ben-Gurion, de eerste premier van het land. Einde van het Brits mandaat over Palestina op 15 mei.


tot die tijd mochten de israeliers zich niet verdedigen tegen de aanvallen van de arabieren.


als een joods transport (begeleid door britse soldaten) werd aangevallen, dan trokken (9/10 keer) de britse soldaten zich terug, arabieren moorden de transporten uit, stalen de buit.

of als de joden zich verdedigden en de arabieren terugsloegen, kwamen de britten terug, arresteerden alle joden die in het bezit waren van wapens, die joden werden dan berecht en opgehangen

aan welke extremistische groep (begint met n... eindigt op azie) doet dit denken.

---------------------------------------
overigens staat dit op ons aller geliefde wikipedia:

mei

* 14/15 - In de nacht van 14 op 15 mei werd in het Museum van Tel Aviv de nieuwe staat Israël uitgeroepen door David Ben-Gurion, de eerste premier van het land. Einde van het Brits mandaat over Palestina op 15 mei.
* Eerste buitenlandse erkenning van de staat Israël door de Verenigde Staten onder president Harry Truman en vervolgens door de Sovjet-Unie onder Jozef Stalin.
* Egyptische luchtmacht bombardeert Tel Aviv en omgeving. Ook andere Arabische landen vallen Israël aan. Israël slaat snel terug. Begin van de eerste oorlog tussen diverse Arabische landen (waaronder Egypte, Syrië en Jordanië) en Israël.
 

DeletedUser

Guest
Mozes zou ook best kunnen ja. Ik weet het nou ook niet allemaal zo uit mijn hoofd. Ik ben geen wandelende enceclopedie (kan 't niej een schrijven) net als mijn oom.
 

DeletedUser1259

Guest


Juist.

Dit doet mij wel denken aan een passage in de bijbel waarin verteld word dat de Joden met hun zonde naar Jesus toe (het gedeelte van Pontius Pilatus) als volk voor de rest van de geschiedenis achtervolgt zullen worden door rampspoed.

Tjah, in de huidige stand van zaken keur ik de methodiek van beide partijen af. (Israeliers en Palastijnen dus.)
 
Bovenaan