Prachtige guide! ('k heb hier zelfs speciaal een login aangemaakt om dit even te zeggen)
Ik liep zelf al een tijdje met de gedachte rond om, vooraleer volledig te stoppen, eens een soort van guide te schrijven (of mijn ervaringen op TW), maar dit lijkt dus niet meer nodig, gezien die voor 90% zou overeenkomen met deze guide.. (hoewel ik persoonlijk in m'n aanvalsdorpen weinig of geen ZC zet)
Verder kan ik de negatieve reacties toch niet goed begrijpen.. Deze guide is duidelijk geschreven door een speler die weet waarover hij praat, echter wel gebaseerd op actieve spelers. (maar ook niet vergeten dat het hier over instellingen gaat met o.a. tech levels per soort troepen, steeds meer
packages voor de edels (een groot verschil!), en blijkbaar een iets sterkere ZC)
Spelers die hier zweren bij 10K speer /10K zwaard (indien geen boog) hebben waarschijnlijk nog niet veel oorlogen meegemaakt. Als het rustig is, en je hebt lang genoeg de tijd zal dit natuurlijk wel een betere def/dorp opleveren, maar dan spreek je eerder over 'statische' legers/dorpen die daar toch maar staan te staan voor het geval er 'ooit' eens een aanval zou komen.. De auteur spreekt hier volgens mij eerder over verhoudingen (én snelheden van opbouw) in tijden van oorlog.. (en als er geen oorlog is, dan maakt de troepenverhouding al helemaal niets uit om te beginnen..)
Wat mij betreft is het vrij simpel voor def-dorpen (terug steeds in tijden van (potentiële) oorlog, en daar draait TW toch om): gewoon op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk def-troepen genereren, en dat doe je alleen maar door zowel de kazerne, stal én werkplaats
tegelijk te laten werken! (om diezelfede reden heeft het ook geen enkel nut om bvb pure ZC dorpen te maken..) - uiteraard wel een max. limiet hanteren voor ZC en Kata.
De ZC kun je dan inderdaad goed gebruiken voor snelle OS (OS die je zelfs helemaal niet zou hebben als je enkel speer en zwaard maakt, want dan heeft de stal gewoon staan niksen, en daardoor werkt de kazerne heus niet sneller.. maw daar heb je nog maar evenveel troepen als wanneer je geen ZC zou aanmaken), of om wat mee te sturen met fakes, of met enkele Kata's.
Ook het belang van de verhouding tussen uw def en de aanvalstroepen van de tegenstander kan niet genoeg benadrukt worden - zet er (tijdelijk) wat meer def en je verliezen zullen heel wat minder zijn, én ook sneller terug opgebouwd omdat ze uit verschillende dorpen komen (zoals de auteur toch ook wel goed benadrukt) - en hoe sneller je troepen zijn, hoe meer je daar dus zult krijgen uit nog meer verschillende dorpen - een niet te onderschatten voordeel (net als bvb kruisverdediging, maar da's een ander verhaal). Zo lag ik zelf onlangs zwaar onder aanval (terwijl ik eigenlijk al gestopt was), en na elke reeks aanvallen waren de meeste van m'n legers 12u later al terug volledig uitgebouwd (sommige tot 24u) - als je dan rekent dat sommige aanvallen van 30u ver kwamen (omdat ze ondertussen geen troepen meer hadden dichter in de buurt), dan zie je makkelijk dat je kunt blijven doorgaan op die manier..
En met de kata's kun je toch ook heel wat doen - bvb massaal (en dan bedoel ik echt
massaal), én voortdurend, tegenaanvallen sturen naar alle dorpen van je tegenstander, met af en toe wat echte tussen, zodat je niet voorspelbaar wordt (en niemand stuurt graag veel aanvallen uit als zijn dorpen voortdurend onder vuur liggen, of je beperkt op die manier toch op z'n minst de vrijheid en rust van je tegenstander). En met desnoods slechts 5 à 10 kata's haal je al een Adelshoeve neer mocht uw tegenstander dodgen (en verlies je ze, ook geen probleem, dan vervang je die gelijdelijk door speer, zwaard of boog indien beschikbaar) - of simpelweg de verzamelplaats (die is wel snel terug opgebouwd, maar wel plezant als de smederij daar al zo'n 10u bezig is voor level 20 bvb -) dan kan uw tegenstander kiezen: wachten, of annuleren (en 10u verliezen)
Je moet natuurlijk ook niet beginnen met ZC en kata's als de boerderij op 23000 staat.. Het gaat er hem eerder om, om volledig flexibel te zijn - bij een leeg dorp laat je in het begin de 3 tegelijk draaien om zo snel mogelijk zoveel mogelijk def (en fake aanvallen) te hebben, en bij een vol dorp waar je wat verliezen hebt bouw je dan steeds bij met de sterkere troepen, en begin je in de nieuw veroverde dorpen opnieuw met ZC en kata's. Legers mogen dus ook nooit statisch of voorspelbaar zijn, maar moeten 'leven' en veranderen.
Kortom: alle mogelijke resources van TW
optimaal benutten, en daar draait deze guide toch om (farmen, marktplaats, gebouwen laten renderen, ...) - of anders gezegd: als je in oorlog bent, en er staat ergens een kazerne, stal of werkplaats te niksen, dan ben je niet goed bezig..!
De auteur spreekt ook over identieke dorpnamen - is idd interessant en iets moeilijker voor de tegenstanders (bvb groepsaanvallen), maar nog plezanter kan bvb zijn om uw dorpen wél te nummeren, en ze midden in een groepsaanval steeds te gaan hernummeren (of zelfs tegen 1 speler waarvan je weet dat hij goed bijhoudt wat waar in uw dorpen staat) - de kans is groot dat (een deel van) uw tegenstanders enkel naar uw dorpnummers kijken en niet naar de coördinaten.. Fun gegarandeerd
Maar goed.. tot zover mijn ietwat uitgelopen reactie.. - en elke situatie zal steeds anders zijn, alles hangt uiteindelijk af van de flexibiliteit van de speler zelf, naast het 24/7 online zijn wel te verstaan
RR