1. Voordat je kan participeren op het forum dien je je eerst te registreren.

    Druk hier om je te registreren!
    Ontzet Notitie

1: How to speed

Discussie in 'Speed Mentor en Tips/wiki' gestart door tim010, 30. jul 2019.

Deel Deze Pagina

  1. tim010

    tim010 Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017

    Lid geworden:
    30. mrt 2013
    Berichten:
    10.103
    Leuk Bevonden:
    1.399
    Welkom nieuwe spelers en ervaren maar nieuwsgierige spelers. Dit topic bevat een hele hoop standaard dingen waar tribalwars en dus ook de speedwereld uit bestaat. De zaken die aan bod komen staan hieronder opgesomd, scroll gerust door naar zaken die je graag leest en skip wat je al kent of denkt te kennen. De informatie is hier voor de geïnteresseerden. Er wordt gestart met "Deelnemen aan de speedwereld" gevolgd door de premium en farm assistent functies aangezien deze 3 zaken uiteraard gekend moeten zijn om in te kunnen starten met speeden. Hierna volgt een overzicht van de verschillende speedrondes en tot slot worden de handige scripts even opgesomd en uitgelegd.

    In het tweede deel van dit "How to" topic worden dan algemene tribalwars instellingen nog eens toegelicht voor spelers die deze niet kennen of een opfrissing kunnen gebruiken.

    INHOUD:

    A) Speed

    1: Deelnemen aan de speedwereld

    2: Premium , voordelen en opties
    3: Farm assistant, voordelen en opties
    4: Soort speedrondes
    5: Scripts

    B) Algemeen

    6: Gebouwen
    7: Troepen + gevechtssysteem
    8: Goudmunten - Pakketjes
    9: Smederij levels
    10: Bevelen, aankomst- en terugkeertijden

    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    1: Deelnemen aan de speedwereld


    Wanneer is er een speedronde. Dit is uiteraard de eerste vraag die je zal hebben. Hiervoor ga je naar https://www.tribalwars.nl/page/speed/rounds/future. Je komt op deze pagina door van de startpagina bovenaan op speed ronden te klikken. Onder het tabblad "gepland" zie je geplande rondes, eens de starttijd aanbreekt verplaatst die ronde zich naar "huidige" en na afloop schuift de ronde op naar "vroeger".

    Om mee te doen aan een speedronde moet je je registeren op de hoofdpagina van Tribal Wars: https://www.tribalwars.nl/. De speedwereld zal pas openen op het moment dat de ronde start, dit betekent dat je enkel tijdens de uren van de ronde de speedwereld zal zien staan op het aanmeld scherm. Wacht dus tot het startuur aanbreekt, en start met de pagina te refreshen, er zit een kleine delay op meeste rondes dus heb geen paniek als de ronde na 15 seconden nog niet verschijnt. Na 1 minuut zijn 99% van de rondes zeker geopend, soms is er eens een foutje maar dat kan altijd gebeuren.

    De speedserver zal op het moment dat er een ronde is dus verschijnen tussen de beschikbare werelden. Let wel op, vaak is dit de laatste in dat rijtje en zie je de speedserver dus niet direct staan. Je zal onder beschikbare werelden nog moeten klikken op toon alle beschikbare werelden.
    [​IMG]


    Wil je nu de specifieke instellingen van een ronde weten, wat uiteraard belangrijk is als je zal gaan speeden. Dan heb je twee opties, ofwel ga je naar het algemeen forum, klik je op speed en ga je tussen de waslijst aan topics op zoek naar het ronde nummer, link van het speedforum vind je hier: https://forum.tribalwars.nl/index.php?forums/speed.50/. Maar er is een beter en handiger alternatief, als je opzoekt wanneer er een speedronde is, zie de link uit de eerst de alinea hierboven, dan zal je merken dat voor elke ronde er een foto staat bij de beschrijving, door daarop te klikken wordt je rechtstreeks doorgestuurd naar het topic met de instellingen van die bepaalde ronde.

    2: Premium account, voordelen en opties

    Eerst en vooral de wiki: https://help.tribalwars.nl/wiki/Premium_Account#Voordelen, hier vind je alvast een uitgebreide uitleg van wat er allemaal mogelijk is met zo'n premium account. Voor het speeden zijn er echter maar enkele dingen echt cruciaal, de grootste zijnde het besparen van clicks om van het ene overzicht naar het andere te gaan. Aangezien alles 400 keer sneller gaat dan een gewone wereld heb je geen tijd te verliezen of je bent aangevallen, je opslag loopt over, .... Om te speeden, goed te speeden, moet je snel doorheen je dorp of dorpen kunnen gaan.


    Het voordeel op speed is dat je nooit meer naar je dorpsoverzicht moet gaan. Je zal voornamelijk door jouw account browsen door middel van de snellijst, voor wie deze niet kent is onderstaande foto toegevoegd. Deze snellijst bevat onder andere "Hoofdgebouw", waar je al je gebouwen zal moeten bouwen, "Rekruteren", waar je je eenheden bouwt en "Verzamelplaats" om je eenheden weg te sturen, op aanval of verdediging.

    Tijdens de speed zal je voor het overgrote deel van de tijd maar op enkele overzichten te vinden zijn. De eerste is de farm assistent pagina, zie werking in puntje 3 hieronder. Hier zal je farmen, vaak farmen, tot vervelens toe farmen want dit is waar een goede speed mee staat of valt. Eens de grondstoffen van het farmen binnenkomen zal je dus snel op ofwel "Gebouwen" ofwel "Rekruteren" klikken om deze grondstoffen te spenderen waarna je weer snel wilt doorfarmen want je troepen zijn terug voor je het weet. Ook het van en naar de kaart gaan is met een premium account en de hierboven genoemde snellijst veel vlotter te doen (van de kaart terugkeren naar het gewenste overzicht wordt dan bedoeld).

    [​IMG]

    Andere grote voordelen aan premium account specifiek voor speedwerelden is de optie om op het binnenkomende aanvalsicoon te klikken, de ingame tag tool te gebruiken en zo in 2-3 seconden nadat iemand je aanvalt te kunnen controleren welke eenheid er op je afkomt. En geloof me, je zal dit moeten kunnen in 2-3 seconden want de gemiddelde looptijd op een speed ligt niet hoger dan een minuut. Timen, met alle extra tijdsinfo van hiervoor genoemde tagger en de pop-up indien je via de kaart over een dorp gaat zijn vanzelfsprekend ook lifesavers op speedronden. Dodgen, backtimen en cancelsnipen wordt allemaal mogelijk doordat je met een premium account in 1 klik op de juiste pagina kan terechtkomen.

    [​IMG]

    De extra bouwopdrachten geven je trouwens ook meer tijd om te farmen, waardoor je opslag minder hoog moet worden gebouwd en je jezelf iets meer "relax" tijd kan geven. Ook eens je meerdere dorpen hebt, zal je sneller kunnen wisselen tussen deze dorpen.De conclusie is, premium account is onmisbaar om goed te spelen.

    Er zijn ongetwijfeld een hoop hidden opties en knoppen die goede speeders gebruiken op een speedronde maar die worden uit automatische uitgevoerd door jaren ervaring. Indien dit interessant wordt geacht zal hier later nog een aanvullig rond komen. In ieder geval zal er op de youtube pagina die bij dit forum hoort, zie topic Youtube (https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/8-youtube-kanaal.203123/), enkele gameplays van speedwerelden toegevoegd worden. Mogelijks leer je enkele shortcuts door deze te bekijken. Vragen over deze opties zullen uiteraard altijd beantwoordt worden door vriendelijke speeders, dus bij twijfel, stel gerust vragen.

    3: Farm assistant, voordelen en opties

    Farm assistent is mogelijks nog belangrijker dan premium account, al heb je ze uiteraard beiden nodig. Speeden draait rond non-stop farmen, al moet je uiteraard ook verstandig farmen. Farm assistent laat je toe enorm snel barbarendorpen te farmen. Elk barbarendorp dat je hebt aangevallen, 1x is genoeg verschijnt op de farm assistent pagina. Hier heb je de optie om twee sjablonen aan te maken, deze stellen het aantal troepen voor die je per farm zal sturen. Deze sjablonen noemen A en B, in principe heb je er maar 1 nodig al zullen veel spelers in de tweede verkenners zetten om af en toe te zien hoeveel grondstoffen er in een barbarendorp zitten of om gewoon snel extra dorpen vanaf de kaart toe te voegen aan de farm assistent lijst..

    Hoe gaat het in zijn werk? Nadat je de sjabolen hebt ingevuld, zul je op de kaart volgende extra opties zien als je op een barbarendorp klikt. Zoals je weet zal je met het icoon linksboven naar de verzamelplaats gaan (of de aanvalspop-up krijgen). Wel als je nu op A of B duwt zal er direct een aanval verstuurd worden, je hoeft geen troepen meer in te vullen of de aanval te bevestigen. De troepen die je onder A of B hebt ingevuld vanaf de farm assistent pagina zullen direct verzonden worden.
    [​IMG]

    De eerste job is dus de barbarendorpen in de lijst brengen, gedurende de speed zal je dit in enkele fase uitbreiden, in het begin heeft het namelijk geen zin dat je al verre dorpen aanvalt. Elk dorp moet je 1x via de kaart aanvallen, daarna onthoudt farm assistent dat je het gefarmd hebt. Dus eens je een gewenst aantal dorpen hebt aangevallen hoef je niet meer via de kaart te farmen. Je klikt eenvoudig op farm assistant, wat zich tussen mededelingen en de ranglijst bevindt bovenaan je pagina, zie foto. En vanuit dat overzicht kan je dan heel hard op A of B klikken om zo snel mogelijk je farms uit te sturen, let wel op meer dan 5 aanvallen per seconde zal niet mogelijk zijn dus als je spamklikt zal je vaak een rode pop up tekst zien verschijnen dat je te snel aan het klikken bent. Die kan gelukkig geen kwaad op de nederlandse server dus spamklik farmen is hier the way to go!

    [​IMG]

    Hoe ziet farm assistant er dan uit? Hieronder op de figuur zie je hoe de farm assistent pagina eruit ziet. Bovenaan kan de beide sjablonen invullen. Eronder zie je het aantal troepen dat je op elk moment in je dorp hebt staan, zo weet je wanneer je klaar bent met het spamklik farmen, dat zal zijn wanneer al je LC niet meer in het dorp is.

    Vervolgens heb je een aantal opties om een filter op te stellen. Meeste van die zaken heb je niet nodig en staan dus default afgevinkt. De optie "Toon berichten met indicatie van gedeeltelijke verliezen" is wel eentje die je zal nodig hebben. Voor niveau 0 en 1 vink je die best niet aan, hier is verliezen lijden bij het farmen niet wenselijk en zeg maar niet productief voor je groei. Voor niveau 2 en hoger zullen barbarendorpen vanaf de start een muur van level 10 of meer hebben. Verliezen zijn hier onoverkomelijk. Mits een goed gekozen sjabloon zal je het verlies tot 1 lc per farm kunnen beperken en je zal steeds meer gs roven dan je verliest aan eenheden. De bedoeling zal wel zijn om de muren uiteindelijk af te breken met rammen. Meer over hoe je slim moet farmen zal volgen in het topic Advanced Tips & Tricks (https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/7-advanced-tips-en-tricks.203126/). Daarnaast is ook de optie "Toon enkel berichten met indicatie da jouw troepen een volle buit hebben geplunderd" vaak ook interessant wanneer je even dringen grondstoffen nodig hebt. Deze dorpen zouden in theorie namelijk meer grondstoffen bevatten. Vergeet dit vinkje wel niet af te zetten of je zal veel meer grondstoffen mislopen door te weinig verschillende dorpen te farmen. Meer hierover zoals gezegd in het topic Advanced Tips & Tricks.

    Daaronder zie je de lijst aan barbarendorpen, links zegt de groene of gele bol of je al dan niet verliezen hebt geleden, daarnaast staat het icoontje van volle of niet volle buit. Dan volgen de dorpsnaam en de tijd van de laatste aanval op dit dorp. Indien je in je sjabloon verkenners zet zullen volgende twee kolommen de geschatte grondstoffen en het huidige muurlevel weergeven, ook dit enkel handig bij niveau 2 en hoger en vaker pas tegen het tweede deel van de speedronde. Eens je met verkenners werkt in de sjablonen zal je een derde optie naast A en B krijgen, het zogenaamde C-farmen maar ook dit zal uitgelegd worden bij de advanced Tips & Tricks.

    Daarnaast kan je barbaren in een lijst sorteren op afstand of tijd en zo sla je geen dorpen over. Dit gebeurd door bovenaan de lijst met barbs op “Tijd” te klikken of het pijl-icoon dat voor de afstand staat. Ook geeft farm assistent aan of je laatste farm op een dorpje al dan niet een volle buit had. Zulke zaken geven een indicatie om je troepen sjabloon (het aantal eenheden dat je stuurt) aan te passen om nog efficiënter te zijn. De voorlaatste kolom toont dan de afstand en in de laatste kolom zullen de A en/of B sjablonen staan. Het zijn op die A's en B's dat je zal moeten klikken tot al je LC de deur uit is.

    [​IMG]

    Wat zijn enkele handige features? Onder de beschikbare eenheden en links van Laatste plunderingen staat en kniptang icoon. Daar kan je op klikken en het aantal dorpen per pagina van de lijst aanpassen. Dit staat standaard op 15 en bij intensief spamklikken springen de dorpen van pagina 2 soms niet vlot genoeg naar pagina 1. Dit aantal naar 50 of 100 veranderen heeft geen invloed op je game maar verhelpt soms dit probleem waardoor je minder vastloopt op de farm assistent pagina. Gebeurd het toch klik je gewoon nogmaals op de farm assistent pagina om te refreshen. Andere handige, cruciale features zijn de optie op de lijst barbarendorpen te sorteren, je kan zowel op Tijd als op afstand sorteren door op "Tijd" of het afstand icoon te klikken. Je wilt altijd farmen met de tijd gesorteerd zodat dorpen die je het langst niet meer hebt aangevallen van boven staan. Enkel in specifieke situaties zijn andere configuraties wenselijk hiervoor word je wederom doorverwijzen naar Advanced Tips & Tricks.
     
    Laatst bewerkt: 7. aug 2019
  2. tim010

    tim010 Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017

    Lid geworden:
    30. mrt 2013
    Berichten:
    10.103
    Leuk Bevonden:
    1.399
    4: Soort speedrondes

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    5: Scipts

    Om een speed te winnen heb je geen scripts nodig. Enkel op de rondes waar je +20 dorpen haalt zijn scripts relevant maar hier focussen we ons op de niveau 0,1 en 2 waar 5-8 dorpen de gemiddelde uitkomst zal zijn. Er zijn weliswaar scripts die farmen gemakkelijker of aangenamer zou maken. Indien er iemand wordt gevonden die hier de uitleg van kan noteren zal dit worden toegevoegd. Ga er voorlopig maar van uit dat je geen scripts nodig hebt.


    6: Gebouwen

    Vooraleer we van start gaan moet deze pagina even vermeld worden: https://help.tribalwars.nl/wiki/Dorp#Gebouwen, hier staat in principe alle info rond gebouwen. In dit puntje gaan we enkel even vermelden wat de redenering achter de gebouwen is, wanneer we wat willen bouwen en wat de ideale levels in de verschillende situaties zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    7: Troepen + gevechtssysteem


    Wederom is de gedetailleerde uitleg te vinden op de wiki: https://help.tribalwars.nl/wiki/Eenheden#Eenheden-overzicht. Hieronder volgt een eigen samenvatting gecombineerd met de toepassing voor speedwerelden.

    Aanvallende - Verdedigende eenheden

    Kort samengevat en toegepast op speedrondes niveau 0 t.e.m. 2. hieronder zie je welke eenheden je moet bouwen indien je defensief of offensief wil spelen. Je ziet dat voor defensief ook lichte cavalerie wordt genoteerd. Dit omdat farmen cruciaal is en aanval uiteraard ook de beste verdediging is, zie topic vaardigheden voor backtimes. 100% offensief gaan is nooit veilig dus vandaar dat er bij offensief ook een hoeveelheid speer best wordt gebouwd. Tussen de 500 en 1500, om eventueel mee te cancelsnipen in nood, zie topic vaardigheden. Een standaard defensief of offensief dorp zal dus onderstaande troepen bevatten. Verkenners zijn uiteraard voor beiden cruciaal, maar dat spreekt voor zich. Je troepen geheim houden heeft altijd een grote waarde.

    Defensief:
    - Speer
    - Zwaard
    - Boog (eventueel)
    - Lichte cavalerie

    Offensief:
    - (Speer)
    - Bijl
    - Lichte cavalerie
    - Bereden boogschutter (eventueel)
    - Ram
    - Katapult (tactisch gebruik)

    Gevechtssyteem

    Er is nu onderscheidt tussen defensieve en offensieve troepen gemaakt. Om nu slim te kunnen aanvallen moet je weten welke eenheid goed is tegen wat. Hieronder wordt dit beschreven zowel van verdedigend als aanvallend standpunt.


    Je speelt verdedigend:
    - Je bouwt speer tegen cavalerie (zowel lichte als zware)
    - Je bouwt zwaard tegen infanterie(zowel bijlstrijders als edels)
    ! Tip: meer zwaard = meer kans dat de edel dood gaat (ook al gaat de clear door je deff heen)
    - Boog is duur en traint lang maar is zeer sterk tegen alle offensieve eenheden behalve bereden boogschutters (amper gebruikt op speed). Eens je een degelijke hoeveelheid speer en zwaard hebt is wat boogschutters inmengen zeker geen slecht idee.


    je speelt aanvallend:
    - Je bouwt lichte cavalerie tegen zwaardvechters
    - Je bouwt bijlstrijders tegen speervechters.
    ! Tip: Loop nooit je LC op een hoop speer, tenzij de muur laag is. Aanvallen doe je altijd best met je volledige clear maar val altijd slim aan, zie topic Vaardigheden of advanced tips & tricks *LINK HIER*

    8. Goudmunten - Pakketjes

    Goudmunten en pakketjes zijn twee verschillende technieken van de adelshoeve. Afhankelijk van hoe de ronde instellingen zijn zal het dus een van beide situaties zijn. Goudmunten zijn permanent, eens geslagen verandert er niets aan, het aantal geslagen goudmunten komt overeen met het aantal edels je kan bouwen en hier zit geen limiet op. Dit wil zeggen je kan bijvoorbeeld 8 edels bouwen, mits je alle munten hebt geslagen.

    Pakketjes daarentegen werken anders, de adelshoeve bestaat hier uit levels, en het zijn deze levels die bepalen hoeveel edels je kan bouwen. Per dorp kan je de adelshoeve tot level 3 bouwen wat betekent dat je met 1 dorp max 3 edels kunt bouwen. Een trein gebruiken voor je tweede dorp is dus niet mogelijk en creëert een extra uitdaging. Goed timen of een bondgenoot zoeken zijn de beste manieren om dit euvel op te lossen. Naast deze levels moet je voor elke edel een aantal pakketjes betalen, met een stijgend kostenprincipe zoals de goudmunten. Belangrijk hier is dat deze pakketjes verdwijnen, gaat de edel dood moet ook het pakketje weer opnieuw ingeruild worden voor een nieuwe edel. Het is echter wel zo dat de pakketjes voldoende zijn om een edel te bouwen, de extra 40K 50K 50K die je moet betalen in het goudmunten systeem bestaat hier niet.


    9: Smederij level systeem
    Veel uitleg is hier niet nodig, gewoon even vermelden dat er naast het standaard systeem waarbij elke eenheid gewoon ontwikkeld moet worden in de smederij, er ook zoiets bestaat als een 3-level systeem en zelfs een 10-level systeem. Hierbij zijn er extra kosten per level dat je ontwikkeld en als resultaat worden je eenheden een stuk sterker. Meestal is er een ontwikkelbeperking van 15 techs zodat je moet kiezen tussen offensieve of defensieve techs. De troepen nemen de techs aan van het dorp waar ze in staan dus opletten met het deffen van dorpen waar enkel off techs zijn ontwikkelt. Wil je met verkenners de vijandige dorpen buiten het dorp zien zal je level 3 verkenners nodig hebben.

    10: Bevelen, aankomst- en terugkeertijden

    Situatie 1: Troepen wegsturen

    Bij het sturen van een aanval of ondersteuning zal er een tijd worden meegegeven aan het bevel. Deze komt overeen met het moment wanneer je op de knop klikt. De milliseconden worden dus mee opgenomen in het bevel.

    [​IMG]

    Situatie 2.1: Troepen terugkeren

    Indien troepen terugkeren van een uitgevoerde aanval gebeurd er iets merkwaardigs. De milliseconden verdwijnen, de aanval zal altijd terugkeren op 000 milliseconden. Dit zal cruciaal blijken bij het backtimen.

    [​IMG]

    Situatie 2.2: Bevel annuleren

    Indien je nu een bevel annuleert dan blijven de milliseconden wel behouden. Dit betekent als je het commando van situatie 1 annuleert de troepen op een bepaalde tijd zullen terugkomen waarvan je zeker weet dat de milliseconden hetzelfde zullen zijn, namelijk die 246 van uit de cirkel. Onderstaande figuur bevestigd dit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2. aug 2019
  3. tim010

    tim010 Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017

    Lid geworden:
    30. mrt 2013
    Berichten:
    10.103
    Leuk Bevonden:
    1.399
    Voorbehouden voor aanvullende cruciale tribalwars of speedzaken
     
    The Minion vindt dit leuk.