1. Voordat je kan participeren op het forum dien je je eerst te registreren.

    Druk hier om je te registreren!
    Ontzet Notitie

3: Vaardigheden (skills)

Discussie in 'Speed Mentor en Tips/wiki' gestart door tim010, 30. jul 2019.

Deel Deze Pagina

  1. tim010

    tim010 Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017

    Lid geworden:
    30. mrt 2013
    Berichten:
    10.103
    Leuk Bevonden:
    1.399
    In dit topic zullen de vaardigheden, ook wel skills genoemd worden uitgelegd. Deze zijn op speed zowat elke ronde te gebruiken maar de kennis en methodes zijn uiteraard even handig op de normale werelden. Niet speeders die op deze pagina terecht komen kunnen dus ook wat hebben aan dit topic. Al zou ik deze spelers toch willen overtuigen eens een paar speeds mee te doen, het is een leuke ervaring. Deze vaardigheden zullen uitgelegd worden aan de hand van tekst en screenshots. Ook op het youtube kanaal zullen tutorials worden toegevoegd die een interessante toevoeging kunnen zijn aan de tekst.


    INHOUD:

    1: Cancelsnipen
    2: Backtimen

    - Backtimen (snellere eenheden)
    - Backtimen op zelfde seconde
    3: Dodgen (snellijst)


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    1: Cancelsnipen

    Wat is het:

    Cancelsnipen is een vorm van snipen waarbij je de troepen gebruikt van het dorp dat aangevallen wordt. Dit is de enige vorm van snipen die mogelijk is indien je maar 1 dorp hebt en is dus vaak je levenslijn op de speedwereld. Het doel is om een bevel met weggestuurde troepen zo te annuleren dat het midden in de edeltrein terugkomt en zo de laatste edels tegenhoudt.

    Wanneer heb je het nodig:

    Op het moment dat iemand een edeltrein naar jou stuurt. Indien je de aanval niet kan tegenhouden met je deff-troepen, of je kan dit wel maar wil geen risico’s nemen. Het voordeel van cancelsnipen is dat je direct na het versturen van je aanval weet of je zal raak snipen of niet. Indien niet annuleer je en stuur je in geen tijd je bevel opnieuw, net zolang tot je ziet dat het zal lukken. Het annuleren zelf is zo simpel als wat. En lukt het niet dan kan je nog steeds te troepen thuis laten staan in de hoop dat je aanvaller er niet doorkomt.

    Hoe werkt het:

    Om de werking van cancelsnipen te begrijpen moet eerst een ander concept zeer duidelijk zijn. Hoe werken aanvallen en andere troepenbevelen, hiervoor verwijs ik je graag door naar puntje 10 in het "How To Speed" topic (https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/1-how-to-speed.203119/). Indien je dit gelezen hebt of denkt te weten kan je door met het lezen van deze guide.

    Uitvoeren van een cancelsnipe

    Alles begint uiteraard met het binnenkrijgen van een edeltrein. We gaan er vanuit dat je deze getagt hebt en dus weet dat het edels zijn. In dit voorbeeld zijn het verkenners maar dat verandert niets aan het principe. Wat wel belangrijk is is dat op de screenshot de milliseconden gap tussen 2 bevelen 100 milliseconden is, wat je een 300 milliseconden range geeft om je snipe uit te voeren. Op de speedserver is deze gap 50 milliseconden per aanval of dus 150 milliseconden voor de hele trein. Oefenen en je exacte vertraging kennen tussen het moment van klikken en de uitvoering van het bevel zal dus nodig zijn.

    upload_2019-7-30_21-42-48.png

    Terug naar het stappenplan, je krijgt dus een trein binnen. De eerste stap die je moet doen is kijken naar de 4 laatste cijfers, namelijk de eenheden van de seconden en de milliseconden. Op de figuur hieronder is dit aangeduid. Hier in deze situatie moet je dus onthouden: 5 seconden en 174-474 milliseconden.

    [​IMG]

    Vervolgens kies je een willekeurig dorp, speler of barbarendorp en je zet het bevel klaar met de troepen die je wilt gebruiken voor de snipe. Je vult de troepen in en klikt op aanvallen, daarna kom je op onderstaand bevestigingsscherm. Nu herinner je je de tijd van de trein, namelijk 5 seconden en 174-474 milliseconden. Stap 2 is dit bevel wegsturen op een servertijd die eindigt op deze seconde, hier een 5. Dit houdt in dat elke servertijd waar de seconden op 05, 15, 25,35 ,45 of 55 staan in orde is. Waar je wel op moet letten is het moment dat je klikt, je wil binnen deze seconde klikken zodat je de juiste milliseconde hebt. Dit zal even oefenen worden en vooral je computer en internet leren kennen. Maar geen paniek, het is vrij snel aan te leren wanneer je moet klikken in seconde om een bepaalde milliseconde te bereiken. Stuur 25-50 keer een bevel weg en je zal direct een beeld hebben van wanneer je moet klikken om in een bepaalde milliseconden range te komen.

    [​IMG]

    Stap 3, volgt direct op stap 2, je hebt je bevel weggestuurd. Je pagina herlaadt en afhankelijk van of je via de verzamelplaats je bevel op hebt gesteld of de dodgeknop (zie puntje 3 in dit topic, dodgen via snellijst) zal je op je dorpsoverzicht terecht komen of je verzamelplaats. Op beiden zal je je troepenbewegingen zien staan. De enige opdracht is nu kijken naar de milliseconden. De aankomstseconde van het bevel is niet belangrijk, die zal in orde zijn doordat het bevel verstuurd was op basis van de servertijd.

    Je kijkt dus naar de milliseconden, ligt die buiten de range van de edeltrein, in dit geval 174-474 milliseconden, dan annuleer je direct het bevel en zet je zo snel mogelijk je bevel opnieuw om weer weg te sturen op de juiste servertijd. Eens geoefend kan je dit binnen de 10 seconden doen en heb je dus 6 pogingen per minuut. Het gebruik van een dodgeknop in de snellijst zal je verzekeren dat je je bevel binnen de 10 seconden weer hebt klaar staan.

    Indien je wel in de milliseconden range zit, dan kijk je snel naar de kolom “Komt aan in”. Let wel op dat je hiervoor kijkt naar de aankomsttijden (= "Komt aan in") van de edeltrein en niet van je eigen bevel (zie cirkel op figuur hieronder). De tijd die hier staat rond je af naar het tiental dat erboven ligt, op de screenshot hier, diezo snel mogelijk werd genomen, betekent dit dat de tijd 1:30 wordt. Voor wie dit niet snapt, 1:24 naar het bovenliggend tiental afronden is 1:30, je moet dus binnen de 10 seconden gecontroleerd hebben of je bevel goede milliseconden heeft en hoelang het nog duurt van de edeltrein aankomt. Deze 1:30 is de tijd die er stond op het moment dat jij je bevel uitstuurde. Dit ben je 100% zeker doordat je enkel bevelen hebt uitgestuurd wanneer de servertijd gelijk liep met de aankomst tijd, beiden op eindseconde 5. Misschien was vorig stukje een beetje verwarrend, concreet zal je door je bevelen weg te sturen op bepaalde servertijden er altijd voor zorgen dat op het moment van versturen de tijd tot aankomst van de trein een tiental zal zijn. Bijvoorbeeld 0:30 of 2:10 of 3:50, altijd een tiental bij de seconden! Indie er nog verwarring is, kijk eens naar de youtube tutorials (https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/7-youtube-kanaal.203123/) en probeer zelf eens, het wijst zichzelf echt wel uit en je hoeft daarom het cijfergebeuren niet eens te snappen.

    [​IMG]

    Je moet dus gewoon binnen de 10 seconden de milliseconden controleren, maar dat duurt hoogstens 3 seconden, daarna rond je de “Komt aan in”-tijd af naar het bovenliggende tiental.


    Je weet nu dat je bevel is verstuurd 1 minuut en 30 seconden (1:30) voor dat de trein zal aankomen. Nu volgt de “moeilijkste” stap, deel deze tijd door twee (een minuut is 60 seconden). Voor 1:30 geeft dit dus 0:45, en dat beste lezers is de tijd waarop je je bevel annuleert. Onderstaande screenshot toont het resultaat.

    [​IMG]


    2: Backtimen

    Wat is het:

    Het dodgen van een aanval om daarna een tegenaanval te sturen die aankomt op het moment dat de troepen van de tegenstander net terug thuis komen.

    Wanneer heb je het nodig:

    Indien je een aanval krijgt en je kan hem niet verdedigen, of je wil je deff niet verliezen. Voornamelijk voor offensieve spelers op speed maar ook verdedigende spelers kunnen vaak kostenefficiënt zijn door hun verdedigingstroepen te sparen en te kiezen voor de backtime. Ook na het uitvoeren van een cancelsnipe, zie puntje 1 in dit topic, zal je een backtime moeten uitvoeren. Zoniet krijg je 2 minuten later weer een trein te verduren.

    Hoe werkt het:

    Je moet weten dat terugkerende (uitgevoerde, niet geannuleerde) bevelen zullen terug komen op 000 milliseconden. Het is dus mogelijk de exacte terugkomst van de vijand zijn eenheden te weten. Eens de tijd geweten is stuur je een aanval die op die bepaalde tijd aankomt,. De milliseconden maken niet echt uit aangezien het vrij onmogelijk is om binnen dezelfde seconde een aanval te dodgen. Een backtime op 50 milliseconden of 600 milliseconden zal in 99,9% van de gevallen hetzelfde positieve resultaat geven.


    Uitvoeren van een backtime:

    Backtimen zal zowat altijd inhouden dat je een aanval verstuurd nadat de aanval op jou is afgelopen. Je zal dus met sneller lopende eenheden moeten backtimen. Het meest voorkomend geval op speed is backtimen met lichte cavalerie (LC), de reden hiervoor is dat indien je een backtime stuurt met je bijl erbij, je zelf ook weer het risico loopt hierop gebacktimed te worden. Lichte cavalerie aanvallen worden beschouwd als niet te backtimen. Al is dit niet waar, lees hiervoor volgend hoofdstuk "Backtimen op zelfde seconden". Hieronder wordt beschreven hoe je een backtime tijd berekent en uitvoert. Het berekenen kan op twee verschillende manieren, het uitvoeren zelf is natuurlijk gewoon kwestie kan klikken wanneer je de gewenste tijd ziet. Aangezien de eerste stappen voor beide manieren hetzelfde zijn worden deze eerst aangehaald waarna de opsplitsing volgt.

    - Backtimen (snellere eenheden)

    Je krijgt een aanval, het eerst wat je doet is op het icoon van deze aanval klikken. Dit bevind zich rechtsboven naast de opslag en het riddericoon.
    [​IMG]

    Je komt op het overzicht "Aankomend", je klikt dit bevel open door op "Aanval" te klikken. Je kan er ook voor kiezen om ctrl + click te doen zodat het bevel zich in een volgend tabblad opent.
    [​IMG]

    Manier 1 (bug abuse):

    Voor manier 1 is ctrl + click aan te raden. Je hebt nu het bevel open staan in een tweede tabblad. In je eerste tabblad voer je de dodge uit, zie hoofdstuk 3 indien je niet weet hoe. Eens de aanval is aangekomen ga je in het tweede tabblad kijken. Waar eerst de aankomsttijd stond zal nu de tijd staan waarop die aanval, dit op dat moment niet meer bestaat, zal terugkomen bij de vijandige speler. Dit betekent dat de pagina automatisch weet wat de traagste eenhedensnelheid was en je gratis en voor niets de backtime tijd verklapt.

    Hieronder zie je twee screenshots, van het bevel voor het aankwam en nadat de aanval is binnengekomen. Je vind er duidelijk de backtime tijd terug.

    [​IMG]

    De laatste stap is uiteraard een bevel kaar zetten, wachten tot de meelopende timer op het bevestigingsoverzicht gelijk staat met de backtime tijd en dan op "aanvallen" klikken. Met deze timer wordt uiteraard de tijd bedoeld die op onderstaande foto omcirkelt is. Eens je daar de backtime tijd zit verschijnen van je aan.

    [​IMG]

    Manier 2 (Hoofdrekenen):

    Je bevind je terug op het bevel dat je net hebt opengeklikt, voor manier 2 is het niet nodig om ctrl + click te gebruiken. Nu moet je weten welke eenheid er op je afkomt, hiervoor kan je de ingame tag tool gebruiken. Je klikt op “Looptijden tonen (Tag-Tool)”, zie figuur. Je krijgt nu alle looptijden te zien en net boven de cirkel zie je ook de “Aankomst in” tijd staan. Je kan dus binnen de 2-3 seconden vergelijken en weten welke eenheid er op je afkomt. Snelheid is hierbij cruciaal, een speedwereld gaat snel, wacht je 10-15 seconden dan kan je bijlaanvallen als lichte cavalerie aanzien. Maak er dus een automatisme van zodra je een aanval zit deze te gaan taggen. Het afwerken van je farmronde is geen verkeerde tag waard.

    [​IMG]

    Nu je weet welke eenheid er op je afkomt kan je de backtime tijd zeer simpel bereken. Op zelfde onderstaande foto is ook de aankomsttijd gegeven (net boven aankomst in).Dit is dus de tijd waarop de aanval op jouw dorp aankomt. Tel je bij deze tijd de looptijd op die je zonet zag op de tag tool dan bekom je de backtime tijd. Dit is de tijd waarop jouw bevel moet aankomen.

    [​IMG]

    Net zoals bij manier 1 zet je dus je bevel klaar en wacht tot de timer aangeeft dat je bevel zal aankomen op het gewenste ogenblik.

    [​IMG]



    - Backtimen op zelfde seconde


    Farmt iemand jou non stop aan met een grote groep lichte cavalerie, stuurt een defensieve speler jou steeds katapulten. Wil je niet backtimen op een vijandig dorp met muur 20. Deze situaties zorgen ervoor dat je soms zou willen dat je je hele clear kan sturen als backtime. Of in dat eerste geval je lichte cavalerie.

    Wel, ondanks dat het onwaarschijnlijk klikt, is het mogelijk op dezelfde seconde dat de aanval binnenkomt, jouw eigen tegenaanval te sturen. Het enige wat nodig is, is kennis van hoe de milliseconden werken en uiteraard een betrouwbaar internet. Als je internet niet binnen de 100 ms reageert zal dit geen optie worden.

    Voor deze al geavanceerde manier van backtimen worden geen screenshots voorzien, je zal dus aandachtig moeten lezen en proberen onderstaand voorbeeld met tijden te begrijpen. Uiteraard worden alle vragen hierover beantwoord mochten er onduidelijkheden zijn.

    Situatie:

    Je krijgt een aanval op ram snelheid binnen, de aankomsttijd is 12:03:15:455. Wat je doet is eerst alle troepen die je niet wil gebruiken wegsturen naar een barbarendorp zodat deze niet gehit worden. Vervolgens zet je je backtime klaar met alle troepen die je wil sturen, het gaat hier dus om je volledige clear, ook op ramsnelheid. Wanneer de servertijd op 12:03:15 springt stuur jij je aanval uit, hierbij is het uiteraard van levensbelang dat je klikt voor de 455 milliseconden want anders zijn je troepen dood.

    Waarom werkt dit nu. Beide bevelen hebben dezelfde looptijd, ga er voor de eenvoud van uit dat de looptijd 1 minuut is. Jij hebt jouw bevel weggestuurd om 12:03:15 en een milliseconde tussen 0 en 455. Jouw aanval zal dus aankomen om 12:04:15 en een milliseconden tussen 0 en 455. De aanval van je tegenstander daarentegen die in jouw dorp aankomt om 12:03:15:455 zal, zoals we weten terug komen op 0 milliseconden. Volledige tijd zou dan 12:04:15:000 zijn.

    Zo zal je dus backtimen met zelfde troepensnelheid ondanks dat je eerder je bevel stuurt. Hoewel deze methode enorm handig is en op ramsnelheid backtimen je verliezen enorm kan beperken, raad ik deze methode enkel aan voor mensen met een sneller computer en bij aanvallen die in de range van 500 - 999 milliseconden liggen.

    Het is weliswaar mogelijk om met de methode van het cancelsnipen je troepen te dodgen en te laten terugkomen enkele milliseconden nadat de aanval op jouw dorp aankomt. Indien je op voorhand je bevel klaar zet in een tweede tabblad en je bevel op dezelfde seconde wegstuurt, met de milliseconde nadat je troepen terug zijn. Dan kan je echter ook backtimen met dezelfde troepensnelheid. Hier dodge je dus eerst en stuur je daarna de aanval, deze methode is omslachtiger. Dit kan je hanteren al de binnenkomende aanval een milliseconden tussen 000 en 500 heeft.

    Zoals al gezegd, stel gerust vragen want bovenstaand stuk is ongetwijfeld voor sommigen niet al te duidelijk. Het is echter wel een handige skill op je vijand mee te verassen.


    3: Dodgen (snellijst)


    Dodgen of het wegsturen van jouw eenheden zodat de aanvaller je troepen niet hit is zonder twijfel de meest gebruikte vaardigheid op speedrondes. Gezien de snelheid van sommige aanvallen moet je in staat zijn enorm snel te troepen weg te sturen. Indien je via de verzamelplaats je troepen wil wegsturen kost je dat meer dan eens te veel clicks en dus tijd.

    - Verzamelplaats openklikken
    - Alle troepen klikken
    - Laatste coordinaat invoeren
    - Aanvallen
    - Bevestiging aanvallen.

    Nu is het mogelijk om via de snellijst een knop te maken die de bovenste 4 zaken combineert. Je klikt op deze knop en je krijgt direct het bevestig je aanval scherm, een bevel met alle troepen die op dat moment in het dorp staan staat klaar. Hoe maak je dit nu precies?

    Dit kan zeer eenvoudig, de eerste stap is een dorp kiezen naar waar je wil dodgen. Dit zal altijd een barbarendorp zijn, meestal met een ram looptijd van net meer dan 1 minuut zodat je de dodgetool kan gebruiken voor te cancelsnipen. Je zal namelijk wel nog voorhebben dat je je cancelsnipe bevel juist hebt gestuurd maar het aankomt voor je het moet annuleren en op die manier alsnog je ronde weggooit (ik spreek uit ervaring).

    Je kiest dus een barbarendorp, en je valt dit aan, met welke eenheden maakt niet veel uit. Naar tijdsefficiëntie toe kies je best voor de simpel 5 verkenners. De volgende stap is het rapportje opendoen en onderaan zoeken naar de bruine zin "Met alle troepen nog een keer aanvallen". Je gaat daarop staan en kiest voor de rechter muisklik en dan link-adres kopiëren.

    [​IMG] [​IMG]

    Nu volgt een belangrijke stap die problemen zal vermijden, voor je weggaat klik je helemaal onderaan op het rapportje op "Verschuiven", er zou automatisch archief moeten staan als suggestie. Dat is wat je moet doen, je berichten in je inbox blijven namelijk niet altijd allemaal bijgehouden en soms geeft je dodgeknop daarom in het midden van de ronde een blank page. Als je dodgeknop gebaseerd is op een bericht uit het archief vermijd je dit.

    Verder naar de dodgeknop, je hebt dus de link gekopieerd (voor je het verschuift want anders herlaadt je pagina). Nu ga je naar instellingen en kiest voor snelschakellijst.
    [​IMG]

    Je ziet onder snellijst het volgende staan. Je klikt eerst op nieuwe regel beginnen en vervolgens op Nieuwe invoer toevoegen. Zo zal je dodgeknop in het midden van je snellijst komen onder alle bestaande snellijstknoppen.
    [​IMG]

    Nadat je op nieuwe invoer toevoegen klikt moet je twee zaken invullen, de naam die je eraan wil geven, gebruik bijvoorbeeld "dodge", gebruik niet "1" want dat zal te klein en onhandig zijn om op te klikken. Volgens plak je bij doel-url de link die je gekopieerd hebt.
    [​IMG]

    Extra tip, voorlopig is de link nog verbonden met het dorp van waaruit werd aangevallen, indien je het geselecteerde gedeelte verwijderd uit de link hierboven ( "village=8168&") dan zal deze dodgeknop werken vanuit elk dorp. Dit is handig voor speeds met meerdere dorpen.

    Het resultaat is het volgende:
    [​IMG]



    Nawoord:


    Dit was de guide wat betreft vaardigheden die van cruciaal belang zijn om een speed te winnen. Lees , bekijk youtube tutorials en oefen ingame. Laat ons weten of je er wat aan had.
     
    Laatst bewerkt: 2. aug 2019
    The Minion vindt dit leuk.
  2. Je-maintiendrai

    Je-maintiendrai

    Lid geworden:
    24. mrt 2018
    Berichten:
    1.197
    Leuk Bevonden:
    445
    Nooit geweten van die b-time in dezelfde seconde versturen.

    Die gaan we zeker toepassen, niet alleen op de speeds.
     
    Kerouac, tim010 en Kulta Lakko vinden dit leuk.
  3. Robienjo

    Robienjo

    Lid geworden:
    13. jul 2015
    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    2
    Prachtige tutorial. Gaaf werk.
     
    tim010 vindt dit leuk.