Schaak, beste zet vinden

Reactiescore
1.015
Waarschijnlijk gewoon meteen met je toren C7 slaan dan :)
Ik vind die dame die naar E1 kan alleen erg riskant.

c7 slaan is niet erg. Slaat wit altijd op a6. Als je eerst Dc6 doet kan je daar sowieso niet slaan.

Zoeken we eigenlijk 'de best mogelijke zet' of een winnende zet?

er is hier nog geen goede zet gegeven. Afgezien van dat is een winnende zet altijd de best mogelijke. Dus ja, we zoeken een winnende/beste.
 
Reactiescore
976
1. Paard van 5E naar 7D. Schaak: koning moet van 8B naar 8A.
2. Zwarte Queen van 6F naar 4F (toren nemen), Witte Queen neemt Zwarte Queen 4B naar 4F.
3. Paard van 7D naar 6B. Schaak, één van de 2 witte pionnen (7A of 7C) moet het paard nemen. Gebruikt hij 7A dan kan de toren op 6A de koning nemen. Gebruikt hij 7C dan kan de toren op 1C de witte toren op 8C nemen.

schaakmat
 

DeletedUser7072

Guest
Hmm, ik heb een combinatie voor wit gevonden om zelfs bij die beste zet een snelle mat te voorkomen, verlies aan materiaal voor wit is echter onvermijdelijk bij deze zet(meer dan zwart). Wel zou de positie van wit dan zo slecht zijn dat die onvermijdelijk zal verliezen, maar niet perse in heel weinig zetten. Gilles is het volgens mij met me eens maar we bespreken het nog even :p

1. Paard van 5E naar 7D. Schaak: koning moet van 8B naar 8A.
2. Zwarte Queen van 6F naar 4F (toren nemen), Witte Queen neemt Zwarte Queen 4B naar 4F.
3. Paard van 7D naar 6B. Schaak, één van de 2 witte pionnen (7A of 7C) moet het paard nemen. Gebruikt hij 7A dan kan de toren op 6A de koning nemen. Gebruikt hij 7C dan kan de toren op 1C de witte toren op 8C nemen.

schaakmat

Wit kan die verleiding weerstaan en gaan voor koning van A8 naar B8 in plaats van het paard slaan(wat inderdaad tot een mat zou leiden). En dan kan het paard natuurlijk weer terug naar D7 maar dan wordt het een oneindige cyclus en is het remise :p

Tot nu toe vind ik de combinatie van Quaerre het beste, al is er een nog betere zet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
976
1. Zwarte toren C1 naar C7.

2.Als hij witte toren C8 naar C7 doet -> Queen 6F naar D8: schaak -> Witte toren C7 naar C8 -> Paard 5 E naar 7D: schaakmat
Als hij witte toren F4 naar F6 doet -> Paard 5E naar 7D: schaak -> Koning van 8B naar 8A -> Toren van C7 naar 8C: schaakmat
 

DeletedUser7072

Guest
1. Zwarte toren C1 naar C7.

2.Als hij witte toren C8 naar C7 doet -> Queen 6F naar D8 -> Witte toren C7 naar C8 -> : schaakmat
Als hij witte toren F4 naar F6 doet -> Paard 5E naar 7D: schaak -> Koning van 8B naar 8A -> Toren van C7 naar 8C: schaakmat

Er is maar 1 reactie van wit mogelijk hierop: Met B7 pion jou A6 toren slaan. Dan is het B7 vakje vrij als ontsnappingsroute voor de witte koning, en ja dan kan jij je combinatie niet meer doorzetten. Sterker nog er zijn maar 2 manieren waarop je kan reageren:

1. Zwarte toren C1 naar C7.

2.Hij slaat je toren op A6 met pion, B7 vakje komt vrij.

Daarna heb je 2 opties:

Jij slaat zijn toren -> Hij slaat jou toren met koning -> Jij bent 1 toren meer kwijt dan hij.
Jij zet hem schaak met paard naar D7 -> hij verplaatst koning naar B7, waarmee hij zijn toren alsnog beschermt met de koning en die van jou onder vuur zet -> Jij slaat zijn toren of vlucht weg met je toren -> Je bent weer 1 toren meer kwijt dan hij.

Als wit dit slim speelt ben jij hier dus de lul.

EDIT: fout gezien van me, koning kan hier niet ontsnappen naar B7 omdat de toren hem daar onder vuur zet. Hij moet na het D7 paard wel naar A8 waarna jij zijn toren kan pakken. Daarna kan zijn koning weer ontsnappen naar B7. Maar nu wordt het echt problematisch, want daarna moet jij je toren naar C1 of C2 sturen om die te redden, en kan hij je koningin pakken. Dus ben je als zwart of je koningin of toren extra kwijt(bovenop die ruil toren v toren) en kom je er dus slechter uit.

Met andere woorden, je bent nog steeds de lul :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Het ziet er niet uit dat iemand het antwoord nog gaat raden, en ik wil niet dat dit topic dood valt dus zeg ik tegen BI: Habama shelga!
 
Reactiescore
111
Db6!!
 
Reactiescore
111
Kende hem al :p
 
Reactiescore
111
puzzle16d.jpg


Wit zet en wint
 
Reactiescore
111
Het mocht van Dirk, staat boven mijn post :p
En mijn naam staat er niet bij dusja :p
 
Reactiescore
111
Ohw wut nummers zijn hier omgedraaid xD

Db6 dreigt Dxa7 en mat dus is verplicht
cxd6 Pd7+ Ka8 Txc8 en mat
axd6 Pd7 en mat

Dxb6 Pd7+ Ka8 Pxb6 waarna de a pion niet kan bewegen. De c pion niet kan slaan vanwege Txc8 en mat
Dus Kb8 en je staat een paard voor (eventueel nog een torenruil door op c8 te slaan met je paard
 

DeletedUser76356

Guest
Jongens is het zoveel moeite om in plaats van de eerste letter van een stuk met coördinaten erbij even het stuk te noemen? Het duurt voor mij langer zo om uit te vogelen wat nou inderdaad de juiste was.
 

DeletedUser48278

Guest
Nee leer de schaaktaal maar gewoon!!

Niks is pion en de rest spreekt wel voor zich eigenlijk.
 

DeletedUser7072

Guest
Explain please, ik zie niet hoe dat voordelig is.

De koningin in de vuurlinie zetten is hier inderdaad de beste zet. Kijk zelf maar, als je met een van de pionnen de koningin slaat dan is schaakmat voor zwart onvermijdelijk in 2 zetten. Als wit met de koningin slaat dan wisselt ruilt hij de koningin en na paard D7 is het met de billen bloot! Koningin naar B6 is hier de geniale zet, geloof het of niet.
 

DeletedUser65921

Guest
Ik zie enkel waarom wit verliest als hij de pion uit de hoek gebruikt om koningin te pakken :p
 
Bovenaan