Christendom

DeletedUser1522

Guest
Natuurlijk is het jouw leven, met alle respect. Alleen, eerst geef je aan dat je duidelijk hebt gezien dat er geen God is. Een jaar later ben je gelovig, dat komt een beetje raar over bij mij ;).

Op dat moment in mijn leven was ik van overtuigt dat God niet kon bestaan. Dit was ook het geen wat ik zei als iemand mij vroeg of ik geloofde. Vorig jaar werd mij het tegendeel bewezen en weet ik dat God bestaat.

klinkt raar om ineens 180 graden anders te denken maar het is echt zo. Misschien dat het met de uitleg minder raar overkomt.
 

DeletedUser

Guest
Religie is in elke oorlog de grootste aanleiding geweest voor het conflict. Een groep mensen met dezelfde geloofsovertuiging voor een doel in de naam van het geloof is vaak de enigste aanleiding van een conflict. Andere mogelijkheden zijn strijd om macht echter hebben deze in het verleden nooit tot een groot succes geleid.

Wee de historici die al hun tijd verdoen met analyses van bronnenmateriaal! Wee hen, die denken iets van geschiedenis af te weten en oorzaken van oorlogen elders gaan zoeken dan in religie! Wee hen, die WOI niet zien als een clash tussen geloven terwijl aan beide kanten orthodoxen, katholieken en protestanten streden, en zelfs moslims zich vrijwillig schaarden onder de banier van de ene of de andere partij! Wee hen dit de oorzaken van die oorlog zoeken in koloniaal beleid, wapenwedlopen en spanningen tussen de grootmachten van toen! Wee hen, die denken dat nationalisme een aanleiding voor oorlog kan zijn! Wee hen, die denken dat de successieoorlogen uit het verleden gingen over het uitbreiden van het eigen machtsgebied, en geen clash was tussen religies terwijl beide partijen vaker wel dan niet katholiek waren! Wee hen, die denken dat verholen achter religieuze motieven wereldlijke motieven schuilen om meer eenheid te creëren in hun eigen machtsgebied, om hun religieuze onderdanen mee te krijgen onder hetzelfde vaan, en dat beloftes doen als leven in "het land van melk en honing" totaal geen effect hebben gehad!

Hoort dit, allen die dit leest, en vertelt het door!

Ik zelf ben van atheïst naar christendom gegaan. Iets wat mij een jaar geleden nog onmogelijk leek. In mijn ogen leek het waanzin om in iets te geloven wat je nog nooit hebt gezien. Zelfde als de kerk, je roept 1000x dat god goed en groot is dus op een geven moment ga je er wel in geloven. Soort hersenspoeling naar mijn idee. Hetzelfde als dat jij 1000x in de spiegel roept dat je lelijk bent. op een gegeven moment ga jij jezelf ook lelijk vinden. Zo keek ik ook naar het geloof plus dat ik in mijn beroep het tegendeel heb gezien. Ik ben op plekken geweest en dingen gezien wat in mijn ogen het onmogelijk maakte dat er een god was die dit toe liet. Dood op de ergste manieren en oorlogen zo vuil dat je dat niemand toe wenst.

Toch ben ik aangeraakt door god en heeft hij mij laten zien dat hij daadwerkelijk bestaat. Voor velen bullshit of ongeloofwaardig maar ik zie mij zelf als een bewijs. En nee ik doe niet aan tradities of religie maar ik geloof wel dat god, jezus en de heilige geest bestaan.

Dit is gewoon mijn verhaal en niet om iemand van iets anders te overtuigen.

Een vraagje: waarom heb je uitgerekend het christendom gekozen als antwoord op die anders onverklaarbare dingen? Waarom was je zeker dat de religie met het "juiste antwoord" was?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1522

Guest
Wee de historici die al hun tijd verdoen met analyses van bronnenmateriaal! Wee hen, die denken iets van geschiedenis af te weten en oorzaken van oorlogen elders gaan zoeken dan in religie! Wee hen, die WOI niet zien als een clash tussen geloven terwijl aan beide kanten orthodoxen, katholieken en protestanten streden, en zelfs moslims zich vrijwillig schaarden onder de banier van de ene of de andere partij! Wee hen dit de oorzaken van die oorlog zoeken in koloniaal beleid, wapenwedlopen en spanningen tussen de grootmachten van toen! Wee hen, die denken dat nationalisme een aanleiding voor oorlog kan zijn! Wee hen, die denken dat de successieoorlogen uit het verleden gingen over het uitbreiden van het eigen machtsgebied, en geen clash was tussen religies terwijl beide partijen vaker wel dan niet katholiek waren! Wee hen, die denken dat verholen achter religieuze motieven wereldlijke motieven schuilen om meer eenheid te creëren in hun eigen machtsgebied, om hun religieuze onderdanen mee te krijgen onder hetzelfde vaan, en dat beloftes doen als leven in "het land van melk en honing" totaal geen effect hebben gehad!

Hoort dit, allen die dit leest, en vertelt het door!

Naar mijn mening een beetje overtrokken reactie maar ach als jij daar een blij persoontje van word. Het klopt wat jij probeert te zeggen en zal mijn post aanpassen met het woordje "tegenwoordig" er bij te plakken. Buiten dit stond er ook "Vaak" waar ik mee wil zeggen dat niet elk conflict uit religie ontstond. Ook gebruikte ik de woordjes "Groot succes" waar ik mee doelde op dat dergelijke conflicten (zonder aanleiding geloof) een groot succes als afloop hadden. Naar mijn verwachting waren deze 2 worden genoeg om mogelijke fouten in te dekken maar ik zal duidelijker zijn.


Een vraagje: waarom heb je uitgerekend het christendom gekozen als antwoord op die anders onverklaarbare dingen? Waarom was je zeker dat de religie met het "juiste antwoord" was?

Naar aanleiding van jouw post hier boven ga ik deze vragen niet serieus nemen. Zie het meer als provoceren (of mogelijke aanleiding tot) dan als daadwerkelijke interesse. mijn mening :)
 
Reactiescore
450
Wee de historici die al hun tijd verdoen met analyses van bronnenmateriaal! Wee hen, die denken iets van geschiedenis af te weten en oorzaken van oorlogen elders gaan zoeken dan in religie! Wee hen, die WOI niet zien als een clash tussen geloven terwijl aan beide kanten orthodoxen, katholieken en protestanten streden, en zelfs moslims zich vrijwillig schaarden onder de banier van de ene of de andere partij! Wee hen dit de oorzaken van die oorlog zoeken in koloniaal beleid, wapenwedlopen en spanningen tussen de grootmachten van toen! Wee hen, die denken dat nationalisme een aanleiding voor oorlog kan zijn! Wee hen, die denken dat de successieoorlogen uit het verleden gingen over het uitbreiden van het eigen machtsgebied, en geen clash was tussen religies terwijl beide partijen vaker wel dan niet katholiek waren! Wee hen, die denken dat verholen achter religieuze motieven wereldlijke motieven schuilen om meer eenheid te creëren in hun eigen machtsgebied, om hun religieuze onderdanen mee te krijgen onder hetzelfde vaan, en dat beloftes doen als leven in "het land van melk en honing" totaal geen effect hebben gehad!

Hoort dit, allen die dit leest, en vertelt het door!

Wtf heb jij gesnoven?
 

DeletedUser

Guest
Naar mijn mening een beetje overtrokken reactie maar ach als jij daar een blij persoontje van word. Het klopt wat jij probeert te zeggen en zal mijn post aanpassen met het woordje "tegenwoordig" er bij te plakken. Buiten dit stond er ook "Vaak" waar ik mee wil zeggen dat niet elk conflict uit religie ontstond. Ook gebruikte ik de woordjes "Groot succes" waar ik mee doelde op dat dergelijke conflicten (zonder aanleiding geloof) een groot succes als afloop hadden. Naar mijn verwachting waren deze 2 worden genoeg om mogelijke fouten in te dekken maar ik zal duidelijker zijn.

Sorry, ik kon het sarcasme niet laten.

Religie is in elke oorlog de grootste aanleiding geweest voor het conflict.

Dit wijst niet op "tegenwoordig niet". Dit getuigt niet dat je denkt dat het slechts "vaak" gebeurd. Het gebruik van het woord "vaak" sloeg op een specifiek geval.

En vroeger speelden wereldlijke aspecten ook veel belangrijkere rollen dan religie. In de middeleeuwen had heel West-Europa dezelfde religie, maar was er de ene na de andere oorlog tussen zowel wereldlijke als religieuze leiders (Investituurstrijd bijvoorbeeld, waar zowel Gregorius VII als Hendrik IV streden om de wereldlijke belangen van bisschoppen - de afvallige heren door de excommunicatie van Hendrik IV waren ook niet in de eerste plaats ongerust over religieuze consequenties, maar zagen hun kans schoon om meer macht naar zich toe te trekken, en degenen die trouw bleven dachten hetzelfde). Zelfs de Kruistochten waren onderhevig aan wereldlijke belangen: lage edelen die trachten meer macht te bekomen in het Heilige Land, het gewone volk dat te horen kreeg dat men naar het land van melk en honing kon gaan, wat zeker in de hoge middeleeuwen toen de bevolking in Europa serieus groeide en steeds minder vruchtbare gronden aangesproken moesten worden een motief is om te gaan. De Paus wilde met de Eerste Kruistocht niet zozeer Jeruzalem bevrijden, maar de macht van de Pauselijke Staten en de Paus zelf vergroten door Christelijk Europa te verenigen in plaats van onder elkaar te vechten - want waarom gingen ze juist toen Kruistochten organiseren en niet de eerder toen Byzantium hulp vroeg? Ook de Kruistocht tegen de Katharen: die zetten zich af tegen de kerk, en de invloed van de Paus in Zuid-Frankrijk was sterk aan het afbrokkelen. En de Capetingers grepen deze kans met beide handen aan om hun eigen machtsgebied wat groter te maken. Uiteraard heb je mensen die om puur religieuze redenen zouden gaan, maar als je denkt dat dit de belangrijkste redenen waren om oorlogen te verklaren ben je echt naïef. Meestal waren oorlogen successieoorlogen, die per definitie wereldlijk zijn.

Edit (ik had niet door dat je het echt over oorlogen vandaag had). Vandaag is het eigenlijk niet anders. Oke, veel oorlogen hebben een sterke religieuze tint, maar zelfs achter het IS zal er meer zitten dan enkel religie (die verkeerd gebruikt wordt dan nog). En dan heb je nog Rusland die de laatste jaren het een en ander heeft uitgestoken. Dan zijn er nog andere zaken als de Mexicaanse Drugsoorlog, de Colombiaanse burgeroorlog... Uiteraard vormt religie vaak een spanning, maar dat mag je niet als alomvattend zien. Dingen als nationalisme, politieke overtuigingen, economische overtuigingen of zich bedreigd voelen en zijn invloedssfeer zien verminderen is vaak al een aanleiding tot oorlog.

Naar aanleiding van jouw post hier boven ga ik deze vragen niet serieus nemen. Zie het meer als provoceren (of mogelijke aanleiding tot) dan als daadwerkelijke interesse. mijn mening :)

Nope, dit was daadwerkelijke interesse. De eerste alinea beschouwde ik als iets totaal anders.

Wtf heb jij gesnoven?

Lavendel. Ruikt echt lekker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
450
Nou, dat zal wel flink sterke lavendel zijn geweest zeg.... Kun je anders nog een keer zeggen in normaal Nederlands?
 

DeletedUser13565

Guest
Religie is in elke "tegenwoordige" oorlog de grootste aanleiding geweest voor het conflict. Een groep mensen met dezelfde geloofsovertuiging voor een doel in de naam van het geloof is vaak de enigste aanleiding van een conflict. Andere mogelijkheden zijn strijd om macht echter hebben deze in het verleden nooit tot een groot succes geleid.

Ik zelf ben van atheïst naar christendom gegaan. Iets wat mij een jaar geleden nog onmogelijk leek. In mijn ogen leek het waanzin om in iets te geloven wat je nog nooit hebt gezien. Zelfde als de kerk, je roept 1000x dat god goed en groot is dus op een geven moment ga je er wel in geloven. Soort hersenspoeling naar mijn idee. Hetzelfde als dat jij 1000x in de spiegel roept dat je lelijk bent. op een gegeven moment ga jij jezelf ook lelijk vinden. Zo keek ik ook naar het geloof plus dat ik in mijn beroep het tegendeel heb gezien. Ik ben op plekken geweest en dingen gezien wat in mijn ogen het onmogelijk maakte dat er een god was die dit toe liet. Dood op de ergste manieren en oorlogen zo vuil dat je dat niemand toe wenst.

Toch ben ik aangeraakt door god en heeft hij mij laten zien dat hij daadwerkelijk bestaat. Voor velen bullshit of ongeloofwaardig maar ik zie mij zelf als een bewijs. En nee ik doe niet aan tradities of religie maar ik geloof wel dat god, jezus en de heilige geest bestaan.

Dit is gewoon mijn verhaal en niet om iemand van iets anders te overtuigen.

Nou, ik sluit me aan bij Benedictum. Religie is vaak de manier geweest om het gepeupel ervan te overtuigen dat de oorlog gerechtvaardigd is, maar bijna nooit de echte reden geweest. Religie is overigens in onze moderne tijd grotendeels vervangen door nationalisme, en de meeste beschaafde landen vullen die 'oorlog' nu in door sport.

Macht en geld, dat is waar eigenlijk iedere oorlog om draait.

Dan denk je verkeerd, want ik heb beide boeken al gelezen. En uiteraard helemaal, ik doe geen half werk. En ik weet ook genoeg om te zeggen dat wat velen denken te weten over de islam simpelweg niet waar is.

En het enige wat ik suggereer is dat er mensen zijn die geloof misbruiken, voor doelen en met middelen die contradictorisch zijn met de eigenlijke teksten en boodschap van die religie. En dat als religie er niet was, er wel iets anders zo gebruikt zou worden voor diezelfde doeleinden.

Nou, islam en christendom verschillen inhoudelijk wel degelijk natuurlijk, in het (protestantse) christendom is het doel niet om je God gunstig te stellen. In de islam wel, en dat kun je doen door geld te geven aan de armen, veel te bidden, naastenliefde, maar in sommige stromingen helaas ook door jezelf op te blazen en zoveel mogelijk ongelovigen mee te nemen.

Dat het christendom in onze tijd eigenlijk nooit oorzaak is van geweld, en de islam wel, valt niet te ontkennen.

Nou, dat zal wel flink sterke lavendel zijn geweest zeg.... Kun je anders nog een keer zeggen in normaal Nederlands?

Plebs..

Als dit al moeilijk Nederlands is. Ken je het woord 'wee' al niet meer?
 

DeletedUser73358

Guest
De enigste juist vorm van het monotheïsme is natuurlijk het Jodendom. De rest is regelrecht gekopieerd/afgeleid van het Jodendom.

Iedere toevoeging/verandering is niet het woord van יהוה en daarom direct ook complete bullshit.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.281
De enigste juist vorm van het monotheïsme is natuurlijk het Jodendom. De rest is regelrecht gekopieerd/afgeleid van het Jodendom.

Iedere toevoeging/verandering is niet het woord van יהוה en daarom direct ook complete bullshit.

Oy Vey!
 
Reactiescore
770
Noah is shoah
 
Reactiescore
450
De enigste juist vorm van het monotheïsme is natuurlijk het Jodendom. De rest is regelrecht gekopieerd/afgeleid van het Jodendom.

Iedere toevoeging/verandering is niet het woord van יהוה en daarom direct ook complete bullshit.

Haha. Christendom komt voort uit het Jodendom. Joden horen eigenlijk hetzelfde te geloven als de christenen, maar geloven niet de Zoon van God al geweest is, terwijl daar het complete eerst boek over gaat :D
 
Reactiescore
770
hoezo?
 

DeletedUser

Guest
Ze hebben een boek, en ik weet dat daar dingen instaan dat hij eens geboren is. En wat ik dan niet snap dat de Joden dan geloven dat hij nog moet komen hun zouden immers dat boek ook wel hebben waar die verhalen instaan. :)
 

DeletedUser13565

Guest
Ze hebben een boek, en ik weet dat daar dingen instaan dat hij eens geboren is. En wat ik dan niet snap dat de Joden dan geloven dat hij nog moet komen hun zouden immers dat boek ook wel hebben waar die verhalen instaan. :)

oh my :D

Oude Testament/Nieuwe Testament zegt het je echt niks?
 

DeletedUser

Guest
Nee sorry ik heb wat collega's die christelijk zijn en die praten er soms over, maar verder zegt het me weinig :)
 

DeletedUser13565

Guest
Dan is het misschien verstandig niet een uitspraak te doen hier over Joden/Christendom :D

Joden hebben het Oude Testament en nog wat geschriften, terwijl de christenen ook dat oude boek hebben maar zij zien die voorspellingen als vervuld (in het Nieuwe Testament dat om Jezus draait), terwijl de joden Jezus niet erkennen als de Messias. Dat is zegmaar het meest basale wat je in de brugklas leert over godsdiensten.
 

DeletedUser

Guest
Dan is het misschien verstandig niet een uitspraak te doen hier over Joden/Christendom :D

Joden hebben het Oude Testament en nog wat geschriften, terwijl de christenen ook dat oude boek hebben maar zij zien die voorspellingen als vervuld (in het Nieuwe Testament dat om Jezus draait), terwijl de joden Jezus niet erkennen als de Messias. Dat is zegmaar het meest basale wat je in de brugklas leert over godsdiensten.

Bedankt voor deze uitleg :)
 
Bovenaan