Het universum

DeletedUser

Guest
ik heb de nadruk nog eens gelegd en het in het vetjes gezet...

Ik snap niet hoe je er naast kan kijken...

Het is geen gewoon stukje materie zoals je PC of je tv of whatever...

Hoe kun je dat nu weten, dat dit kleine object kan leven zonder dimensies? Dan was het toch niet meetbaar? Dus dan GELOOF je dus dat singulariteit bestaat!

Bedankt dat je rustig blijft. Ik ben ook erg rustig. Deze discussie is mooi. Want wij beiden snappen niet dat de ander er finaal langsheen kijkt. Maar we komen er vast uit als we rustig blijven;)
 

DeletedUser

Guest
jammer dacht dat dit weer een topic zou zijn over de Oerknal
maar heb het mis het gaat over het geloof. jammer!!!

Dus ga ik maar off topic

Weet iemand of ze al iets nieuws weten over de 1e epoch ???? (planc era)
Zwaartekracht blijft een bitch nietwaar.


(voor die gene die de oerknal dus wel intrest vinden en niet over geloof willen praten ik wil best een gesprek partner zijn.)

grand unification epoch

T=10^-35 Sec.

guts.gif


1st epoch is onbekend
ik neem aan dat ik dit niet hoef uit te leggen aan de mensen die dus wel daadwerkelijk dit stukje wetenschap interessant vinden.


mvg. Gekkou
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Vind het wel een erg duidelijk plaatje over de oerknal. Zulke heb ik nog niet gezien. :)

En dat zwarte/grijze gedeelte staat voor het deel 'singulariteit'?
En wat kan ik verstaan onder weak nuclear force en strong nuclear force?
 

DeletedUser20829

Guest
Vind het wel een erg duidelijk plaatje over de oerknal. Zulke heb ik nog niet gezien. :)

En dat zwarte/grijze gedeelte staat voor het deel 'singulariteit'?
En wat kan ik verstaan onder weak nuclear force en strong nuclear force?

Volgens mij begrijp je het verkeerd,
Niet alleen voor de oerknal waren singulariteiten er maar ook nu ;)

@ Gekkou Hayate

Ik heb veel interesse in de oerknal en alles er omheen maar ik ken er helaas bijna niets van :p. Meeste van mijn uitspraken zijn gebasseerd op uitspraken eerder gedaan, meestal door carinea...
 

DeletedUser

Guest
Nee
ehmz als ik dat helemaal moet uittypen ben ik nog wel even bezig

http://nl.youtube.com/watch?v=0FPUutjtqfw

check ook deel 2 ;)

ok ok het geeft niet helemaal alles weer dat filmpje maar het geeft wel wat info
hopelijk leer je er iets van ;)

Het is natuurlijk veel ingewikkelder dan een you tube filmpje kan weergeven
 

DeletedUser

Guest
I know, maar ik wilde er alleen maar mee zeggen: de 'beginsingulariteit(en)'
 

DeletedUser

Guest
I know, maar ik wilde er alleen maar mee zeggen: de 'beginsingulariteit(en)'

is onbekend omdat we geen voledige kwantum theorie/ uitleg hebben over zwaarte kracht, dus de 1e epoch is onbekend.
Er zijn wel genoeg hypotheses over wat er gebeurd kan zijn in de 1e epoch,
het past zelf in het plaatje als het zou kloppen.
Maar zo werkt wetenschap niet dus we moeten dus eerst bewijs hebben.
we hebben dus genoeg ideeën maar geen kwantum beredenering om voldoende bewijs te leveren.
Het is te vroeg in de tijd om te bepalen of het juist of niet juist is.

Hopelijk maak ik dat nog mee dat ze de 1e epoch voledig begrijpen :D
 

DeletedUser

Guest
Ik post dit voor Carinae omdat hij niet kan posten:


Sinds ik het onderwerp singulariteiten naar voren heb gebracht denken alle gelovigen meteen dat god ook zo 'leeft'.
Dit is dus echt een voorbeeld van hoe weinig jullie over astrofysica afweten, om zo'n extreem moeilijk onderwerp meteen te gebruiken door enkel door een paar feitjes te hebben gehoord, dat zou voor een wetenschapper al genoeg zeggen over een persoon.
En nee denk maar niet ik heb VWO ik mag dat, want zoiets krijg je alleen op een universiteit voorgeschoteld nadat je de moeilijkste wiskunde en natuurkunde hebt gedaan op een 6 jarig VWO / gemixed met HAVO of vanaf VMBO-TL naar HAVO5/6, dan VWO-6.


Een singulariteit is een gat of scheur in de ruimte-tijds dimensies.
Ze worden gevormd nadat de kern van een supermassieve ster zo extreem onder druk staat en zo'n hoge temperatuur heeft dat het de ruimte-tijds dimensies scheuren.
Zonder een dimensie is het oneindig klein of oneindig groot, de grootte ervan is dus oneindig klein maar de dichtheid oneindig groot.

Voor de 2e keer zeg ik dus, ik heb een singulariteit geen "object" mogen noemen, want dat is het niet.
Het is hetzelfde als een gat in de grond, het is gewoon een gat, geen ding, object of wat dan ook, gewoon een gat.

Een singulariteit is niets meer dan een scheur in de ruimte-tijdsdimensies waar materie oneindig dicht opelkaar ligt gepropt, om te zeggen dat god zo ook is is dus onzin, want dan zou god niet bestaan (aangezien een 'gat' niks is in feite)

Hier zie je een ster, die door zijn massa een effect uitoefend op de ruimte-tijds dimensies, ze gaan buigen, de planeten van die ster zullen aan de randjes van deze "kuil" meedraaien. (relativiteit van A. Einstein)
einstein3.jpg



Hier een voorbeeld van de aarde (hetzelfde verhaal)
162571main_GPB_circling_earth3_516.jpg



Hier zie je een singulariteit, hier ook heeft de massa een effect op de ruimte-tijds dimensies, echter het object heeft een oneindige dichtheid dus het scheurt door de dimensies heen.
1225539928-540.png

blackhole.gif



Het Minowski ruimte-tijds diagram dat bewijst dat tijdreizen via zwarte gaten THEORETISCH mogelijk ZOU kunnen zijn. (zul je niet begrijpen tenzij je wiskunde D hebt gehad op VWO)
minkowski.png



Dat is alleen voor draaiende zwarte gaten:
300px-Space-Time_Diagram_for_a_Spinning_Black_Hole.gif



Ander tijdvertragings diagram:
Time_dilation_spacetime_diagram03.gif



Foto van een zwart gat (zie je niet, wel de accretieschijf eromheen) de foto is 2 lichtjaren breed, extreem groot dus (20x ons zonnestelsel?)
1998-22-a-web_print.jpg



Ruimte-tijd scheur door singulariteit:
bh.gif



Verschill tussen een zwart gat en een ster op ruimte-tijd:
black-hole.gif



Het spaggeti-effect (zo heet het echt) van een klein zwart gat:
image_sci_space014.jpg


En over respect gesproken, waarom komen de gelovigen constant de wetenschappers tegenpraten terwijl ze hun eigen topics hebben over geloof? Zie je ons jullie geloof afkraken in jullie topics? NEE!
Niet zeuren dus dat ik hier hard ben tegen gelovigen, jullie roepen het naar jezelf toe, je kunt tegen je natuurkunde leraar niet zeggen ik geloof dit niet dagdag mensen, want dan kun je fluiten naar je diploma.

Voor de mensen die meer willen weten over sterren, superovae en zwarte gaten, zoek onder de naam "Alex Filippenko" - hij heeft vast wat lectures op YouTube of Video.Google staan (hij heeft me geïntroduceerd in astrofysica dankzij zijn 94 videolessen over astronomie)
Als dat nog niet genoeg is, kun je zoeken onder "Stephen Hawking", een van de slimste mensen op aarde (lichamelijk helaas zwaar gehandycapt) hij weet meer over zwarte gaten dan wie dan ook, ik heb een van zijn documentaires gezien op YouTube, erg interessant (ook voor de gelovigen).

Hij is erg voorstander van een samenwerking tussen geloof en wetenschap, hij is ook naar de Paus gegaan met zijn ideeën en hij was het ermee eens, jammer genoeg de gelovigen hier niet.
 

DeletedUser

Guest
Hier moet ik toch nog ff op reageren:

En nee denk maar niet ik heb VWO ik mag dat, want zoiets krijg je alleen op een universiteit voorgeschoteld nadat je de moeilijkste wiskunde en natuurkunde hebt gedaan op een 6 jarig VWO / gemixed met HAVO of vanaf VMBO-TL naar HAVO5/6, dan VWO-6.

omg Carinae... Dit had ik dus niet van je verwacht. :) Alsof jij het dan wel juist weet te weten. Zoals ik in een ander topic zei: ga eerst dan ook theologie studeren, voordat je dit uberhaupt mag zeggen. Alsof de wetnschappers die hier al jaren op studeren het bij het rechte eind hebben. Dat is de misvatting van deze wetenschappers. Die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben, maar zo is het niet.

En over respect gesproken, waarom komen de gelovigen constant de wetenschappers tegenpraten terwijl ze hun eigen topics hebben over geloof? Zie je ons jullie geloof afkraken in jullie topics? NEE!
Niet zeuren dus dat ik hier hard ben tegen gelovigen, jullie roepen het naar jezelf toe, je kunt tegen je natuurkunde leraar niet zeggen ik geloof dit niet dagdag mensen, want dan kun je fluiten naar je diploma.

Doe je het weer... En je kunt heus wel tegen al je leraren zeggen, al is het een Einstein van de kwantumfysica: 'klinkt aannemelijk, maar ik geloof het niet.' Als je dan geen diploma haalt, dan mag je je afvragen of het wel een goeie universiteit is. ;)

Nu dan het ontopic verhaal:

Voor de 2e keer zeg ik dus, ik heb een singulariteit geen "object" mogen noemen, want dat is het niet.
Het is hetzelfde als een gat in de grond, het is gewoon een gat, geen ding, object of wat dan ook, gewoon een gat.

Een singulariteit is niets meer dan een scheur in de ruimte-tijdsdimensies waar materie oneindig dicht opelkaar ligt gepropt, om te zeggen dat god zo ook is is dus onzin, want dan zou god niet bestaan (aangezien een 'gat' niks is in feite)

Ok, bedankt voor je uitleg. Nu probeer je dus alsnog het 'niets' te verklaren, daar krijg ik geen vat op. Hoe kun je dan die oneindige dichtheid van materie meten? Hoe weet men dat dat 'het niets' is?

Hier zie je een singulariteit, hier ook heeft de massa een effect op de ruimte-tijds dimensies, echter het object heeft een oneindige dichtheid dus het scheurt door de dimensies heen.
1225539928-540.png

blackhole.gif
Is dit al eens in het echt gezien/gemeten/waargenomen? Zo ja, hoe dan?



Foto van een zwart gat (zie je niet, wel de accretieschijf eromheen) de foto is 2 lichtjaren breed, extreem groot dus (20x ons zonnestelsel?)
1998-22-a-web_print.jpg
Hoe weten ze zo zeker dat dit een zogenaamd zwart gat is? Naar mijn inziens is dit nog nooit bekeken, dan door telescopen. Wat kun je er dan mee, behalve vooronderstellingen van maken dat dit een zwart gat zou moeten zijn? Vind ik een beetje vergezocht.

Het spaggeti-effect (zo heet het echt) van een klein zwart gat:
image_sci_space014.jpg
Dit zijn ook weer aannames. Hoe hebben ze dit hard kunnen maken zonder de wiskundige berekeningen/ natuurkundige waarheden? Om dit te mogen zeggen dat dit een bewijs is voor de singulariteit, wil ik toch echt meer resultaat zien dan de huidige berekeningen die laten zien dat er wel een spaghetti-effect zou moeten optreden.
 

DeletedUser7072

Guest
Jaja het komt dus neer op een kromming in de 4de dimensie. Begrijp ik dat goed?
 

DeletedUser

Guest
geen kromming, een scheuring

wat je ziet op de figuren moet je roteren in iedere mogelijke richting met als centrum de singulariteit.
 

DeletedUser20829

Guest
zoals de verklaring van de singulariteit al weergeeft:

De ruimte-tijd in een singulariteut is oneindig sterk gekromd en ruimte en tijd houden daar op te bestaan

Of maw. er komt idd een scheur :)

Heb alles mezelf moeten aanleren maar ik begin het steeds beter te begrijpen :D
 

DeletedUser6703

Guest
Een singulariteit is niets meer dan een scheur in de ruimte-tijdsdimensies waar materie oneindig dicht opelkaar ligt gepropt, om te zeggen dat god zo ook is is dus onzin, want dan zou god niet bestaan (aangezien een 'gat' niks is in feite)

Ho is even. In die tijd waren er volgens jullie geen dimensies hoe kan er dan een scheur zijn in de ruimte tijd dimensies?
En dan tegen gelovigen zeggen dat ze onzin praatten :rolleyes:

Dat klopt dus helemaal niet. Het antwoord is voor mij god. God laat jullie dit denken maar jullie zien niet in dat het niet klopt!
 

DeletedUser

Guest
Ho is even. In die tijd waren er volgens jullie geen dimensies hoe kan er dan een scheur zijn in de ruimte tijd dimensies?
En dan tegen gelovigen zeggen dat ze onzin praatten :rolleyes:

Dat klopt dus helemaal niet. Het antwoord is voor mij god. God laat jullie dit denken maar jullie zien niet in dat het niet klopt!

Zij leggen allemaal dingen uit en die beargumenteren ze ook en dan kom jij met een ononderbouwde post om hun even uit te leggen dat er in die tijd geen dimensies waren. Onderbouw je post eens, aub!

Met vriendelijke groet,

-Tim-
 

DeletedUser6703

Guest
Zij leggen allemaal dingen uit en die beargumenteren ze ook en dan kom jij met een ononderbouwde post om hun even uit te leggen dat er in die tijd geen dimensies waren. Onderbouw je post eens, aub!

Met vriendelijke groet,

-Tim-

Ehm ome Carinea beweerde in eerdere posts dat er voor de oerknal geen ruimte-tijdsdimensies waren. Dus als je dan zegt dat een singulariteit toen een kromming was in de ruimte tijd dimensie spreek je jezelf tegen toch?

Daar doelde ik op.
 

DeletedUser13801

Guest
Ik post dit voor Carinae omdat hij niet kan posten:


Sinds ik het onderwerp singulariteiten naar voren heb gebracht denken alle gelovigen meteen dat god ook zo 'leeft'.
Dit is dus echt een voorbeeld van hoe weinig jullie over astrofysica afweten, om zo'n extreem moeilijk onderwerp meteen te gebruiken door enkel door een paar feitjes te hebben gehoord, dat zou voor een wetenschapper al genoeg zeggen over een persoon.
En nee denk maar niet ik heb VWO ik mag dat, want zoiets krijg je alleen op een universiteit voorgeschoteld nadat je de moeilijkste wiskunde en natuurkunde hebt gedaan op een 6 jarig VWO / gemixed met HAVO of vanaf VMBO-TL naar HAVO5/6, dan VWO-6.


Een singulariteit is een gat of scheur in de ruimte-tijds dimensies.
Ze worden gevormd nadat de kern van een supermassieve ster zo extreem onder druk staat en zo'n hoge temperatuur heeft dat het de ruimte-tijds dimensies scheuren.
Zonder een dimensie is het oneindig klein of oneindig groot, de grootte ervan is dus oneindig klein maar de dichtheid oneindig groot.

Voor de 2e keer zeg ik dus, ik heb een singulariteit geen "object" mogen noemen, want dat is het niet.
Het is hetzelfde als een gat in de grond, het is gewoon een gat, geen ding, object of wat dan ook, gewoon een gat.

Een singulariteit is niets meer dan een scheur in de ruimte-tijdsdimensies waar materie oneindig dicht opelkaar ligt gepropt, om te zeggen dat god zo ook is is dus onzin, want dan zou god niet bestaan (aangezien een 'gat' niks is in feite)

Hier zie je een ster, die door zijn massa een effect uitoefend op de ruimte-tijds dimensies, ze gaan buigen, de planeten van die ster zullen aan de randjes van deze "kuil" meedraaien. (relativiteit van A. Einstein)
einstein3.jpg



Hier een voorbeeld van de aarde (hetzelfde verhaal)
162571main_GPB_circling_earth3_516.jpg



Hier zie je een singulariteit, hier ook heeft de massa een effect op de ruimte-tijds dimensies, echter het object heeft een oneindige dichtheid dus het scheurt door de dimensies heen.
1225539928-540.png

blackhole.gif



Het Minowski ruimte-tijds diagram dat bewijst dat tijdreizen via zwarte gaten THEORETISCH mogelijk ZOU kunnen zijn. (zul je niet begrijpen tenzij je wiskunde D hebt gehad op VWO)
minkowski.png



Dat is alleen voor draaiende zwarte gaten:
300px-Space-Time_Diagram_for_a_Spinning_Black_Hole.gif



Ander tijdvertragings diagram:
Time_dilation_spacetime_diagram03.gif



Foto van een zwart gat (zie je niet, wel de accretieschijf eromheen) de foto is 2 lichtjaren breed, extreem groot dus (20x ons zonnestelsel?)
1998-22-a-web_print.jpg



Ruimte-tijd scheur door singulariteit:
bh.gif



Verschill tussen een zwart gat en een ster op ruimte-tijd:
black-hole.gif



Het spaggeti-effect (zo heet het echt) van een klein zwart gat:
image_sci_space014.jpg


En over respect gesproken, waarom komen de gelovigen constant de wetenschappers tegenpraten terwijl ze hun eigen topics hebben over geloof? Zie je ons jullie geloof afkraken in jullie topics? NEE!
Niet zeuren dus dat ik hier hard ben tegen gelovigen, jullie roepen het naar jezelf toe, je kunt tegen je natuurkunde leraar niet zeggen ik geloof dit niet dagdag mensen, want dan kun je fluiten naar je diploma.

Voor de mensen die meer willen weten over sterren, superovae en zwarte gaten, zoek onder de naam "Alex Filippenko" - hij heeft vast wat lectures op YouTube of Video.Google staan (hij heeft me geïntroduceerd in astrofysica dankzij zijn 94 videolessen over astronomie)
Als dat nog niet genoeg is, kun je zoeken onder "Stephen Hawking", een van de slimste mensen op aarde (lichamelijk helaas zwaar gehandycapt) hij weet meer over zwarte gaten dan wie dan ook, ik heb een van zijn documentaires gezien op YouTube, erg interessant (ook voor de gelovigen).

Hij is erg voorstander van een samenwerking tussen geloof en wetenschap, hij is ook naar de Paus gegaan met zijn ideeën en hij was het ermee eens, jammer genoeg de gelovigen hier niet.

Singulatiteit is dus... Gewoon een plek waar alles in een kan worden gepropt het maakt niet uit hoeveel.

Kan dat er uiteindelijk ook weer uit? Of zit dat vast en verdwijnt met het zwarte gat. (Waneer die verdwijnt dan.)

@Rickda... We weten dat je tegen de oerknal bent maar er is al een topic om daar over te klagen. Dus niet hier graag... Is dat mogelijk?
 

DeletedUser20829

Guest
Ho is even. In die tijd waren er volgens jullie geen dimensies hoe kan er dan een scheur zijn in de ruimte tijd dimensies?
En dan tegen gelovigen zeggen dat ze onzin praatten :rolleyes:

Dat klopt dus helemaal niet. Het antwoord is voor mij god. God laat jullie dit denken maar jullie zien niet in dat het niet klopt!


eerst was/waren er een/meerdere singulariteit(/en) die had(den) niet noodzakelijk dimensies nodig, toen kwam de oerknal en daarbij ook dimensies.
Nu kan m'n een singulariteit herkennen omdat er een scheur zit in de dimensies
en dat is het nou net het heeft geen dimensies nodig dus moet het een scheur creeëren als die er wel zijn om te kunnen bestaan :)
 

DeletedUser

Guest
Ehm ome Carinea beweerde in eerdere posts dat er voor de oerknal geen ruimte-tijdsdimensies waren. Dus als je dan zegt dat een singulariteit toen een kromming was in de ruimte tijd dimensie spreek je jezelf tegen toch?

Daar doelde ik op.

Allereerst wordt singulariteit niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs. We moeten de optie dus open houden, maar absoluut niet aannemen als waarheid. Ik zeg nog maar eens dat deze singulariteit materie is, omdat het oneindig kleine dichtheid heeft, en dus niet de oorzaak kan zijn van het begin van het universum. Want als we rationeel denken, kan een gevolg niet zijn eigen oorzaak zijn, of makkelijker; kan materie er niet zijn als het nog moet ontstaan. Als je nuchter nadenkt ben je het hier mee eens. Dit is objectiviteit.

Verder, zijn er geen natuurwetten bekend die verantwoordelijk kunnen zijn voor het ontstaan van gespecificeerde complexiteit. Wij zien duidelijk om ons heen het bewijs dat alleen Intelligentie informatie kan voortbrengen. (Denk aan Mount Rushmore;)) Wat betreft dit; het gaat er niet om een ander te dissen, het gaat om het meest aannemelijke.

De eenvoudigste levensvormen bevatten verbazingwekkende gespecificeerde complexiteit. Albert Einstein zei: "God dobbelt niet met het universum"

@rickda

Broeder, houdt jezelf in de hand en blijf rustig. Wij mogen de waarheid kennen door Jezus Christus en door Hem alleen. Maar veel mensen hebben dit sterke geloof (nog) niet, opdat zij hierdoor de waarheid zien mogen. De bijbel lijkt een sprookjesboek als het gelezen wordt, door ons eigen verstand, onze eigen perceptie, zonder de Geest God's in ons zien wij niet. Dingen als wetenschap in de bijbel, de hygiëne die de Joden al hadden wat ziektes voorkwam, de voeding die nu pas ontdekt is als preventief tegen hart- en vaatziekte staan al 3500 jaar lang in de bijbel. Er is zoveel te halen uit de bijbel, als je het maar ziet. De wetenschap ontdekt het allemaal nu pas. Teken van de eindtijd?! Houd jezelf klein door God hierom te bidden en eer God voor zijn goedheid. God behoort alle eer toe. Probeer te leren van wat je hier leest en mag doen. En probeer je overtuigingen te onderbouwen. Dat probeer ik ook. Ik ben erg blij dat je de waarheid ziet en dat je Hem de eer geeft voor zijn genade. Maar stoot deze mensen niet harder voor het hoofd dan nodig is. Laten we in vrede en rust praten over de pracht van God's schepping, ook al denken vele mensen hier anders over. Bid God opdat wij mogen spreken in Zijn Naam tot Zijn eer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan