Heb je een lichaam of ben je een lichaam

DeletedUser

Guest
Ik snap het denk ik wel, maar het heeft helemaal niets met een lichaam hebben/zijn te maken:D

Ik denk (hoop) dat ik een lichaam heb. Als ik een lichaam was, dan zou mijn hele leven niets meer zijn dat een serie voorspelbare chemische reacties, en zou ik dus kunnen voorspellen wat ik over een bepaalde tijd aan het doen ben.
Dus ligt dan mijn hele leven al vast, en heb ik geen enkele keuze :eek:
Als ik een lichaam heb, betekent dat dat ik keuzes kan maken, en mijn toekomst in eigen handen heb.:cool:
 

DeletedUser

Guest
dat is niet waar, wij zijn nog steeds een dier alleen is ons instinct ontwikkeld lijkt me, een normaal dier zal continu zijn intstinct volgen en wij net meer, maar wij zijn nog steeds niet meer als een dier, alleen in een verdere ontwikkeling lijkt me.
dus je bent een lichaam
 

DeletedUser

Guest
ik denk dat ik het snap die 10de,
je moet gewoon alles in alle opzichten zien en alle mogelijkheden bekijken vanuit allepositities en die met elkaar samenvoegen en daar je conclusie uit trekken ofzo?:confused:
 

DeletedUser

Guest
Zoals plato al zei : de mens is een gevallen God die de hemel mist.
.
Ik Ben.
.
Mijn lichaam is mijn huis en mijn gevangenis in een.
Verstand, gevoel, geheugen, driften en meer van dat horen bij mijn lichaam ik ben ze echter niet.
.
Je hebt dus in wezen een lichaam(sterfelijk) een geest(je emoties enzo, hersens, sterfelijk) en een ziel (dat wat je werkelijk ben, en het enige echte en eeuwige)

Er klopt iets niet. Het is jouw gevangenis dus jij zit er in vast. Dus je hebt een lichaam.
 

DeletedUser

Guest
dat filosofische stukje heeft hij toch niet zelf bedacht:rolleyes: Iedereen kan kopieren, van wat hij via google gevonden heeft aan filosofie. Pas als je speciaal hiervoor een boek hebt gehaald bij de bibliotheek, verdien je pas respect van mij.

Voor mij geld dat je een lichaam leent. 'als stof zijt gij en als stof zult gij wederkeren.' Heb je je lichaam verdient? heb je ervoor gewerkt? Heb je een eigendomsakte, een rechtsgeldige verzekering?

nee heb ik niet zelf bedacht dat was PLATO :)
 

DeletedUser

Guest
Ik zou graag geloven dat je er een hebt, maar als ik logisch nadenk, eloof ik dat je een lichaam bent.
En je leven ligt niet vast, elke atoom (heb ik eens gelezen) heeft altijd 2 keuzes (ofzo), dus het is onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren, en daar ben ik blij om.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik zou graag geloven dat je er een hebt, maar als ik logisch nadenk, eloof ik dat je een lichaam bent.
En je leven ligt niet vast, elke atoom (heb ik eens gelezen) heeft altijd 2 keuzes (ofzo), dus het is onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren, en daar ben ik blij om.

Vergelijk het met de 1tjes en 0tjes van een computer, dan is het logisch.
 

DeletedUser

Guest
Vergelijk het met de 1tjes en 0tjes van een computer, dan is het logisch.
Bij een computer is het toch ook voorspelbaar wat hij gaat doen, ook al heeft elke geheugencel de keuze tussen 1 of 0 :rolleyes:
Dat komt, omdat de keuze tussen 1 en 0 afhangt van de 1 of de 0 van andere cellen...
 

DeletedUser

Guest
Maar over dat geest verlaat lichaam in slaap: Niet mee eens... Wat er wel gebeurd weet ik niet, maar dat niet.

Je 'geest' kan wel je lichaam verlaten hé :)
Wetenschappelijk bewezen ^^
Maar ja, welke wetenschappers geloof je nu en welke niet...

Anyway, even verduidelijken:

Er zijn mensen die dus 's nachts tijdens het slapen ineens alfa-hersengolven gaan maken en dus hun lichaam kunnen verlaten.
Daar zijn proeven op gedaan enzo ^^
Zoals bijvoorbeeld deze:

Een wetenschapper schreef 5 willekeurige cijfers op een blaadje papier en legde dat op een plankje boven een bed.
In dat bed ging iemand die 'uit zijn lichaam kon treden' slapen.
De eerste en tweede nacht ging zijn geest buiten het gebouw, maar de derde dag zweefde die echt boven in die kamer en kon die die cijfers lezen.
Dat was een doorbraak op dat gebied natuurlijk :)
Die proeven zijn nadien herhaalt (50 jaar later ongeveer) met andere mensen en wetenschappers en ipv cijfers werd een schilderij gebruikt ^^
En ja, de proefpersoon kon zeggen wat op het schilderij stond zonder het onmogelijk te hebben bekeken ^^
Proeven hierover zijn nog steeds aan de gang en een echte uitleg blijft nog uit, maar het is mogelijk dat sommigen (niet iedereen) 's nachts uit zijn lichaam kan treden...

Dit verschijnsel komt ook voor bij BDE ( bijna-doods-ervaringen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
276
Dan wil ik dat "wetenschappelijke" bewijs wel eens zien bij een echt betrouwbare bron. Linkje aub?
 

DeletedUser

Guest
ik héb een lichaam. Volgens mij verlaat je geest je lichaam in je slaap, zoek je andere werelden op.


hmmm, ik heb een keer in de kijk ( dat ene blad) over iets van out of body experience ofzo, dat mensen ( onder bepaalde omstandigheden ) uit hun lichaam gaan ofzo.
Edit: angel was me voor, er stond trouwens toen ook van iemand die op eigen wil uit zijn lichaam kon gaan. natuurlijk weet je nooit of diegene dit liegt of niet


ik denk trouwens ook beide, zeg maar dat je geest je lichaam nodig heeft om te leven en andersom, maar ligt er maar net aan wat je als je geest ziet, zijn het je gedachten, je onbewustzijn, iedereen zal waarsch verschillen van mening over dit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Bij een computer is het toch ook voorspelbaar wat hij gaat doen, ook al heeft elke geheugencel de keuze tussen 1 of 0 :rolleyes:
Dat komt, omdat de keuze tussen 1 en 0 afhangt van de 1 of de 0 van andere cellen...

Een computer is gemaakt om geen keuze te hebben, atomen kunnen wel "kiezen".
 

DeletedUser

Guest
Een computer is gemaakt om geen keuze te hebben, atomen kunnen wel "kiezen".

Zeker weten? En wat als je die computer nou wel laat kiezen? Wat als je het op random zet? Dan komt er als het goed is iets uit dat op leven lijkt.
 

DeletedUser

Guest
Een computer is gemaakt om geen keuze te hebben, atomen kunnen wel "kiezen".
Een computer is toch ook gemaakt van atomen ;)?
Als atomen konden kiezen, en je maakt er een computer van, weet je toch nooit wat die computer gaat doen?
 

DeletedUser

Guest
De computer is even slim als diegene die erachter zit^^

En eerlijk gezegd geloof ik dat wetenschappelijk onderzoek niet. De onderzoeker kon het schilderij evengoed getoond hebben voor het onderzoek:rolleyes:

En weer wat ontopic; Ik denk dat we het beiden zijn en hebben. We hebben en zijn een lichaam.
 

DeletedUser

Guest
Een computer is toch ook gemaakt van atomen ;)?
Als atomen konden kiezen, en je maakt er een computer van, weet je toch nooit wat die computer gaat doen?

Euuh tja, idd, zo bedoelde ik het niet, maar... eeuuh...vrij atomen doen..nee.....laat maar...

"De 'ontdekking' van de kwantummechanica (door onder andere Max Planck en Niels Bohr) heeft daar echter verandering in gebracht. De kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. Het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. Een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. Hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat."

Voila!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
57
Die vraag gaat echt nergens over. Redelijk levenloos om hier over te discusseren.

Ik ben niet geboren , maar opgericht. Waarschijnlijk heb ik dus een lichaam.
 

DeletedUser

Guest
Euuh tja, idd, zo bedoelde ik het niet, maar... eeuuh...vrij atomen doen..nee.....laat maar...

"De 'ontdekking' van de kwantummechanica (door onder andere Max Planck en Niels Bohr) heeft daar echter verandering in gebracht. De kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. Het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. Een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. Hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat."

Voila!
Dus mijn leven is gebaseerd op toeval? Misschien schrijf je hier een antwoord op, maar misschien ook niet. Daar kan je zelf niets aan doen, je hebt geen vrije wil, en je wordt bestuurd door toeval. :confused:
'Toevallig' denk ik dat ik zelf heb gekozen dit antwoord te schijven. Dat ik een vrije wil heb om te doen wat ik wil. En dus dat ik een lichaam heb. :)
 

DeletedUser

Guest
Dus mijn leven is gebaseerd op toeval? Misschien schrijf je hier een antwoord op, maar misschien ook niet. Daar kan je zelf niets aan doen, je hebt geen vrije wil, en je wordt bestuurd door toeval. :confused:
'Toevallig' denk ik dat ik zelf heb gekozen dit antwoord te schijven. Dat ik een vrije wil heb om te doen wat ik wil. En dus dat ik een lichaam heb. :)

Liever geen vrije wil, dan een voorbestemd leven.
 
Bovenaan