De Casual werelden van de toekomst

Reactiescore
2.493
Beste spelers,

Met de lancering van casual 10 begin november waren tribalwars.nl en tribalwars.net deel van de testmarkten om wijzigingen op de casual te testen. De toen doorgevoerde wijzigingen waren:

  • Het deactiveren van vlaggen
  • Het enkel laten overstappen van de laatste nieuwe spelwereld.
De aankondiging daarvan vind je hier: https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/casual-10.205346/

Ondertussen zijn we 6 maanden verder en hebben we deze methodologie kunnen uittesten en evalueren. In de tussentijd ben ik ook meermaals met jullie hier het gesprek voor aangegaan en ik dank jullie voor al jullie feedback over wat er anders kan. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid ook alles te wijzigen.

Casual werelden zijn werelden die InnoGames zo veel mogelijk (over alle markten heen) consistent wil houden. Hierdoor is er weinig ruimte om wereldinstellingen aan te passen. Je zal dit zien op alle causal werelden wereldwijd.

De Casual problematiek is iets dat we over alle markten heen ook terug zien komen. Dit is iets dat het team van ontwikkelaars ook ziet en ook op de roadmap staat om iets mee te doen. De wat, hoe en wanneer dat is helaas nog niet duidelijk (en zal nog heel wat gesprekken met Community Managers kosten).

In de tussentijd heb ik wel overlegd met InnoGames naar een lokale oplossing. Het is daarin helaas een beetje geven en nemen maar we zijn in elk geval het volgende overeen gekomen:


Casual 9
  • Casual 9 zal begin mei starten met het verbreden van de aanvalsbreedte. Hier gebeuren dan verder ook geen wijzigingen.
Met betrekking tot Casual 10:
  • We zullen de overstap vanaf alle werelden naar Casual 10 activeren
  • We zullen eveneens de automatie (verhoging van de aanvalsbreedte) vervroegd laten ingaan maar iets vertraagd laten lopen).
    • In de praktijk zal de overgang starten na 6 maanden en elke 6 weken (in tegenstelling tot 4) zal er een verbreding plaatsvinden.
  • Er gebeuren voor de rest geen wijzigingen aan de wereldinstellingen (geen extra barbarendorpen)
Met betrekking tot Casual 11:
  • Casual 11 zal vervroegd starten (met de lancering van wereld 80
  • Casual 11 zal een verhoogd aantal barbarendorpen hebben (aantal te bevestiging / nog in onderhandeling)
  • Vanaf de start van Casual 11 zullen alle nieuwe werelden overstappen naar Casual 11.
  • Vlaggen zullen opnieuw geactiveerd worden.

In de praktijk zal dit vermoedelijk betekenen dat we de frequentie waarop een casual start ook zullen verhogen naar een casual om de 6 - 8 maanden.

Op deze manier willen we op korte termijn tegemoet komen aan een aantal frustraties mbt de casual werelden terwijl er door de ontwikkelaars (samen met Community Management) gezocht wordt naar een lange termijn oplossing.

Feedback mag hieronder,

Duckje
Community Manager TribalWars.nl
 
Reactiescore
28
Kleine typo (denk ik): [Casual 11] “aantal te bevestigen”

Verder zie ik dat er gewerkt wordt naar een groter aantal barbarendorpen, dus ik ben positief gestemd!
 
Reactiescore
193
Bedankt Duckje, klinkt alsof je hard je best hebt gedaan om toch wat moois in de wacht te slepen!

Meer bb’s klinkt alvast goed. We weten natuurlijk nog niet hoeveel maar elke verbetering is een verbetering tenslotte.

Ook het heractiveren van vlaggen is belangrijk. Ik denk dat vlaggen inclusief de illustere muntvlag beter is dan helemaal geen vlaggen op de casual wereld, al was het maar zodat nieuwkomers ook wat vlaggen kunnen verzamelen. Ideaal zou zijn dat vlaggen aanwezig zijn met uitzondering van de muntvlag maar dat gaat uiteraard niet gebeuren dus dan is de nieuwe oplossing beter dan het uitschakelen van de vlaggen.

Deze veranderingen zullen casual 10 niet beter maken maar op zijn minst casual 11 beter doen verlopen dus dat is uitermate positief imo.

Over de verandering voor casual 10 ben ik niet uitermate enthousiast, maar dat is een ander paar mouwen. Ik vermoed dat de miljoenenspelers dit wel zien zitten namelijk!
 

victorious

Chat moderator
Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
267
Ook het heractiveren van vlaggen is belangrijk
Ik vermoed dat de miljoenenspelers dit wel zien zitten namelijk!
Allebei onjuist haha.

Vlaggen zijn kut in combinatie met de vlaggenbooster. Als je vlaggen met booster wil activeren dan moet het aantal bb's per speler echt minimaal naar 10 en dat zie ik zo snel niet gebeuren. Als aantal bb's per speler verdubbeld wordt ten opzichte van Cas10, maar er zijn vlaggenboosters, dan heb je weer precies hetzelfde als Cas10. Dus ik zou zeggen, laat die vlaggen lekker weg, of schakel de vlaggenbooster uit.

Enne, ik zit echt totaal niet te wachten op deze veranderingen op Cas10. Eind spel is echt veel te vroeg.
 
Reactiescore
561
Ik vind dit veelbelovend,
ik begrijp het scepticisme over de vlaggen die terug geactiveerd worden,
maar ben er van overtuigd dat het toch de juiste keuze is om ze er terug bij te nemen.
Het is namelijk belangrijk om nieuwe spelers ook de kans te geven om een deftige hoeveelheid vlaggen bijeen te sprokkelen en dit is volgens mij de beste manier.
Wat betreft eindspel denk ik dat dit vanaf casual 11 net trager zou moeten beginnen? Toch zeker als hh barbs serieus de hoogte in zou gaan. Ik denk daarbij dan aan een gelijkaardige situatie met bijvoorbeeld casual 2, waar spelers die een jaar na de start van de casual instapten nog steeds een kans hadden om uit te groeien tot top 20 speler. Exact omdat de ranges toen nog niet verbreed waren, en er wel veel barbs voorhanden waren.
 
Reactiescore
193
Allebei onjuist haha.

Vlaggen zijn kut in combinatie met de vlaggenbooster. Als je vlaggen met booster wil activeren dan moet het aantal bb's per speler echt minimaal naar 10 en dat zie ik zo snel niet gebeuren. Als aantal bb's per speler verdubbeld wordt ten opzichte van Cas10, maar er zijn vlaggenboosters, dan heb je weer precies hetzelfde als Cas10. Dus ik zou zeggen, laat die vlaggen lekker weg, of schakel de vlaggenbooster uit.

Enne, ik zit echt totaal niet te wachten op deze veranderingen op Cas10. Eind spel is echt veel te vroeg.

My bad, ik was de vlaggenbooster al weer vergeten. Laatste keer dat ik speelde was daar volgens mij nog geen sprake van (wel het muntjes slaan in 1 dorp uiteraard). Kan me vergissen :smile:

Laat ik stellen dat ik toch denk dat voor nieuwelingen het kunnen verzamelen van vlaggen van belang is, als je wilt dat ze ooit nog eens op een gewone wereld starten en het daar vervolgens ook eens wat beter gaan doen. Dat Inno te veel allerhande boosts in het spel heeft gestopt is natuurlijk ook waar, en dat is erg zonde imo. Ik ben het dan ook eens met het uitschakelen van de booster.

En wat de veranderingen betreft, ik denk dat ze ongelegen komen voor quasi iedereen, maar ik denk dat van iedereen jullie wel het best voorbereid zullen zijn op het eindspel. Is wel zonde, had liever vroeger ingrijpen dmv meer bbs gezien dan het geforceerd doorlopen van de wereld, maar misschien is het uiteindelijk wel goed voor de spanning als er niet optimaal is voorbereid (zoals zou gebeuren tegen december).

Ga je casual 11 spelen?
 
Reactiescore
54
Volledig afhankelijk van de uiteindelijke settings. Met vlaggenbooster moeten het 10+ bbs per speler worden om een normale wereld te krijgen.

10 bbs per speler gebeurt niet, had Duckje al gezegd, vind ik ook jammer hoor, maar er komt in ieder geval verbetering en dat is al een stap vooruit, heeft een decennia geduurd maar we hebben het voor mekaar!
 
Reactiescore
2.493
Na overleg met InnoGames is ook de ratio barbarendorpen vastgesteld voor Casual 11.

Huidig: 350% / 5% per startende speler
Toekomstig (Casual 11): 500% / 50% per startende speler.

Het is dus niet de verwachtte (helaas); maar dit is wel degelijk een verhoging
 
Reactiescore
561
Na overleg met InnoGames is ook de ratio barbarendorpen vastgesteld voor Casual 11.

Huidig: 350% / 5% per startende speler
Toekomstig (Casual 11): 500% / 50% per startende speler.

Het is dus niet de verwachtte (helaas); maar dit is wel degelijk een verhoging
kan je even beetje uitleg geven bij die getallen?
 
Reactiescore
2.493
De instelling is altijd een percentage. Dus voor 100 spelers zal in het verleden 355 barbarendorpen geplaatst worden. In de toekomst zullen per 100 spelers 550 barbarendorpen starten.

(toch wel een 55% increase)
 
Reactiescore
561
Die 5% (nu 50%) zijn mogelijke afwijking? Of waarom staan deze niet gewoon mee verekend?

dus voordien 3.5 barb/ speler (mogelijk 3,45 tot 3,55)
en nu 5 barb/speler (mogelijk 4,5 tot 5,5) ?
 
Reactiescore
2.493
Neen, sorry voor de verwarring.
De instelling is tweeledig
één percentage voor barbarendorpen
één percentage voor bonusdorpen

Daarom dat ik ook per 100 spelers praat:
Vroeger: 350 barbarendorpen en 5 bonusdorpen, dus 3,55 per startende speler
Nu: 500 barbarendorpen en 50 bonusdorpen, dus 5,5 per startende speler.
 

victorious

Chat moderator
Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
267
Denk toch dat de verhoging van dorpen per speler te niet is gedaan door de vlaggen weer te activeren. We zijn inmiddels 2 maanden onderweg en de eerste "grote" spelers zijn alweer naar de rim gejumpt waardoor nieuwe spelers op de wereld weinig kans gaan hebben om echt te kunnen clusteren. Precies hetzelfde als op Casual 10 dus. Waarschijnlijk zal het ook alleen maar erger worden.

Ik stel toch voor dat voor casual 12 óf de dorpen/speler nog veel verder omhoog gaat, óf vlaggen terug gedeactiveerd worden. Dit schiet niet op. Ik zou zeggen, hou deze barbratio (als hij echt niet hoger kan) en gooi die vlaggen weer weg. Sowieso niet eerlijk voor "noobies" die vlaggen. Alleen daardoor hebben ze al een achterstand, aangezien spelers die het spel al langer spelen vele betere vlaggen hebben. Neem alleen al de muntvlag die een enorme invloed heeft op zo'n wereld.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
157
Ik stel toch voor dat voor casual 12 óf de dorpen/speler nog veel verder omhoog gaat, óf vlaggen terug gedeactiveerd worden. Dit schiet niet op. Ik zou zeggen, hou deze barbratio (als hij echt niet hoger kan) en gooi die vlaggen weer weg. Sowieso niet eerlijk voor "noobies" die vlaggen. Alleen daardoor hebben ze al een achterstand, aangezien spelers die het spel al langer spelen vele betere vlaggen hebben. Neem alleen al de muntvlag die een enorme invloed heeft op zo'n wereld

Zou er dan geen mogelijkheid zijn dat je wel vlaggen kan verzamelen op de wereld zodat beginners hier wel een verzameling van krijgen, maar dat je ze niet kan inzetten?
 
Reactiescore
1
Of het uitzetten van rooftochten? De grote accounts kunnen hun voorsprong door die rooftochten risicoloos (of toch vrij beperkt risico) verder uitdiepen tov kleinere accounts?
Is ook iets waar er vermoed ik weinig/geen PP ingestoken is/zal worden, waardoor het inno het dus niet in de portemonnee voelt?

F.
 
Bovenaan