Zijn jullie akkoord met deze uitspraak?

DeletedUser

Guest
Het is gaan jullie hier akkoord mee... niet zijn jullie hier akkoord mee... :p
 

DeletedUser

Guest
En wat dachten jullie van shellshock. Dit is wat optreed bij soldaten die terugkomen uit de oorlog en flashbacks krijgen en niet meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij. ( beste voorbeeld zijn de vietnam veteranen)
 

DeletedUser

Guest
Het ligt eraan hoe jij het opvat, wat de situatie is.
Ik persoonlijk wordt mentaal sterker van elke dag die ik leef.
 

DeletedUser

Guest
zoals meestal ben ik het met nietzsche eens, maar voor mensen die deze uitspraak wat vreemd in de oren klinkt raad ik aan ecce homo van hem eens te lezen, zeer verhelderend, je snapt dan ook meer wat hij met zoiets bedoelde

ik ben het ermee eens, maar vind dat het wel per persoon verschilt
wat ik me wel afvraag is waarom die uitspraak in het engels is:confused:
 

DeletedUser

Guest
Het ligt er echt aan wie je bent. sommige schokken maken je mentaal sterker. anderen niet. Het ligt er ook aan wie je bent. terwijl de een sterker wordt nadat hij van de schok bekomen is blijft een ander eeuwig die schok hebben.
Van trauma's wordt je niet sterker. een trauma is iets dat levenslang in je geest zit.
 

DeletedUser

Guest
Het ligt er echt aan wie je bent. sommige schokken maken je mentaal sterker. anderen niet. Het ligt er ook aan wie je bent. terwijl de een sterker wordt nadat hij van de schok bekomen is blijft een ander eeuwig die schok hebben.

Het gaat er met name om hoe je er mee omgaat. De een zal van nature eerder kijken wat hij/zij er zelf aan kan doen terwijl een ander meer in de zielige-ik sfeer blijft. Die laatste categorie wordt er idd niet sterker van, tot ze het zielige-ik beeld een keer zat zijn en er wat aan gaan doen.

Van trauma's wordt je niet sterker. een trauma is iets dat levenslang in je geest zit.

Onzin! De herinnering aan een gebeurtenis blijft je hele leven bij je, dat wel.
Een traumatische gebeurtenis KAN verwerkt worden in die zin dat de emotionele lading verwerkt kan worden. Dat maakt de gebeurtenis niet ongedaan, maar zorgt er wel voor dat het je huidige leven niet meer domineerd.

Klein voorbeeldje:
Trauma: Ouders gescheiden op zeer jonge leeftijd
Niet verwerkt: Mijn vader/moeder (welke dan ook weg gaat) houd niet van me
Verwerkt: Mijn ouders konden niet met elkaar door één deur, ze houden beide van me.

Nog een:
Trauma: Gepest op school
Niet verwerkt: Heel de wereld is tegen me
Verwerkt: Bepaalde dingen die ik deed lagen dusdanig buiten het groepsgedrag dat de groep het nodig vondt daar (middels pesten) wat aan te doen. Ik kan door me aan te passen aan de situatie gepest voorkomen.

Beide "Niet verwerkt" statements halen alle kracht uit je en zetten je als lijdend voorwerp neer.

Beide "Verwerkt" statements geven je juist kracht. (En leren je belangrijke lessen)

Zelf ben ik van mening dat dat het hele doel is van tegenslagen en trauma's; Leren leven.

Ik ben ook van mening dat niemand dingen te verwerken krijgt die hij/zij niet aan zou kunnen (met de juiste hulp).

Sterker nog.... ik denk dat iedereen zijn eigen shit aantrekt op basis van hoe hij/zij leeft. Voor kinderen mag je de ouders aankijken. Altijd!

Na een traumatische ervaring heeft iemand dus eigenlijk een keuze:
- Ik probeer er het beste van te maken en ga verder waar ik gebleven ben
- Ik ga een potje zielig zitten zijn

Categorie 1 wordt sterker
Categorie 2 niet (voorlopig althans...wellicht dat deze persoon na een tijd zielig zitten zijn en er achter komen dat daar niets van veranderd nog eens 1 probeerd)
 

DeletedUser

Guest
@Planet-Jeroen : Interessante post, puik werk.


Wat ik nog aan deze discussie wou 'toevoegen', is het volgende :

crankheartlq7.jpg



Blijkbaar is er een film over gemaakt, iemand al gezien ? :rolleyes:

Nuja wat ik hiermee wil aangeven, is dat de uitspraak wel eens zéér letterlijk wordt opgenomen, fysiek dus, door druggebruikers in het algemeen.
 

DeletedUser

Guest
ik ben er niet mee eens met 19e eeuw van duitsland je sterker maakt:cool:
 

DeletedUser2826

Guest
@Planet-Jeroen : Interessante post, puik werk.


Wat ik nog aan deze discussie wou 'toevoegen', is het volgende :

crankheartlq7.jpg



Blijkbaar is er een film over gemaakt, iemand al gezien ? :rolleyes:

Nuja wat ik hiermee wil aangeven, is dat de uitspraak wel eens zéér letterlijk wordt opgenomen, fysiek dus, door druggebruikers in het algemeen.

Cranck inderdaad al gezien;)
Wel Al beter films gezien
 

DeletedUser

Guest
filosofie gaat vaak minder over waarheid en meer over denken.

denk daar maar es over na ;)
 
Bovenaan