DeletedUser
Guest
Het Dorp Wakkerdam.
(Door: -Tim- en DZ)
Inhoud
- Inleiding
- Het idee
- Rollen
- Gebouwen en beroepen
- Nuances
- Dagverdeling
- Bijzondere gevallen
Inleiding
Wakkerdam is leeggelopen. Iedereen is een lange tijd geleden gevlucht uit het dorp nadat de wolven van ronde 226 de vloer met ze hadden aangeveegd. Nu, een paar decennia later, zijn de mensen terug gekomen naar het dorp om deze weer op te bouwen. Ze bouwden huizen op om er in te wonen en zorgden voor beroepen die ze konden uitvoeren. Helaas was er weer een probleem. De vloek was er nog steeds en bij volle maan veranderde mensen weer in weerwolven. Dit keer was het echter anders dan anders. Er was iemand dermate aangetast door de maan dat deze een nieuwe vijand werd. Zowel voor de wolven als de burgers een gevaar. De gevreesde Witte Wolf leefde in het midden van de burgers en wolven. Dit belooft drama.
Het idee
In de inleiding zijn wat nieuwe termen opgegooid. Deze versie van het spel neemt wat grote veranderingen met zich mee. Eerst ga ik me nader verklaren met de gebouwen en beroepen. Voordat ik de lijst opdreun met wat voor beroepen er zijn, leg ik even uit wat een beroep nou precies inhoudt. Een beroep is een soort rol, naast je originele rol, bijvoorbeeld ziener. Een beroep is open en iedereen weet jouw beroep en wat je ermee kan. Een beroep brengt buiten een speciale gave, ook nog een gebouw met zich mee. Een gebouw is in deze versie belangrijk. Je krijgt met je beroep een gebouw mee en als je geen beroep hebt, heb je geen gebouw, ben je dus zwerver. Hieronder even een lijst met de beroepen.
Boeren
Gebouw: Boerderij
De boeren zijn erg belangrijk. Er zijn meerdere boeren en die hebben elk een gebouw net buiten het dorp. Aangezien de boeren voor het eten zorgen, hebben de inwoners van wakkerdam de boeren het alleenrecht gegeven om een burgemeester te kunnen kiezen. Kortom, de boeren mogen op andere boeren stemmen voor burgemeester. Die burgemeester heeft een dubbelstem bij gelijkspel. De burgemeester kan enkel een boer zijn. Als de burgemeester dood gaat, dan wijst deze een nieuwe burgemeester aan. Deze moet een boer zijn.
Biechtvader
Gebouw: Kerk
De biechtvader is de vertrouwenspersoon van het dorp. Mensen komen naar hem toe met hun ellende en problemen en de Biechtvader hoort alles aan. Daar tegenover staat dat de biechtvader eenmalig in het openbaar een rol van iemand mag opvragen. Iedereen ziet dat hij dit deed, echter is de biechtvader de enige die de rol te weten krijgt. De biechtvader mag dit eenmalig doen.
De schooljuf
Gebouw: School
De schooljuf heeft, ook al heeft iedereen school afgemaakt, zoveel aanzien dat zij twee mensen op de vingers mag tikken die dan niet mogen stemmen. Dit mag ze om de dag doen en moet ze voor het einde van de nacht voor de volgende stemming bepalen. Zij heeft echter op de raaf geen invloed.
De kwakzalver
Gebouw: Het lab
De kwakzalver is een handig figuur met de drankjes en zalfjes. Hij heeft zelfs een manier gevonden om andere beroepen hun macht weer terug te geven. Wanneer de barbier of de biechtvader zijn beroep heeft gespeeld, mag de kwakzalver het terug geven. Dit mag de kwakzalver eenmalig doen.
De barbier
Gebouw: Kapperszaak
De barbier scheert en knipt iedereen van het dorp met genoegen. Echter heeft hij er soms genoeg van alle ellende en besluit het recht in eigen handen te nemen. Hij pakt zijn scheermes en snijdt een keel open van degene die hij niet meer wilt hebben. Echter wordt hij daarna uit zijn functie ontzet en mag hij nooit meer een mes aanraken. Dit is dus een eenmalige daad, maar dan gaat er wel iemand door naar zijn keuze.
De veilingmeester
Gebouw: Veilinghuis
De veilingmeester beslist, wanneer er een gebouw vrijkomt, wie erin mag wonen. Het moet een zwerver zijn die erin gaat trekken. Een gebouw komt leeg te staan wanneer de eigenaar dood gaat.
De barman
Gebouw: De bar
De barman is de favoriete dorpeling van het dorp, omdat deze het bier schenkt na een avondje stemmen. Zo ontzettend favoriet, dat niemand op hem wil stemmen en het dus niet kan. Echter als de barman op degene heeft gestemd die vervolgens doodgaat, ook al wordt deze gered, verliest de barman zijn gave. In de nacht geeft de barman zijn stem al door. Hierdoor is het moeilijker in te schatten voor de barman.
Zwerver
Gebouw: geen
Een zwerver heeft geen gebouw en moet dus wachten tot de veilingmeester ze een nieuw huis geeft. De zwervers zijn echter immuun voor de beroepen en gaves van de barbier, de raaf en de schooljuf.
Gebouw: Boerderij
De boeren zijn erg belangrijk. Er zijn meerdere boeren en die hebben elk een gebouw net buiten het dorp. Aangezien de boeren voor het eten zorgen, hebben de inwoners van wakkerdam de boeren het alleenrecht gegeven om een burgemeester te kunnen kiezen. Kortom, de boeren mogen op andere boeren stemmen voor burgemeester. Die burgemeester heeft een dubbelstem bij gelijkspel. De burgemeester kan enkel een boer zijn. Als de burgemeester dood gaat, dan wijst deze een nieuwe burgemeester aan. Deze moet een boer zijn.
Biechtvader
Gebouw: Kerk
De biechtvader is de vertrouwenspersoon van het dorp. Mensen komen naar hem toe met hun ellende en problemen en de Biechtvader hoort alles aan. Daar tegenover staat dat de biechtvader eenmalig in het openbaar een rol van iemand mag opvragen. Iedereen ziet dat hij dit deed, echter is de biechtvader de enige die de rol te weten krijgt. De biechtvader mag dit eenmalig doen.
De schooljuf
Gebouw: School
De schooljuf heeft, ook al heeft iedereen school afgemaakt, zoveel aanzien dat zij twee mensen op de vingers mag tikken die dan niet mogen stemmen. Dit mag ze om de dag doen en moet ze voor het einde van de nacht voor de volgende stemming bepalen. Zij heeft echter op de raaf geen invloed.
De kwakzalver
Gebouw: Het lab
De kwakzalver is een handig figuur met de drankjes en zalfjes. Hij heeft zelfs een manier gevonden om andere beroepen hun macht weer terug te geven. Wanneer de barbier of de biechtvader zijn beroep heeft gespeeld, mag de kwakzalver het terug geven. Dit mag de kwakzalver eenmalig doen.
De barbier
Gebouw: Kapperszaak
De barbier scheert en knipt iedereen van het dorp met genoegen. Echter heeft hij er soms genoeg van alle ellende en besluit het recht in eigen handen te nemen. Hij pakt zijn scheermes en snijdt een keel open van degene die hij niet meer wilt hebben. Echter wordt hij daarna uit zijn functie ontzet en mag hij nooit meer een mes aanraken. Dit is dus een eenmalige daad, maar dan gaat er wel iemand door naar zijn keuze.
De veilingmeester
Gebouw: Veilinghuis
De veilingmeester beslist, wanneer er een gebouw vrijkomt, wie erin mag wonen. Het moet een zwerver zijn die erin gaat trekken. Een gebouw komt leeg te staan wanneer de eigenaar dood gaat.
De barman
Gebouw: De bar
De barman is de favoriete dorpeling van het dorp, omdat deze het bier schenkt na een avondje stemmen. Zo ontzettend favoriet, dat niemand op hem wil stemmen en het dus niet kan. Echter als de barman op degene heeft gestemd die vervolgens doodgaat, ook al wordt deze gered, verliest de barman zijn gave. In de nacht geeft de barman zijn stem al door. Hierdoor is het moeilijker in te schatten voor de barman.
Zwerver
Gebouw: geen
Een zwerver heeft geen gebouw en moet dus wachten tot de veilingmeester ze een nieuw huis geeft. De zwervers zijn echter immuun voor de beroepen en gaves van de barbier, de raaf en de schooljuf.
Rollen
Er zijn een paar nieuwe rollen die ik erin wil gooien. Daarnaast komen alleen old-school-rollen. Dat wil zeggen: Burgers, wolven, heks, ziener, cupido, jager. De nieuwe rollen staan in de spoiler:
De raaf
De raaf is een goedje die een bijzondere gave heeft. De raaf hangt elke nacht een bordje op aan een gebouw van een speler met een aanklacht. Voordat iemand die gezien heeft, heeft de eigenaar van het gebouw hem al weggehaald, echter is de schade al gedaan. Deze figuur heeft al twee stemmen tegen zich, nog voordat de stemming überhaupt is geweest. Degene met deze twee stemmen wordt niet verteld dat hij twee stemmen op zich heeft, ook andere weten het niet, tot hij doodgaat met de lynch. Dan wordt het er even onder gezet door mij.
De witte wolf
De witte wolf is het slechtste slechtje en is zo slecht dat hij in zijn ééntje moet winnen. Deze wolf doet mee met de andere wolven en doet zich voor als een gewone wolf, echter wanneer de andere wolven gaan slapen met een volle maag, heeft de witte wolf nog honger. De witte wolf gaat zich dan volvreten aan een andere wolf. De witte wolf krijgt elke even-nacht, dus nacht 2, 4, 6, enz, de keuze om een wolf op te peuzelen of niet. Deze mag hij ook nog eens kiezen.
De slet
De slet kiest elke nacht een andere bedpartner (er kan afgewisseld worden tussen spelers), waar de slet gaat overnachten. De slet wil wel wat privacy, dus een zwerver kan niet gekozen worden. Indien de wolven die nacht de eigenaar van het huis vermoorden, dan gaat de slet ook dood. Als de slet gezocht wordt door de wolven, dan zal de slet niet gevonden worden, daar zij bij iemand anders slaapt. De slet kan tegelijkertijd gewoon een beroep hebben.
De raaf is een goedje die een bijzondere gave heeft. De raaf hangt elke nacht een bordje op aan een gebouw van een speler met een aanklacht. Voordat iemand die gezien heeft, heeft de eigenaar van het gebouw hem al weggehaald, echter is de schade al gedaan. Deze figuur heeft al twee stemmen tegen zich, nog voordat de stemming überhaupt is geweest. Degene met deze twee stemmen wordt niet verteld dat hij twee stemmen op zich heeft, ook andere weten het niet, tot hij doodgaat met de lynch. Dan wordt het er even onder gezet door mij.
De witte wolf
De witte wolf is het slechtste slechtje en is zo slecht dat hij in zijn ééntje moet winnen. Deze wolf doet mee met de andere wolven en doet zich voor als een gewone wolf, echter wanneer de andere wolven gaan slapen met een volle maag, heeft de witte wolf nog honger. De witte wolf gaat zich dan volvreten aan een andere wolf. De witte wolf krijgt elke even-nacht, dus nacht 2, 4, 6, enz, de keuze om een wolf op te peuzelen of niet. Deze mag hij ook nog eens kiezen.
De slet
De slet kiest elke nacht een andere bedpartner (er kan afgewisseld worden tussen spelers), waar de slet gaat overnachten. De slet wil wel wat privacy, dus een zwerver kan niet gekozen worden. Indien de wolven die nacht de eigenaar van het huis vermoorden, dan gaat de slet ook dood. Als de slet gezocht wordt door de wolven, dan zal de slet niet gevonden worden, daar zij bij iemand anders slaapt. De slet kan tegelijkertijd gewoon een beroep hebben.
Gebouwen en beroepen
Zoals eerder al aangegeven, spelen we deze ronde met gebouwen en beroepen. De gebouwen en beroepen worden verloot onder alle spelers. Zowel slechtjes, goedjes en de witte wolf hebben kans op beroepen. De beroepen zijn openbaar bekend, dus iedereen weet wat ze van elkaar kunnen verwachten en op die manier worden er dreigingen gevormd. We spelen nu niet met alle mogelijke beroepen (er zijn er een hoop in totaal, dus als dit aanslaat gooi ik de rest ook online, ze zijn allemaal erg leuk kan ik je verklappen). Even nog inzoomen op het feit wanneer je zwerver bent, dat stuk moet ik nog even nalezen, maar tot nu toe gaat het via loting. Als je een beroep wilt overnemen van iemand die dood is, moet je je opgeven als zwerver en kom je een poule.
Nuances
Hieronder even de handige details. Als hier even over nagedacht kan worden. Ik ben ook een mens en kan gewoon inschattingsfouten maken.
Rolverdeling:
- 20 spelers
- 5 wolven
- 1 witte wolf
- 1 ziener
- 1 heks
- 1 jager
- 1 cupido
- 1 raaf
- 1 slet
- 8 burgers
Beroepen- en gebouwenverdeling:
- 9 boeren
- 1 kwakzalver
- 1 biechtvader
- 1 juffrouw
- 1 barbier
- 1 veilingmeester
- 6 zwervers
Regels:
- Verboden te netwerken
- Verboden je rol te verraden
- Verboden te posten na je dood
Dagverdeling:
- Kwakzalver
- Barbier
- Biechtvader
- Burgemeester
- Lynch
- Ziener
- Slet
- Wolven
- Heks
- Witte wolf
- Raaf
- Schooljuf
Veranderingen:
- De veilingmeester is een nieuw beroep
- De slet is een nieuwe rol
- De barman is een nieuw beroep
- Het aantal spelers is 20, waarbij de rollen in verhouding zijn veranderd (meer boeren/wolven/burgers)
- De volgorde in de nacht is aangepast
Rare gevallen en daarop de oplossingen:
- Als alle boeren dood zijn (incl. zwervers) > Een ander beroep kan BM worden
- Als een ander beroep BM wordt, vervalt zijn/haar oude beroep
- Als de witte wolf geliefde is, is zijn missie nog steeds in zijn eentje winnen. De geliefde gaat dood zonder dat de witte wolf dood gaat, als de geliefde dood gaat.
- De ziener ziet de witte wolf als witte wolf
- De heks krijgt niet de naam te horen wie er dood gaat
- Wanneer de veilingmeester dood gaat, wordt er onder de zwervers iemand geloot die dat wordt.
- Als de Witte Wolf de wolf eet waar de slet bij overnacht, gaat de slet niet dood.