Wanneer is humor geen humor meer?

DeletedUser

Guest
Ik start deze discussie nav een verhaal in het Weerwolven spel elders op het TW forum.

Hierin stond iets geschreven over een Swift (op Koninginnedag jongsleden heeft een bestuurder in een Suziki Swift in een menigte gereden. Acht mensen zijn overleden, inclusief de bestuurder)

Emotionele, verontwaardigde reactie's volgen, terwijl anderen achter de vrijheidsmening staan van de humor.
Intussen heeft de schrijver het desbetreffende stuk verwijderd uit zijn verhaal.


Wat is jouw mening?
Wanneer gaat een grap te ver?
Hoever gaat jouw grens?
Etc.
 

DeletedUser

Guest
Zolang grappen niet aanstoot gevend zijn, is het goed.

Dus holocaust grappen zijn uit den boze bijvoorbeeld.
 

DeletedUser

Guest
Ikzelf Ikzelf zou over het gene er gebeurd is nooit een opmerking gemaakt hebben. Ik woon in België en sta dus redelijk ver van wat er is gebeurd op Koninginnendag, dus kan ik er ook de humor van in zien. Iemand uit Nederland die veel dichter bij het ongeval betrokken is geraakt op 1 of andere manier kan hier natuurlijk totaal anders op reageren. Het is niet nodig om hier zo'n heisa over te maken, alleen is er wel nood aan wederzijds begrip.
 

DeletedUser

Guest
oef ik vind holocaust grappen ook grappig, maar alleen als je ze maakt zonder kwade bedoelingen of zodat er iemand zich erdoor gekwetst voelt
 

DeletedUser

Guest
Ik heb vroeger grappen over Hitler en de oorlog gemaakt.
En daarom hard gelachen.

Maakt dat mij een slecht persoon?
Die geen respect in d'r donder heeft voor wat er is gebeurd destijds?

Ik herinner mij eenHans Teeuwen met een spraakmakende sketch over de josti band.
Hij gaat daar flink te keer over mensen met een verstandelijke handicap.
Hij gaat ver maar wie ben ik om hem te vertellen dat hij niet zo lelijk over deze mensen mag praten?
Als hij dit zo vindt, dan vindt hij dat.

Even terug op de Swift.
Elke dag gebeuren er de meest VRESELIJKE dingen, waar wij geen weet van hebben.
En elke dag worden deze dingen verwerkt.
Zoals iemand al zei, is humor een perfecte manier om dingen te verwerken, te relativeren.
Om taboe onderwerpen aan de kaak te stellen.

Het enige verschil dat Nederland zo in shock is geraakt, is dat het live te zien was geweest op de nationale televisie.

Voor de rest niets! Helemaal niets!

Laat mij duidelijk zijn, ik vind het verschrikkeijk wat er is gebeurd 30 april 2009, ik heb gehuild, en ik leefde (want het leven gaat door) mee met de nabestaanden van de slachtoffers omdat ik een enorme gevoelsmens ben maar kom op zeg, wat ongelofelijk hypocriet om zo te stuiteren over een incident (grap Swift in WvW verhaal) terwijl er zoveel erge dingen gebeuren in Nederland, in de hele wereld.
 

DeletedUser

Guest
Inderdaad. Dat je er een grap over kan maken wil nog niet zeggen dat je er geen respect voor hebt. Ja ik lach ook om Hitler grappen. Ja ik maak ook grappen over Marrokanen, en weet je wat, een Marrokaan uit mijn klas maakt ze ook over zichzelf, en ook over Nederlanders, en daar lach ik ook om, lekker boeiend.

Dit is incident is niet erger dan elk ander incident, helemaal NIET. En zo erg was die grap van de Swift dus ook absoluut NIET.
 

DeletedUser

Guest
kijk will je meer? dan vraag het gewoon

scheick2.jpg
 

DeletedUser

Guest
Zeer moeilijk te bepalen, voor ieder is het anders, en dat moet je respecteren. Niettemin zoek ik het vaak in de intentie. Is je intentie om te provoceren, (bv spotprenten over Mohammed volstrekt provocerend en dit had niet geplubliceerd gemogen), is je intentie om te beledigen, (keiharde grappen over de holocaust, moslims, etc puur op basis van haat jegens andere groepen), of is je intentie dommig (achteraf realiserend dat je het op een verkeerd moment of op een verkeerde plaats met de verkeerde woorden hebt gesteld door niet goed van te voren na te denken). Deze drie groepen zijn naar mijn mening fout. De laatste groep eveneens, is het minst erg, maar had voorkomen kunnen worden. Maar, een grapje op zn tijd moet kunnen, zolang de intentie maar niet om te spotten of een van de bovenstaande punten is.
 

DeletedUser

Guest
En de prent hierboven behoort dus duidelijk bij 'de drie punten van Slaro'. Zo leuk is het nou ook weer niet, en volgens Slaro (en waarschijnlijk meer mensen hier) ook niet grappig bedoeld maar puur uit haat.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb vroeger grappen over Hitler en de oorlog gemaakt.
En daarom hard gelachen.

Maakt dat mij een slecht persoon?
Die geen respect in d'r donder heeft voor wat er is gebeurd destijds?

Ik herinner mij eenHans Teeuwen met een spraakmakende sketch over de josti band.
Hij gaat daar flink te keer over mensen met een verstandelijke handicap.
Hij gaat ver maar wie ben ik om hem te vertellen dat hij niet zo lelijk over deze mensen mag praten?
Als hij dit zo vindt, dan vindt hij dat.

Even terug op de Swift.
Elke dag gebeuren er de meest VRESELIJKE dingen, waar wij geen weet van hebben.
En elke dag worden deze dingen verwerkt.
Zoals iemand al zei, is humor een perfecte manier om dingen te verwerken, te relativeren.
Om taboe onderwerpen aan de kaak te stellen.

Het enige verschil dat Nederland zo in shock is geraakt, is dat het live te zien was geweest op de nationale televisie.

Voor de rest niets! Helemaal niets!

Laat mij duidelijk zijn, ik vind het verschrikkeijk wat er is gebeurd 30 april 2009, ik heb gehuild, en ik leefde (want het leven gaat door) mee met de nabestaanden van de slachtoffers omdat ik een enorme gevoelsmens ben maar kom op zeg, wat ongelofelijk hypocriet om zo te stuiteren over een incident (grap Swift in WvW verhaal) terwijl er zoveel erge dingen gebeuren in Nederland, in de hele wereld.
Thanks :) Ik zal hier na school reageren, en dan zal ik mijn mening wel geven ;)
 

DeletedUser

Guest
De bedoeling van een grap, is vaak, juist de spot. Dat is nou juist de humor.

Enige wat ik doe is jouw bestempelen met de stempel: Psychopaat.

Van -Tim-. Belachelijk, dan zijn waarschijnlijk een paar miljoen Nederlanders psychopaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik heb vroeger grappen over Hitler en de oorlog gemaakt.
En daarom hard gelachen.

Maakt dat mij een slecht persoon?
Die geen respect in d'r donder heeft voor wat er is gebeurd destijds?

Ik herinner mij eenHans Teeuwen met een spraakmakende sketch over de josti band.
Hij gaat daar flink te keer over mensen met een verstandelijke handicap.
Hij gaat ver maar wie ben ik om hem te vertellen dat hij niet zo lelijk over deze mensen mag praten?
Als hij dit zo vindt, dan vindt hij dat.

Even terug op de Swift.
Elke dag gebeuren er de meest VRESELIJKE dingen, waar wij geen weet van hebben.
En elke dag worden deze dingen verwerkt.
Zoals iemand al zei, is humor een perfecte manier om dingen te verwerken, te relativeren.
Om taboe onderwerpen aan de kaak te stellen.

Het enige verschil dat Nederland zo in shock is geraakt, is dat het live te zien was geweest op de nationale televisie.

Voor de rest niets! Helemaal niets!

Laat mij duidelijk zijn, ik vind het verschrikkeijk wat er is gebeurd 30 april 2009, ik heb gehuild, en ik leefde (want het leven gaat door) mee met de nabestaanden van de slachtoffers omdat ik een enorme gevoelsmens ben maar kom op zeg, wat ongelofelijk hypocriet om zo te stuiteren over een incident (grap Swift in WvW verhaal) terwijl er zoveel erge dingen gebeuren in Nederland, in de hele wereld.

Grappig dat je over Hans Teeuwen begint. In het stukje waarbij die de meiden van Halal beledigd en vervolgens met ze in discussie gaat als zij hem uitnodigen voor hun programma legt hij haarfijn uit hoe het zit met beledigende humor.

Vooral van 4:40 tot 5:20 vind ik mooi, maar dat is meer over geloof en offtopic voor hier.

http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0
 

DeletedUser

Guest
Als we het over Hans Teeuwen hebben, ik vind zelf wel dat hij wel wat te ver gaat. Bijvoorbeeld als hij ook grappen gaat maken over Mohammed en Jezus e.d. Mohammed voor moslims en Jezus voor christenen zijn hele 'heilige' personen over wie de gelovigen alleen met diep respect praten.
Ik vind dat je dan ook als je daar helemaal buiten staat toch wel respect mag tonen naar dat soort dingen (en daar dus geen grappen over maakt). Kijk naar Herman Finkers, hartstikke goeie cabaretier, die maakt daar ook geen grappen over.

Ik heb vroeger grappen over Hitler en de oorlog gemaakt.
En daarom hard gelachen.

Maakt dat mij een slecht persoon?
Die geen respect in d'r donder heeft voor wat er is gebeurd destijds?

Ik herinner mij eenHans Teeuwen met een spraakmakende sketch over de josti band.
Hij gaat daar flink te keer over mensen met een verstandelijke handicap.
Hij gaat ver maar wie ben ik om hem te vertellen dat hij niet zo lelijk over deze mensen mag praten?
Als hij dit zo vindt, dan vindt hij dat.

Even terug op de Swift.
Elke dag gebeuren er de meest VRESELIJKE dingen, waar wij geen weet van hebben.
En elke dag worden deze dingen verwerkt.
Zoals iemand al zei, is humor een perfecte manier om dingen te verwerken, te relativeren.
Om taboe onderwerpen aan de kaak te stellen.

Het enige verschil dat Nederland zo in shock is geraakt, is dat het live te zien was geweest op de nationale televisie.

Voor de rest niets! Helemaal niets!

Laat mij duidelijk zijn, ik vind het verschrikkeijk wat er is gebeurd 30 april 2009, ik heb gehuild, en ik leefde (want het leven gaat door) mee met de nabestaanden van de slachtoffers omdat ik een enorme gevoelsmens ben maar kom op zeg, wat ongelofelijk hypocriet om zo te stuiteren over een incident (grap Swift in WvW verhaal) terwijl er zoveel erge dingen gebeuren in Nederland, in de hele wereld.
En om even terug te komen op de post van Kahvi, over de zwarte suzuki-grappen, ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, maar ik hou er wel rekening mee als ik bij mensen ben die daar wel moeite mee hebben.
Ik woon zelf in Apeldoorn, ik was dr aardig dichtbij, 's ochtends nog de koningin gezien, en eind van de ochtend was het feest voorbij. Ik heb dan voor mezelf redelijk snel een soort 'omschakeling' gemaakt, zo van "ja, dit soort dingen gebeuren, daar doe je helemaal niks aan" en dan is voor mij het verhaal ook een beetje afgesloten. Dan mag je er grappen over maken of ermee doen wat je wil. Maar ik probeer wel respect te tonen voor mensen die er langer over doen om het te verwerken.

Daarnaast, ik vind ook wel dat de hele gebeurtenis nogal is opgeblazen door alle media. Zoals Kahvi al zei, er gebeuren dagelijks dingen die nog veel erger zijn en daar hoor je nauwelijks iets van. Alleen idd omdat het live te zien was, en omdat de koningin erbij was...
 

DeletedUser

Guest
Als we het over Hans Teeuwen hebben, ik vind zelf wel dat hij wel wat te ver gaat. Bijvoorbeeld als hij ook grappen gaat maken over Mohammed en Jezus e.d. Mohammed voor moslims en Jezus voor christenen zijn hele 'heilige' personen over wie de gelovigen alleen met diep respect praten.
Ik vind dat je dan ook als je daar helemaal buiten staat toch wel respect mag tonen naar dat soort dingen (en daar dus geen grappen over maakt). Kijk naar Herman Finkers, hartstikke goeie cabaretier, die maakt daar ook geen grappen over.

Persoonlijk vind ik Herman Finkers 10 keer niets, maar goed dat is mijn mening en staat er verder los van. Iedereen heeft wel iets dat voor hem of haar "heilig" is en waar ze alleen met diep respect over praten, dat zou betekenen dat je nergens meer grappen over kunt maken.
Heb je het filmpje bekeken? Daarin legt hij uit dat volgens de gelovigen je wel bijvoorbeeld homoseksuelen mag beledigen, maar dat je Mohammed en/of Jezus niet belachelijk zou kunnen maken.
 

DeletedUser

Guest
Persoonlijk vind ik Herman Finkers 10 keer niets, maar goed dat is mijn mening en staat er verder los van. Iedereen heeft wel iets dat voor hem of haar "heilig" is en waar ze alleen met diep respect over praten, dat zou betekenen dat je nergens meer grappen over kunt maken.
Heb je het filmpje bekeken? Daarin legt hij uit dat volgens de gelovigen je wel bijvoorbeeld homoseksuelen mag beledigen, maar dat je Mohammed en/of Jezus niet belachelijk zou kunnen maken.

Ik ben zelf gelovig, maar ik vind niet dat je homoseksuelen mag beledigen...
 

DeletedUser

Guest
Waneer is humor geen humor meer? Een mooie vraag waar iedereen anders op zal antwoorden. Laten we beginnen met: hoe dit topic tot stand is gekomen. Voor degene die het kennen het gaat hier, om een verhaal in Wvw (Weerwolven van Wakkerdam). Ik, als spelleider moet elke avond een verhaal schrijven. Ik maakte hier een opvatting over 'de' zwarte Suzuki Swift. Wat gebeurde er in het discussietopic? Totale onrust. En ik werd opeens uitgemaakt voor onrespectvolle gozer. Dankje Kahvi voor dit topic. Dan kan ik alles even haarfijn uitleggen.

Je hebt verschillende soorten humor.. Sarcasme, woordgrappen, moppen. Ik maakte een grapje over de Suzuki Swift. Ik kan er dan niks aan doen, dat mensen mijn grap verkeerd opvatten. Of het zelfs zielig, laag of walgend vinden. Mag ik jullie vragen... Waarom? Waarom is dit om van te walgen? Waarom, mag ik hier geen grap over maken.. Weet je, ik werd gister echt ontzettend boos op de meesten. De meesten vielen hier zo erg op uit. Ik kon het eigenlijk niet geloven. Zijn we nu ego? Of...

Koninginnedag. Het gebeurt zo dichtbij.. Ik kan meeleven, dat kan ik. Een grap is voor mij de manier om iets te verlichten. Een zware last. Ook moet je me kunnen begrijpen. Ik ben 15 en ik heb ontzettend veel levenservaring. Wat is dat? Dat je veel hebt meegemaakt. Maar ik wijk af van het onderwerp. Hierboven vroeg ik, waarom is deze grap 'laag' of 'ziek'? Wie wil me dat uitleggen? De media blies het best veel op.. En ik denk dat ik wel weet waarom. In Nederland, zijn we dit niet gewend. Wie had er ooit verwacht, dat er een of andere gek met zijn Suzuki Swift op de bus wou rammen? Niemand! Niemand, zou dit verwacht hebben en ik neem het ons niet kwalijk.

Het ligt dus opeens super gevoelig. Waarom? Het gebeurt dichtbij, het gebeurt in Nederland, waar zo'n incident... zich nooit voordoet? Nu kom ik toch weer op het voorbeeld van Turkish Airlines. Ook dichtbij maar niet van de Nederlandse kant. Dus minder erg? Volgens mij reageren de meeste geschokter op de Suzuki dan aan:
Daarnaast waren er 86 gewonden, waarvan er zes zich in kritieke toestand bevonden, 25 zwaar gewond waren en 55 licht gewond.
Negen mensen kwamen bij het ongeluk om het leven.

En dan nu de mopjes erover:
Vroeger kwamen de Turken 1 voor 1 de grens over,Tegenwoordig vallen ze blijkbaar al met tientallen tegelijk uit de lucht.
Ze hebben ook 'n nieuwe lijf spreuk:
met turkish airway land u op uw
dooie akkertje.
De wereld reageert geschokt!
Een vliegtuig van turkije op schiphol heeft zojuist nederland getroffen! 15 turken zijn overleden, en een nog onbekende aantal is gewond! Grote delen van het vliegtuig liggen in puin!
Amerika stuurt zijn leger voor de wederopbouw van het vliegtuig,
Engeland en Frankrijk sturen graszaad en wij Nederlanders zijn de beroerdste niet, wij sturen 15 nieuwe turken!

Waarom lachen we hierom. Dit is toch even erg? erger zelfs? Grappen worden gemaakt over 11 September 2001. Sommige zijn best goed. En dat moet je toegeven, sommige zijn bar slecht. Is dit laag van de mensen? Grappen over moslims, Marokanen, Surinamers dat is toch ook laag dan? 2e Wereldoorlog grappen. Er zitten altijd leuke bij, het klinkt erg als je het zo zegt. Zoals Kahvi zei: 'Ben ik nu een slecht mens?' Twee mogelijke antwoorden: Ja of nee. Het ligt aan de manier hoe je de grap bekijkt en op welke manier jij het grappig vind. Als je het grappig vind dat die Joden worden afgeschoten ben je in mijn ogen: Een slecht mens. Maar je kan lachen om de grap, om de reden en de manier hoe het verteld word.

Zal ik nog een ultiem toppunt geven? Southpark.. Ooit daarover gedacht? Waarom vinden mensen dit zo verdomd grappig (de meeste). Omdat de raarste dingen worden bedacht, de raarste complotten en de droogste reacties worden gegeven. Jezus word belachelijk gemaakt, God word op 1 van de afleveringen uitgebeeld! Er is altijd een grens. En daar was dit overschreden. Respect.. Ja Ali B, respect.. Als alle mensen respect voor elkaar zouden hebben, zou de wereld in vrede leven. Ik heb respect voor de mensen in Apeldoorn die hun dierbaren zijn verloren. Maar wat we ons moeten realiseren is, dat dit niet het ergste is. Zelfmoord terroristen, aanslagen in moskees. En ook hier worden grappen over gemaakt.

Laten we is veronderstellen dat de Suzuki wel de juiste richting op zou gaan: de bus. Volgens mij ben je niet helemaal lekker, als je met die wagen nog ff de bus wilt gaan rammen. De auto was al vreselijk afgeremd, de auto was heel erg beschadigt, veel PK zou die ook niet hebben. Wat als de auto de bus had geraakt? Zou de bus zijn omgekiepert? Ik weet het niet.. Maar het is een feit dat dit niet is gebeurt.

The world is changing.. Wat ik me afvraag is hoe lang al deze tragedies nog zullen doorgaan. Zal er ooit vrede zijn?
Ataturk:
Vrede in huis is, vrede in de wereld.

Mag ik nu een klein grapje maken? Of niet. Als dat niet mag, mag niemand grappen maken over: homo's, ongelukken, oorlogen, ziektes, geloven, etc. Ik het discussietopic reageerde ik erg geprikkelt. Ik zei: 'Doe je ogen open!' overal gebeurt het nu. Dit maakt het niet minder schokkend. Ik begrijp het, ik begrijp het echt. We zijn dit niet gewend, niet in Nederland waar iedereen o zo veilig is. Wat wij verwachten zijn misschien wat relletjes, maar geen aanslag. Maar dit maakt het niet erger dan andere dingen! En dat is wat we nooit, maar dan ook nooit moeten vergeten. Het kan altijd erger.. En dat is wat ik denk..
 

DeletedUser

Guest
Dan zal ik ook maar eens mijn mening gaan geven.

Ik hou niet van zulke humor. Het is zeer kwetsend. Maar waarschijnlijk heeft iedereen wel eens een 'grap' gemaakt die voor een ander kwetsend blijkt te zijn.

Nou is er een vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dus dat soort grappen mógen worden gemaakt. Vraag is of dat wel verantwoord is.

-----------

Hierover is denk ik een ontzettend grijs gebied. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

De grap over de Swift. Er zijn een paar weken geleden 8 mensen omgekomen, half Nederland heeft dat gezien op de televisie. Heel Nederland was in rouw. Om zo'n grap te plaatsen op een Forum vind ik te ver gaan omdat iedereen dat kan lezen en je niet weet wat iemand aan de andere kant van het beeldscherm heeft meegemaakt.

Een grap over de Holocaust. Zo'n grap dient naar mijn mening ook niet in de openbaarheid gemaakt te worden. Maar als je onder vrienden bent en je weet dat het voor diegene niet kwetsbaar is kan je dat best maken, dat maakt je dan geen slecht persoon lijkt me.

--------

Ik vind dus dat grappen die zeer kwetsend kunnen zijn best gemaakt mogen worden, maar liever in je eigen kringetje en niet in het openbaar. Er zijn ook genoeg grappen die niet kwetsbaar zijn die je wel in het openbaar kan schrijven als je zonodig grappig wilt overkomen. Het gaat er dus om wáár en tegen wie je die grappen maakt. Het besef wanneer het wel kan en wanneer het niet kan.

--------

Daarnaast wil ik nog even een opmerking plaatsen over wat ik nog veel walgelijker vind!
Namelijk dat mensen de kwetsende grappen proberen te verdedigen door te zeggen dat anderen wél lachen om andere grappen die óók kwetsend zouden zijn. a) Dat is een drogreden en b) Dat is niet te bewijzen

Groetjes,
SWL.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Dan zal ik ook maar eens mijn mening gaan geven.

Ik hou niet van zulke humor. Het is zeer kwetsend. Maar waarschijnlijk heeft iedereen wel eens een 'grap' gemaakt die voor een ander kwetsend blijkt te zijn.

Nou is er een vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dus dat soort grappen mógen worden gemaakt. Vraag is of dat wel verantwoord is.

Hierover is denk ik een ontzettend grijs gebied. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

De grap over de Swift. Er zijn een paar weken geleden 8 mensen omgekomen, half Nederland heeft dat gezien op de televisie. Heel Nederland was in rouw. Om zo'n grap te plaatsen op een Forum vind ik te ver gaan omdat iedereen dat kan lezen en je niet weet wat iemand aan de andere kant van het beeldscherm heeft meegemaakt.

Een grap over de Holocaust. Zo'n grap dient naar mijn mening ook niet in de openbaarheid gemaakt te worden. Maar als je onder vrienden bent en je weet dat het voor diegene niet kwetsbaar is kan je dat best maken, dat maakt je dan geen slecht persoon lijkt me.

Ik vind dus dat grappen die zeer kwetsend kunnen zijn best gemaakt mogen worden, maar liever in je eigen kringetje en niet in het openbaar. Er zijn ook genoeg grappen die niet kwetsbaar zijn die je wel in het openbaar kan schrijven als je zonodig grappig wilt overkomen.

Groetjes,
SWL.
Maar ik snap niet waarom jullie, om die kleine opmerking zo tekeer gingen. Het was 1 zin, 1 pietluttige opmerking, over de schade van de wagen. Ik heb al vermeld, het gaat erom hoe je hem opvat. En dat je niet voor die grappen bent, is jou mening. En ik respecteer jullie mening. Waaran kun je dat zien? Omdat ik het desbetreffende stukje heb verwijderd. Maar er ontstond zoveel comotie over dat dingetje. Ik wed dat als ik een grap zou maken over Hitler ofzo. (Dat denk ik teminste.) Dat het veel minder zou veroorzaken. Maar elke grap kan kwetsend zijn.
 
Bovenaan