[Tutorial] Til je werk naar een hoger niveau!

DeletedUser

Guest
Til je werk naar een hoger niveau
door A fatal Prestige


Vaak zie je dat je plaatje net niet helemaal goed is. Of dat beginners/al wat verder gevorderde designers op een begeven moment niet verder komen. Daarnaast zoeken mensen naar een werk-pad
om elk werk mee te maken.
Wel, dit bestaat niet. Een standaard manier voor elke signature of welk plaatje dan ook, zou misschien een eerste keer heel mooi zijn, maar daarna sluipt de eentonigheid erin.
Achter plaatjes schuilt een zekere theoretische kennis.
Wat elke designer in het oog zou moeten houden komt hierin ten dele aan bod.

Inhoudsopgave:
-Compositie
-Belichting
-Smudge, Blur en Sharpen
-Adjustment Layers
-Appendix
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Compositie
Compositie is in de beeldende kunst het ordenen van beeldelementen volgens een vooraf bepaalde strategie. Het is een poging tot creëren van orde in de chaos. De term compositie wordt soms ook gebruikt als titel van een kunstwerk, dit wanneer het de bedoeling is geweest van de kunstenaar om een werk te maken met als doel een boeiende vlakverdeling te creëren. Vroeger heeft men meer dan eens geprobeerd om vaste regels op te stellen, maar dat is niet gelukt. De ideale verhouding van vormen tegenover elkaar dacht men te vinden in de Gulden snede. De 20e eeuw heeft de vaste regels vervangen door persoonlijk stijlonderzoek dat individueler en persoonsgebonden verloopt.
De vraag die je jezelf moet gaan afstellen is de volgende:
Wat is je doel? Wat wil jij met je plaatje bereiken? Of specifieker, naar wat in je plaatje wil je dat de mensen kijken?
Dit/deze punt(en) worden focals genoemd. Er zijn vele trucjes om het menselijk oog naar deze plekken te leiden.
Dit is waarom je altijd met zorg je compositie moet bepalen.



De regel van derden
De term “gulden snede”

De gulden snede, ook wel de verdeling in uiterste en middelste reden genaamd, is de verdeling van een lijnstuk in twee delen in een speciale verhouding. Bij de gulden snede verhoudt het grootste van de twee delen zich tot het kleinste, zoals het gehele lijnstuk zich verhoudt tot het grootste. Geven we het grootste deel aan met a en het kleinste deel met b, dan is de verhouding van beide zo dat a : b = (a+b) : a.

is bij vele vast al bekend. Zelfs in de oudheid wist men al van het feit dat bepaalde lijnen en verhoudingen beter op de mens overkwamen dan andere.

Deze regel van derden een simpele versie van de gulden snede, maar wordt gemakshalve vaak vergeten. In feite komt het hierop neer.
adg7y9.png

afbeelding 1.1

Je hebt volgens dit plaatje een aantal opties, waar je je belangrijkste punt of je focal, kan plaatsen. Je focal dient of op een grijze lijn of op een kruispunt van twee van deze lijnen geplaatst te worden.
Je plaatje zal alleen hierdoor al een stuk proffesioneler en interessanter ogen.

Neem je tijd om eens naar het verschil tussen afbeelding 1.2 en 1.3 te kijken.
21e3v3o.png
atqc78.png

afbeelding 1.2 /1.3

Toch denkt niet iedereen positief over deze regel en men heeft nog een andere methode.

Bij de diagonaal methode komt het erop neer om de belangrijkte punten (focals) op de diagonalen te plaatsen naar deze afbeelding:
FIG1WEBLOG.jpg

afbeelding 1.4

Het verschil tussen de regel van derden en de diagonaal methode is hieronder weergegeven:

Edwin Westhoff zei:
Het verschil met de bestaande methoden zoals de Regel van Derden of de Gulden Snede is dat er bij de DM geen esthetische basis is. Men ging er tot nu toe van uit dat kunstenaars mogelijk een soort matrix gebruikten waardoor het werk "mooier", "esthetischer", of "beter van compositie" werdt. Bij de DM is dit niet het geval. De kunstenaar of fotograaf kiest (in het geval van de DM) onbewust één of meer details waar zijn bijzondere aandacht naar uit gaat en plaatst deze op één of meer Diagonalen. Aan de hand van de DM kunnen we dus achteraf zien wat de drijfveer of onbewuste motivatie van de kunstenaar was. Deze zienswijze of methode is nieuw omdat het onderwerp belangrijk is i.p.v. de esthetiek.
Bij de Regel van Derden en de Gulden Snede maakte het niet uit waar een detail of lijn uit bestond; het kon bijv. een rand van een tafel zijn of een baksteen. Dit zijn natuurlijk onbelangrijke onderwerpen, gezien vanuit de (psychologie, de geest van de) kunstenaar. Bij de DM gaat het om details die om psychologische of emotionele redenen belangrijk zijn. De DM is dan ook subjectief.

Dit betekent ook dat we bewust details op de Diagonalen kunnen plaatsen, bijv. d.m.v. te croppen, om de toeschouwer direct naar bepaalde details te loodsen.

Toch zou het hanteren van een van beide methodes, welke nu ook de beste is, zeer nuttig zijn voor de compositie voor je afbeelding en het lokken van het menselijk oog.

Voor meer informatie over de Diagonaal Methode, zie:
http://www.diagonaalmethode.nl/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Belichting
Een enorme pre voor je werk is de juistheid van je belichting en schaduw. Aan de hand van een paar simpele voorbeelden wil ik dit duidelijk maken.
Om het te begrijpen is de definitie van schaduw nodig.
Schaduw ontstaat als het licht van een lichtbron geheel of gedeeltelijk wordt tegengehouden door een object. Een voorwaarde voor het ontstaan van schaduw is aldus dat er een lichtbron en een object aanwezig zijn. Er kan sprake zijn van een natuurlijke lichtbron (bijvoorbeeld de zon) of een kunstmatige lichtbron (bijvoorbeeld een lamp)

30njkzk.png

afbeelding 2.1

Bekijk afbeelding 2.1. Wat meteen op valt, is de onnatuurlijke plaatsing van de lichtbron. Punt 1 zit er schaduw waar dat niet zou kunnen (roze kruisjes) en is er licht waar er schaduw zou moeten zijn (groene kruisjes).

5n7vcx.png

afbeelding 2.2

In dit plaatje daarentegen is de lichtbron wel goed geplaatst.

Om het plaatje nog beter te maken is er gebruikt gemaakt van de volgende regels:
  • Aan de schaduwzijde zijn de lijnen zacht.
  • Aan de belichte zijde zijn de lijnen hard.

Er zijn nog meer regels voor het plaatsen van lijnen maar dat terzijde.
Toepassing van de twee genoemden resulteerd in afbeelding 2.3.

24yx0eq.png

afbeelding 2.3

Om de realiteit nog meer naar voren te halen is er een highligt geplaatst op de bal.

Je moet dus rekening houden met het plaatsen van een lichtbron in je signature.
Waar je eingenlijk naar kijkt, is de schaduw op je render en het belichte deel. Vervolgens bepaal je de positie van je lichtbron.

2eoble9.png

afbeelding 2.4

Je kan in je belichting gebruik maken van verscheidene tools in photoshop. Je kan ze vinden bij Filter>Render.

2wovc03.png

Lens flares

e83cxe.png

Soft brushes
afbeelding 2.5

De basis manier om een lichtbron te creeëren is het gebruik van een brush. Je hebt een grote zachte brush nodig, waar je vervolgens waar nodig nog wat vervaging toepast, of de opacity nog even verandert.

Een super handige tool is de tool Lightning Effects.

2w4cmtg.png

afbeelding 2.6

Hiermee kan je naar eigen inzicht je lichtbron plaatsen, versterken, de soort veranderen, noem maar op.
Een in-depth gids voro het gebruik van deze tool is hier te vinden:
http://www.photoshopessentials.com/photo-effects/focus-light/
(AANRADER)!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Blur, Smudge en Sharpen, je beste vrienden.

Om je focals in je plaatje nog sterker aan te halen kun je gebruik maken van Blur en Sharpen, oftewel verscherpen en vervagen.
Ook de Smudge Tool is een nuttige tool om je achtergrond te maken.

ao3q0m.png

afbeelding 3.1

Heel kort door de bocht kan je het volgende zeggen. Vervaag alles behalve je focals, en automatisch lok je het oog naar de focal toe. Evel heel overdreven:

2vj3j28.png

afbeelding 3.2

Al snel zul je in afbeelding 3.2 twee verschillen zien tussen de mannen. De hand, en het hoofd zijn links en rechts even scherp, maar bij de linker versie het enige dat scherp is. Voel hoe je direct naar het hoofd en de hand begint te kijken. Uiteraard is dit overdreven maar wel van belang voor in je afbeelding.

Serieus, maak gebruik van deze tools om je plaatje een lust voor het oog te maken!

Een paar handige tools voor het vervagen van bijvoorbeeld c4d's zitten bij Filter>Blur. Een populaire is bijvoorbeeld Gaussian Blur.

Smudgen
Een handig tooltje voor bijvoorbeeld het maken van een mooie achtergrond is de smudge tool.

14vojuo.png

afbeelding 3.3

Je ziet dat er een mooie gloed achter de vrouw geplaatst is, dit is gedaan door de render te dupliceren en deze onder de originele render te plaatsen. Door het vervolgens te smudgen en de Blending Mode op Linear Dodge te zetten ontstaat er een goudgele gloed.

Belangrijk is de richting waarin je je achtergrond maakt. Hiermee belanden we bij een belangrijk punt en de populaire term de Flow. De flow van een plaatje is de richting van de actie. Altijd moet je dus de natuurlijke welvingen van je render en de richting van de actie volgen bij het maken van je achtergrond.

nqqxvk.png

afbeelding 3.4

Je render is je richtlijn. Bestudeer voordat je zomaar begint altijd eerst je render en bepaal een flow. Desnoods geef je deze aan met rode lijnen in een aparte laag voordat je van start gaat. Je flow is eveneens belangrijk bij het plaatsen van een C4D als achtergrond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Adjustment Layers
Een zeer nuttige optie om aan je foto's en plaatjes kleur toe te voegen, zijn adjustment layers. Je kunt niet alleen maar kleur toevoegen, maar ook het gehele kleur patroon veranderen. De beste manier om ermee kennis te maken? Experimenteer. Probeer de verschillende functies uit. Deze adjustment layers zullen je werk veranderen. Gebruik ze subtiel, maar aanwezig. Verander je foto van koel naar warm.

Tot je beschikking staan de volgende functies:

2utss5f.png

afbeelding 4.1

Aan jou de taak om ze te gebruiken. Een paar voorbeelden:

Gradient Maps
23su3ph.png

afbeelding 4.2

Een gradient map is als het ware een verloop over je plaatje heen, met een lage opacity. Er zijn talloze gradient maps beschikbaar.

Brightness en Contrast
De naam zegt het al. Hiermee kun je de helderheid en het contrast bepalen.

1zyzexy.png

afbeelding 4.3

Curves, Color Balance en Photo Filter
Photo filter is zeer handig om de warmte of koelheid in een plaatje aan te brengen. Met Color Balance bepaal je de kleuren van een plaatje en met curves ook, maar dan nog iets specifieker.

wsjloi.png

afbeelding 4.4

Ik kan hier nog wel meer voorbeelden plaatsen maar het is veel makkelijker om zelf eens om onderzoek te gaan. Er zijn zoveel tools in photoshop. Ontdek ze, leer van ze. Experimenteer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ten slotte
Het verschil tussen het gebruik van veel dingen uit deze tutorial en het niet gebruiken ervan:

119vxgx.png


Ik hoop dat de lezers hier wat van op kunnen steken. Het is niet veel leeswerk maar het is wel nuttig. Verdiep je in de theoretische kennis over anatomie, licht en schaduw, diepte, et cetera. Je zult dan vanzelf zien dat je plaatjes beter worden, maar natuurlijk moet je veel oefenen en leren. Dit geeft niks.

Bronnen
http://www.photoshopessentials.com/photo-effects/focus-light/
http://en.wikipedia.org
http://www.diagonaalmethode.nl/
http://www.foto-genie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2
www.tinypic.com

Gij kunt nu posten:).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Simpele basics, handig voor beginners, maar de meeste zijn toch te lui om dit te lezen, dus hebben er niks aan.

Toch handig, voor mensen die wel willen leren.
 

DeletedUser31948

Guest
Simpele basics, handig voor beginners, maar de meeste zijn toch te lui om dit te lezen, dus hebben er niks aan.

Toch handig, voor mensen die wel willen leren.

Als je te lui bent leer je nooit photoshopen.
 

DeletedUser39795

Guest
Prachtig gemaakt!

niets dat ik nog niet wist, maar soms vergeet ik wel een paar van de hierboven vermelde puntjes :eek:
 

DeletedUser

Guest
Inderdaad goede basics. :)
Als je te lui bent om dit te lezen mag je jezelf niet eens designer noemen ;) vooral dat je de Gulden Snede uitlegt is goed want ik vermoed dat veel mensen hier dat niet weten.
 

DeletedUser

Guest
Als je te lui bent leer je nooit photoshopen.

75% van de mensen die hier plaatjes maken zijn dat, eigenlijk moeten er gewoon designers worden gekozen, en de rest mag niet posten, dan heb je tenminste geen noobs.
 

DeletedUser

Guest
75% van de mensen die hier plaatjes maken zijn dat, eigenlijk moeten er gewoon designers worden gekozen, en de rest mag niet posten, dan heb je tenminste geen noobs.

Lol, maar je moet natuurlijk wel mensen toelaten die noobs zijn maar wél willen leren, vandaar dit topic^^
 

DeletedUser49721

Guest
idd mooie topic
die vande focl vind ik heel handig met de regel vn derde dus mijn dank heb je ;)

75% van de mensen die hier plaatjes maken zijn dat, eigenlijk moeten er gewoon designers worden gekozen, en de rest mag niet posten, dan heb je tenminste geen noobs.

en ik dan :(:p
 

DeletedUser31948

Guest
75% van de mensen die hier plaatjes maken zijn dat, eigenlijk moeten er gewoon designers worden gekozen, en de rest mag niet posten, dan heb je tenminste geen noobs.
Jaaa.

Lol, maar je moet natuurlijk wel mensen toelaten die noobs zijn maar wél willen leren, vandaar dit topic^^
Dat er een paar zijn die andere designers mogen toelaten, die moeten dan een plaatje insturen en motivatie...
 

DeletedUser

Guest
en mensen zoals tomen ofzo (ik noem maar wat) die bijna tot niks posten, maar in het verleden dat heel veel deden, mogen die daar dan wel blijven?
 

DeletedUser16899

Guest
75% van de mensen die hier plaatjes maken zijn dat, eigenlijk moeten er gewoon designers worden gekozen, en de rest mag niet posten, dan heb je tenminste geen noobs.

Dat kan natuurlijk niet.. Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om het te leren.
Mooie tut trouwens ;)
 

DeletedUser45728

Guest
Zeer nice:D


iCake, geef ze gewoon een linkje hiervan als ze vragen bij een tdrop om t/c><
 
Bovenaan