DeletedUser28205
Guest
ODE aan ROBIN HOOD
Nu wereld 12 ten einde loopt mag voor de geschiedschrijving een verslag van (eens) de grootste stam niet ontbreken. De grootste stem wat betreft ledental wel te verstaan. En waarschijnlijk ook de grootste stam qua LOL!!! Robin Hood is de enige stam die meer dan 1000 leden gehad heeft, en waarschijnlijk de enige die ontdekte wat het maximum aantal leden was(1500) , omdat we geen uitnodigingen meer konden geven. De enige stam met "het 5 uur spel" met meer dan 27.000 posts, met meer dan 6000 stamveranderingen. Letterlijk en figuurlijk de grootste noobstam te wereld, maar wel een stam die standhield, een stam met een groter plan, een doeltreffende strategie, een stam die ergens voor stond. Die het uiteindelijk tot de 4e stam van deze wereld gebracht heeft, helaas zeer lange tijd de ODD stats aanvoerde, de kop van jut is geweest voor PHX en mercy (die we uiteindelijk beide hebben weten te weerstaan) en - het belangrijkste - die honderden mensen jarenlang veel plezier heeft gegeven!
Geen loze kreet.
ROBIN HOOD staat natuurlijk voor stelen van de rijken, en uitdelen aan de armen, de outlaws, de zwakkeren, de verschoppelingen. Een vrijplaats verscholen in de bossen. Een geheim genootschap.
De prachtige uitstraling van deze naam was echter geen schone schijn, er zat daadwerkelijk een plan achter, een plan dat ook gewerkt heeft. En daardoor konden erg veel kleinere spelers het jarenlang volhouden op deze behoorlijk wrede wereld.
Hoe is ROBIN HOOD onstaan?
Zoals alles in TW is RH ontstaan met een dorpje van 26 punten dat Hugo op een dag in februari 2009 maakte op w12. Hugo was op dat moment 10 jaar, en deed dat op de computer van zn vader, die toevallig ook nogal van spelletjes houdt. (Op dat moment speelde ik bij voorbeeld vaak Age of Empires online. Als spel 10 keer mooier, maar beperkter qua interactie met anderen.) Ik hielp dus Hugo om te overleven, maar we moesten toch wel snel constateren dat eigenlijk alle kinderen na een paar weken ten onder gaan, (geen premium, te weinig online) en dan verder naar buiten opnieuw kunnen beginnen. Hugo vroeg aan mij om iets te bedenken om alle kinderen te helpen.
Het aanvankelijke plan was gebaseerd op de analyse dat het centrum van de wereld gedomineerd werd door dusdanig grote stammen dat ieder kind daar kansloos was. De enige kans was dus om aan de buitenrand een stam de bouwen, en dan naar binnen te groeien. In een megalomane begintijd hebben we consequent alle beginnende dorpen aan de buitenrand uitgenodigd. Op de kaart werd RH een blauwe waas om de hele omtrek van de wereld.
De sterke helpt de zwakke
Maar ROBIN HOOD kon dus niet alleen uit kleinere spelers bestaan, en daarom heb ik een strategie bedacht die het voor grotere spelers ook aantrekkelijk maakte. Met als stamleiding de spelers knight.et don suychotte rdb the kid en hugodonk.
Voor een doortastende speler ontstaat al snel de situatie dat er veel dorpen rond je zijn die geen bedreiging meer kunnen vormen, edelvoer zou je zeggen. Maar doordat je steeds bezig bent je cluster op te vullen, ga je eigenlijk de strijd met de echte concurrentie uit de weg. Door kleinere spelers in jou stam te halen vul je de clusters razendsnel op. De enige eis die wij stellen: absolute trouw aan de stam. Vormgegeven in De Eed van ROBIN HOOD (een verhaal apart...)
En zo kon iedereen van groot tot klein een rol spelen in het grote geheel, en deel uitmaken van het succes van de stam.
Zelfmoord
Het idee was dus dat vanaf een grotere speler alles naar buiten toe een aaneengesloten cluster was. Nou dat ging dus wereldwijd totaal niet lukken, hier waren ooit 30.000 spelers ofzo. Alleen aan de zuidkant waren er meerdere grote spelers die het plan konden uitvoeren. Daarom hebben we een drastische maatregel ingevoerd. Sta jij alleen tussen dorpen die niet blauw zijn? Zijn die dorpen groter dan jij? Dan wordt het nooit wat dus ga nu opnieuw beginnen in zuidwest, en begin dan meteen weer opnieuw, dan hebben wij weer een dorpje in onze invloedssfeer er bij. Dit heeft ons nog even de naam "zelfmoordstam" gegeven...
Tegelijk hadden knight don en ik besloten te jumpen naar buiten, naar het kruispunt van C82/83/92/93 en we hebben in die buurt veel spelers uitgenodigd.
(bizar detail: vele tientallen spelers kozen keer op keer de verkeerde richting om opnieuw te beginnen, niet zuidwest maar in het midden van de stam, waardoor ze keer op keer een dorpje in het centrum van de wereld maakten, tot er hele solide blokken dorpen ontstonden op sommige plekken. Ongewild de tegenstanders aan mooie clusters geholpen... )
~R~H~ ~R+H~ ~R.H~
Met nog een 600 leden werd besloten om toch meerdere stammen te maken, zodoende konden ook meer leden stamleider zijn, en verschillende groottes bij elkaar zitten.
Stamcluster
Een gevolg van de strategie was dat de stamcluster een bonte verzameling clustertjes was, en geen enkele speler een echt grote eigen cluster had. Dit maakt je ook weer iets minder kwetsbaar. Maar grotere spelers hadden er soms ook moeite mee, met name de spelers die vanuit andere stammen kwamen, en de begintijd niet meemaakten. Toch hebben we altijd vastgehouden aan de eerste uitgangspunten, en de kleineren gewoon door laten spelen, geen fusiedwang.
Forum
Ik noemde al het 5 uur spel, met meer dan 27.000 posts (het was eerst het 3 uur spel) Maar een forum voor honderden leden was een gigantische drukte. Met eindeloos geduld hebben we geprobeerd iedereen fatsoenlijke dorpen te laten bouwen. Goeie regel: vraag eerst os aan je directe buren in pm, dat gaat sneller en beter dan os vraag op het forum.
Met steeds weer gedoe vanwege uitlekken van de plannen werd er een geheim forum toegevoegd, dat pas publiek werd op moment van aanvallen, zoals de vele EXIT lijstjes.
Killer tribe
Als stammen groter zijn dan jij, dan kan je die moeilijk overwinnen. Een enkele speler daarentegen, no matter how big, die kunnen wij wel verslaan. Met aanvalsactiviteit van een grote groep spelers was het veroveren van C92 een heilig doel. De insteek was dat we eerst de allergrootsten op moesten ruimen, en het was een prachtige tijd waarin we overtuigend spelers van FINI of welke grote stam dan ook als een moordlustige meute uit dat continent gekicked hebben, en zodoende vanuit een 100% safe continent de stam verder uit konden bouwen.
Toch waren onze tegenstanders mercy en PHX altijd nog vele malen groter dan wij, dus kwamen er wel regelmatig leden zwaar in de verdrukking.
De speler pikasnoop bij voorbeeld was op de rechterflank tegen mercy zo zwaar de pineut met eindeloos veel aanvallen van mercy dat hij het niet volhield, het niet leuk meer vond eeuwig in de verdediging te staan. Hij stond bovenaan de OD stats, natuurlijk ook vanwege de ondersteuning van de stam. Hij gooide het bijltje er bij neer. Maar door zijn verzet kon RH toch een dam opwerpen tegen mercy, en konden we ons meer op de linkerkant van de rim concentreren. En naar boven toe de strijd aangaan met PHX (en de voorloper TNE). Ondanks de ogenschijnlijk hopeloze positie zijn we altijd gericht gebleven op de aanval, blijven kijken waar onze kansen lagen. We noemden dit de EXIT strategie. Ons slachtoffer kreeg zn eigen forumtopic EXIT Bucer, EXIT just like heaven etc. etc. . Die we gewoon stuk voor stuk ook daadwerkelijk van de wereld geholpen hebben.
Met een planning op zeer lange termijn zijn we uiteindelijk de strijd aangegaan met familieland, op dat moment de nummer 4 speler van w12. Op diplomatiek vlak probeerden we steun te krijgen bij de spelers ten noorden van PHX, met als argument dat RH nog de enige stam was die een zuidelijk front had. Met name yournighmare heeft ons een aantal keren grootschalig bijgestaan, wat voor de stam een mooie opsteker was. Dank Camiel!
Nare trekjes
Eerder noemde ik al de eed van ROBIN HOOD, waarin de leden eeuwige trouw aan de stam beloofden, maar in het staartje zat wel het venijn, we beloofden ook om iedereen die deze eed brak "medogenloos te straffen". En zo ging het ook, iedereen die de stam verliet of verraad pleegde hebben wij direkt afgemaakt. (wegens het afsluiten van deze wereld ontspringt alleen buzzlightyear de dans ;-)
Het lekken uit ons forum was grootschalig, omdat veel kleine leden nou niet echt de keus hadden (het was "join or die") , dus regelmatig moesten we op zoek naar verraders. Maar goed op een bepaalde manier hoort dit allemaal bij de lol van TW, en zal het voor de verraders ook allemaal heel spannend zijn geweest.
Vanwege de gemixte clusters was het overlopen wel de meest acute doodzonde die iemand kon begaan, en werkelijk niemand kon deze stap navertellen ;-) tenminste niet als speler op w12... Heel erg amusant uiteindelijk voor de stam. (na aanvankelijk zware teleurstelling natuurlijk!)
Nu wereld 12 ten einde loopt mag voor de geschiedschrijving een verslag van (eens) de grootste stam niet ontbreken. De grootste stem wat betreft ledental wel te verstaan. En waarschijnlijk ook de grootste stam qua LOL!!! Robin Hood is de enige stam die meer dan 1000 leden gehad heeft, en waarschijnlijk de enige die ontdekte wat het maximum aantal leden was(1500) , omdat we geen uitnodigingen meer konden geven. De enige stam met "het 5 uur spel" met meer dan 27.000 posts, met meer dan 6000 stamveranderingen. Letterlijk en figuurlijk de grootste noobstam te wereld, maar wel een stam die standhield, een stam met een groter plan, een doeltreffende strategie, een stam die ergens voor stond. Die het uiteindelijk tot de 4e stam van deze wereld gebracht heeft, helaas zeer lange tijd de ODD stats aanvoerde, de kop van jut is geweest voor PHX en mercy (die we uiteindelijk beide hebben weten te weerstaan) en - het belangrijkste - die honderden mensen jarenlang veel plezier heeft gegeven!
Geen loze kreet.
ROBIN HOOD staat natuurlijk voor stelen van de rijken, en uitdelen aan de armen, de outlaws, de zwakkeren, de verschoppelingen. Een vrijplaats verscholen in de bossen. Een geheim genootschap.
De prachtige uitstraling van deze naam was echter geen schone schijn, er zat daadwerkelijk een plan achter, een plan dat ook gewerkt heeft. En daardoor konden erg veel kleinere spelers het jarenlang volhouden op deze behoorlijk wrede wereld.
Hoe is ROBIN HOOD onstaan?
Zoals alles in TW is RH ontstaan met een dorpje van 26 punten dat Hugo op een dag in februari 2009 maakte op w12. Hugo was op dat moment 10 jaar, en deed dat op de computer van zn vader, die toevallig ook nogal van spelletjes houdt. (Op dat moment speelde ik bij voorbeeld vaak Age of Empires online. Als spel 10 keer mooier, maar beperkter qua interactie met anderen.) Ik hielp dus Hugo om te overleven, maar we moesten toch wel snel constateren dat eigenlijk alle kinderen na een paar weken ten onder gaan, (geen premium, te weinig online) en dan verder naar buiten opnieuw kunnen beginnen. Hugo vroeg aan mij om iets te bedenken om alle kinderen te helpen.
Het aanvankelijke plan was gebaseerd op de analyse dat het centrum van de wereld gedomineerd werd door dusdanig grote stammen dat ieder kind daar kansloos was. De enige kans was dus om aan de buitenrand een stam de bouwen, en dan naar binnen te groeien. In een megalomane begintijd hebben we consequent alle beginnende dorpen aan de buitenrand uitgenodigd. Op de kaart werd RH een blauwe waas om de hele omtrek van de wereld.
De sterke helpt de zwakke
Maar ROBIN HOOD kon dus niet alleen uit kleinere spelers bestaan, en daarom heb ik een strategie bedacht die het voor grotere spelers ook aantrekkelijk maakte. Met als stamleiding de spelers knight.et don suychotte rdb the kid en hugodonk.
Voor een doortastende speler ontstaat al snel de situatie dat er veel dorpen rond je zijn die geen bedreiging meer kunnen vormen, edelvoer zou je zeggen. Maar doordat je steeds bezig bent je cluster op te vullen, ga je eigenlijk de strijd met de echte concurrentie uit de weg. Door kleinere spelers in jou stam te halen vul je de clusters razendsnel op. De enige eis die wij stellen: absolute trouw aan de stam. Vormgegeven in De Eed van ROBIN HOOD (een verhaal apart...)
En zo kon iedereen van groot tot klein een rol spelen in het grote geheel, en deel uitmaken van het succes van de stam.
Zelfmoord
Het idee was dus dat vanaf een grotere speler alles naar buiten toe een aaneengesloten cluster was. Nou dat ging dus wereldwijd totaal niet lukken, hier waren ooit 30.000 spelers ofzo. Alleen aan de zuidkant waren er meerdere grote spelers die het plan konden uitvoeren. Daarom hebben we een drastische maatregel ingevoerd. Sta jij alleen tussen dorpen die niet blauw zijn? Zijn die dorpen groter dan jij? Dan wordt het nooit wat dus ga nu opnieuw beginnen in zuidwest, en begin dan meteen weer opnieuw, dan hebben wij weer een dorpje in onze invloedssfeer er bij. Dit heeft ons nog even de naam "zelfmoordstam" gegeven...
Tegelijk hadden knight don en ik besloten te jumpen naar buiten, naar het kruispunt van C82/83/92/93 en we hebben in die buurt veel spelers uitgenodigd.
(bizar detail: vele tientallen spelers kozen keer op keer de verkeerde richting om opnieuw te beginnen, niet zuidwest maar in het midden van de stam, waardoor ze keer op keer een dorpje in het centrum van de wereld maakten, tot er hele solide blokken dorpen ontstonden op sommige plekken. Ongewild de tegenstanders aan mooie clusters geholpen... )
~R~H~ ~R+H~ ~R.H~
Met nog een 600 leden werd besloten om toch meerdere stammen te maken, zodoende konden ook meer leden stamleider zijn, en verschillende groottes bij elkaar zitten.
Stamcluster
Een gevolg van de strategie was dat de stamcluster een bonte verzameling clustertjes was, en geen enkele speler een echt grote eigen cluster had. Dit maakt je ook weer iets minder kwetsbaar. Maar grotere spelers hadden er soms ook moeite mee, met name de spelers die vanuit andere stammen kwamen, en de begintijd niet meemaakten. Toch hebben we altijd vastgehouden aan de eerste uitgangspunten, en de kleineren gewoon door laten spelen, geen fusiedwang.
Forum
Ik noemde al het 5 uur spel, met meer dan 27.000 posts (het was eerst het 3 uur spel) Maar een forum voor honderden leden was een gigantische drukte. Met eindeloos geduld hebben we geprobeerd iedereen fatsoenlijke dorpen te laten bouwen. Goeie regel: vraag eerst os aan je directe buren in pm, dat gaat sneller en beter dan os vraag op het forum.
Met steeds weer gedoe vanwege uitlekken van de plannen werd er een geheim forum toegevoegd, dat pas publiek werd op moment van aanvallen, zoals de vele EXIT lijstjes.
Killer tribe
Als stammen groter zijn dan jij, dan kan je die moeilijk overwinnen. Een enkele speler daarentegen, no matter how big, die kunnen wij wel verslaan. Met aanvalsactiviteit van een grote groep spelers was het veroveren van C92 een heilig doel. De insteek was dat we eerst de allergrootsten op moesten ruimen, en het was een prachtige tijd waarin we overtuigend spelers van FINI of welke grote stam dan ook als een moordlustige meute uit dat continent gekicked hebben, en zodoende vanuit een 100% safe continent de stam verder uit konden bouwen.
Toch waren onze tegenstanders mercy en PHX altijd nog vele malen groter dan wij, dus kwamen er wel regelmatig leden zwaar in de verdrukking.
De speler pikasnoop bij voorbeeld was op de rechterflank tegen mercy zo zwaar de pineut met eindeloos veel aanvallen van mercy dat hij het niet volhield, het niet leuk meer vond eeuwig in de verdediging te staan. Hij stond bovenaan de OD stats, natuurlijk ook vanwege de ondersteuning van de stam. Hij gooide het bijltje er bij neer. Maar door zijn verzet kon RH toch een dam opwerpen tegen mercy, en konden we ons meer op de linkerkant van de rim concentreren. En naar boven toe de strijd aangaan met PHX (en de voorloper TNE). Ondanks de ogenschijnlijk hopeloze positie zijn we altijd gericht gebleven op de aanval, blijven kijken waar onze kansen lagen. We noemden dit de EXIT strategie. Ons slachtoffer kreeg zn eigen forumtopic EXIT Bucer, EXIT just like heaven etc. etc. . Die we gewoon stuk voor stuk ook daadwerkelijk van de wereld geholpen hebben.
Met een planning op zeer lange termijn zijn we uiteindelijk de strijd aangegaan met familieland, op dat moment de nummer 4 speler van w12. Op diplomatiek vlak probeerden we steun te krijgen bij de spelers ten noorden van PHX, met als argument dat RH nog de enige stam was die een zuidelijk front had. Met name yournighmare heeft ons een aantal keren grootschalig bijgestaan, wat voor de stam een mooie opsteker was. Dank Camiel!
Nare trekjes
Eerder noemde ik al de eed van ROBIN HOOD, waarin de leden eeuwige trouw aan de stam beloofden, maar in het staartje zat wel het venijn, we beloofden ook om iedereen die deze eed brak "medogenloos te straffen". En zo ging het ook, iedereen die de stam verliet of verraad pleegde hebben wij direkt afgemaakt. (wegens het afsluiten van deze wereld ontspringt alleen buzzlightyear de dans ;-)
Het lekken uit ons forum was grootschalig, omdat veel kleine leden nou niet echt de keus hadden (het was "join or die") , dus regelmatig moesten we op zoek naar verraders. Maar goed op een bepaalde manier hoort dit allemaal bij de lol van TW, en zal het voor de verraders ook allemaal heel spannend zijn geweest.
Vanwege de gemixte clusters was het overlopen wel de meest acute doodzonde die iemand kon begaan, en werkelijk niemand kon deze stap navertellen ;-) tenminste niet als speler op w12... Heel erg amusant uiteindelijk voor de stam. (na aanvankelijk zware teleurstelling natuurlijk!)