Inge vs Rebecca, de strijd tussen goed en kwaad!

DeletedUser7072

Guest
Het voorkomen van een jetlag

Rebecca komt straks terug uit Indonesië om daarna een potje te schaken met Arlena. Maar in de tussentijd heb ik voor beide teams een leuk raadsel waar ik op kwam toen Rebecca me zei dat ze eerder in NL aankomt dan dat ze uit Indonesië vertrok.

Rebecca vliegt van Bali naar Amsterdam met een bepaalde snelheid. Mijn vraag aan jullie is, kunnen jullie een functie van het traject van het vliegtuig van Rebecca bedenken, zodanig dat ze op elk moment tijdens haar vlucht dezelfde kloktijd heeft?

Waar ik dus naar vraag is of jullie een formule kunnen bedenken als functie van de lengte en breedte graden van het traject van het vliegtuig(of van de x,y en z coordinaten met centrum aarde als oorsprong, dat mag je zelf weten) zodanig dat Rebecca op elk moment tijdens haar vlucht van Bali naar Amsterdam dezelfde tijd op haar horloge heeft staan. Hierbij mag je gebruik maken van de volgende aannames en gegevens:

- De aarde is een perfecte bol met een omtrek van 40.000 km, in werkelijkheid is dit natuurlijk niet helemaal zo maar hier mogen jullie vanuit gaan.
- Het vliegtuig vliegt via de kortst mogelijke weg van Bali naar Amsterdam, met andere woorden op de lijn van een grote cirkel die beide steden met elkaar verbind.
- Tijdszones zijn niet politiek beïnvloed, in tegenstelling tot in het echt zijn de tijdszones(uurgrenzen) perfecte grote cirkels die elkaar snijden in de noord- en zuidpool. Dus er zitten geen onregelmatigheden in omdat het praktischer is voor een gebied om net in een andere tijdszone te zitten dan waar die daadwerkelijk fysisch gezien zou moeten zitten.
- Tijdszones zijn continu, in het echt kun je niet een klein stukje reizen zodat de klok een kwartier voor of achter loopt, maar maak je altijd sprongen van een uur(ook vanwege politieke redenen ofc). Hier kun je ervanuitgaan dat dit wel kan en 2 punten met ongelijke lengte graden ook een iets andere tijd hebben. Het is dan dus mogelijk om de tijdens de hele vlucht 'in dezelfde tijd te zitten' om het zo maar te zeggen.
- De langzamere snelheid die het vliegtuig nodig heeft om te landen en op te stijgen(accelereren en decelereren) mag je verwaarlozen.
- De coördinaten in lengte en breedte graden van Bali is: 8° 39' Zuid, 115° 13' Oost. En voor Amsterdam: 52° 22' N 4° 53' 42" E.
- Het kleine effect van de draaiing van de aarde om de zon hoef je niet mee te nemen, je kan ervanuit gaan dat de aarde alleen om zijn eigen as draait.

Als je de oplossing hebt beantwoord dan ook de volgende vragen(sommige kun je zelfs zonder berekeningen oplossen door logisch na te denken):

- Geef de functie van de absolute snelheid(tov het aardoppervlak) als functie van de tijd gedurende het traject.
- Geef de functie van de afgelefde afstand(tov vertrekpunt) als functie van de tijd.
- Op welk punt is de snelheid van het vliegtuig het hoogst? En hoe hoog is de snelheid in dat punt?
- Wat is de gemiddelde snelheid van het vliegtuig?
- Hoe lang duurt de reis?

Dit is een aardig lastige opdracht, en een die redelijk google proof is denk ik. Deze opdracht zweeft tussen de andere spelletjes in, en het team met het correcte antwoord krijgt hiervoor bonuspunten. De bedoeling is dat je hier met je team over na gaat denken en je een oplossing ervoor zoekt. Het team dat als eerste het antwoord heeft wint deze bonusopdracht, als beide het antwoord niet hebben wint degene die er het dichtst bij zat in de beredeneringen en berekeningen. Als je een oplossing of deel daarvan hebt geef dan aan hoe je die gevonden hebt met een uitwerking erbij. Het gebruik van computerprogramma's om de berekeningen op te lossen mag wat mij betreft wel, maar geef precies aan waar je die hebt gebruikt en laat de code zien. Analytische oplossingen verkies ik boven oplossingen met de computer, dus als beide teams oplossingen hebben maar de een heeft minder vaak gebruik gemaakt van programma's dan de ander dan wint het team dat daar het minste gebruik van gemaakt heeft.

EDIT: De aarde draait natuurlijk van oost naar west, dus beweegt het vliegtuig zich in dit geval met de draairichting van de aarde mee, waardoor deze vraag niet eens gesteld kan worden. Ga uit van precies het tegenovergestelde, een vlucht van Amsterdam naar Bali, hier gaat het vliegtuig tegen de draairichting van de aarde in waardoor je met de juiste snelheid(als functie van tijd) op precies dezelfde tijdszone kan blijven.

Zal ik de oplossing nog geven, of ga ik dan full Lakigigar?
 

DeletedUser7072

Guest
8df20d53e4016606a800e0fecad2d77a.png

74562512f6dfa44c48523319e7d9eba1.png

be27a0c1a4c785d74f4075f7a582d038.png

bf0596114b88ac4364d4d58af419da45.png

810ce187498a9002c31fbd3dbd5b99ec.png

Voor de geintreseerde. Heb het nog niet toegepast op de specifieke situatie, maar vanaf hier is het gewoon een kwestie van invullen. Zoals je ziet was het probleem te complex om met middelbare schoolwiskunde op te lossen, maar dat had ik niet direct door toen ik hem opstelde :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser72524

Guest
Wat stond er? Ik neem aan dat het gewoon onder vrijheid van politieke uitingen komt?
 

DeletedUser61134

Guest
"Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know."

Kreeg je als melding als je erop zocht :p

De tekst vertaald naar Nederlands: (Google Translate)

Fujairah "is een belangrijke toeristische attractie en een unieke factor" en zal bijdragen tot "transformeren de VAE woestijn naar de promotor door middel van in slechts tien jaar."

Trek de bergen van de wereld kan redden van de verdrinkingsdood?

De wereldwijd stijgende temperaturen om het smelten van gletsjers aan de polen en de stijging van de zeespiegel, wat leidt tot een groot aantal natuurrampen. Al-Shehhi en bevestigt dat de terugtrekking van gletsjers gebruik van zoet water zal te drinken en irrigatie, wat betekent dat ze niet terug naar de oceanen en verhoging van de hoge water.

Shehhi voegt daaraan toe dat het smelten deel van het zoete water van gletsjers in de Arabische Zee, zal leiden tot een re-ecologisch evenwicht, door vermindering van het zoutgehalte van de zee als gevolg van de ontziltingsinstallaties, die de biodiversiteit beschermt.

Het project presenteerde een aantal van de overheid Ay autoriteiten in de VAE, maar Shehhi geeft aan dat het nog steeds in het proces van het vragen om goedkeuring.

Dit project maakt deel uit van de "Amer kwartaal initiatief", dat tot doel heeft de woestijn van de Lege Kwartier te zetten "om de groene weiden en tuinen waar doorheen rivieren stromen", aldus Al-Shehhi. Andere initiatieven zijn Khalifa River project om de rivieren van Pakistan en India te koppelen in de VAE door de pijpleiding onder de zee, en de Emirates Great Wall Project Green, en meren Zayed. En alle projecten zijn nog in studie. Tarafo om meer van deze projecten door het zien van de onderstaande video:
 

Deleted User - 487871837

Guest
"Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know."

Kreeg je als melding als je erop zocht :p

De tekst vertaald naar Nederlands: (Google Translate)

Wat een schandalige tekst :eek:
 

DeletedUser7072

Guest
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan