Hoe lang zal de mensheid nog bestaan?

DeletedUser72524

Guest
Feit dat ik deze actie doe heeft niets te maken met mijn slimheid, en het feit dat je me niet snugger noemt, raakt me inderdaad, omdat ik van mezelf wel weet dat ik best slim ben. Maar goed, ik moet aan jou daarover geen verantwoording afleggen.

Ik bewonder me waar jouw drang vandaan komt om slim gevonden te worden.
 

DeletedUser13565

Guest
Je kan het arrogantie noemen. Je kan het zelfzekerheid noemen. Niemand moet mij zeggen dat ik dom of slim ben. Ik weet dat van mezelf wel. Ik ben jarenlang onzeker geweest. Die tijden zijn voorbij. En ik ga mij niet zot laten maken door wat forumleden die mij niet kennen. Dat ik wat arrogant overkom, kan misschien wel zijn. Maar iedereen denkt toch wel onbewust in zijn eigen dat die slim is, en laat dit hier ook blijken. Alleen niet zo duidelijk als bij mij.

Ja, zo zelfzeker dat je die 'forumleden die jou niet kennen' probeert te overtuigen van je slimheid door ellenlange artikelen over te schrijven en te presenteren als van jouzelf. Dat dunne laagje van zelfverzekerdheid prikt iedereen toch zo doorheen man.

Graag weer ontopic nu denk dat je wel genoeg aandacht hebt gehad voorlopig :p
 

DeletedUser72524

Guest
Tjaa Ashley het is niet slim om jezelf te bestempelen als slim of slimmer dan anderen. Zodra je 21 bent snap je wel waarom ;)
 
Reactiescore
38
Hoe lang de mensheid nog zal bestaan? Die zal het zeker nog 100, 200 jaar volhouden. Ik ben geen doemdenker die denkt dat het al zo snel van dat zal zijn. We zullen in die tijd misschien wel enkele grote tegenslagen kennen (milieuramp, grote oorlog...), maar zo snel zal de laatste mens niet uitgeroeid zijn.
Ik ben er echter wel van overtuigd dat, als de mentaliteit van de mensheid niet veranderd, we zelf de oorzaak zullen zijn van onze eigen vernietiging. Als de mensheid lang wil overleven, zullen we ons als 1 'volk' moeten gaan gedragen. De ruimte verkennen, eventueel koloniseren, kan imo niet lukken als we op aarde nog teveel problemen met onszelf hebben. Grote verdeeldheid op aarde zal ons enkel maar beperken als we eenmaal de ruimte in willen.
 

DeletedUser7072

Guest
De ruimte verkennen, eventueel koloniseren, kan imo niet lukken als we op aarde nog teveel problemen met onszelf hebben. Grote verdeeldheid op aarde zal ons enkel maar beperken als we eenmaal de ruimte in willen.

Dat valt te betwijfelen. De verdeeldheid in de koude oorlog heeft namelijk de ruimtevaart een boost gegeven, en sinds eind jaren '60 begin '70 hebben we er nooit meer zoveel in geïnvesteerd. Ironisch genoeg hebben we de raketten uiteindelijk te danken aan Werner von Braun, die in WOII de V2 ontwikkelde.

Een wereldorde met 2 hegemonen die elkaar beconcurreren(maar niet direct oorlog voeren) is misschien wel de beste situatie om snel vooruitgang te boeken.
 
Reactiescore
38
Klopt, maar je moet wel rekening houden met het verband tussen innovatie en conflict . Hoe groter de innovaties, hoe meer impact ze zullen hebben bij conflict. Hoe meer we dus innoveren, hoe gevaarlijker een potentieel conflict kan zijn voor het voortbestaan van de mensheid. Ik ben er dan ook vrij zeker van dat de technologie nodig om de ruimte deftig te gaan ontdekken (denk bv. aan ruimtetoestellen in het dichtstbijzijnde zonnestelsel te krijgen in redelijke tijd), meer dan genoeg is om de mensheid weg te vagen bij een potentieel conflict op aarde. Daarom ben ik van mening dat grote verdeeldheid ons zeker geen goed zal doen naarmate onze technologische capaciteiten groter worden.
Tot nu toe was dat nog geen groot probleem. Atoombommen doen wel veel schade maar zijn bijlange nog niet krachtig genoeg om de mensheid (of de aarde) zomaar weg te vegen. Dat kan echter wel een probleem worden als we technologisch meer geavanceerd worden. Daardoor ben ik van mening dat we grote verdeeldheid toch zoveel mogelijk uit de weg zullen moeten gaan.

Ik ben het er wel mee eens dat concurrentie een erg grote drijfveer is voor innovatie. Zonder concurrentie heeft het vaak weinig zin om nog te gaan innoveren, tenzij om levensomstandigheden te verbeteren waar ze nog niet voldoende zijn. Maar op zich kun je dat ook als een soort 'concurrentie' tegenover de natuur zien.
Verder kan ook de honger naar kennis een mogelijke reden zijn. Of dit een goede zaak is, laat ik in het midden.
 

DeletedUser73016

Guest
Tjaa Ashley het is niet slim om jezelf te bestempelen als slim of slimmer dan anderen. Zodra je 21 bent snap je wel waarom ;)

Ik moet zeggen dat ik deze reactie niet echt kan apprecieren. ;) Ik weet echt wel waar mee ik bezig ben en wat ik doe. En ik hoef geen bevestiging van andere mensen. Daarbij ben ik zelfzeker.

Daarnaast ben je in jouw reactie onrechtstreeks ook arrogant, en zeg je in deze reactie dat je slimmer bent dan ik. Dus vrij tegenstrijdige reactie. Maar goed: discussie is gesloten. Ik wil hier niet meer over doorratelen.
 

DeletedUser72524

Guest
Ik moet zeggen dat ik deze reactie niet echt kan apprecieren. ;) Ik weet echt wel waar mee ik bezig ben en wat ik doe. En ik hoef geen bevestiging van andere mensen. Daarbij ben ik zelfzeker.

Daarnaast ben je in jouw reactie onrechtstreeks ook arrogant, en zeg je in deze reactie dat je slimmer bent dan ik. Dus vrij tegenstrijdige reactie. Maar goed: discussie is gesloten. Ik wil hier niet meer over doorratelen.

Het was sarcastisch bedoelt ;), vanwege een eerdere voorval. Hoe dan ook, hoef je inderdaad niet te bevestigen dat jij slim bent, dat weet ik van gesprekken. Zoals je zegt ben je zelfverzekerd genoeg, toch vraag ik me af waarom je zo je best doet om toch te bewijzen dat je slim bent. Maar dit is offtopic @discussie.

Dus om ontopic te blijven, een beetje cliché. Maar voor mij is de mensheid al lang uitgestorven, alleen de mensen zijn blijven bestaan.
 
Reactiescore
441
Je kan het arrogantie noemen. Je kan het zelfzekerheid noemen. Niemand moet mij zeggen dat ik dom of slim ben. Ik weet dat van mezelf wel. Ik ben jarenlang onzeker geweest. Die tijden zijn voorbij. En ik ga mij niet zot laten maken door wat forumleden die mij niet kennen. Dat ik wat arrogant overkom, kan misschien wel zijn. Maar iedereen denkt toch wel onbewust in zijn eigen dat die slim is, en laat dit hier ook blijken. Alleen niet zo duidelijk als bij mij.

Ik noem het meer:

Jezelf laten uitdagen door forumgenoten en daarop helemaal los gaan. Is verre van zelfverzekerdheid ;)
 
Reactiescore
38
Het was sarcastisch bedoelt ;), vanwege een eerdere voorval. Hoe dan ook, hoef je inderdaad niet te bevestigen dat jij slim bent, dat weet ik van gesprekken. Zoals je zegt ben je zelfverzekerd genoeg, toch vraag ik me af waarom je zo je best doet om toch te bewijzen dat je slim bent. Maar dit is offtopic @discussie.

Dus om ontopic te blijven, een beetje cliché. Maar voor mij is de mensheid al lang uitgestorven, alleen de mensen zijn blijven bestaan.

Ik spreek liever van het mensdom in plaats van de mensheid. :D

Maar ik weet het niet hoor of de mensheid al lang uitgestorven is? Dat de maatschappij veel veranderd is staat vast, maar of de mensheid uitgestorven is... Ik ben er toch alleszins niet van overtuigd dat het nu slechter ofzo zou zijn dan vroeger.
 

DeletedUser62889

Guest
Het is juist zeer optimistisch. De wereld heeft immers meer kans om zich te herstellen.



Het lezen van dit topic gaf me overigens inspiratie voor een nieuwe handtekening :D

Volgens mijn interpretatie of die van dragon slasher?
Uitgaande van het tweede geval, dan is het wel optimistisch inderdaad.
 

DeletedUser7072

Guest
Het was sarcastisch bedoelt ;), vanwege een eerdere voorval. Hoe dan ook, hoef je inderdaad niet te bevestigen dat jij slim bent, dat weet ik van gesprekken. Zoals je zegt ben je zelfverzekerd genoeg, toch vraag ik me af waarom je zo je best doet om toch te bewijzen dat je slim bent. Maar dit is offtopic @discussie.

Dus om ontopic te blijven, een beetje cliché. Maar voor mij is de mensheid al lang uitgestorven, alleen de mensen zijn blijven bestaan.

Ik noem het meer:

Jezelf laten uitdagen door forumgenoten en daarop helemaal los gaan. Is verre van zelfverzekerdheid ;)

Ik moet zeggen dat ik deze reactie niet echt kan apprecieren. ;) Ik weet echt wel waar mee ik bezig ben en wat ik doe. En ik hoef geen bevestiging van andere mensen. Daarbij ben ik zelfzeker.

Daarnaast ben je in jouw reactie onrechtstreeks ook arrogant, en zeg je in deze reactie dat je slimmer bent dan ik. Dus vrij tegenstrijdige reactie. Maar goed: discussie is gesloten. Ik wil hier niet meer over doorratelen.

Volgens mij heeft dit gezeik lang genoeg geduurd. Ik zou zeggen neem een voorbeeld aan Benedictum & Dragonslasher en praat verder over het onderwerp. TRB heeft zijn lesje wel geleerd mag ik hopen, en zoniet dan is dat zijn probleem en hoeven we er ook geen woorden meer aan vuil te maken.
 

DeletedUser32020

Guest
Goed punt! Wat opvalt is dat de ontwikkeling van de landbouw ongeveer samen valt met het einde van de ijstijd, maar we hebben meerdere ijstijden gehad en na hun einde is de landbouw ook niet ontwikkeld. Maar het feit dat 2 geïsoleerde gemeenschappen onafhankelijk van elkaar de landbouw uitvinden is inderdaad een sterke indicatie dat er meer aan de hand is. Weet je hier misschien ook meer over?

Niet bijzonder veel, over het hoe en waarom van het ontstaan van de landbouw is nog enorm veel discussie binnen de archeologie en antropologie.

En het versterkt inderdaad het punt dat er een grote kans is dat een soort met onze intelligentie op een gegeven moment uiteindelijk landbouw(of iets analoog daaraan) ontwikkeld op zijn thuisplaneet. Wat ook interessant is overigens, is dat het wiel nooit uitgevonden is in Midden Amerika! Terwijl het opzich een voor de hand liggende uitvinding lijkt, zeker voor beschavingen zo geavanceerd als de Maya's of Azteken die ook nog behoorlijk ver waren met sterrenkunde en wiskunde.

Dat van het wiel is enigzins te verklaren door de omgeving waarin zij leefden, voornamelijk in oerwouden en in de Andes. Waarschijnlijk hadden ze gewoon geen behoefte aan een wiel in zo'n omgeving maar gebruikten ze menskracht. (Dit is overigens maar speculatie)

Waarom is landbouw dan wel voor de hand liggend, en wel zo dat het rond dezelfde periode in 2 geografisch geïsoleerde gebieden onafhankelijk van elkaar ontwikkeld wordt? Zit er meer achter, of is dit een absurde toevalligheid?

Tussen de eerste landbouwers in het midden oosten en Amerika zit nog wel een paar duizend jaar, als ik het me goed herinner.

..
 
Bovenaan