Gameverslaving

DeletedUser33611

Guest
Haaj,

Aangezien ik gisteren een reportage ivm gameverslaving had gezien, had ik eens zin om dit onderwerp in gesprek te brengen.
Want ik denk dat er hier heel wat echt verslaafd zijn. :rolleyes:

Wiki,

Gameverslaving is de psychologische verslaving aan een of meerdere computergames. Gameverslaving komt in meer of minder ernstige vormen voor.

Wetenschappelijk onderzoek

Er zijn nog weinig resultaten bij het onderzoek naar computer- en gameverslaving. Experts zijn het er alleen over eens dat er ziektebeelden bestaan. Er is geen officiële therapie, wel is er een beperkt aantal privéklinieken, die verslaafden tegen bedragen van vele tienduizenden euro's hulp bieden.

In 2007 besloot de American Medical Association dat dit niet een verslaving te noemen is, omdat op dat moment het wetenschappelijke onderzoek op dit terrein nog niet ver genoeg gevorderd is[1]. In januari 2008 is er in de Verenigde Staten sprake van een discussie om gameverslaving deels te erkennen door het op te nemen in de DSM als een gedragsverslaving, zoals ook gokverslaving erkenning geniet.

Omdat in Europa gameverslaving nog geen medische erkenning geniet worden behandelingen niet door een ziektekostenverzekering vergoed.

Doordat er wetenschappelijk nog zo weinig bekend is, zijn er nog geen richtlijnen voor het ontwerpen van spellen. Spelontwikkelaars hebben dus vrij spel in het ontwerpen van een game. Bij de makers van diverse computerspellen is bekend, dat zij de mate van verslaving doelbewust meewegen in hun commerciële strategie: hoe meer mensen spelen, hoe meer zij verdienen.

Volgens onderzoekers van de Stanford University School of Medicine hebben mannen een grotere waarschijnlijkheid om verslaafd te raken aan computerspellen dan vrouwen.

Er bestaat software voor parental control, die echter niet waterdicht en relatief eenvoudig te omzeilen is.

Symptomen

Een gameverslaving is vaak te herkennen aan het compulsief (dwangmatig) spelen van een computerspel. Een aanwijzing daarvoor is het moeite hebben met het onderbreken van een computerspel voor een gezamenlijke maaltijd. Het dagelijks leven, zoals sociaal contact, werk of studie, wijkt voor het spelen van het spel. Dagelijkse taken en bezigheden worden afgeraffeld omdat men maar zo snel mogelijk terug achter de computer wil zitten. Eten geschiedt indien mogelijk achter de computer. Uiteindelijk zal ook de nachtrust moeten wijken voor het spelen van het spel, en in de sommige gevallen is gesignaleerd dat men drugs gebruikte om langer wakker te blijven. Soms herkennen slachtoffers hun eigen verslaving niet, omdat ze deze verdringen.

Gelieve hier verder over te discussiëren.

Dàdà. ;)
 

DeletedUser33611

Guest
Re: Gameverslaving.

Ik was verloofd met iemand die game verslaafd is.
Half jaar geleden ongeveer heb ik de relatie dan ook om die reden beëindigd.
Hij zelf ziet geen probleem in zijn game gedrag,voor mij en mijn kind is het meer als gewoon storend.
Vaak was ook enkel games het gespreksonderwerp, belangrijke zaken als bijvoorbeeld rekeningen betalen, moesten wijken omdat net iemand dit of dat aan't doen was online (games dan wel te verstaan).

Hij is er sterk van overtuigd dat je een game als TW, The west, COD, Battlefield, ... kan vergelijken met gaan voetballen.
Als je wil gaan voetballen, moet je je ook inzetten en tijd vrijmaken, dat moetje ook serieus nemen...
Je betn dus, in zijn ogen, verplicht om er een heleboel voor te laten, anders moet je het niet spelen.
Het is trouwens niet zomaar een spel omje mee te amuzeren, het is een serieuze zaak...Mag niet mee gelachen worden en je moet echt serieus streven naar bepaalde doelstellingen.
Hij maakt ook geen vrienden via een game, enkel game partners, maar er wordt niet gepraat over andere dingen dan eknel de game en de regels daarvan en welke inzet van jou verwacht wordt.
Heel erg af en toe wordt er eens mopje tussendoor gesluisd, maar zelfs dat wordt eigenlijk niet goed gekeurd door hem, want dat bewijst dat je de game niet serieus neemt...

Ik ben in ieder geval blij dat die relatie over is.

Dit kwam ook ter sprake in die reportage, mensen die dus hun gezin om zeep helpen, door die verslaving. :eek:
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Ik ben zeker verslaafd aan tw in een zekere zin.
Namelijk ik kan er niet mee stoppen.
Ik zou echter nooit een gezin om zeep helpen hierdoor want ik ben zeeeer sociaal :D
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

verslaafd nee:rolleyes:

ik speel spel superveel maar om echt verslaafd te noemen nee, als het moet zou ik zo stoppen binnen nu en morgen.

maarja ik sla ook wel eens een maaltijd over met me familie om tw te spelen als ik word aangevallen of zo, maarja dat doe ik ook met voetbal fitniss en andere dingen.
 

DeletedUser659

Guest
Re: Gameverslaving.

allemaal bulshit. :rolleyes:


Edit: hmmm ik heb deze syptomen-.- maarjah ik ben alleen thuis zonbeetje dus wat verwacht je dan;)
 

DeletedUser33611

Guest
Re: Gameverslaving.

verslaafd nee:rolleyes:

ik speel spel superveel maar om echt verslaafd te noemen nee, als het moet zou ik zo stoppen binnen nu en morgen.

maarja ik sla ook wel eens een maaltijd over met me familie om tw te spelen als ik word aangevallen of zo, maarja dat doe ik ook met voetbal fitniss en andere dingen.

Casimodo niet verslaafd? Nee, dat kan niet. :D
 

DeletedUser26945

Guest
Re: Gameverslaving.

Ik ben zeker verslaafd aan tw in een zekere zin.
Namelijk ik kan er niet mee stoppen.
Ik zou echter nooit een gezin om zeep helpen hierdoor want ik ben zeeeer sociaal :D

geld bij mij wel hetzelfde:D

maar mijn jongere broer (12jaar oud) is wel erg verslaafd aan games, genre call of duty, GTA, etc. De meer geweldadige games dus. Al geeft hij het zelf nooit toe, hij verwijt mij dan van de uren die ik achter m'n laptop verslijt en zogezegd ok constant bezig ben met tw. Terwijl ik ook wel andere dingen doe waarvoor ik wel een pc moet gebruiken.

Je merkt dan ook wel dat hij veel korter reageerd en zeer agressief is. Een gevolg is dan dat ik regelmatig eens klappen te verduren krijg. Mijn ouders reageren er naar mijn mening net iets te zwak op (zeker mijn vader) maar wanneer hij moet stoppen met "gamen" gaat het dan ook echt helemaal fout.

Je kan spelen en doen maar je moet evenwicht kunnen vinden en contact maken met mensen rond je. Ik ken nog iemand zelfde leeftijd als mezelf (15) die samen met zijn broer (ook 12) constant zit te gamen. Ze zitten dan samen in een "kotje" van ocharme 2op2m. Met 2pc's die constant draaien en 2 van die 22inch schermen waar ze dan bijna met hun neus tegen plakken.

Ze komen nooit buiten, hebben niets of nauwelijk iets van contact meer met hun ouders(enkel tijdens de vluchtige maaltijden waar ze na 5minuten alweer verdwijnen). Maar hun oduers reageren totaal niet op dit. Wanneer we tijdens de examens de kans krijgen om thuis te studeren doen zij het ook maar omdat hun ouders aan het werken zijn zitten zij wel de hele nammidag aan die pc's. De studies daar lijden er zwaar onder, 's avond na thuiskomst van school is de eerte klus pm's opstarten.

Laatst zijn we samen met hun en hun ouders samen 5dagen naar Duitsland geweest. Ik neem persoonlijk altijd m'n laptop mee als we weg gaan. Meer om in de auto een film te kijken fzo dan om spelletjes te spelen.
Maargoed, in het hotel waar we verbleven bleken zich 2computers te bevinden die gratis te gebruiken waren. Dus je kunt het al raden, die 3zaten daar constant. We zijn op bepaalde dagen moeten terug keren omdat ze echt wilden voor dat scherm plakken.

De vrijdag, onze laatste dag kan je wel raden hoe het gebeurd. Het onbijt was vanaf 6u30. Ze stonden er natuurlijk al om 6u. Met het oog om 7u richting belgie te kunnen vertrekken.

Tot daar het verhaal. Ik vind vooral in deze situatie dat ouders er veel te ligt over gaan. En als je zit wat er onder aan het lijden is kan ik het bijna niet meer aanhoren. Tijdens school zijn ze constant bezig over gamen, gamen en nog eens gamen.

Die 2broers hebben niemand anders, ze lopen enkel zij 2 samen op de speelplaats.

Ik snap gewoon niet hoe het mogelijk is dat je je gelukkig voelt op zo'n momenten...
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Hm ja, om te weten hoe verslaafd bent moet je de volgende vragen eens eerlijk beantwoorden ;)

1)Hoe lang speel je gemiddeld per dag op tw(of andere spellen online)
2)Heb je al eens een nachtje doorgedaan voor tw (vb speed of edels versturen)
3)Heb je al eens een afspraak verplaats omdat je op tw iets belangrijks gepland had (massa-aanval of dergelijke)?
4)Speel je tw tijdens je examens of voor een grote toets of vergadering .. , terwijl je beter nog wat meer zou studeren of voorbereiden..

Bekijk dan je antwoorden eens en kom zelf tot een conclusie ;)
Ik denk wel dat er een hele hoop mensen toch wel verslaafd zijn aan gamen, maar dat ze het zelf gewoon niet inzien.

Bij vele online games kunnen de spelbeheerders zien hoe lang iemand al bezig is. Als je die cijfers eens zou zien...
En het erge is dat zij er niets aan doen, integendeel, ze zoeken juist extra elementen om hun spel nog verslavender te maken (denk maar aan speeds)
 

DeletedUser33611

Guest
Re: Gameverslaving.

Hm ja, om te weten hoe verslaafd bent moet je de volgende vragen eens eerlijk beantwoorden ;)

1)Hoe lang speel je gemiddeld per dag op tw(of andere spellen online)
2)Heb je al eens een nachtje doorgedaan voor tw (vb speed of edels versturen)
3)Heb je al eens een afspraak verplaats omdat je op tw iets belangrijks gepland had (massa-aanval of dergelijke)?
4)Speel je tw tijdens je examens of voor een grote toets of vergadering .. , terwijl je beter nog wat meer zou studeren of voorbereiden..

Bekijk dan je antwoorden eens en kom zelf tot een conclusie ;)
Ik denk wel dat er een hele hoop mensen toch wel verslaafd zijn aan gamen, maar dat ze het zelf gewoon niet inzien.

Bij vele online games kunnen de spelbeheerders zien hoe lang iemand al bezig is. Als je die cijfers eens zou zien...
En het erge is dat zij er niets aan doen, integendeel, ze zoeken juist extra elementen om hun spel nog verslavender te maken (denk maar aan speeds)

Ik zal ze eens beantwoorden. ;)

1)Hoe lang speel je gemiddeld per dag op tw(of andere spellen online). 4 uur.
2)Heb je al eens een nachtje doorgedaan voor tw (vb speed of edels versturen) Nee.
3)Heb je al eens een afspraak verplaats omdat je op tw iets belangrijks gepland had (massa-aanval of dergelijke)? Nee.
4)Speel je tw tijdens je examens of voor een grote toets of vergadering .. , terwijl je beter nog wat meer zou studeren of voorbereiden.. Ja, maar zorg altijd wel eerst dat alles in orde is.

Conclusie: Niet verslaafd (denk ik). ;)
 

DeletedUser26945

Guest
Re: Gameverslaving.

1)Hoe lang speel je gemiddeld per dag op tw(of andere spellen online) hangt af, weekend, vakantie etc. Ik zit wel enorm veel op m'n pc, dat geek ik meteen toe. Ik ben dus logisch gewijs ook online, meestal. In weekends kom ik dagelijks makkelijk aan 8-10 dat ik op m'n laptop zit waarvan ik mss 4effectief tw doe.
2)Heb je al eens een nachtje doorgedaan voor tw (vb speed of edels versturen) Nooit speciaal, enkel alsk niet moe ben zou ik eens wakker blijven.
3)Heb je al eens een afspraak verplaats omdat je op tw iets belangrijks gepland had (massa-aanval of dergelijke)? Nooit en zal dat niet doen ook.
4)Speel je tw tijdens je examens of voor een grote toets of vergadering .. , terwijl je beter nog wat meer zou studeren of voorbereiden..Ik speel maar zorg wel dat ik met alles in orde kan geraken zonder s nachts te moeten blokken fzo.
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Casimodo niet verslaafd? Nee, dat kan niet. :D

ben casimodo niet, maar was zijn co op w12

1)Hoe lang speel je gemiddeld per dag op tw(of andere spellen online) 6 uur
2)Heb je al eens een nachtje doorgedaan voor tw (vb speed of edels versturen) geen hele nacht wel 2-3 uur
3)Heb je al eens een afspraak verplaats omdat je op tw iets belangrijks gepland had (massa-aanval of dergelijke)? nee
4)Speel je tw tijdens je examens of voor een grote toets of vergadering .. , terwijl je beter nog wat meer zou studeren of voorbereiden.ik heb tw gespeeld onder me examens maarja who gives a fuck? ik ben geslaagd met mooie punten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Een tijd geleden speelde ik ook constant games, misschien meer dan goed voor mij is. Als ik het ene spel uit had (op elke moeilijkheidsgraad dan ook :p) begon ik met het andere. Maar toen ben ik bvb. 3 weken naar Spanje geweest op vakantie, en ik dacht helemaal niet aan games. Thuis speelde ik dan weer. Was ik dan verslaafd?

Kan iemand mij goed in zijn/haar eigen woorden uitleggen wanneer iemand verslaafd is en dan een antworod geven op mijn vraag hierboven?

In ieder geval is die tijd voorbij :p
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Je bent verslaafd als je niet meer zonder kan ;)
Als je agressief wordt als je het niet meer hebt, als je er constant loopt over te denken. Als het als het ware een 2de leven voor jou is ;)

Dus in jouw geval was je niet verslaafd ;)

Als je er niet aan gedacht hebt.
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Ik zit soms ook te denken van:Omg als mij squad nou maar online komt op COD als we dan gaan clan battlen .
Anders niet.
Is dat verslaafd.
Voorderest over agressie,dat was ik voor ik ging gamen al.
 

DeletedUser16146

Guest
Re: Gameverslaving.

Ik ben niet gameverslaafd, er zou gezegd kunnen worden dat ik verslaafd ben aan TW, maar ik noem het meer een way of life.

Als je goed wilt zijn in het spel, dien je gewoon vaak online te zijn, en je krijgt bepaalde verplichtingen als je samenwerkt, "dan kun je je medespelers niet in de steek laten".

Dat het storend kan zijn voor een gezin kan ik goed begrijpen. Die hebben ook aandacht nodig.
Mijn ex beweerd dat het uit is gegaan door tw, terwijl hij zelf ook continu aan de pc zat, en schijnbaar alleen iets samen wilde doen als ik ging timen =/
Tja, als ik daarmee begin, ben ik er een hele dag mee bezig.
En al smeekte ik om wat te gaan doen had hij nooit zin.. Tja, dan ga ik toch vaker TW op?

Dus ja, aan TW lag het nie.

Antwoord op die vragen
1. meer dan goed voor me is, toch zeker meer dan 5 uur :eek:
2. een nacht opgebleven om te timen dat alles 7 uur aan zou komen =p Dat was eens maar nooit weer :p
3. als ik weet dat ik afspraken heb staan zorg ik dat ik niet ga aanvallen.
heb wel 1x ziek gemeld van werk omdat ik werd aangevallen :eek: nu geef ik gewoon VV af :D
4. tja, daar maak ik tijd voor, maar zou misschien iets meer kunnen.

Ik vind mezelf niet verslaafd, het is een gebrek aan andere bezigheden..
Ik heb het meer nodig als afleiding. "It keeps me sane"
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Ik ben ook gameverslaafd, maar ik kan heus wel eventjes achter de PC vandaan voor een maaltijd/feest ofzo :rolleyes: Als je dat niet kan ben je eigenlijk ziek :p
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

Gamen is een sport, zie het dan ook als een sport. Doe je het voor je plezier, gewoon af en toe een keertje gamen, net als dat je bijv. 2 keer per week traint voor tennis. Wil je echt wat bereiken, ga je meer trainen, ook in je vrijetijd, privé training, etc. Wil je hoger komen met gamen, ga je het meer doen, serieuze teams, etc.
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

tjah ik ben ook serieus met tw bezig, en probeer ook als ik een belangerijke aanval wil doen ofzo daar tijd voor vrij te plannen.
Tegenwoordig heb ik een fantastische co ^^
Als ik niet kan/wil of iets anders te doen heb valt hij voor mij in, en de ene keer dat hij zoiets heeft neem ik ook met plezier zijn plaats in.
ik speel dit spelletje voor de lol, en ben weinig serieus.
Alleen als we het (soms) over de volgende stappen in het spel hebben ben ik wel serieus, kan me er ook voor inspannen om een planning te maken enzo.
Overigens heb ik tot nu toe nooit s´nachts gespeeld ofzo.
Daarvoor heb ik(god zij dank) altijd wel stamgenoten gehad.
 

DeletedUser

Guest
Re: Gameverslaving.

1)Hoe lang speel je gemiddeld per dag op tw(of andere spellen online)
Elk moment van de dag dat ik niet bezig ben met piano, eten, slapen of studeren.

2)Heb je al eens een nachtje doorgedaan voor tw (vb speed of edels versturen)
Neen, alleen eens een keer vroeger opgestaan en later gaan slapen om wat te timen... maar daar had ik eigenlijk andere redenen voor ;)

3)Heb je al eens een afspraak verplaats omdat je op tw iets belangrijks gepland had (massa-aanval of dergelijke)?
Euh, nee :eek:
4)Speel je tw tijdens je examens of voor een grote toets of vergadering .. , terwijl je beter nog wat meer zou studeren of voorbereiden..
Spelen niet, modden wel :(
Ik kan me gewoon niet concentreren, heb geen zin :(

Ben ik verslaafd, tuurlijk, ik ben nolife mod :D
 

DeletedUser16146

Guest
Re: Gameverslaving.

Jij klinkt echt helemaal als mijn ex.

Ik denk niet dat je mij met je ex kan vergelijken =/
Ik wilde dolgraag leuke dingen doen, naar de bios, naar het park of een pretpark, of bij vrienden langs, ok we zijn eens naar de efteling geweest, of als ik eten had gekookt zat hij vaak aan de pc.
(door medicijnen mocht ik geen autorijden en was dus compleet afhankelijk om ergens naartoe te gaan)
Maar hij was juist degene die nooit zin had om wat te gaan doen, en omdat hij steeds met zijn pc bezig was dat ik alleen op de bank zat of dat hij zijn startrek zat te kijken, die series keek ie achter mekaar, dat werd ik ook zat als je dezelfde al 3x heb gezien, ben ik ook meer op de pc gegaan, hij had er zelfs een 2e voor aangeschaft.. Omdat als ik er ff achter wilde hij er snel zelf weer aan moest..

TW is heel goed voor mijn sociale leven ook, heb veel contacten gekregen weliswaar op msn, en een paar stamgenoten IRL ontmoet, die ik ook wel vrienden kan noemen. Vrienden RL hebben het te druk met hun eigen levens, daar hebben ze mijn problemen niet bij nodig.

Om mezelf "sane" te houden, er is teveel waar ik niet mee om kan gaan, problemen IRL met mezelf geestelijk en lichamelijk en de fam is ook genoeg mis mee. Maar de PC is gewoon mijn escape, zonder word ik letterlijk gek.
(loop btw wel bij een psych om het wel te leren accepteren).

Ik geef toe dat ik veel aan de pc zit, maar ik doe niet alleen tw, ik doe ook photoshop, en nu met de meeting organiseren is ook een leuk project, daarnaast doe ik een cursus voor life coach. Ik werk nu halve dagen en dat lukt me vaak nog niet eens, ik zou willen dat ik meer kon werken, en meer aan sociale dingen kon doen, maar op moment zit dat er gewoon niet in. Tussendoor help ik met het huishouden, en met eten zit ik ook gewoon beneden met de fam en kijken de series op tv.

Als ik fulltime werk zou kunnen hebben, een vent en kids, zou de situatie heel anders zijn. Ik zou denk niet stoppen, maar wel veel minder, en om al dat harde werk niet voor nix te laten, een co zoeken.

Maar ik vind het geen leuke vergelijking..
 
Bovenaan