Discussie: het nut van het genezen van kanker

Reactiescore
7.944
De beste manier? Mijn opa had darmkanker, toen het eenmaal zo ver was knapte alles en kwam het overal uit. Hallucinaties, allemaal pijn, alles uitkotsen wat je binnen krijgt, en eigenlijk al zowat dood op bed liggen. Echt die dokter mogen ze om mijn part uit zijn ambt schoppen.
 

DeletedUser55797

Guest
Euthanasie is inderdaad juridisch lastig, maar ik vind dit eigenlijk wat jammer, want uiteindelijk moet iedereen toch de kans krijgen om te kunnen sterven als ze dat zouden willen? Natuurlijk kan je ook suïcide plegen zonder daarvoor toestemming te krijgen (alhoewel dat lastiger is voor oudere mensen), maar dat gebeurt dan vaak op een manier die choquerend is voor de nabestaanden. Ik begrijp dat de procedure voor euthanasie niet veel versoepeld kan worden in de huidige maatschappij, omdat de dood nog steeds een groot taboe is en omdat nabestaanden vaak egoïstisch denken (dit is normaal, wil niemand beledigen).

Maar wat ik bedoelde is dat de heengaan door middel van euthanasie vrediger is dan wachten tot de kanker de patiënt na een weg van pijn doodt, dit was enkel voor kankers met een hoog mortaliteitsratio, waarbij ik me de vraag stel of het risico nemen het wel waard is.

Als de kanker relatief makkelijk te genezen is, dan is genezing zeker de juiste oplossing, dat vind ik natuurlijk ook.
Het is lastig. Je kan een petitie tekenen als je het wilt versoepelen. Dan wordt het besproken binnen de kamer (vrij weinig kans dat het door gaat). En waarom? De westerse cultuur is een voorstander van mensen genezen en/of te laten gaan wanneer de tijd daar is. Ook is het vaak een keuze die onomkeerbaar is. Als je de wetgeving gaat versoepelen dan gebeurd het ook vaker. En daarmee zullen fouten mee samen komen. Dossiers die worden verwisselt etc. Het is dus een gevaarlijke kwestie, een emotionele kwestie en een geld kwestie. Zo'n spuitje is niet goedkoop.

De beste manier? Mijn opa had darmkanker, toen het eenmaal zo ver was knapte alles en kwam het overal uit. Hallucinaties, allemaal pijn, alles uitkotsen wat je binnen krijgt, en eigenlijk al zowat dood op bed liggen. Echt die dokter mogen ze om mijn part uit zijn ambt schoppen.

De arts kon natuurlijk niet voorspellen dat de darm zou gaan klappen. Daarnaast heb jij een standpunt ingenomen op basis van persoonlijke ervaringen. (begrijp me niet verkeerd, het is heel erg wat je hebt meegemaakt. En het zou echt verschrikkelijk geweest moeten zijn voor je opa). Maar je kan de schuld niet zomaar op de arts schuiven. Daarnaast wijkt dit af van het onderwerp, en dat is dat genezing wel/niet nuttig is. Bij je opa was het waarschijnlijk al in zo'n stadium dat hij niet meer te redden viel.
 

DeletedUser

Guest
Wellicht is het tevens interessant om bepaalde 'complottheorieën' hierbij te betrekken. In deze theorieën wordt gepleit dat het medicijn/ de genezing voor kanker allang bestaat.

Zoals in eerdere posts aangegeven gaat er veel geld naar kankeronderzoek. Het is zo'n booming business dat ze er voor een lange tijd nog geld in willen pompen om zoveel mogelijk winst te behalen. Ik doel hier dus op het economisch perspectief. Over hetzelfde onderwerp zijn ook theorieën dat men denkt dat het allemaal opgezet is door de overheid, maar dat vind ik in deze situatie wat ver gaan.
 

DeletedUser62889

Guest
Probeer je me nu te beledign door me homo te noemen?
Ten eerste zou homo dan iets beledigends moeten zijn en dat is het niet, het is een geaardheid net zoal jij dan wss hetero bent

Ga je diepschamen

was toch geen scheldwoord? :D.
Jij vat het op als een belediging.

Dacht dat je zo'n grappenmaker was, dan zou je dit gewoon moeten kunnen waarderen ;).
 

DeletedUser55797

Guest
Wellicht is het tevens interessant om bepaalde 'complottheorieën' hierbij te betrekken. In deze theorieën wordt gepleit dat het medicijn/ de genezing voor kanker allang bestaat.

Zoals in eerdere posts aangegeven gaat er veel geld naar kankeronderzoek. Het is zo'n booming business dat ze er voor een lange tijd nog geld in willen pompen om zoveel mogelijk winst te behalen. Ik doel hier dus op het economisch perspectief. Over hetzelfde onderwerp zijn ook theorieën dat men denkt dat het allemaal opgezet is door de overheid, maar dat vind ik in deze situatie wat ver gaan.

Het valt hier niet veel over te discussiëren. Gezien er geen feiten bestaan hierover? Enkel of je bepaalde "geruchten" geloofd of niet. En ik denk dat je daar dan snel over uit bent gezien er geen nieuwe materiaal is om dit lang lopend te houden.

Maar ik wil best mijn visie hierin brengen. Ik denk niet dat de overheid hier achter zit? Gezien hun degene zijn die het geld aan hun uitbesteed (de research'ers). En voor de onderzoekers is het een te groot schandaal als het uit kwam + risico's die dat met zich meebrengt. Ik denk dat het medicijn er misschien al wel eerder zou bestaan, maar dat het naar hun zeggen nog niet voldoende is getest. "safety first" !
 

DeletedUser62766

Guest
Wellicht is het tevens interessant om bepaalde 'complottheorieën' hierbij te betrekken. In deze theorieën wordt gepleit dat het medicijn/ de genezing voor kanker allang bestaat.

Zoals in eerdere posts aangegeven gaat er veel geld naar kankeronderzoek. Het is zo'n booming business dat ze er voor een lange tijd nog geld in willen pompen om zoveel mogelijk winst te behalen. Ik doel hier dus op het economisch perspectief. Over hetzelfde onderwerp zijn ook theorieën dat men denkt dat het allemaal opgezet is door de overheid, maar dat vind ik in deze situatie wat ver gaan.

Ga alsjeblieft weg als je je digitale kots op geen enkele manier uiteenzet/beargumenteert.
 

DeletedUser

Guest
Je zou je kunnen afvragen of pharmaceuten in grote bedrijven inderdaad winst willen maken met dit soort therapieën, maar een geneesmiddel voor kanker zou volgens mij opzich genoeg geld moeten opleveren. Wat zouden mensen allemaal doen voor geld, is een goede vraag, zeker als je kijkt naar de grote bedrijven die bijvoorbeeld winst maken met wapenverkoop tijdens oorlogen, maar dat is denk ik niet relevant in dit topic.
 

DeletedUser55797

Guest
Je zou je kunnen afvragen of pharmaceuten in grote bedrijven inderdaad winst willen maken met dit soort therapieën, maar een geneesmiddel voor kanker zou volgens mij opzich genoeg geld moeten opleveren. Wat zouden mensen allemaal doen voor geld, is een goede vraag, zeker als je kijkt naar de grote bedrijven die bijvoorbeeld winst maken met wapenverkoop tijdens oorlogen, maar dat is denk ik niet relevant in dit topic.

gaande weg las ik je eigen conclusie al. Als je het interessant vindt om hierover te brainstormen / discussiëren maak er een ander topic over, want dat hoort hier niet.
 

DeletedUser

Guest
Dit is min of meer dezelfde discussie als met betrekking tot de doodstraf en dat betekent dat noch de overheid, noch artsen, het recht hebben om te beslissen over dood en leven. Zij kunnen niet bepalen voor een samenleving wie wel en wie niet genezen mag worden.
 
Reactiescore
603
Van mij apart ben ik het eens met deze dokter. We geven bakken geld uit aan iets dat gewoon heel natuurlijk is. Bestrijd het niet, omarm het.

Waarom er niets tegen doen als er iets tegen te doen valt?
Tegen 2050 moet kanker normaal genezen worden, en kan een men me kanker weer normaal verder leven.
 

DeletedUser55797

Guest
Er mag op zich wel minder onderzoeks geld naar Kanker en meer geld voor HIV en Aids.
 

DeletedUser55797

Guest
HIV en AIDS zijn, dan wel in de westerse wereld, niet meer dodelijk en is prima mee te leven.

Toch raken er (inderdaad grotendeels in Afrikaanse landen) om de 15 seconde iemand ermee geïnfecteerd. En tegen Aids is volgens mij nog geen medicijn.
 

DeletedUser34772

Guest
Toch raken er (inderdaad grotendeels in Afrikaanse landen) om de 15 seconde iemand ermee geïnfecteerd. En tegen Aids is volgens mij nog geen medicijn.

Geen homo zijn is al een goede preventieve maatregel.

Verder is het gewoon zo dat er veel en veel meer mensen aan kanker sterven dan aan hiv of aids, die tegenwoordig redelijk goed te behandelen zijn als ik me niet vergis. Het is dan ook logisch dat daar meer geld in gepompt word.
 

DeletedUser1435

Guest
Geen homo zijn is al een goede preventieve maatregel.

Verder is het gewoon zo dat er veel en veel meer mensen aan kanker sterven dan aan hiv of aids, die tegenwoordig redelijk goed te behandelen zijn als ik me niet vergis. Het is dan ook logisch dat daar meer geld in gepompt word.
:D:D dat was ook wat ik dacht toen ik de post van pootjesman las ;d

maar wel geinig dat hij ziektes die hij bewust gaat oplopen graag beter onderzocht ziet worden
 

DeletedUser55797

Guest
Geen homo zijn is al een goede preventieve maatregel.

Verder is het gewoon zo dat er veel en veel meer mensen aan kanker sterven dan aan hiv of aids, die tegenwoordig redelijk goed te behandelen zijn als ik me niet vergis. Het is dan ook logisch dat daar meer geld in gepompt word.
omdat enkel homo's het oplopen :rolleyes:

Ik denk niet dat er tegenwoordig meer mensen sterven aan kanker dan aan HIV/Aids. Gezien kanker goed te bestrijden valt. En voor Aids enkel remmend is, dus niet te genezen is. (tot noch toe).
:D:D dat was ook wat ik dacht toen ik de post van pootjesman las ;d

maar wel geinig dat hij ziektes die hij bewust gaat oplopen graag beter onderzocht ziet worden

:eek::eek::eek: justem.
 

DeletedUser58575

Guest
Ik denk dat als je zo'n zaak wil beoordelen, je het het best praktisch kunt benaderen. de hoofdvraag die de meeste mensen hierboven als thema van het topic nemen is: Is het zoveel geld waard om kanker te bestrijden.

Mijn persoonlijke antwoord op die vraag ligt aan een statistiek die ik niet bezit. De simpele vraag die ik dan wil stellen is: Kun je met diezelfde hoeveelheid geld meer mensen redden in andere doelgroepen: Zo ja, dan zou ik dat liever zien gebeuren met het geld. Zo nee, ga dan vooral door met hoe het gaat.

Voorbeeldje met verzonnen cijfers: Als je door 100 miljoen in onderzoek naar kanker te steken uiteindelijk 10.000 mensen per jaar kunt redden, maar met datzelfde bedrag aan voedselpakketten 20.000 mensen per jaar de hongersdood kunt laten ontkomen (ja, slecht voorbeeld, I know, maar het idee lijkt me duidelijk), dan lijkt het mij voor de hand liggend dat het het geld niet waard is om onderzoek te doen naar kanker.

To be honest, ik denk dat statistiek vrijwel altijd het antwoord heeft op zo'n vraagstellingen. Anders wordt de vraag namelijk beantwoord met emotionele denkwijzen (Ik verwijs even naar de post van Nonkel Jos eerder in dit topic. Hoe erg zo'n verhaal me ook raakt, ik denk niet dat op basis daarvan over levens bepaald moet worden). Misschien een te simpele kijk op de zaken, en ja ik begrijp heus wel dat het gecompliceerder ligt dan dit, maar het is wel zo ongeveer hoe ik er over denk.
 

DeletedUser55797

Guest
Ik denk dat als je zo'n zaak wil beoordelen, je het het best praktisch kunt benaderen. de hoofdvraag die de meeste mensen hierboven als thema van het topic nemen is: Is het zoveel geld waard om kanker te bestrijden.

Mijn persoonlijke antwoord op die vraag ligt aan een statistiek die ik niet bezit. De simpele vraag die ik dan wil stellen is: Kun je met diezelfde hoeveelheid geld meer mensen redden in andere doelgroepen: Zo ja, dan zou ik dat liever zien gebeuren met het geld. Zo nee, ga dan vooral door met hoe het gaat.

Voorbeeldje met verzonnen cijfers: Als je door 100 miljoen in onderzoek naar kanker te steken uiteindelijk 10.000 mensen per jaar kunt redden, maar met datzelfde bedrag aan voedselpakketten 20.000 mensen per jaar de hongersdood kunt laten ontkomen (ja, slecht voorbeeld, I know, maar het idee lijkt me duidelijk), dan lijkt het mij voor de hand liggend dat het het geld niet waard is om onderzoek te doen naar kanker.

To be honest, ik denk dat statistiek vrijwel altijd het antwoord heeft op zo'n vraagstellingen. Anders wordt de vraag namelijk beantwoord met emotionele denkwijzen (Ik verwijs even naar de post van Nonkel Jos eerder in dit topic. Hoe erg zo'n verhaal me ook raakt, ik denk niet dat op basis daarvan over levens bepaald moet worden). Misschien een te simpele kijk op de zaken, en ja ik begrijp heus wel dat het gecompliceerder ligt dan dit, maar het is wel zo ongeveer hoe ik er over denk.

Niks mis met deze denkwijze. Maar ik denk ook dat je een aspect weg laat.

Om jou voorbeeld weer te nemen. Hongersnood is een dagelijks probleem. Vul je monden vandaag, hebben ze morgen weer honger. (terug komend probleem). Als je medicijn vindt tegen kanker of welke ziekte dan ook. Kan dat mensen helpen daarna om er vanaf te komen. Of zelfs te voorkomen. Dan help je in het geheel minder, maar de probleem wordt ook minder. Daar moet een overweging in komen en blijven. Dat gemaakt moet worden aan de hand van statistieken en een goede kijk van een persoon/personen die de beslissingen maakt.
 

DeletedUser69389

Guest
Niks mis met deze denkwijze. Maar ik denk ook dat je een aspect weg laat.

Om jou voorbeeld weer te nemen. Hongersnood is een dagelijks probleem. Vul je monden vandaag, hebben ze morgen weer honger. (terug komend probleem). Als je medicijn vindt tegen kanker of welke ziekte dan ook. Kan dat mensen helpen daarna om er vanaf te komen. Of zelfs te voorkomen. Dan help je in het geheel minder, maar de probleem wordt ook minder. Daar moet een overweging in komen en blijven. Dat gemaakt moet worden aan de hand van statistieken en een goede kijk van een persoon/personen die de beslissingen maakt.

Hij benoemde het ook als een slecht voorbeeld. Laten we het dan vergelijken met bijvoorbeeld ALS ofzo.;)
 

DeletedUser

Guest
Afrikanen en homoseksuelen staan garant voor 90 procent van de wereldaids
 
Bovenaan