De werkelijkheid.

DeletedUser

Guest
Je ziet het goed, een topic dat gaat over de werkelijkheid. Op dit forum zijn er veel discussies geweest hierover, er worden dingen gezegd als kijk is buiten de hokjes als het gaat om het analyseren van de werkelijkheid. Ten eerste de vraag, wat is de werkelijkheid?

De werkelijkheid is opzichzelf nogal een vaag begrip. Ik zie het als de verzameling van alles wat bestaat. Als een soort verzameling dus. Maar wat bestaat en wat niet? Dat zijn allemaal vragen. Grof gezegd kun je de werkelijkheid indelen in verschillende categorieën. Je hebt de werkelijkheid, die kun je onderverdelen in de objectieve en subjectieve werkelijkheid. De objectieve werkelijkheid kun je weer onderverdelen in de concrete en abstracte werkelijkheid. En de concrete werkelijkheid kun je vervolgens opdelen in de analyseerbare en de niet analyseerbare werkelijkheid. Wat bedoel ik hiermee?

Laten we eerst is beginnen met de bekendste vorm binnen deze indeling, namelijk de analyseerbare werkelijkheid. De analyseerbare werkelijkheid is de werkelijkheid van alledag. Deze werkelijkheid wordt bestudeerd in de natuurwetenschappen en ook wel bij bepaalde aspecten van sociale wetenschappen. Of het nou gaat om de structuur van moleculen of wat jij gisteren gegeten hebt, dat zijn allemaal eigenschappen van de analyseerbare werkelijkheid.

Zonder dat we het weten maken zijn we in het dagelijks leven heel veel bezig met het analyseren van de eigenschappen van deze werkelijkheid. Als je je sleutels kwijt bent ga je die zoeken, je vraagt je dan iets af over de werkelijkheid, namelijk waar je huissleutels zich bevinden. Je kan dan aan iemand vragen waar je huissleutels zijn, die persoon kan dan bv zeggen dat ze ergens in een la liggen. Vervolgens toets jij zijn hypothese(dat ze in een la liggen) aan de werkelijkheid. Liggen ze daar niet dan kijk je ergens anders, je denkt weer na over waar je ze dan gelaten kan hebben(nieuwe hypothese) zoekt op die plek en toetst zo je nieuwe hypothese aan de werkelijkheid.

Dit laat zien dat iedereen dagelijks bezig is met het toepassen van de wetenschappelijke methode zonder dat er eigenlijk bij stil gestaan wordt. En dit is ook precies hoe de wetenschap te werk gaat als de werkelijkheid geanalyseerd kunnen worden, de hele wetenschappelijke methode kun je afleiden als je al bij jezelf denkt wat voor stappen je zet bij iets simpels als het zoeken van spullen die je kwijt bent. Bij het analyseren van de analyseerbare werkelijkheid ga je er dus vanuit dat je zintuigen de werkelijkheid reconstrueren. Deze aanname zou ik de axioma van de natuurwetenschap willen noemen.

Verder is het zo dat je bij het leggen van (wiskundige) verbanden uitgaat van inductieve logica en deductieve logica. Als je een steen 100 keer naar beneden laat vallen dan concludeer je dat die altijd naar beneden valt als je het naar beneden gooit. Je gebruikt ook deductieve logica als je bijvoorbeeld een bepaalde hypothese hebt die je niet direct aan de werkelijkheid kan toetsen dan kan je logica gebruiken om implicaties af te leiden en die implicaties(logische gevolgen) aan de werkelijkheid te toetsen. Kloppen die implicaties niet dan klopt je model niet kloppen ze wel dan klopt je model misschien.

Dus als het gaat om het analyseren van deze werkelijkheid dan is natuurwetenschap hetgeen wat je gebruikt. Je gebruikt de axioma dat je zintuigen de werkelijkheid reconstrueren, ik zie deze tafel en voel deze tafel en dus bestaat deze tafel. En je gebruikt inductieve en deductieve logica om de werkelijkheid te analyseren(in combinatie met waarneming).

Als we het hebben over gebeurtenissen in het verleden gebruiken we hier de analyse van eigenschappen van het universum van het heden. Een andere zeer belangrijke axioma die op komt duiken als we praten over gebeurtenissen uit het verleden zijn de niet veranderende fysische eigenschappen van de werkelijkheid. De natuurwetten en natuurlijke principes veranderen zelf niet in de tijd. Atomen bestonden ook in de Griekse tijd, en de relativiteitstheorie klopte ook toen Newton zijn theorie opstelde. Als een hemellichaam zich op een paar miljoen lichtjaar hier vandaan bevind(bv een sterrenstelsel) dan zien we dat hemellichaam zoals die was een paar miljoen jaar geleden omdat de snelheid van het licht in vacuüm constant is. Als een isotoop een bepaalde halfwaarde tijd heeft en je hebt gegevens over de oorspronkelijke hoeveelheid van een bepaalde isotoop dan volgt daaruit de leeftijd van dat object. Als het universum nu uitdijt dan moet het vroeger kleiner zijn geweest. Als iemand op de stoep ligt te bloeden en dood is gegaan heeft hij zelfmoord gepleegd of is die vermoord. Of we nu praten over een moordzaak, de geschiedenis van de mensheid(archeologie), die van de aarde(paleontologie, geologie) of die van het universum(kosmologie), dit principe ligt ten grondslag aan de analyse van de eigenschappen van de werkelijkheid zoals die was in het verleden. En je zou kunnen zeggen dat je ook de hele geschiedenis mee mag nemen als het gaat om de eigenschappen van de werkelijkheid. Hou wel rekening met de relativiteitstheorie, tijd is relatief dus je moet uitspraken wel koppelen aan een referentiestelsel.

Als we dan een stap verder gaan dan heb je de niet analyseerbare werkelijkheid. Dit maakt nog steeds deel uit van de concrete werkelijkheid, maar hier bevinden we ons op glad ijs want dit valt buiten het domein van de natuurwetenschap. De eigenschappen van de niet analyseerbare werkelijkheid kunnen niet aan de werkelijkheid worden getoetst, niet alleen praktisch niet(in termen van economie en technologie) maar fundamenteel niet. Het wel of niet bestaan van buitenaards leven behoort nog gewoon tot de analyseerbare werkelijkheid ook al is het onwaarschijnlijk dat we in de nabije toekomst buitenaards leven gaan vinden. Maar het maakt nog wel deel uit van de objectieve en concrete werkelijkheid, de eigenschappen staan vast alleen kunnen niet worden geanalyseerd. Leven we in een computerprogramma, bestaat er een entiteit(iets met zelfbewustzijn) buiten ons 3D ruimtelijke universum die het universum kan bewerken zonder zich te hoeven houden aan de wetten waar alle informatie binnen het universum(materie en energie) zich aan moeten houden?

Dat zijn vragen over de kenmerken van de niet analyseerbare werkelijkheid. Let wel op, binaire logica is hier wel van toepassing. De structuur van de concrete werkelijkheid als geheel staat vast maar kan door ons niet achterhaald worden. god bestaat wel of niet, dus je kan zeggen dat het zeker is dat de stelling dat god bestaat en tegelijkertijd niet bestaat onjuist is. Dit soort uitspraken kunnen gedaan worden over de niet analyseerbare werkelijkheid. De concrete werkelijkheid is dus zelf consistent.

Dus een nieuwe axioma die je kan gebruiken voor de objectieve werkelijkheid als geheel is de volgende:

De eigenschappen van de werkelijkheid zijn niet in strijd met zichzelf. Hoe dan ook zijn de eigenschappen van de werkelijkheid op dit gebied niet te achterhalen met de machinerie van de natuurwetenschap. Maar het is niet zo dat de analyseerbare werkelijkheid en de niet analyseerbare elkaar per definitie niet kunnen beinvloeden. Het kan zijn dat het 2 gesloten systemen zijn, in welk geval wij nooit een verschil zouden merken tussen het wel/niet bestaan van een niet analyseerbare werkelijkheid. Als er echter wederzijdse beïnvloeding is tussen beide systemen(open systemen) dan kan van alles mogelijk zijn.

Veel mensen zeggen dat er een niet analyseerbare werkelijkheid is, en zeggen de eigenschappen hiervan ook te kennen en zijn er bovendien van overtuigd dat de niet analyseerbare werkelijkheid en de analyseerbare werkelijkheid elkaar beïnvloeden. Sommigen zeggen dat mensen wonderlijk genezen en ze dus geholpen worden door een bovennatuurlijke interventie. De claim is dat er dingen binnen de analyseerbare werkelijkheid kunnen gebeuren die onmogelijk te verklaren zijn voor getuigen daarbinnen.

Stel dat je opeens een doos zag vliegen en daarna weer landen en dat dit veroorzaakt zou zijn door de beïnvloeding van de niet analyseerbare werkelijkheid met de analyseerbare. Er is geen enkele manier waarop dit verklaart zou kunnen worden. Het bestaan van de niet analyseerbare werkelijkheid zou je dus kunnen deduceren uit de onmogelijkheid om een bepaald fenomeen in de analyseerbare werkelijkheid op een natuurlijke manier(dus zonder beroep te doen op invloeden uit de niet analyseerbare werkelijkheid) te verklaren. Op deze manier zou je, met een soort bewijs uit het ongerijmde, het bestaan van de niet analyseerbare werkelijkheid aan kunnen tonen zou je soms denken. Dat wordt een ontologisch bewijs genoemd, maar dit is zeer fragiel aangezien iets wat geen natuurlijke verklaring lijkt te hebben wel een natuurlijke verklaring kan hebben die je op dat moment misschien om praktische redenen niet kan achterhalen. Uitkijken met dit soort redeneringen dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
De mogelijkheden die wederzijdse beïnvloeding met zich meebrengt zijn zeer divers en gaan in tegen alles wat wij als waar beschouwen. Vergeet niet dat we hier maar 1 axioma in het spel hebben, namelijk die van non-contradictie. De vergelijkingen met het vliegende spaghetti monster worden en de uur oude aarde worden niet enkel gemaakt met het doel om bepaalde interpretaties van religies over deze beïnvloeding belachelijk te maken, ze laten bepaalde mogelijkheden zien waar rekening mee gehouden dient te worden als we het bestaan van de niet analyseerbare werkelijkheid niet uitsluiten.

Kan de aarde een uur oud zijn? Je zou denken van niet, jij kunt je bepaalde gebeurtenissen uit het verleden herinneren die het tegendeel bewijzen zou je zeggen. Er zijn historische gebeurtenissen die duidelijk laten zien dat dit niet het geval is zou je zeggen. Maar het zit allemaal subtieler, zoals ik al heb gezegd is het onmogelijk om te bewijzen dat er geen god bestaat die het universum kan bewerken zonder gebonden te zijn aan de natuurwetten waar wij aan gebonden zijn. Als zo'n bovennatuurlijk wezen alles kan wat niet in strijd is met zichzelf dan kan het dus ook het universum een uur geleden hebben gemaakt, het is immers almachtig. Gezien wij uit bepaalde deeltjes bestaan heeft dat wezen ons, incl onze hersenstructuur, een uur geleden gemaakt en onze hersenen en de structuur van het universum op zo'n manier dat wij denken dat we langer dan een uur bestaan. Er is geen enkele manier om uit te sluiten dat dit het geval is. Het is onmogelijk om te bewijzen dat dit niet het geval is.

Het zou ook kunnen dat er helemaal geen fysische wetten zijn en er een bovennatuurlijk wezen is dat continu intervenieert op een wiskundige manier. Dat wezen is dus continu bezig met de aarde om de zon te laten draaien in overeenstemming met bepaalde wiskundige regels die die aan zich zelf oplegt om ons te laten denken dat er natuurwetten zijn en dat ons universum als een soort computerprogramma werkt waar wiskundige regels toegepast worden om de veranderingen in de natuurlijke wereld in de tijd te bepalen.

Het zou ook kunnen dat jij de enige persoon bent die bestaat. Gezien jou hersenen bepalen hoe jij de werkelijkheid reconstrueert kan het zijn dat ze op sterk water staan en aangesloten zijn aan een of ander geavanceerd apparaat dat ervoor zorgt dat je hersenen actief blijven en impulsen krijgen die bepaalde hersengebieden stimuleren en zo de illusie creëren dat je een heel leven leid. Het is niet uit te sluiten dat dit het geval is. Ik denk dus ik besta, kan wel zo zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je het bestaan van andere mensen kunt aantonen. Je weet wel zeker dat je zelf bestaat in wat voor vorm dan ook dat maakt dit ook zo vreemd.

Dus als we uitgaan van interactie tussen de analyseerbare en niet analyseerbare werkelijkheid is zo ongeveer alles mogelijk wat niet met zichzelf in strijd is. De axioma's waar we vanuit gaan binnen de natuurwetenschappen vallen als een baksteen. Maar er is toch nog een werkelijkheid die zelfs hierboven staat, hoewel zo'n god van alles zou kunnen is er toch iets wat daarboven ligt, zolang we uitgaan van bovennatuurlijkheid zonder dat iets buiten de logica staat. En binnen dit domein, de hele concrete werkelijkheid gelden nog steeds de regels van een hogere werkelijkheid. En die bestaat zeker, dat is de abstracte werkelijkheid.
Wat bedoel ik met de abstracte werkelijkheid? Dit is de ideeën wereld waar Plato naar refereerde. Ik kan het makkelijker maken, als je wiskunde op school hebt ben je met deze werkelijkheid bezig. Wiskunde en logica maken deel uit van deze werkelijkheid. Wat in de abstracte werkelijkheid bestaat hoeft niet perse in de concrete werkelijkheid te bestaan. Een vierkant bestaat hier maar waarschijnlijk niet in de concrete werkelijkheid. In de analyseerbare werkelijkheid bestaat alle materie uiteindelijk uit bepaalde deeltjes, je kan het ook als golven zien, maar laten we even uitgaan van bolletjes. Alle vierkanten of kubussen zijn verzamelingen van elementaire deeltjes en dus eigenlijk een enorme verzameling deeltjes die zo in de ruimte worden gepositioneerd dat ze de structuur van een vierkant benaderen. Hier bestaan ze niet, in de wiskunde wel. En wat te denken van fractals? Ruimtelijke structuren die zichzelf continu herhalen tot in elke schaal. Als er elementaire deeltjes zijn is er echter een grens in massa en grootte van een structuur en kan een structuur dus niet zichzelf tot in het oneindige herhalen omdat dat zou impliceren dat de structuur oneindig kleine componenten zou moeten hebben en dat kan niet als alles is opgebouwd uit een eindig aantal deeltjes met een eindige inhoud.

Dus er zijn dingen in de abstracte werkelijkheid die er misschien niet zijn in de concrete werkelijkheid. Maar de verbanden in de abstracte werkelijkheid tussen elementen erbinnen zijn geldig in de concrete werkelijkheid, zelfs in de niet analyseerbare. Stel dat er een parallel universum is. De zwaartekracht kan daar misschien beschreven worden met een andere functie, maar de stelling van Fermat en pythagoras zijn ook daar geldig. Sterker nog, ons hele universum lijkt een soort wiskundig systeem te zijn, een wiskundige structuur met bepaalde eigenschappen op zichzelf en een hele ruimte erbij.

Binnen de abstracte werkelijkheid wordt geen gebruik gemaakt van inductieve logica. Als we een steen heel vaak laten vallen in verschillende condities en laten zien dat dit altijd consistent met een formule over de valtijd als functie van de hoogte en andere variabelen die relevant zijn dan concluderen we dat dit verband klopt. Als je 10^100 driehoeken op een plat vlak tekent met een hoek van 90 graden en telkens laat zien dat het verband tussen de 2 rechte zijden en de schuine zijde voldoen aan de stelling van Pythagoras dan heb je deze stelling nog niet bewezen. Hier wordt geen inductieve logica gebruikt, enkel deductieve. Bepaalde eigenschappen van die driehoek moeten dus logisch volgen uit andere axioma's en definities. De axioma's en definities zijn eigenlijk ook maar afspraken die gemaakt worden door mensen, het is een taal waarmee een verband wordt uitgedrukt, de taal is van minder belang het gaat om de relatie die uitgedrukt wordt. Van de abstracte werkelijkheid wordt extreem veel gebruik gemaakt bij het analyseren van de werkelijkheid. Bijvoorbeeld bij het analyseren van implicaties waar ik het in het begin over had.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Nu heb ik gezegd dat ik nog een onderscheid maak tussen bovennatuurlijk en buitenlogisch. Iets wat bovennatuurlijk is kan de aarde een uur geleden gemaakt hebben, kan alles wat volgens letterlijke interpretaties van religies gebeurt, kan mensen zo genezen, kan in een oogwenk het universum laten verdwijnen. Dat zou iets wat bovennatuurlijk is in principe kunnen doen. Maar bij een opdracht om een driehoek te maken in een plat vlak met een rechte zijde van 4 cm, een andere rechte zijde van 4 cm en een schuine zijde van 10 cm. Daar zal een dergelijke entiteit niet lukken, ook kan het geen verzameling natuurlijke getallen a, b en c met a, b en c hoger dan 0 opnoemen en een natuurlijk getal n hoger dan 2 die een oplossing zijn van de vergelijking a^n + b^n = c^n. Ook kan een bovennatuurlijke entiteit geen oneven getal n kunnen bedenken met de eigenschap dat n^2 een even getal is.

Iets wat buitenlogisch is zou dit wel kunnen. Maar als zoiets dus getallen a, b, c en n op kan noemen met de eigenschappen die ik net noemde dan impliceert dat dat die bestaan. Dat zou betekenen dat die bewijzen zelf dus onzeker zijn. Hoe dan ook als er een god bestaat en ik die god een vraag zou stellen, reken maar dat ik dan zou vragen naar getallen a, b, c en n met de bovenstaande eigenschappen. Dat zou mij nog veel meer verbazen dan dat het universum maar een uur oud zou zijn.

Ok genoeg over de objectieve werkelijkheid. Tja de subjectieve werkelijkheid, daar is ook iedereen continu iedereen mee bezig. In tegenstelling tot de objectieve werkelijkheid is deze voor iedereen anders. Als je lievelingskleur rood is, of je iemand leuk vind, wat voor politieke partij je voorkeur heeft, etc. Dit zijn allemaal eigenschappen van de subjectieve werkelijkheid. Hoewel we het over bepaalde dingen vaak met elkaar eens zijn binnen dit kader is het nog niet objectief en universeel geldend. Dat Breivik's actie een slechte actie was, daar is bijna iedereen het wel over eens maar het is geen objectieve eigenschap van de werkelijkheid. Een uitspraak als 'De daad van Breivik is slecht' behoort ook tot de subjectieve werkelijkheid ondanks het feit dat de meeste mensen het hierover eens zijn.

Je baseert je mening over de subjectieve werkelijkheid vaak op eigenschappen van de objectieve werkelijkheid. Je vind bv Breivik slecht omdat hij al die kinderen dood schoot, en dat hij die kinderen dood schoot is een eigenschap van de objectieve werkelijkheid. In discussies over de eigenschappen van de subjectieve werkelijkheid spelen dus eigenschappen van de objectieve werkelijkheid en persoonlijke emoties(processen in de hersenen?-> punt om over te discussieren) een rol. Je kan het met iemand eens zijn over de eigenschappen van de objectieve werkelijkheid maar niet over de subjectieve.

Als iemand de holocaust ontkent dan zul je het niet eens zijn met zijn beeld over de objectieve werkelijkheid(mag ik hopen). Als iemand de holocaust erkent maar het goedpraat, dan ben je het niet eens met zijn beeld over de subjectieve werkelijkheid(mag ik hopen). Zeer belangrijk onderscheid in allerlei contexten. Discussies over de niet analyseerbare werkelijkheid zijn geen discussies over de subjectieve werkelijkheid. Dat is ook een belangrijk punt waar ik de nadruk op wil leggen, aangezien sommigen de indruk geven, en wat ook te zien is aan de manier waarop ze discussiëren, dat het gaat om eigenschappen van de subjectieve werkelijkheid.

Even alles op een rij:
Indeling:

Werkelijkheid:
- Objectieve werkelijkheid.
- Subjectieve werkelijkheid.

Objectieve werkelijkheid:
- Abstracte werkelijkheid.
- concrete werkelijkheid.

Concrete werkelijkheid:
- Analyseerbare werkelijkheid.
- niet analyseerbare werkelijkheid.

Deze indeling heb ik zelf bedacht, als je kritiek erop hebt laat dat dan weten zou ik zeggen.

Wereldbeelden:

Atheïsme: De overtuiging dat de niet analyseerbare werkelijkheid een lege verzameling(niet bestaat) is.
Agnosticisme: Overtuiging dat er geen uitspraken gedaan kunnen worden over de niet analyseerbare werkelijkheid.
Ietsisme: De overtuiging dat de niet analyseerbare werkelijkheid geen lege verzameling is(bestaat) zonder dat dit gepaard gaat met een overtuiging over de specifieke eigenschappen hiervan.
Religieus wereldbeeld: De overtuiging dat de niet analyseerbare werkelijkheid bestaat en bepaalde overtuigingen over de eigenschappen hiervan, vaak in combinatie met overtuigingen over beïnvloeding van de analyseerbare werkelijkheid.

Waar kunnen we over discussieren? Voorbeelden:

Zijn bepaalde eigenschappen van de subjectieve werkelijkheid objectief?
Kan iets wat buitenlogisch is bestaan?
Zijn er naast logica en de wetenschappelijke methode andere manieren om eigenschappen van de objectieve werkelijkheid te analyseren?

Of als je commentaar hebt over de inleiding hier of wat wil toevoegen, kun je dat natuurlijk ook uitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser63648

Guest
tl;dr :D:D:D:D

Ik denk dat de abstracte werkelijkheid de overhand moet hebben veel breder dan alleen in de wetenschap. In de politiek bijvoorbeeld, of bij andere beslissingen. Dit wordt nog erg weinig gedaan.

Er zijn altijd mogelijkheden om dingen te analyseren, maar of het juist is?

En over de rest ga ik nog even nadenken.
 

DeletedUser

Guest
Ik zou het houden op:

de observeerbare werkelijkheid en deze die niet, of nog niet, observeerbaar is. :)
 
Reactiescore
770
De werkelijkheid is een persoonlijke chemische reactie. Wij zijn slechts de spiegel van die werkelijkheid die voor ons klaargemaakt is, of misschien wij zelf klaargemaakt hebben.
 

DeletedUser

Guest
De werkelijkheid is een persoonlijke chemische reactie. Wij zijn slechts de spiegel van die werkelijkheid die voor ons klaargemaakt is, of misschien wij zelf klaargemaakt hebben.

Ik denk dat je scheikunde als vakgebied teveel mystificeert. Niet alles wat natuurlijk is is een chemische reactie ;)
 

DeletedUser

Guest
De werkelijkheid is een persoonlijke chemische reactie. Wij zijn slechts de spiegel van die werkelijkheid die voor ons klaargemaakt is, of misschien wij zelf klaargemaakt hebben.

Niet alles is natuurwetenschappelijk te verklaren dat lijkt me duidelijk.
 

DeletedUser

Guest
De werkelijkheid is een persoonlijke chemische reactie. Wij zijn slechts de spiegel van die werkelijkheid die voor ons klaargemaakt is, of misschien wij zelf klaargemaakt hebben.

Misschien zijn we wel onderdeel van onze eigen fantasie. En zien we de wereld en het leven op een hele andere manier dan die in werkelijkheid is.(qua kleur en vorm)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Niet alles is natuurwetenschappelijk te verklaren dat lijkt me duidelijk.

Dat lijkt me helemaal niet duidelijk en zolang jij dat punt niet kan verdedigen en afgeeft op mensen die het niet met jou eens zijn laat toch wel je mentaliteit zien.
 

DeletedUser

Guest
Dat lijkt me helemaal niet duidelijk en zolang jij dat punt niet kan verdedigen en afgeeft op mensen die het niet met jou eens zijn laat toch wel je mentaliteit zien.

Dat heb ik al lang beargumenteerd wat ben je toch koppig he.
 

DeletedUser

Guest

Magnetisme, zwaartekracht, het uitdijende universum, elektriciteit, bewegingen van grote objecten, etc.

Alles waarbij de atoomsamenstelling van moleculen niet veranderd is geen chemische reactie ;)
 
Reactiescore
770
Magnetisme, zwaartekracht, het uitdijende universum, elektriciteit, bewegingen van grote objecten, etc.

Alles waarbij de atoomsamenstelling van moleculen niet veranderd is geen chemische reactie ;)

Das waar.
 
Bovenaan