De toekomst van het Nederlandse politieke spectrum

DeletedUser62766

Guest
Sinds Houwers uit de VVD-fractie is gestapt hebben we als Nederlanders een in mijn ogen negatief record geëvenaard. Nooit zijn er meer Tweede-Kamerfracties geweest dan nu en ondanks dat Houwers niet meer was dan een dwarse dissident staat dit wel symbool voor een probleem dat we in Nederland kennen: een enorme versplintering van het politieke landschap. Waar landen als Engeland als Duitsland zich door middel van een districtenstelsel en een kiesdrempel zich hebben ingedekt tegen versplintering kijken wij als Nederlanders hulpeloos toe als er weer een nieuwe partij wordt opgericht die op goed geluk een keer een zetel haalt. (bijvoorbeeld PvdD, 50+ en zeer waarschijnlijk na de volgende verkiezingen ook DENK)

Ondanks dat er ongetwijfeld mensen zijn die het mooi vinden dat alle meningen gehoord worden in ons politieke bestel, vind ik het een best wel groot probleem. Het meest voor de hand liggende argument is natuurlijk dat het de besluitvorming niet ten goede komt. Overleg duurt lang als je te maken hebt met zestien fracties en zorgt ervoor dat iedereen concessies moet doen. Dit komt in mijn ogen de geloofwaardigheid van de politiek ook niet ten goede. Een Cameron kan in Engeland gewoon zijn hele verkiezingsprogramma uitvoeren en daar vervolgens ook op worden afgerekend, terwijl geen enkele Nederlandse regeringspartij ook maar een deel van zijn standpunten precies zo kan uitvoeren als ze willen. Dit zorgt ervoor dat geen enkele partij zijn verkiezingsbeloften kan houden en dat de Nederlandse kiezer dus eigenlijk bedrogen uitkomt. Dat versplintering een probleem is lijkt me dus duidelijk.

De vraag is of versplintering wel specifiek iets van deze tijd is. De eerste zin van deze bijdrage zou eerst iets worden in de trant dat het sinds de ontzuiling in de tweede helft van de twintigste eeuw een komen en gaan is van nieuwe partijen, maar iets verdere verdieping in deze stelling wijst uit dat het helemaal niet zo is dat de partijen pas komen en gaan sinds de ontzuiling. Het is iets van alle tijden. Het normale proces is eigenlijk al zolang als politieke partijen bestaan gelijk. Er zijn enkele gerenommeerde partijen, om allerhande redenen krijgen die minder draagvlak waardoor er nieuwe politieke partijen ontstaan die in dezelfde vijver vissen qua kiezers en nadat een aantal van deze partijen voor een tijd naast elkaar bestaan volgt er uiteindelijk een fusie zodat er weer een grote partij ontstaat. Op deze manier zijn de VVD en PvdA ontstaan vlak na de Tweede Wereldoorlog en recenter ook GroenLinks. De vraag of versplintering dus wel een probleem is, is dus een legitieme vraag aangezien het verleden uitwijst dat dit zichzelf vaak oplost.
heb wat informatie hiervandaan gehaald voor deze alinea

Echter, ik denk dat de situatie op dit moment wel fundamenteel anders is dan in het verleden. Om even een open deur in te trappen: door internet en sociale media staat de politiek veel dichter bij de kiezer. En dit is essentieel. Vroegah toen alles beter was hadden partijen hele grote netwerken verspreid over de hele samenleving om hun gedachtegoed te verkondigen. Dit stukje is door de ontzuiling nu wel weg, een partij heeft vrij weinig meer nodig om hun gedachtegoed door het hele land te kunnen verspreiden. Zie de oprichting van DENK door Kuzu en Öztürk bijvoorbeeld. Doordat ze heel goed media-aandacht weten te genereren en veel heisa weten te schoppen in en buiten de kamer hebben ze een enorm bereik. Nu heb ik respect voor de kunde waarmee ze (sociale) media voor hun wagentje spannen, maar je kunt je afvragen of deze ontwikkeling niet heel schadelijk is en zorgt voor blijvende versplintering.

In wezen heb je maar een paar stromingen in de Nederlandse politiek; sociaaldemocraten (SP, GroenLinks, PvdA), confessionelen (CDA, ChristenUnie, SGP), liberalen (D66) en conservatieven (VVD). De PVV valt in mijn ogen buiten dit spectrum maar je zou de stroming populisme eraan toe kunnen voegen (andere discussie wel). In mijn ideale politieke maatschappij wordt elke stroming vertegenwoordigd door één partij, waardoor je dus maximaal vier partijen in de kamer krijgt. In democratieën met minder partijen zie je ook dat het debat veel meer binnen de partijen is en niet alleen maar tussen de partijen onderling. De meest extreme variant hiervan zie je in Amerika, waar de primaries bijna belangrijker zijn geworden dan de daadwerkelijke verkiezingen. Ik blijf een beetje naar dezelfde landen verwijzen, mijn excuses daarvoor maar ik heb eerlijk gezegd niet genoeg kennis van andere landen om er wat zinnigs over te zeggen.

De oplossing wat mij betreft om zowel versplintering tegen te gaan als de geloofwaardigheid van de politiek te vergroten (en ik ben heel benieuwd hoe jullie hiertegenover staan) is de invoering van een districtenstelsel. Dit heeft drie redenen. Allereerst blijven er in een districtenstelsel echt niet meer dan vier partijen over. Ik denk niet dat je naar twee partijen toegaat zoals vaak wordt geopperd, gezien er in Nederland verschillende gebieden zijn waar een bepaalde overtuiging de overhand heeft. De confessionelen in de biblebelt, de liberalen in wat grote steden en in de rest van Nederland zal het dan net als in Engeland wel een beetje gaan tussen de sociaaldemocraten en de conservatieven. Hiermee los je het hierboven beschreven gebrek aan snelle besluitvorming al voor een groot deel op.

Daarnaast ga je hiermee de (in JOVD-termen) "kleurloze back-benchers" tegen. Iedereen moet voor zijn eigen vertegenwoordiging strijden en je krijgt sterkere politici ervoor terug. Een PVV-miep die statistiek niet snapt gaat het bijvoorbeeld nooit redden als ze moet battelen tegen een fatsoenlijke establishmentpoliticus.

De laatste reden is dat je politici krijgt die uit regio's meer verspreid over het land komen. Elke regio een eigen vertegenwoordiger zorgt ervoor dat en die bevolking beter wordt gehoord (dus minder Groningers die klagen over de beslissing door de Randstedelingen over hun prachtige provincie) en dat het in die zin dus een betere afspiegeling van de bevolking wordt.

Al met al denk ik dat de beschreven versplintering zichzelf niet zo makkelijk zal oplossen en dat we hiervoor echt maatregelen moeten nemen (al zullen ze er waarschijnlijk de komende decennia sowieso niet komen). De oplossing hiervoor is in mijn ogen het invoeren van een districtenstelsel maar ik hoor absoluut graag wat jullie voor mogelijke oplossingen hebben! (als jullie het überhaupt een probleem vinden)
 

DeletedUser

Guest
Re: Het algemeen Nederlandse politiek topic

Leuk stukje Rev. Ben het op veel punten eens.

Verbaast me trouwens dat Van der Steur nog minister is. Wanneer vertrekt hij?
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.278
Opzich kan je pvv prima bij conservatisme plaatsen.
Alhoewel het natuurlijk ook populisme is en de ideale partij om gebruik te maken van die versplintering en het belang van sociale media. Net als Denk en groenlinks.
Mooi stukje verder wel ja, nu alleen geen tijd om er inhoudelijk op te reageren
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
PVV is zwaar reactionair, echter is het wel iets anders dan het huidige falende fractiebeleid.

Maar identiteitspolitiek is iets waar je niets anders dan tegen op kan zijn.
 

DeletedUser73016

Guest
Aan de andere kant, een politiek systeem zoals in Amerika met Republikeinen en Democraten: het zgn. two-party system werkt eigenlijk ook niet. Ook omdat Obama nooit wat gedaan krijgt door het Rep. senaat en huis. En een derde alternatief is er niet - door dat het lastig is campagne te voeren en daardoor breken die bijna nooit echt (of heel moeilijk door). Terwijl de mensen daar wel een alternatief willen. Republikeinen en Democraten hebben dus machtsverhoudingen in eigen hand. Ze kunnen elkanders voorstellen heel makkelijk blokkeren in groep en kunnen beiden heel erg neoconservatief zijn, waardoor een kiezer geen andere keuze heeft om op een niet-neoconservatieve kandidaat te stemmen. Het lijkt wel te veranderen gezien mensen genoeg hebben van het establishment. 80-90 procent is ontevreden over het huidige politieke systeem (kijk maar naar de peilingen). Je raakt ook amper vooruit, en de mensen krijgen nog minder wat ze willen. Dus dit systeem moeten we echt niet willen. Echt niet! Als je echt vooruit wil, dan moet je eigenlijk een éénpartijstaat worden, of alle macht centraliseren bij één persoon dan kan die ene persoon doen wat hij wil, maar dat wil je natuurlijk ook niet. Dat het allemaal wat trager gaat, en minder snel vooruit gaat, dat is nu typisch iets aan democratie en moet je maar mee leren leven.

Maar de versplintering zoals in Be en NL het geval is, is ook wel overdreven hoog, maar ik heb liever dit eigenlijk dan, zoals in de VS. Niet alle partijen zetelen ook mee in een regering hé.

Daarnaast is samensmelten van partijen niet altijd goed. Groenlinks heeft andere standpunten dan SP en PVDA, en ik zou nooit voor die twee partijen stemmen. Wel op GL. Mochten die samengaan, zou ik uiteindelijk niet op de fractie stemmen. Ga wel akkoord verder dat het wat overdreven is, maar Groen en socialisme moeten wel gescheiden blijven. Een partij zoals D66 bestaat trouwens niet in Belgie. De VLD lijkt meer op de VVD.

"waardoor je dus maximaal vier partijen in de kamer krijgt"

Is belachelijk veel met al die stromingen. Ik heb dan liever zes partijen waarvan drie eenzelfde soort ideologie hebben. In Belgie is het trouwens nog erger aangezien je een waalse en vlaamse partij hebt. Dus daar is het aantal partijen belachelijk hoog.

Ik ben eigenlijk tevreden met ons systeem. Er wordt enorm geklaagd in de VS en zelfs de VK over het gebrek aan partijen/opties of over het districtenstelsel dat ervoor zorgde dat UKIP bijna niets binnenraapte terwijl het toch 1/5e van de Engelse votes binnenschaarde. Natuurlijk ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen, dus ik ben zeker tegen een districtenstelsel. Wel kan eventueel de kiesdrempel verhoogd worden, om op die manier partijen te laten aansporen om voor de verkiezingen al een pre-coallitie/kartel te vormen.

Zo kan SP/PVDA onder deze naam bvb. aan de verkiezingen meedoen, of CDA/CU. In Belgie ben ik van mening dat dit ook gedaan moet worden en dat er nationaal op iedere partij moeten kunnen gestemd worden. En dat de waalse variant van een vlaamse partij best al in kartel samengaan. In Europa ben ik ook van mening dat we al op de fractie rechtstreeks moeten kunnen stemmen ipv de partij die aan die fractie deelneemt. En meer focus op de Europese campagne en de Europese politiekers. Ideaal zou zijn: meer Amerikaans-achtige campagne. Zou de kiezer ook meer betrokken laten voelen bij Europa zelf dan en euroscepsis laten afnemen.

Ik denk verder dat Nederland één van de beste landen is om aan politiek te doen, en dat is ook te zien aan de wetgeving die eigenlijk al bij al toch wel vooruitstrevend, modern en eigentijds is, waarbij Nederland vaak één van de voortrekkers is op gebied van progressieve standpunten. (drug policy / same-sex marriage).

Verder zorgt een districtenstelsel er ook - vooral in extreme vormen - voor dat bepaalde partijen zich maar op een bepaald district gaan focussen en voor die regio dus meer moeite doen en de andere regio's minder belangrijk vinden. Het mooiste voorbeeld is de VS. Voor de Republikeinen en Democraten is Californie niet belangrijk omdat ze toch altijd democratisch stemmen. Als gevolg daarvan is wat de Californier wilt niet echt belangrijk, en spendeert er men geen aandacht aan. Waar men wel toegevingen doet aan swing states (kandidaten die van daar komen, dingen voorstellen die vooral in die staten populair zijn, enkel campagne daarvoeren). Dat is iets wat je ook niet wilt.

Het Amerikaans politieksysteem vind ik eigenlijk vreselijk. En ik ergerde me ook al aan het Brits systeem, dus vind het raar dat je dat verdedigt en er zo naar opkijkt.

(= sorry voor chaotische opbouw post)

PVV is zwaar reactionair, echter is het wel iets anders dan het huidige falende fractiebeleid.

Maar identiteitspolitiek is iets waar je niets anders dan tegen op kan zijn.

PVV is beetje de partij van de Trumps maar dan in Nederland. Typisch Europees populistisch rechts. En right-wing populism heeft een enorme boost gekregen in Europa vooral door de groei onder de Euroscepsis maar ook de dreiging van IS en het Moslimterrorisme en PVV is daar reactief en populistisch op. Iets wat op veel mensen in Europa en VS wel aanslaat.

Zo een partijen slaan wel aan in Europa. Kijk maar in Oostenrijk waar zo een partij maar heel nipt verloor. 49.7 procent tegen 50.3 procent in de tweede ronde van de verkiezingen, Marine Le Pen met FN, het Vlaams Belang of Trump in de VS. N-VA is in zekere zin ook wel rechts-populistisch naast uiteraard Vlaams-nationalistisch en conservatief-liberaal. Beetje mengelpartij van VVD en PVV
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Bedankt voor die extreem oppervlakkige uitleg van de opkomst van extreemrechts in europa ashley, daar wist ik gelukkig nog helemaal niks van.
 

DeletedUser62766

Guest
Moet ff vakantie vieren dus reactie volgt iets later
 

DeletedUser7072

Guest
Bedankt voor die extreem oppervlakkige uitleg van de opkomst van extreemrechts in europa ashley, daar wist ik gelukkig nog helemaal niks van.

Het is ook wel typisch dat we een lange tekst van Ashley altijd afbranden maar van rev of mij nooit, terwijl de meeste mensen die laatste ook niet helemaal lezen.
 

DeletedUser62766

Guest
Aan de andere kant, een politiek systeem zoals in Amerika met Republikeinen en Democraten: het zgn. two-party system werkt eigenlijk ook niet. Ook omdat Obama nooit wat gedaan krijgt door het Rep. senaat en huis. En een derde alternatief is er niet - door dat het lastig is campagne te voeren en daardoor breken die bijna nooit echt (of heel moeilijk door). Terwijl de mensen daar wel een alternatief willen. Republikeinen en Democraten hebben dus machtsverhoudingen in eigen hand. Ze kunnen elkanders voorstellen heel makkelijk blokkeren in groep en kunnen beiden heel erg neoconservatief zijn, waardoor een kiezer geen andere keuze heeft om op een niet-neoconservatieve kandidaat te stemmen. Het lijkt wel te veranderen gezien mensen genoeg hebben van het establishment. 80-90 procent is ontevreden over het huidige politieke systeem (kijk maar naar de peilingen). Je raakt ook amper vooruit, en de mensen krijgen nog minder wat ze willen. Dus dit systeem moeten we echt niet willen. Echt niet! Als je echt vooruit wil, dan moet je eigenlijk een éénpartijstaat worden, of alle macht centraliseren bij één persoon dan kan die ene persoon doen wat hij wil, maar dat wil je natuurlijk ook niet. Dat het allemaal wat trager gaat, en minder snel vooruit gaat, dat is nu typisch iets aan democratie en moet je maar mee leren leven.

Amerika is natuurlijk ook een behoorlijk extreme situatie met een nog veel ingewikkelder politiek systeem waar de president, de senaat en het huis van afgevaardigden eigenlijk allemaal beheerst moeten worden door één partij wil je iets van effectief beleid kunnen uitvoeren. In Nederland heb je dat probleem al iets minder maar het nut van een eerste kamer valt te betwijfelen in mijn ogen, maar goed: andere discussie. Engeland is een voorbeeld waar het in mijn ogen wel goed gaat omdat de conservatieven daar effectief beleid kunnen voeren.

Maar de versplintering zoals in Be en NL het geval is, is ook wel overdreven hoog, maar ik heb liever dit eigenlijk dan, zoals in de VS. Niet alle partijen zetelen ook mee in een regering hé.

Daarnaast is samensmelten van partijen niet altijd goed. Groenlinks heeft andere standpunten dan SP en PVDA, en ik zou nooit voor die twee partijen stemmen. Wel op GL. Mochten die samengaan, zou ik uiteindelijk niet op de fractie stemmen. Ga wel akkoord verder dat het wat overdreven is, maar Groen en socialisme moeten wel gescheiden blijven. Een partij zoals D66 bestaat trouwens niet in Belgie. De VLD lijkt meer op de VVD.

GroenLinks heeft nog wel eens wat uitstapjes richting D66 en weer terug naar het sociaaldemocratische gedachtegoed, maar in grote lijnen is het gewoon ongeveer dezelfde partij als de PvdA. PvdA is ook een redelijk 'groene' partij, GroenLinks gaat alleen net wat verder daarin. Sterker nog: in veel kleine gemeentes (zoals de mijne) zijn de PvdA en GroenLinks zelfs één fractie.

Ik vind alleen dat je niet voor elke mening een aparte partij nodig hebt, die nuanceverschillen zouden binnen de partij uitgezocht moeten worden. Debatteer, overleg en onderzoek daar.Nu is het logisch dat partijen als GroenLinks ontstaan zijn, in de Nederlandse politiek kan je als kleine partij vaak onevenredig veel invloed uitoefenen. Zie de ChristenUnie in het kabinet Balkenende IV, zie de rol van de SGP tijdens het huidige kabinet. Met respectievelijk 6 en 2 zetels krijgen ze toch behoorlijk wat voor elkaar, wat in een stelsel met minder gebeurd was in mijn ogen. Meer partijen = meer meningen in de kamer. Ik weet alleen niet of dat altijd goed is.

"waardoor je dus maximaal vier partijen in de kamer krijgt"

Is belachelijk veel met al die stromingen. Ik heb dan liever zes partijen waarvan drie eenzelfde soort ideologie hebben. In Belgie is het trouwens nog erger aangezien je een waalse en vlaamse partij hebt. Dus daar is het aantal partijen belachelijk hoog.

Ik ben eigenlijk tevreden met ons systeem. Er wordt enorm geklaagd in de VS en zelfs de VK over het gebrek aan partijen/opties of over het districtenstelsel dat ervoor zorgde dat UKIP bijna niets binnenraapte terwijl het toch 1/5e van de Engelse votes binnenschaarde. Natuurlijk ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen, dus ik ben zeker tegen een districtenstelsel. Wel kan eventueel de kiesdrempel verhoogd worden, om op die manier partijen te laten aansporen om voor de verkiezingen al een pre-coallitie/kartel te vormen.

Zo kan SP/PVDA onder deze naam bvb. aan de verkiezingen meedoen, of CDA/CU. In Belgie ben ik van mening dat dit ook gedaan moet worden en dat er nationaal op iedere partij moeten kunnen gestemd worden. En dat de waalse variant van een vlaamse partij best al in kartel samengaan. In Europa ben ik ook van mening dat we al op de fractie rechtstreeks moeten kunnen stemmen ipv de partij die aan die fractie deelneemt. En meer focus op de Europese campagne en de Europese politiekers. Ideaal zou zijn: meer Amerikaans-achtige campagne. Zou de kiezer ook meer betrokken laten voelen bij Europa zelf dan en euroscepsis laten afnemen.

Hoe je de Amerikaanse campagnes als ideaal kan bestempelen snap ik niet helemaal, maar oke. Ik wil je er trouwens op wijzen dat rechtstreeks stemmen op één kandidaat de afstand tot de Europese politiek alleen nog maar groter maakt. Communicatie kan 9 van de 10 keer niet in de moedertaal van de toehoorders en één politicus moet meer dan een half miljard mensen zien te bereiken. Dat het nu niet optimaal is akkoord, maar dat je meer mensen gaat bereiken door te stemmen op internationale partijen durf ik echt te betwijfelen. Het levert daarnaast ook echt hele grote organisatorische problemen op aangezien die partijen nog geen partijstructuren zouden hebben en ik zie een VVD echt niet actief campagne voeren voor de ALDE-fractie.

Kortom: ideologisch is er best wat voor je punt te zeggen maar praktisch haalbaar is het niet.

Ik denk verder dat Nederland één van de beste landen is om aan politiek te doen, en dat is ook te zien aan de wetgeving die eigenlijk al bij al toch wel vooruitstrevend, modern en eigentijds is, waarbij Nederland vaak één van de voortrekkers is op gebied van progressieve standpunten. (drug policy / same-sex marriage).

In de verlichting had je verlichte vorsten (Frederik van Pruisen bijvoorbeeld) die verlichte idealen doorvoerden (= progressief) maar tegelijkertijd de absolute macht in handen houden. Dat waren geen ideale landen om aan politiek te doen hoor, dus die correlatie moet je me toch eens uitleggen.

Verder zorgt een districtenstelsel er ook - vooral in extreme vormen - voor dat bepaalde partijen zich maar op een bepaald district gaan focussen en voor die regio dus meer moeite doen en de andere regio's minder belangrijk vinden. Het mooiste voorbeeld is de VS. Voor de Republikeinen en Democraten is Californie niet belangrijk omdat ze toch altijd democratisch stemmen. Als gevolg daarvan is wat de Californier wilt niet echt belangrijk, en spendeert er men geen aandacht aan. Waar men wel toegevingen doet aan swing states (kandidaten die van daar komen, dingen voorstellen die vooral in die staten populair zijn, enkel campagne daarvoeren). Dat is iets wat je ook niet wilt.

Het Amerikaans politieksysteem vind ik eigenlijk vreselijk. En ik ergerde me ook al aan het Brits systeem, dus vind het raar dat je dat verdedigt en er zo naar opkijkt.

(= sorry voor chaotische opbouw post)

Hier vindt je het Amerikaanse politieke systeem weer vreselijk? Maar goed, points taken: dit is een nadeel van het districtenstelsel, alhoewel in de primaries Californië dan weer best veel macht heeft.


PVV is beetje de partij van de Trumps maar dan in Nederland. Typisch Europees populistisch rechts. En right-wing populism heeft een enorme boost gekregen in Europa vooral door de groei onder de Euroscepsis maar ook de dreiging van IS en het Moslimterrorisme en PVV is daar reactief en populistisch op. Iets wat op veel mensen in Europa en VS wel aanslaat.

Zo een partijen slaan wel aan in Europa. Kijk maar in Oostenrijk waar zo een partij maar heel nipt verloor. 49.7 procent tegen 50.3 procent in de tweede ronde van de verkiezingen, Marine Le Pen met FN, het Vlaams Belang of Trump in de VS. N-VA is in zekere zin ook wel rechts-populistisch naast uiteraard Vlaams-nationalistisch en conservatief-liberaal. Beetje mengelpartij van VVD en PVV

De opkomst van right-wing populism lijkt me evident, maar daar is het districtenstelsel juist een oplossing voor! Zie de UK waar het echte populisme geen voet aan de grond krijgt (alhoewel dit ook komt door de slim gekozen positie van Cameron in het EU-debat).

PVV is zwaar reactionair, echter is het wel iets anders dan het huidige falende fractiebeleid.

Maar identiteitspolitiek is iets waar je niets anders dan tegen op kan zijn.

Hangen ideeën niet nagenoeg altijd samen met de identiteit van een groep? Natuurlijk heeft identiteit idealiter geen rol in politiek maar zolang je minorities hebt met een sterk verschillende cultuur zullen daar waarschijnlijk ook politieke groeperingen uit volgen. De SGP doet dit al jaren zo en DENK is nu dus de moslim-tegenhanger daarvan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Amerika is natuurlijk ook een behoorlijk extreme situatie met een nog veel ingewikkelder politiek systeem waar de president, de senaat en het huis van afgevaardigden eigenlijk allemaal beheerst moeten worden door één partij wil je iets van effectief beleid kunnen uitvoeren. In Nederland heb je dat probleem al iets minder maar het nut van een eerste kamer valt te betwijfelen in mijn ogen, maar goed: andere discussie. Engeland is een voorbeeld waar het in mijn ogen wel goed gaat omdat de conservatieven daar effectief beleid kunnen voeren.

GroenLinks heeft nog wel eens wat uitstapjes richting D66 en weer terug naar het sociaaldemocratische gedachtegoed, maar in grote lijnen is het gewoon ongeveer dezelfde partij als de PvdA. PvdA is ook een redelijk 'groene' partij, GroenLinks gaat alleen net wat verder daarin. Sterker nog: in veel kleine gemeentes (zoals de mijne) zijn de PvdA en GroenLinks zelfs één fractie.

Ik vind alleen dat je niet voor elke mening een aparte partij nodig hebt, die nuanceverschillen zouden binnen de partij uitgezocht moeten worden. Debatteer, overleg en onderzoek daar.Nu is het logisch dat partijen als GroenLinks ontstaan zijn, in de Nederlandse politiek kan je als kleine partij vaak onevenredig veel invloed uitoefenen. Zie de ChristenUnie in het kabinet Balkenende IV, zie de rol van de SGP tijdens het huidige kabinet. Met respectievelijk 6 en 2 zetels krijgen ze toch behoorlijk wat voor elkaar, wat in een stelsel met minder gebeurd was in mijn ogen. Meer partijen = meer meningen in de kamer. Ik weet alleen niet of dat altijd goed is.

Engeland is juist een voorbeeld van waar het mijn inziens niet werkt. Het blokkeert inderdaad de bestuurbaarheid niet van het land, dat klopt, maar er is wel een ander probleem dat minstens net zo erg is: gebrek aan legitimiteit. Zie dit kaartje:
CEdep4BWAAAcEq5.jpg
Zie hier het aantal stemmen per verkregen zetel:
SNP 26,444
CON 34,342
LAB 40,232
GRN 121,216
LD 289,262
UKIP 3,767,137

Dan zie ik toch veel liever een kiesdrempel om die versplintering wat tegen te gaan. Daar sta ik trouwens ook vrij skeptisch tegenover, omdat het wat mij betreft een vrij forse concessie is aan democratie. Als je een kiesdrempel instelt, zal het resultaat waarschijnlijk zijn dat kleine politieke partijen aansluiting zoeken bij grotere partijen en daar hun standpunten onder de aandacht proberen te brengen. Ik vrees echter dat de specifieke standpunten die voor een minderheid van grote betekenis zijn, zullen wegvallen in het politieke spel waarbij pakweg dierenrechten makkelijk worden opgeofferd als de VVD en PvdA moeten onderhandelen over beleid. Dan wordt er niet gefrommeld aan standpunten die door de gehele partijbasis van PvdA worden gedragen, maar aan de standpunten waar een kleinere groep wel veel waarde aan hecht. Met andere woorden: grote partijen zijn niet in staat om specifieke belangen goed te behartigen. In ieder geval minder goed dan een GroenLinks of een Partij Voor De Dieren. Een kiesdrempel vind ik niet helemaal uit den boze, maar dan zou het wel laag genoeg moeten zijn om te voorkomen dat pakweg GroenLinks, ChristenUnie en D66 buiten de boot vallen. Partijen als PvdD, SGP en 50+ kunnen prima aansluiting vinden bij respectievelijk GroenLinks, ChristenUnie en CDA. Ik weet niet veel van districtenstelsels, maar als het stelsel van het VK wordt gemodelleerd, haak ik af. Daarvoor zijn de regionale verschillen wat mij betreft ook te klein. Voor sommige zaken, zoals de Groningse gasboringen, zou een districtenstelsel sowieso leiden tot betere vertegenwoordiging, maar over het algemeen heb ik het idee dat een inwoner van Gelderland, Zuid-Holland, Drenthe en Limburg niet dermate verschillende belangen hebben op landelijk niveau (die de provincie zelf niet al kan overbruggen). Ik spreek als geboren en getogen randstedeling, dus misschien heeft iemand buiten de randstad hier een andere kijk op. Los van wat kleine institutionele veranderingen vind ik de focus op 'het systeem' niet helemaal juist. Het feit dat kleine partijen voet aan de grond weten te krijgen, is het resultaat van een falende mobilisatiemachine van gevestigde partijen. Het is toch eigenlijk lachwekkend dat de mobilisatiemachine van het CDA er kennelijk niet in slaagt om alle ouderen naar zich toe te trekken, ook al staat het nu al bekend als de bejaardenpartij (terecht ook gezien het demografische profiel van CDA-stemmers). Hetzelfde geldt voor GroenLinks, PvdA, SP of D66 die er allemaal niet in slagen om dierenknuffelaars aan zich te binden, ondanks de mobilisatiemachine die vele malen groter is dan die van de PvdD. Ook DENK is een prachtig voorbeeld. PvdA, de partij die altijd kon rekenen op de steun van de allochtone minderheden, slaagt er kennelijk niet in om die steun vast te houden. In plaats van DENK er min of meer toe verplichten om zich opnieuw bij PvdA aan te sluiten door een hoge kiesdrempel in te stellen, verplicht het ontbreken van een kiesdrempel de PvdA ertoe om hun partijprogramma onder de loep te nemen en keuzes te maken welke kiezers zij willen aantrekken en hoe zij benaderd kunnen worden. Het dwingt partijen ertoe om te reflecteren en hun eigen keuzes zorgvuldig te overwegen en nadien kritisch te beoordelen. Dat voorkomt een 'politics-as-usual' cultuurtje waar populistische aanhangers zo allergisch voor zijn.

De opkomst van right-wing populism lijkt me evident, maar daar is het districtenstelsel juist een oplossing voor! Zie de UK waar het echte populisme geen voet aan de grond krijgt (alhoewel dit ook komt door de slim gekozen positie van Cameron in het EU-debat).

Dat is geen oplossing. Het zorgt er juist voor dat de wensen van de achterban van UKIP geen parlementaire weg kunnen bewandelen om hun geluid te laten horen. Dat wordt dus anders geuit. Vaak enger, gewelddadiger en met gevaarlijkere consequenties dan als zij wel parlementair vertegenwoordigd zouden worden.
 

DeletedUser66265

Guest
Kunnen we niet gewoon een grondwetswijziging doorvoeren, eentje waarbij men gebonden kan worden aan zijn of haar woord. Momenteel kun je beloven wat je wilt in de SG, het is niet in rechte afdwingbaar door, naar ik geloof, artikel 67 lid 3 GW, het stemmen zonder last. Als we nou eens in de wet opnemen dat hier bij wet een uitzondering op mag worden gemaakt en we vervolgens een artikel invoeren dat officiële beloftes wel in in rechte afdwingbaar zijn. De eerst volgende keer dat iemand dan uit een partij stapt moet hij, mits dit belooft is, zijn zetel teruggeven aan de partij. Momenteel berust dit alleen op politiek fatsoen waardoor hier niks mee gebeurd, met de nodige wijzigingen kunnen we hier wat mee. Dat voorkomt dan in zekere maten de versplintering denk ik dan. Natuurlijk komt de machtenscheiding hierbij wel in het geding omdat de rechter zich vanaf nu zou kunnen bemoeien met de politiek. Maar met de juiste stricties kunnen we dit misschien ook zien als een mooie vorm van checks and balances die het volk, ons dus, ten goeden komt.

Edit: Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn kennis over dit onderwerp niet heel ver reikt. Misschien sla ik de plank hier finaal mis en slaat het kant noch wal wat ik hier rond bazuin.

Nog een kleine sidenote, je weet dat Nederland eerst een districtenstelsel had neem ik aan? Het lijkt mij persoonljk niet wenselijk om daarnaartoe terug te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Dus je wilt ervoor zorgen dat politici niet meer liegen haha oké
 

DeletedUser

Guest
Ik zie liever een eerste kamer met leden gekozen per district en een tweede kamer gekozen per percentage. Zo krijg je het voordeel van beide systemen EN verklein je de afstand tot de burger. Het systeem waarbij de Provinciale Staten de eerste kamerleden kiest is achterhaald in mijn ogen.
 

DeletedUser66265

Guest
Dus je wilt ervoor zorgen dat politici niet meer liegen haha oké
Ik wil ervoor zorgen dat politici aan hun woord kunnen worden gebonden. Prima als ze liegen maar dan zitten daar wel sancties aan verbonden.
 

DeletedUser

Guest
Ik wil ervoor zorgen dat politici aan hun woord kunnen worden gebonden. Prima als ze liegen maar dan zitten daar wel sancties aan verbonden.

Dit werkt niet. Een 'leugen' is te verpakken op duizenden manieren. Politiek is het verpakken van leugens op een manier dat je het kan laten lijken alsof je tenminste een poging hebt gedaan de waarheid te vertellen of een ideaal na te streven.
 

DeletedUser

Guest
Het is niet voor niets dat politici de grootste criminelen zijn ter wereld.
 

DeletedUser

Guest
Naar mijn mening is de 'versplintering' niet een heel groot issue. Oké, in de afgelopen jaren zijn er een aantal partijen bijgekomen die 1 of 2 zeteltjes behalen, maar als je partijen als DENK en VNL wegdenkt valt dat reuze mee. In de afgelopen decennia is er bij elke tweede kamer verkiezing een meerderheid behaald door niet meer dan drie partijen. Kijk bijvoorbeeld naar de afgelopen 2de kamer verkiezing. In de peilingen leek Nederland vrij verdeeld te zijn mbt welke partij men zou gaan stemmen, maar toen duidelijk werd dan PvdA en de VVD de grootsten zouden gaan worden hebben een hoop mensen besloten om een tactische stem uit te brengen en voor een van deze partijen te gaan. Ik denk persoonlijk dat een dergelijke ontwikkeling in de toekomst alleen maar verder toe zal nemen aangezien steeds minder mensen 'gelieerd' zijn en blijven aan een en dezelfde partij en er steeds meer 'zwevende kiezers' bestaan die hun keuze uitstellen tot op het laatste moment, en uiteindelijk een tactische stem uitbrengen om ervoor te zorgen dat hun stem niet verloren gaat maar naar een van de partijen die hen het meest ligt en een grote kans heeft om deel uit te gaan maken van een toekomstige regering.

Een punt in de Nederlandse politiek waar ik me meer aan stoor is de wijze waarop individuele tweede kamerleden de mogelijkheid hebben om zich op elk mogelijk moment af te scheiden van hun partij om hun eigen partij te kunnen vormen (DENK/VNL). In Nederland hebben we nog steeds een politiek systeem waar op partijen wordt gestemd in eerste instantie en in tweede instantie pas op personen. 90% van de mensen die op bijvoorbeeld de PvdA stemmen doen dit dus in eerste instantie omdat ze zich kunnen vinden in de standpunten van deze partij en pas daarna bepalen zij op welke persoon ze stemmen (kijk naar het grote aantal stemmen op de lijsttrekkers). Naar mijn mening is het daarom dus geheel ondemocratisch om je als kamerlid af te scheiden van een partij; als je je niet meer op je plek voelt bij je huidige partij stap je daar uit, verdwijn je uit de tweede kamer en wordt je plek opgevuld door een persoon van je voormalige partij. Nu zie je namelijk dat partijen als DENK en VNL onrechtmatig veel publiciteit krijgen en invloed hebben op wetgeving terwijl ze überhaupt nooit democratisch verkozen zijn.
 
Bovenaan