[Concept]Met het Mes op Tafel

DeletedUser

Guest
Met%20het%20mes%20op%20tafel.jpg


Oke, dan ga ik nu de loting doen voor de halve finales.
De indeling is afhankelijk van de resultaten in de 1e ronde. Degene met de meest juist beantwoorde vragen zit uiteraard in Pot 1. Daarna Pot 2 en Pot 3.

Pot 1:
Senne, had 21 goede antwoorden in ronde 1
Lieflap, had 17 goede antwoorden in ronde 1
Slaro, had 15 goede antwoorden in ronde 1

Pot 2:
Dao Mechong, had 14 goede antwoorden in ronde 1
Marwolaeth, had 13 goede antwoorden in ronde 1
AdrianaLima., had 13 goede antwoorden in ronde 1

Pot 3:
Dacure, had 12 goede antwoorden in ronde 1
Quechua, had 11 goede antwoorden in ronde 1
Held van de Dag/Rukurt, hadden respectievelijk 10 om 7 goede antwoorden in ronde 1.

De shoot out vragen en vervangende vraag op het eind zijn hier niet bij gerekend.
Ik ga nu loting doen.

EDIT:
Loting heeft plaatsgevonden volgens bovenstaand systeem.

1e Halve Finale zal gaan tussen
Lieflap
Marwolaeth
Pr0sieeb

2e Halve Finale zal gaan tussen
Senne
Dao Mechong
Quechua

3e Halve Finale zal gaan tussen
Slaro
AdrianaLima.
Dacure


7 rondes van 4 vragen, winnaar gaat door naar de finale.

Ik breng jullie een nieuw spel. Nouja, nieuw is het niet. Het spel bestaat al maar ik dacht ik breng het uit op forumeditie hier. Het heet Met het mes op tafel. Kort samengevat is het een miniquiz in pokerformat. Je kan je tegenspelers dus omver spelen maar ook omver bluffen. Het is dus niet alleen juiste antwoorden geven op de toch wel wat lastigere vragen, ook het inschatten van de tegenstander is van groot belang.

Voor je het spel speelt is het misschien handig om de regels te kennen. Het zijn nogal veel punten, denk nou niet dat het veel te ingewikkeld is. Dat is het niet.

1. Het spel word gespeeld met een quizmaster (ik dus) en een aantal kandidaten. Dit zullen er waarschijnlijk 3 zijn. Het spel speelt zich af op Skype of op IRC.
2. Iedere speler heeft aan de start van een spel 750 euro. (als het niet met fictief geld mag, dan maak ik er punten van)
3. Een spel heeft 7 rondes, 4 voorrondes en 3 eindrondes. Na de 4 voorrondes zal er afscheid genomen worden van de speler met het minste aantal geld.
4. Iedere speler zet voor het begin een inzet in. Deze is bij de 1e ronde 10 euro, dan 20 euro in de 2e, vervolgens 40 euro in de 3e en daarna telkens 80 euro.
5. Er worden telkens 4 vragen gesteld iedere ronde. Je krijgt 15 sec per vraag. De vragen komen in een privechat. Na 15 sec gaat de vraag ‘op slot’. Je kan niet meer je antwoord aanpassen, niet geantwoord is pech gehad.
6. Na de vragen mag eenieder de inzet verhogen. Ze mogen er ook voor kiezen om de ronde te verlaten. Inzetten mag met minimaal 10 en maximaal 50 euro. Reraise is niet mogelijk.
7. Dan zal ik de antwoorden geven op de vragen. Belangrijk is dus dat je nog niet spreekt over de antwoorden in de chat. Nadat ik de antwoorden gegeven heb zal er namelijk weer een moment zijn om de inzet te verhogen, minimaal 10 en maximaal 50.
8. Zijn er nu nog meerdere spelers in het spel, dan dient de eerste speler zijn aantal goed beantwoorde vragen te zeggen. De andere spelers mogen dan beslissen of zij nog inzetten of niet. Wederom als er ingezet word, minimaal 10 en maximaal 50.
9. De persoon met de meest goed beantwoorde vragen ontvangt uiteraard de pot. Is er een gelijke stand, dan volgt er een zogenaamde ‘shoot-out’. Ik stel nog een vraag in de chat en degene die als eerst goed antwoord wint de pot.

• Elke ronde bestaat dus uit:
verplicht inzetten / het stellen van de vragen / naar keuze inzetten / bekend maken van de antwoorden / opnieuw naar keuze inzetten / score van de speler op de eerste hand / laatste verhoging van de pot.

10. Aan het begin van de laatste ronde, zal de speler die het minste aantal geld heeft ‘all-in’ gaan. Zijn tegenspelers dienen mee te gaan. Deze ronde zal iets anders zijn dan de rest. Na de 4 gestelde vragen krijgt de speler met het meeste geld de mogelijkheid een vraag te vervangen. De vraag word dus gewist bij beide spelers en deze zullen ze weer moeten beantwoorden. Daarna volgt weer de uitslag. Er zijn 2 mogelijkheden: de armste speler wint en de rijkste speler wint. Als de armste speler de laatste ronde wint, dan krijgt hij al het geld uit de pot. De voorheen rijkste speler krijgt alleen het geld dat hij nog over had. Wint de rijkste, dan wint hij uiteraard alles. De personen die eerder uit het spel zijn gegaan krijgen ook de score die zij op dat moment hadden. Dit houd ik dan voor iedereen bij, en na een aantal spellen zal er een winnaar uit voort komen.
Een hele waslijst aan instellingen dus, maar dat is met ieder spel zo. Hopelijk word dit spel hier een succes en zal het concept vaak gebruikt worden. Andere spelleiders mogen het naar hun inziens aanpassen. Voor iedere spelronde zullen er dezelfde vragen voor iedereen komen. Geef dus geen antwoorden door want dan verpest je het spel.

Maar waarom dit spel, is dit niet hetzelfde als de forumquiz? Voor een gedeelte wel, maar dit spel heeft iets extra’s. Het gok gedeelte. De slimste hoeft hier niet te winnen, de snelste ook niet. Het draait hier om slim spelen en bluffen, kijk door de tegenstander heen. Een spannend en enerverend spel gaat het worden.

Ik zat te hopen op 18 spelers. Door de eerste ronde komen dus 6 spelers. De overige 12 zullen een tweede ronde ingaan, waarmee er 4 doorgaan. De gene met het minst aantal punten van deze 4 zal echter afvallen waarmee totaal spelers nog op 9 komt te staan. Met deze 9 is er nog een halve finale en een finale te spelen. Het spreekt voor zich dat er een paar mensen elkaar ontlopen in de eerste ronde. Wie deze mensen zijn, zal ik kijken bij het forumquiz klassement.

Mijn vraag is dus, is hier vraag naar? Zo ja, schroom je niet om je in te schrijven. Op en aanmerkingen altijd welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik denk dat dit erg leuk kan worden, ik zal zeker meedoen.
 

DeletedUser

Guest
Ziet er goed uit, leuk dat je dit wil leiden. Ik wil wel meedoen :)
Maar is het dan een soort poulefase ofzo want dit gedeelte:
1. Het spel word gespeeld met een quizmaster (ik dus) en een aantal kandidaten. Dit zullen er waarschijnlijk 3 zijn.
snap ik niet zo goed. Zijn er dan 3 kandidaten in 6 poules?
 

DeletedUser

Guest
Ja het idee zal zijn met 18 man starten. Er zijn dus 6 eerste rondes met 6 winnaars. En dus 12 verliezers in de eerste ronde. Deze krijgen echter nog een kans door in de 2e ronde te winnen. Hier zullen er echter maar 3 van de 12 doorgaan. De winnaar met de laagste score zal afvallen. Dan zijn er dus 9 man in de halve finale. 3x3 dus. 3 winnaars in de finale die uiteindelijk 1 winnaar oplevert. Hoop dat je het nu snapt.

Lieflap heeft het begrepen.
 

DeletedUser

Guest
Hmm misschien wil ik ook wel meedoen, quizjes zijn wel leuk.
 

DeletedUser

Guest
Ja. Dit is wel baas en je weet van mij dat ik het een goed idee vind :)
 

DeletedUser

Guest
Aardrijkskunde Beeldende kunst Citaten Film Geloof en bijgeloof Geschiedenis Literatuur Muziek Rekenen en taal Sport Wetenschap en techniek

Dit zijn de categorieën, soms zal ik er eentje doen die er buiten ligt maar ik denk dat dit vrij brede categorieën zijn. Voor ieder wat zal ik maar zeggen dus. Als je een categorie mist, roep het maar.
 

DeletedUser52001

Guest
Dit zijn de categorieën, soms zal ik er eentje doen die er buiten ligt maar ik denk dat dit vrij brede categorieën zijn. Voor ieder wat zal ik maar zeggen dus. Als je een categorie mist, roep het maar.

Zonder sport en dan zijn het goede categorien :D
Maar dat ligt aan mij :p
 

DeletedUser

Guest
Ja het idee zal zijn met 18 man starten. Er zijn dus 6 eerste rondes met 6 winnaars. En dus 12 verliezers in de eerste ronde. Deze krijgen echter nog een kans door in de 2e ronde te winnen. Hier zullen er echter maar 3 van de 12 doorgaan. De winnaar met de laagste score zal afvallen. Dan zijn er dus 9 man in de halve finale. 3x3 dus. 3 winnaars in de finale die uiteindelijk 1 winnaar oplevert. Hoop dat je het nu snapt.

Lieflap heeft het begrepen.
Jep, bedankt, ga zeker meedoen. Als ik mag tenminste :$
 

DeletedUser40402

Guest
Hmmm, als ik het goed lees zullen telkens 4 personen tegelijk moeten online zijn? Wordt moeilijk denk ik. Lijkt me wel een leuk concept though en zal me zeker inschrijven. Maar ik vrees ervoor.
 

DeletedUser

Guest
Dat was precies wtat ik wou zeggen.
Het lijkt me zeer leuk, maar 4 tegelijk gaat niet lukke, kijk maar naar forumquiz of naar ER, daar duurt het een paar dagen voordat er een ronde is gespeeld, en daarna moeten de verliezen ook nog , dus over de eerste ronde doe je denk ik minimaal een week.
 

DeletedUser

Guest
Klinkt wel interessant, weet trouwens niet hoe je de poulefase wil organiseren maar je kan ook gewoon 25 spelers zich laten inschrijven en bepaalde tijden aangeven dat jij kan leiden. Dan laat je gewoon mensen online komen op Skype rond die tijden en de drie die je het eerst een berichtje sturen voeg je toe aan een groepschat. Dan heb je altijd genoeg spelers en selecteer je ze toch random. Dan zijn er 7 spelers die afvallen en dat is dan gewoon jammer maar helaas + eigen schuld.
 

DeletedUser

Guest
pleur algemene kennis er gewoon in dan ben je klaar :p
Algemene kennis en ook Natuur zijn toegevoegd, daarbij moet je denken aan vragen of planten en dieren enzo.

Hmmm, als ik het goed lees zullen telkens 4 personen tegelijk moeten online zijn? Wordt moeilijk denk ik. Lijkt me wel een leuk concept though en zal me zeker inschrijven. Maar ik vrees ervoor.

Dat was precies wtat ik wou zeggen.
Het lijkt me zeer leuk, maar 4 tegelijk gaat niet lukke, kijk maar naar forumquiz of naar ER, daar duurt het een paar dagen voordat er een ronde is gespeeld, en daarna moeten de verliezen ook nog , dus over de eerste ronde doe je denk ik minimaal een week.
Dat zal wel het moeilijkste worden maar ik heb er vertrouwen in. Zelfde bij wat glenn zegt.

Klinkt wel interessant, weet trouwens niet hoe je de poulefase wil organiseren maar je kan ook gewoon 25 spelers zich laten inschrijven en bepaalde tijden aangeven dat jij kan leiden. Dan laat je gewoon mensen online komen op Skype rond die tijden en de drie die je het eerst een berichtje sturen voeg je toe aan een groepschat. Dan heb je altijd genoeg spelers en selecteer je ze toch random. Dan zijn er 7 spelers die afvallen en dat is dan gewoon jammer maar helaas + eigen schuld.
Er mogen zoveel mogelijk mensen zich inschrijven. Iedereen zal ook aan bod komen, mits diegene veel online komt. Zijn er op een moment 4 mensen online dat laat ik ze alle 4 spelen. Maar eerst wil ik die groepsfase proberen, als dat niet lukt dan zal het inderdaad wie komt die speelt worden.

Ik wacht eerst nog een reactie van Bappos af. Hij is immers de spelleider van forumquiz en ik kijk wel of hij het goed vind dat dit spel er ook komt.
 

DeletedUser53396

Guest
Ziet er zeker leuk uit. De online tijden zal inderdaad het probleem worden.

Mooi concept!
 

DeletedUser

Guest
Leuk concept!

Rekenen en taal moeten apart, beeldende kunst en citaten/geloof kunnen er wel uit trouwens :p
 

DeletedUser

Guest
Ben ik de enige die dit wel leuk lijkt, maar de spelregels toch echt nog een keer of 2 zal moeten spellen? :p
 

DeletedUser

Guest
Ja, want dit programma is al 137 jaar op TV.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan