Amerika

DeletedUser

Guest
amerika is totaal niet machtig, vergeleken met rusland zijn ze niks, je zou denken dat amerika machitg is met veel legers en veel van die steden gelijk chicago en LA, maar als je beter weet weet je dat amerika meer uit gettho's bestaat en arme wijken waar elkaar doodschieten voor een radio enzo...

amerika doet zich machtig voor met bush enzo, maar eigenlijk zijn ze dat echt niet, ze hebben vrijwel al hun troepen in irak gestoken en in amerika zelf zit bijna niks meer...

amerika is eigenlijk gewoon arm en marginaal:rolleyes:

pure zever.
de VS heeft nog steeds het hoogste bnp/capita en blijft stijgen. Ze hebben een rijke bovenlaag, rijke middenklasse en een arme onderlaag. Zo hebben ze zowel rijke investeerders als techneuten als goedkope werkkrachten/kanonvoer. De oorlog heeft hen echter inderdaad ferm afgezwakt, net als de rampen maar ook meer structurele zaken zoals geen overheidsgestuurde sociale zekerheid. Dit zag je nu in de laatste financiële kater van de V.S. waarbij leningen aan particulieren (vaak voor huizen) niet konden worden afbetaald terwijl dat een vorm van geld was geworden tussen financiele instellingen: plots een ferme dip... Waarom kunnen normale mensen al geen lenign voor een huis afbetalen? Juist ja, sociale zekerheid en een economie die effe pruttelt maar dat is conjunctureel, dus dat gebeurt zoweizo
Anyway, het is reeds gezegd. Amerika doet te veel in het buitenland, te weinig binnenland. Te veel rechts neoliberaal voor de rijken, te weinig links voor de gewone mensen.

Maar het blijft een gigantisch sterk land met het grootste leger (er geen land dat hen aankan, ver van dat), het grootste BNP, de meeste multinationals, de meeste uitvindingen, de meest fameuze universiteiten, gigantische graanproducties, de beste connecties overal,...

Rusland is daarentegen een compleet woessie. De enige reden van hun boost recent is de hoge olieprijs. Zakt die ineen, Rusland zakt ineen. Binnenlands zijn ze niets waard: de regering fnuikt de eigen burgers (de KGB staat er weer bijna (enkel binnenland en buitenland zijn nog een aparte org.), criminaliteit is gigantisch, de corruptie is net zo hoog of hoger als ten tijde van de rooien, de vrije tv-zenders en NGO's en... , maw, de vrije meningsuiting is bijna volledig verdwenen. En dan is er nog de oorlog in Tsjechenië die een hele generatie legerjongens kapot maakt (het leger op zich is een ware verschrikking in Rusland, je komt er ofwel gebroken ofwel psychotisch hard uit en dan moet je weten dat de legerdienst niet vrijwillig is)...

Moeder Rusland haar tieten zijn bijna compleet verhard, ze kan haar jongeren niet meer laven... ;)

Dus stellen dat Rusland een gevaar is voor de V.S... vergeet het maar.

Wie zijn de nieuwe wereldmachten dan? Dat zal niet één land zijn. Maar opkomend zijn toch zeker Brazilië, India, China en dan de grote onbekende: wie gaat op een deftige manier de Islam vertegenwoordigen? (Islam vertegenwoordiging is noodzakelijk als je de VN bv. serieus wil laten genomen worden) Pakistan?

Verder moet ook worden nagedacht over de toekomst van Europa, waarom zouden wij geen wereldmacht worden? Wij hebben sterkere groeicijfers als de VS en China of iemand anders staat nog niet in onze schaduw qua bnp. We hebben weinig werkloosheid, sterke samenleving door soc. zekerheid, nieuwe afzetmarkten en goedkope werkkrachten met Oost-Europa, een zeer geschoolde bevolking, sterke infrastructuur, dichtbevolkt, één markt... Alleen de politiek kan niet echt mee...

Vast staat wel dat met het dalend imago van de VS er een nieuwe sterke verdediger van de vrije meningsuiting, de rechten van de mens en -wat discutabeler- vrije markt* moet komen. Ik vrees het ergste als China nog verder opkomt. Ik hoop dan ook stiekem dat er een economische recessie komt in China en daaropvolgend hopelijk een democratische opstand. Even erg is het gesteld met Rusland, deze stelt nu zelfs de rechten van de mens in vraag... Wat te verwachten van de moslimpartner is ook niet duidelijk. Pakistan is erg instabiel en wie wordt het dan wel? IRan? Maar deze is te extreem om geloofwaardig te zijn... Nigeria? Egypte?
Persoonlijk hoop ik op India, Brazilië en EU die opkomen en een deel van de macht verwerven. De VS mag iets of wat terugrollen maar niet teveel, het is en blijft een land met goede principes achter maar te weinig denken en teveel handelen. Gecountered door India, Brazilie en EU heb je een erg sterke, democratische en liberale wereldregering.
Wie ik het liefst zou zien vallen: China en Rusland


Waarom ik zo uitweid over een 'wereldregering' (in concreto: de veiligheidsraad) is omdat een discussie over de VS eigenlijk daarover gaat: wat vind je van de vs, is meer abstracter: wat vind je van het wereldbeleid?


*hoe meer handel tussen landen, hoe meer men te verliezen heeft bij oorlog, dus vrije markt zie ik als een garantie voor wereldvrede. Vrije markt mag echter ontw.landen niet fnuiken, om kort te zijn: ik ben links en vrije markt heeft voor mij een linkse betekenis ;)
 

DeletedUser

Guest
Het is van wikipedia maar toch.
De Verenigde Staten hebben al met al een werelddominerende economie, en het gemiddeld inkomen per persoon is hoog. Dit betekent niet dat iedereen een hoog inkomen heeft. De rijkdom is namelijk onevenwichtig verdeeld. 1% van de bevolking bezit meer rijkdom dan 90% van de rest van de bevolking bij elkaar. En deze kloof lijkt groter te worden: bij de 25% armen daalde het inkomen tussen 1979 en 1995 met 9%, terwijl dat van de rijkste 25% met maar liefst 26% steeg. Er is een groot verschil in de economische status van blank en zwart. Een blank gezin bezit gemiddeld tien keer zoveel als een zwart gezin.
 

DeletedUser

Guest
Ik snap niet helemaal wat het 1ste betekent. 2e snap ik nog wel alleen niet waar de cijfers op slaan. Maar amerika staat daar ergens in het midden dus qua gelijkheid is het zeker niet zo goed gesteld als met andere westerse landen
 

DeletedUser

Guest
Ik snap niet helemaal wat het 1ste betekent. 2e snap ik nog wel alleen niet waar de cijfers op slaan. Maar amerika staat daar ergens in het midden dus qua gelijkheid is het zeker niet zo goed gesteld als met andere westerse landen
Het is gewoon een manier om armoede te formaliseren. Met cijfertjes kun je goochelen, met de gini-coë is het objectief. Maar je post zegt misschien meer :) 11,1% onder de armoedegrens in het rijkste land ter wereld... triest... maarr zoals ik zei in mijn post een paar scrolls omhoog: het geeft ook dynamiek, zonder arme werkkrachten/kanonvoer geen Amerika...

(hiermee praat ik het niet goed hé, gewoon maar zeggen dat het niet slecht is voor Amerika's groei)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Dat zou zo kunnen zijn als de armste laag van de bevolking ook echt werkte. De meeste daar zitten in de ghetto's en kunnen niet eens werk vinden. Dit is heel anders dan onze oosterse landen die wel snel werk kunnen krijgen of de chinezen die in de fabrieken werken.
 

DeletedUser

Guest
Wie zijn de nieuwe wereldmachten dan? Dat zal niet één land zijn. Maar opkomend zijn toch zeker Brazilië, India, China en dan de grote onbekende: wie gaat op een deftige manier de Islam vertegenwoordigen? (Islam vertegenwoordiging is noodzakelijk als je de VN bv. serieus wil laten genomen worden) Pakistan?

Iran?
 

DeletedUser

Guest
Idd iran wordt waarschijnlijk een aankomende wereldmacht. De bevolking is slim en hoewel niet veel mensen daar om hun eigen regering geven blijft het een machtig land die waarschijnlijk binnenkort kernwapens krijgt.
 

DeletedUser

Guest
ze geven idd niet veel om hun regering, die abdoullah nogwattes wordt niet eens door zijn eigen bevolking en eigen regering serieus genomen.
 

DeletedUser

Guest
Idd iran wordt waarschijnlijk een aankomende wereldmacht. De bevolking is slim en hoewel niet veel mensen daar om hun eigen regering geven blijft het een machtig land die waarschijnlijk binnenkort kernwapens krijgt.

Klopt!
En vooral nu ze een klein beetje buiten het plaatje vallen, geeft ze een mooie gelegenheid om e.v.t. wapens te ontwikkelen. :)

Vondt die onzin in Irak zowiezo waardeloos, waarom mag Amerika wel dikke vlieftuigen en wapens bouwen en andere landen die minder bevoordeeld zijn dat niet? :p
 
Bovenaan