$_cookie

DeletedUser

Guest
De mensen die PHP een beejte kennen weeten al welke functie ik nu oproep.
Ik vroeg me af of het legaal was om van mijn site de 'username' cookie
op te roepen.
puur voor gebruikersgemak.
Het betreft een chat waar je steed maar je naam moet invullen
en veel mensen worden hier een beetje triest van...
Dus:
Is het legaal om voor gemaksdoeleinde een cookie van tribalwars
op te roepen?
 

DeletedUser1665

Guest
Voor zover ik weet doe je er dan toch geen kwaad mee (zoals cookie stelen).
Aangezien je geen data gaat vervalsen maar alleen gaat uitlezen.

Zolang jij de cookies niet opslaat in een file is het goed. (Voor zover ik weet ^^)
 

DeletedUser1665

Guest
Trouwens, waarom ga je met cookies werken als er sessie's bestaan?
Sommige mensen willen niet hun tw nickname ervoor gebruiken maar een custom name ;)
 

DeletedUser

Guest
wrong, bij mij willen ze allemaal hun TW naam...
En ik werk ook al met sessions...
dus ALS ze een andere naam instellen dan word dat ook volledig
ondersteund.
het enige probleem wat er nu nog is:
Hoe krijg ik die cookie?
$_COOKIE["use, www.tribalwars.nl"]
zo iets?
 

DeletedUser

Guest
Wat je wil kan niet en is ook niet wenselijk. Zou een gigantisch veiligheids lek zijn.

(En ja ik schrijf zelf PHP code)

je kan natuurlijk wel er voor zorgen dat ze hun naam maar 1 keer hoeven in te vullen. Dan sla je die naam op in een cookie.
 

DeletedUser

Guest
ik wwet het....
nou dan zoek ik een adnere oplossing...

maar bij cookies tonen (in firefox) staat dit:
Verzenden bij: Alle soorten verbindingen
wat houd dat dan in?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1665

Guest
Euh emuk, het is wel logisch hoor om de cookie uit te lezen en dan op te slaan zo moeilijk is dat niet.
Javascript doet wonderen.
 

DeletedUser

Guest
Euh emuk, het is wel logisch hoor om de cookie uit te lezen en dan op te slaan zo moeilijk is dat niet.
Javascript doet wonderen.

Je kan niet lezen blijkbaar. Ik zeg dat het niet logisch is cookies van een ander domein uit te lezen. Hier kan namelijk privacy gevoelige informatie in staan.

En binnen je eigen domein kan je cookies natuurlijk in en uit lezen. Met javascript of met PHP of een andere scripttaal.

Ik zei zelfs in me laatste regel dit:
je kan natuurlijk wel er voor zorgen dat ze hun naam maar 1 keer hoeven in te vullen. Dan sla je die naam op in een cookie.
 

DeletedUser1665

Guest
Je kan niet lezen blijkbaar. Ik zeg dat het niet logisch is cookies van een ander domein uit te lezen. Hier kan namelijk privacy gevoelige informatie in staan.

En binnen je eigen domein kan je cookies natuurlijk in en uit lezen. Met javascript of met PHP of een andere scripttaal.

Ik zei zelfs in me laatste regel dit:
je kan natuurlijk wel er voor zorgen dat ze hun naam maar 1 keer hoeven in te vullen. Dan sla je die naam op in een cookie.

Omg, volgens mij ben jij diegene die niet kan lezen..
Eerst maar een cursus begrijpend lezen volgen voordat je gaat beginnen te brabbelen.

Het is gewoon mogelijk om Cookies van andere domeinen uit te lezen, lijkt me nogal logisch. Zo lang jij die naam ervan hebt kan JIJ het uitlezen..

En ja ik schrijf ook php code -.-'
Plus wat jij in je laatste regel zei had ik ookal voorgesteld.

Dus ga eerst eens goed lezen voordat je gaat zitten te praten hier.
 

DeletedUser

Guest
Ah dus alle informatie die ik in mijn cookies heb van tribalwars kan jij zo uitlezen :O. Knap van je. (geef maar een link waar ik op moet klikken)

Het is dus niet mogelijk om gegevens van een ander domein uit te lezen. Tenzij het andere domein daar specifiek actie voor ondernomen heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Omg, volgens mij ben jij diegene die niet kan lezen..
Eerst maar een cursus begrijpend lezen volgen voordat je gaat beginnen te brabbelen.

Het is gewoon mogelijk om Cookies van andere domeinen uit te lezen, lijkt me nogal logisch. Zo lang jij die naam ervan hebt kan JIJ het uitlezen..

En ja ik schrijf ook php code -.-'
Plus wat jij in je laatste regel zei had ik ookal voorgesteld.

Dus ga eerst eens goed lezen voordat je gaat zitten te praten hier.

Volgens mij is het niet Emuk die een cursus begrijpend lezen moet gaan doen :)
tipje: klikje
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
@The-Spy: "Verzenden bij: Alle soorten verbindingen" betekend dat de cookies zowel over beveiligde als onbeveiligde verbindingen worden verstuurd. Dit is in de meeste gevallen gewenst. (Tegen de tijd dat je dat soort dingen niet wil, weet je ook wat het inhoud en begrijp je waarom. Tot die tijd, gewoon zo laten staan en je geen zorgen over maken.:) )

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: Wat je wil is niet mogelijk. Ik zou het eerder aangedragen advies om het invullen van de naam eenmaling te maken dmv cookies volgen.

Met alle respect, Manuel The Dragon Killer, jij kan geen PHP. Je kent misschien een paar functies en de basis syntax, maar dat is aan iedere willekeurige idioot te leren.

Als je even kijkt naar de documentatie van setcookie() op php.net, dan zie je dat de vijfde parameter $domain is. Dit is, om de programmeur controle te geven over welke subdomeinen van het domein toegang hebben tot de cookie. Dit zou natuurlijk nutteloos zijn als je zomaar alle cookies op een client uit kan lezen.

Jij had het over sessies. Bij een sessie, word het sessie id opgeslagen in een cookie. (HTTP is een stateless protocol, dus om bij te houden welke aanvragen bij elkaar horen moet er informatie meegestuurd worden. Daar worden cookies dus voor gebruikt.) Als ik nu, op mijn server, de cookies van een andere website uit kan lezen, kan ik vervolgens dat sessie id gebruiken om die sessie te kapen. Dat zou dus willen zeggen dat ik, als ik een TW admin naar mijn server kan laten gaan, in kan breken in het beheer van TW.
Zoals Emuk al zei, dat is natuurlijk onwenselijk. (Teminste, ik neem aan dat de TW leiding het niet ziet zitten dat willekeurige vreemden toegang krijgen tot de beheer onderdelen.;) )

Ga, voor je jezelf weer in dit soort dingen mengt, regelen dat je voldoende kennis van zaken hebt.

Oh, en aangezien je dat hier hoort te zeggen: Ik schrijf ook PHP code. (Zo'n 10 uur per week, tegen een leuk salaris.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1665

Guest
Zucht -.-'
Zoals ik al eerder zei: Het is logisch..

Zolang er cookie "stealers" bestaan is het mogelijk alles uit te LEZEN en dat BEDOELDE ik dus ;)

Met alle respect, Manuel The Dragon Killer, jij kan geen PHP. Je kent misschien een paar functies en de basis syntax, maar dat is aan iedere willekeurige idioot te leren.
Dankje, daarom programmeer ik ook OOP :rolleyes:

Volgens mij is het niet Emuk die cursus begrijpend lezen moet gaan doen
Denken en typen gaat moeilijk in jou geval?

Overal zitten gaten in voor als je het nog niet wist, alles wat word beveiligt zit ook een bug in.
Niks kan 100% bugloos zijn en daar doelde ik op :rolleyes:

Om het nog maar even uitgebreider te typen zal ik het eens haarfijn uitleggen wat ik bedoel.
In elk systeem zitten bugs, sommige klein en de andere weer groot.
Zolang alles door mensen word gemaakt zit er een bug in, het duurt alleen een poosje voordat ze het hebben gevonden om het zo maar eens te zeggen.

Door middel van cookie stelen is het al mogelijk dat te doen.
TW heeft 99% van de custom url's uitgeschakeld maar nog zit er een klein bugje in.

Bugs komen en gaan, 100% bugloos gaat NOOIT worden bereikt.
Dat staat alwel vast ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik snap eigenlijk niet dat ik hier nog op reageer, maar doe het toch.

Euh emuk, het is wel logisch hoor om de cookie uit te lezen en dan op te slaan zo moeilijk is dat niet.
Javascript doet wonderen.

Ik neem aan dat je "on topic" reageerde. Dat geeft dus aan dat je zegt dat het wel kan.

Voor het geval je gaat zeggen dat je het niet "on topic" bedoelde:
Het is gewoon mogelijk om Cookies van andere domeinen uit te lezen, lijkt me nogal logisch. Zo lang jij die naam ervan hebt kan JIJ het uitlezen..

Nadat drie mensen zeggen dat je ongelijk hebt, probeer je het weer recht te praten.

Daarnaast probeer je geloof ik Tidal aan te pakken op zijn spelling, terwijl je zelf niet 100% correct Nederlands gebruikt. Lijkt me op een manier om de aandacht af te leiden.

Dat je in OO programmeert wil niet zeggen dat je de taal onder de knie hebt. Ik zeg trouwens ook niet dat jij dat niet hebt.

Daarna begin je ineens over bugs te praten, daar gaat het hele topic niet over.
 

DeletedUser1665

Guest
Volgens mij vind jij begrijpend lezen echt moeilijk.
Ik heb nooit iets gezegd over taalgebruik, zoja waaruit concludeer je dat..
Plus spelling is GEEN begrijpend lezen, of moet ik dat nou ook nog dik drukken?

Ik zei dat het uitlezen wel MOGELIJK was, leer een keer lezen zeg -.-'
Dat je in OO programmeert wil niet zeggen dat je de taal onder de knie hebt. Ik zeg trouwens ook niet dat jij dat niet hebt.
Grappig ben jij echt waar.
Waarom zou je OOP doen als je het niet onder de knie hebt...
Zoja beargumenteer...
Daarna begin je ineens over bugs te praten, daar gaat het hele topic niet over.
Ik ging dieper in over de Cookies, misschien ook een onderdeel van begrijpend lezen?
 

DeletedUser

Guest
Grappig ben jij echt waar.
Waarom zou je OOP doen als je het niet onder de knie hebt...
Zoja beargumenteer...
Omdat je ergens de term hebt opgevangen en, net als de gemiddelde manager, dacht "dat moet ik ook doen want dat is cool" ofzo; hype gevoelig.
Ik zeg niet dat jij het om die reden doet, maar hiermee is object oriëntatie door mensen die geen idee hebben wat ze doen wel uitgelegd. Of jij daar wel of niet bij hoort kan alleen jij zelf beoordelen.
Oh, en class blaat telt ook gewoon mee als syntax die een idioot kan leren. Object georiënteerd denken en klassen gebruiken zijn totaal verschillende dingen. Ik weet niet welk van de twee jij doet, uiteraard, wederom iets dat alleen jij zelf echt kan beoordelen.

En dan gaan we nu even terugkomen op de kern van dit topic.
Als een browser een request verstuurd, gaat deze kijken of er cookies zijn die voor dat domein toegankelijk zijn. Deze controle is ontzettend eenvoudig, dus hoewel je gelijk hebt en hier bugs in kunnen zitten, durf ik te beweren dat er geen moderne browser is, die cookies naar het verkeerde domein stuurt.

Cookies zijn niet te stelen, tenzij je toegang hebt tot het systeem waarop de cookie is opgeslagen (maar dat is dan uiteraard een lek in dat systeem) of er een waardeloze browser gebruikt word (in welk geval het, wederom, een bug in een ander systeem is).

Maargoed, als jij hiervan zo zeker bent, Emuk zijn uitdaging staat nog steeds (voor mij teminste): geeft maar een URL. Ik klik wel. Als jij dan mijn TW sessie kan overnemen mag je de account houden.
En weet je wat er nu gaat gebeuren? Nee? Ik wel: niets. Niemand gaat in staat zijn mijn cookies te stelen aangezien dat simpelweg onmogelijk is tenzij mijn systeem lek is, wat niet het geval is. Ga hier alsjeblieft niet tegenin maar bewijs je gelijk.

En dan nog even een sidenote over de bewering dat er geen systeem bestaat dat 100% bugvrij is.
Over die stelling is al vele malen een discussie gevoert, ook door mensen die veel slimmer zijn als ik en, waarschijnlijk, jij. De steenvaste conclusie is dat een bugvrij systeem niet bestaat, in het geval je ontbreken van features meetelt als bugs. Doe je dit niet, dan is het perfect mogelijk een bugvrij systeem te maken. Namelijk:
Code:
<?php echo 'Ik heb geen bugs'; ?>
Dat is software die zegt dat er geen bugs in zitten. En die software heeft daarin gelijk; er is niets dat het zou moeten doen maar niet (correct) doet.
En het ontbreken van features kun je in dit topic niet als bugs noemen, aangezien de enige relevante feature cookie support is, wat in alle (moderne) browsers gewoon correct volgens specificaties word ondersteunt. Dus, voor de in dit topic relevante scenario's, zijn er geen bugs.

En dan nog een allerlaatste opmerking: Ja, mijn spelling is onder niveau. Helaas ben ik zwaar dyslecticus en ben ik hierdoor niet in staat mijn eigen fouten te zien en verbeteren. Gaarne niet zo zielig te zijn om hierover te gaan zeuren maar gewoon te reageren op de inhoud van mijn post. (Ik ben ervan overtuigd dat deze te begrijpen is, ondanks de spellings en gramatica fouten. Mocht dat niet zo zijn, dan ben ik meer dan bereid verdere uitleg te geven.) Kun je dit niet, zeg dan gewoon niets, het is alleen maar zonde van ieders tijd. Bij voorbaad dank.
 
Bovenaan