=3 vs SR

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser58575

Guest
Ben het bijna met al je punten eens behalve het enige leider stukje dat tevens zwart staat aangegeven.
Ik hoef denk ik mijn mening niet te onderbouwen als je kijkt naar mijn historie als leider alleen al in deze wereld.

Mvg,
Sneak

Het heeft voordelen en nadelen, en het is afhankelijk van de leidingstijl of een dictatorschap (alleenheerschappij) positief of negatief is. Zowel 1 leider als meerdere leiders hebben in een stam heeft voordelen, en ikzelf merk dat ik als enig leider effectiever werk. Zowel omdat ik in mijn gehele loopbaan als stamleider maar 1 leider ben tegengekomen die dezelfde visie had op leidinggeven als ikzelf. Iemand met dezelfde achtergrond qua studies (managementgericht) en die dezelfde middelen gebruikt om het doel te bereiken. Dit is dan ook de enige persoon met wie ik optimaal zou kunnen samenwerken.

Ik zal niet alle voor's en tegen's hier gaan bespreken, het moet geen guide worden over het 'hoe leid ik een stam' principe. Maar het lijkt me duidelijk dat er niet 1 optie is die ongedefinieerd beter is dan de ander.

Tja, uit eigen ervaring he. Laat ik het anders zeggen: Enig leider zijn is geen ramp voor de leider zelf;p

Zeker waar, het scheelt een hoop rompslomp. Vaak zie je dat het lastigste deel van de leiding in een stam ligt in de communicatie tussen de leiders. Deze hele stap omzeil je als enig leider, wat grote voordelen met zich meebrengt.

Solo leider is niet de beste manier, ook ik ga daar niet mee eens zijn.
Ik denk jij (the little dictator) daar ook te weinig ervaring mee heb om daar over te kunnen oordelen.

Ik denk niet dat er iemand is die daarover kan oordelen, aangezien elke stam een andere samenstelling heeft, en het volledig afhankelijk is van de samenstelling van de leden, en van de geschiedenis van de leden en de leider in kwestie. Feit is dat ik op .Net een serie van de meest succesvolle stammen in de geschiedenis van TW heb geleid, en dat ik niet denk dat een van de anderen die hier gereageerd heeft meer leiderservaring heeft dan ik. Maar ik geef je desalniettemin gelijk in je stelling.

Bwah, het hangt een beetje van de situatie af. Ik was op W1 ook alleen leider (technisch gezien waren we met 2 maar ik deed/plande bijna alles) en ik moet zeggen dat dat wel fijn werkte en goed ging. Echter kende ik m'n stamleden al jaren en vertrouwde iedereen elkaar blindelings. Daar kwam bij dat ik ook meer dan genoeg kennis had betreffende de buurt waar we zaten, dus dat speelt allemaal ook wel een rol in mijn ogen.

Vertrouwen is inderdaad 100% noodzakelijk wil je op deze manier leiden.
+1 aan eigenlijk alles wat je zegt.

Maar het nadeel van een solo leider is dat alles van hetzelfde oogpunt word bekeken.
Een 2e mening is altijd makkelijker.

In mijn stammen wordt dat heel simpel opgelost. Doordat ik een competentie-instelling heb, kijk ik bij elke speler naar de sterke en de zwakke punten. Als ik merk dat iemand 'strategisch inzicht' als een sterk punt heeft, zal ik zeker met dergelijke mensen mijn plannen overleggen, en deze personen laten meedenken. Een stam leid je niet alleen, een stam leid je met zijn allen. De leiderstaak is slechts de anderen te begeleiden en erop toe te zien dat de rest zijn/haar werk goed doet. Ik heb dan ook niet 2 meningen, maar meestal 10 meningen, alvorens ik een grote stap onderneem.

Niet alleen een 2e mening is bij mij een grote voordeel.
Ik kan zo talloze voordelen opnoemen haha:p

Noem eens op, eens zien in hoeverre ik die grote voordelen van jou heb opgevangen in mijn solo-leiderschap, en eens kijken hoe effectief ik dat heb aangepakt:)

Ik ben nooit te oud om iets nieuws te leren, nietwaar?

Oh, en alvast op antwoord voor het gegarandeerd komen van het argument: Met meer leiders heb je minder werk.
Daarop heb ik al antwoord gegeven in dit stukje:

Een stam leid je niet alleen, een stam leid je met zijn allen. De leiderstaak is slechts de anderen te begeleiden en erop toe te zien dat de rest zijn/haar werk goed doet.

Neemt niet weg dat je inderdaad veel werk hebt, maar je gebruikt ieders sterke punten, dus je uiteindelijke werk wordt toch drastisch verminderd, en is (uit mijn persoonlijke ervaring) niet meer dan wanneer je uren aan het besteden bent om rapporten te schrijven aan je medeleiders om alles efffectief te communiceren.
 

DeletedUser

Guest
Zolang je veel overlegt met de stamleden valt het kopje solo-leider in mijn ogen weg.
Met solo-leider bedoel ik meer dat je alles zelf doet, weinig overlegt en doet wat jij denkt dat goed is.

Jij maakt er al wat anders van, en dan ben ik het idd wel met je eens.
 

DeletedUser58575

Guest
Zolang je veel overlegt met de stamleden valt het kopje solo-leider in mijn ogen weg.
Met solo-leider bedoel ik meer dat je alles zelf doet, weinig overlegt en doet wat jij denkt dat goed is.

Jij maakt er al wat anders van, en dan ben ik het idd wel met je eens.

Ik noem een solo-leider iemand die in zijn/haar eentje de eindbeslissing heeft, en overlegt met hen die verstand hebben van zaken. In het oude Griekenland wisten ze het al. "Democratie is de beste regeringsvorm op alle andere regeringsvormen na."

De gemiddelde TW-speler heeft gewoonweg geen verstand van management of oorlogsstrategie. Dat hoef je ook niet van hen te verwachten, maar laat hen dan ook in godsnaam niet de koers van je stam bepalen, als je deze ook kunt laten bepalen door hen die wél verstand van zaken hebben:p
 

DeletedUser

Guest
Nee dan ben ik het zeker met je eens.

Hahaha dat komt me heel bekent voor, daarom was ik ook altijd tegen pollen met bepaalde beslissingen.
 

DeletedUser

Guest
Uh,het was: 63,96% nodig = 66%(om er zeker van te zijn dat het doorgaat 0,01% tje extra;)

maar inmiddels niet meer relevant,er is weer 1 stem bij gekomen;)
 

DeletedUser17153

Guest
Zoals de stemming verloopt, wordt het een NEE :D

Een bedankje alvast voor de wijze spelers die allen op nee hebben gedrukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan