Zelfpijniging

DeletedUser60234

Guest
Ja maar ik vind dit niet echt zelfpijniging:p
Ja weet het eigenlijk niet daarom jullie mening :)
 

DeletedUser13801

Guest
Het doet pijn, je doet het jezelf toe en je weet dat het pijn zou doen van te voren. Lijkt me duidelijk genoeg dan toch? ^^
 

DeletedUser60234

Guest
Ja maar veel mensen denken er niet eens overna en slaan ze gewoon.
 

DeletedUser24056

Guest
@spamkoning

Tegen een muur slaan komt dan vaak voort uit frustratie. Wanneer je een wedstrijd verliest ofzo. Zelfpijniging zou ik het niet willen noemen, meer uiting van frustratie. Ik weet niet echt waar zelfpijniging vandaan zou komen, ook vanuit een bepaalde emotie, maar ik zou een gefrustreerde mep tegen de muur geen zelfpijniging willen noemen. Dan heb je het over jezelf snijden, martelen ed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser24056

Guest
gewoon rare mensen waar een paar draadjes los zitten

Totaal oneens, hoewel ik het zelf nooit gedaan heb en het me ook niet voor kan stellen dat ik het ooit zou kunnen doen. Er zijn doodnormale mensen die buiten hun schuld om in een diep ongelukkige situatie terecht zijn gekomen en het gewoon totaal niet meer zien zitten. Die mensen die het zwaar hebben afdoen als 'rare mensen' is ongepast.
 

DeletedUser

Guest
Jij reageert echt te serieus hierop. :p

By the way, bijna ieder klein kind doet dat, die hebben gewoon nog zoveel hersens niet, simpel. Ze snappen ook niet dat ze zelf dat spiegelbeeld zijn, dus als ze zo'n verminkt gezicht zien snappen ze niet dat ze dat zelf zijn. Helaas! Enige manier om het te voorkomen zijn gewoon zorgen dat het kind geen nagels heeft. :p

Ik weet het, maar dit is het serieus vrij forum, hou het dan ook een beetje serieus. Hier is nood aan mensen die fatsoenlijk willen discussiëren, niet aan trollen.

gewoon rare mensen waar een paar draadjes los zitten

Definitie van een "normale mens"?

En zoals rukurt al zei, het is hun schuld niet: veel van die mensen hebben al een zeer zwaar leven achter de rug. Wie weet wat jijzelf zou doen als je in hun situatie zou zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik weet het, maar dit is het serieus vrij forum, hou het dan ook een beetje serieus. Hier is nood aan mensen die fatsoenlijk willen discussiëren, niet aan trollen.



Definitie van een "normale mens"?

En zoals rukurt al zei, het is hun schuld niet: veel van die mensen hebben al een zeer zwaar leven achter de rug. Wie weet wat jijzelf zou doen als je in hun situatie zou zitten.

Nja, ik vind dat een verkeerde redenering. Als mensen hier vinden dat ze een zwaar leven hebben moeten ze er eens bij stil staan of dat wel zo is ipv zichzelf te gaan verminken. Het is ook niet dat ze gedwongen worden.
En het kan trouwens ook gerust raar genoemd worden. Ik ben zelf ook geen fan van te spreken over "normale" mensen, maar jezelf verminken gaat echt volledig tegen onze instincten in lijkt mij.
 

DeletedUser

Guest
meestal als ik mijzelf pijnig (ja ik doe het ook), komt het meestal voort uit een gevoel van machteloosheid en/of medelijden, en vooral uit frustratie.
een voorbeeld: iemand doet telkens zeer vervelend tegen je. hij is met een groep dus je kunt niets terugdoen.
om dan toch je boosheid af te reageren, ga je jezelf maar slaan.

het klinkt heel dom, maar de drang om iets te slaan als je boos bent is erg groot.
en als het niet zo gaat, kan je het ook zo zeggen.

je computer crached terwijl je morgen je verslag moet inleveren. computer lusiterd niet echt naar je of je verslag is gewist, dus kun je niets doen.
je gaat dingen in het rond gooien om het af te reageren.
vervolgens voel je je erg schuldig, want ze hoefden niet kapot. STOMME IK!
je slaat jezelf voor je kop
 

DeletedUser

Guest
Am I supposed to feel the warmth
The joy life would bring
Am I made to feel the love
Your eyes are trying to give me

My heart stopped beating long ago
No tears left to cry
I don’t even feel the cold around me
I’m just wondering why

Why is the only thing I feel
Nothing left inside
Why do I need to cover myself
When there’s nothing left to hide

Only the pain of blood pouring out my body
Scratches in my skin
Scars that make me remember
I feel
I do feel
Thank god
I really feel.

Dit gedicht dat ik onlangs geschreven heb maar even als basis gebruiken.
Zelfpijniging. Waarom verwonden mensen zichzelf? Er bestaan gevallen van mensen die een bepaalde geestelijke ziekte hebben en zichzelf daarom pijnigen, sommigen doen het vanuit geloofsovertuigingen. De meeste mensen zijn depressief en pijnigen zichzelf, maar wat is nou echt de rede? Welke redenatie zit achter het besluit jezelf te pijnigen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

waarom mensen zich verwonden kan meerdere redenen hebben

1. sommige mensen hebben een ziekte genaamd borderline dat is een ziekte die je door mishandelingen/verkrachtingen en alles in die richtingen... dit soort mensen voelen zich machteloos en de stemming van blij naar boos naar zich eigen willen pijnigen kan binnen paar seconden verandert worden... doen deze mensen het zelf??? ja in principe doen ze het geheel zelf borderline heeft er inderdaad veel invloed op... is dit probleem te verhelpen??? vaak niet aangezien er iemand bijna 24/7 bij hem/haar moet zijn en aardig en blij moet doen en complimentjes moet blijven geven maar 1 fout iets en valt hij/zei terug in de oude staat en gaat dus gewoon verder ;)

2. sommige mensen kunnen/willen niet praten over hun problemen maar willen wel aan de buiten wereld laten zien dat er iets is maar niet via praten dan maar via snijden en etc... waarom praten ze niet?? dat moet je niet aan mijn vragen snijden heb je niks aan en zelf pijniging ook niet aangezien je je eigen lichaam er mee verneukt...

3.daarbij zijn er ook sommige die het voor de kick doen het dus helemaal geweldig vinden en het daarom doen

4. sommige mensen willen gewoon graag zielig gevonden worden :confused:

er zijn hier mensen die roepen dat deze mensen er niks aan kunnen doen dat is allemaal bullshit... je kunt zeggen dat je zwaar leven hebt maar betekend niet dat het normaal is of begrijpelijk dat je je eigen pijn gaat doen ;) ik zelf heb een zwaar leven en pijnig me eigen ook niet ik sta boven die dingen aangezien ik me eigen lichaam niet ga verneuken door me problemen... mensen kunnen hier wel degelijk iets aan doen dus...

pijnig ik me eigen??? nee ik vind van niet ik sla enkel tegen een muur/deur/koelkast ofzo als ik boos/gefrustreert ben en/of slecht nieuws krijg te horen... inderdaad niet slim maar dat heeft allemaal een reden en inderdaad is dom van me
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
waarom mensen zich verwonden kan meerdere redenen hebben

1. sommige mensen hebben een ziekte genaamd borderline dat is een ziekte die je door mishandelingen/verkrachtingen en alles in die richtingen... dit soort mensen voelen zich machteloos en de stemming van blij naar boos naar zich eigen willen pijnigen kan binnen paar seconden verandert worden... doen deze mensen het zelf??? ja in principe doen ze het geheel zelf borderline heeft er inderdaad veel invloed op... is dit probleem te verhelpen??? vaak niet aangezien er iemand bijna 24/7 bij hem/haar moet zijn en aardig en blij moet doen en complimentjes moet blijven geven maar 1 fout iets en valt hij/zei terug in de oude staat en gaat dus gewoon verder ;)

2. sommige mensen kunnen/willen niet praten over hun problemen maar willen wel aan de buiten wereld laten zien dat er iets is maar niet via praten dan maar via snijden en etc... waarom praten ze niet?? dat moet je niet aan mijn vragen snijden heb je niks aan en zelf pijniging ook niet aangezien je je eigen lichaam er mee verneukt...

3.daarbij zijn er ook sommige die het voor de kick doen het dus helemaal geweldig vinden en het daarom doen

4. sommige mensen willen gewoon graag zielig gevonden worden :confused:

er zijn hier mensen die roepen dat deze mensen er niks aan kunnen doen dat is allemaal bullshit... je kunt zeggen dat je zwaar leven hebt maar betekend niet dat het normaal is of begrijpelijk dat je je eigen pijn gaat doen ;) ik zelf heb een zwaar leven en pijnig me eigen ook niet ik sta boven die dingen aangezien ik me eigen lichaam niet ga verneuken door me problemen... mensen kunnen hier wel degelijk iets aan doen dus...

pijnig ik me eigen??? nee ik vind van niet ik sla enkel tegen een muur/deur/koelkast ofzo als ik boos/gefrustreert ben en/of slecht nieuws krijg te horen... inderdaad niet slim maar dat heeft allemaal een reden en inderdaad is dom van me

1. Borderline heeft daar niks mee te maken, Het is een persoonlijkheids stoornis, Je hebt meerdere vormen van borderline die nou niet eens zo heftig zijn dus je mening klopt niet, Bovendien een huisvrouw kan zich ook vaak snijden, Heb je enig idee hoevaak iemand zich snijdt in de keuken ?

2. Mensen die enkel beschaamd worden met dingen krijgen geen zelfvertrouwen en of vertrouwen in mensen om te praten over hun geheimen en gevoelens, hun zoeken een uitweg in snijden en of branden.

3. Voor de Kick?....:eek:

4. Die hebben een schreew om aandacht nodig, anders voelen ze zich eenzaam

Je kunt je pas in leven in iemand die het zelf meemaakt, als je het zelf niet meemaakt kun je enkel een mening of conclusie trekken.
 

DeletedUser

Guest
Er zijn inderdaad mensen die zichzelf pijnigen voor de kick, dat is toch algemeen bekend? Soort van SM maar dan zonder het seksuele ;)
Bij punt 2 heeft Maikel groot gelijk, dit wordt gedaan door mensen die de woorden niet vinden om te laten zien dat er iets mis is.
 

DeletedUser

Guest
1. Borderline heeft daar niks mee te maken, Het is een persoonlijkheids stoornis, Je hebt meerdere vormen van borderline die nou niet eens zo heftig zijn dus je mening klopt niet, Bovendien een huisvrouw kan zich ook vaak snijden, Heb je enig idee hoevaak iemand zich snijdt in de keuken ?

2. Mensen die enkel beschaamd worden met dingen krijgen geen zelfvertrouwen en of vertrouwen in mensen om te praten over hun geheimen en gevoelens, hun zoeken een uitweg in snijden en of branden.

3. Voor de Kick?....:eek:

4. Die hebben een schreew om aandacht nodig, anders voelen ze zich eenzaam

Je kunt je pas in leven in iemand die het zelf meemaakt, als je het zelf niet meemaakt kun je enkel een mening of conclusie trekken.

1. borderline kan der zeer zeker wel mee te maken hebben hoor maar licht er inderdaad wel aan of het een lichte of een zware vorm is en of het heftig is geweest of niet... maar ik leef met iemand die zware vorm heeft van borderline en die doet dat ook en heeft er zeer zeker wel mee te maken... maar vind ook dat je niet alles op een ziekte mag afschuiven want hij/zei doet het zelf ;)
2. klopt

3. sommige mensen vinden het leuk om zich open te snijden hoor dus weet niet wat je daar zo raar aan vind ;)

4. die aandacht kun je ook via een andere weg vinden in plaats van je eigen lichaam te gaan verneuken ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
ik doe het en het is niet zomaar. ge voelt iets, ik doe het meestal als ik overstuur ben. et is nie voor de kick. op da moment vraagt ge u gewoon af oe diep da ge ga snijden. Ga ik stoppen en proberen gelukkig te zijn of stop ik alles nu.
ik had vrienden erover verteld en die zijn gaan klikken bij de directie op school. Helpt echt nie, van die stomme psychiaters.Ik blijf het gewoon doen. De wonde voelt warm en maakt me weer rustig
 

DeletedUser51938

Guest
Tot nu toe heeft iedereen in dit topic gelijk. Er zijn zo veel en diverse redenen voor automutilatie, dat het onmogelijk is om dat in een TW serieus forum topic aan te kaarten zonder een studie psychologie van te maken.

Er zijn mensen die het voor de aandacht doen, er zijn er die het niet eens doorhebben, er zijn er die geen verdere medische indicaties hebben en er zijn er die een stempel spaarkaart hebben.

Overigens is zelfs de reden 'voor de aandacht' vele malen complexer dan dat op eerste gezicht klinkt. Iemand vertellen dat ie daar maar mee op moet houden is de hulpschreeuw negeren, en zal niet tot een dieper inzicht in de situatie leiden.

Mensen die hier 'last' van hebben zullen als het goed is kunnen beamen dat het vooral een onrustige bende in iemands gedachten is op dat moment, waarbij de ene gedachte de andere opvolgt, en ze allemaal net zo negatief zijn. Met andere woorden: psychologisch trauma. Pijn dwingt je om uit die gedachten te stappen, omdat je aandacht bij je lichaam nodig is, met als gevolg minder denken wat het hele proces de-escaleert. Een andere reden is het gevoel van controle over iig iets te hebben.

De oorzaken zijn altijd psychologisch en niemand is in staat te beoordelen in hoeverre iemand zich aanstelt of niet in deze, behalve psychologen op basis van meerdere onderzoeken, en dan nóg kan je er in de behandeling niets mee.
 

DeletedUser

Guest
ik doe het en het is niet zomaar. ge voelt iets, ik doe het meestal als ik overstuur ben. et is nie voor de kick. op da moment vraagt ge u gewoon af oe diep da ge ga snijden. Ga ik stoppen en proberen gelukkig te zijn of stop ik alles nu.
ik had vrienden erover verteld en die zijn gaan klikken bij de directie op school. Helpt echt nie, van die stomme psychiaters.Ik blijf het gewoon doen.

je moet er niet tegenaan kijken als psychiaters. Zie eht maar als mensen waarmee je dingen kan delen. Je raakt vanzelf bevriend met die mensen.
Meestal verlicht praten met anderen de pijn, ook al is het maar een beetje, en heb je eerder de neiging om door te gaan gelukkig te zijn dan om dieper te snijden.
Zo ervaar ik dit tenminste. Ik heb mezelf nog nooit gesneden, maar wel echt hard tegen muren en dingen aangeslagen. Hier word je ook niet vrolijk van, aangezien je daarbij ook nog eens je spullen kapot maakt.
Ik krijg nu ook vaak gezeur om dat ik dingen kapot maak, waar ik ook niet vrolijk van word. Ik vind het echter wel terrecht. Ik hoor ook geen spullen kapot te maken en het kost hun en mij geld + tijd om het weer in elkaar te zetten.
Ik doe dit meestal omdat alles in één keer opweld en elkaar opsomd tot een uitbarsting.
voorbeeld: je zit een spel te spelen. Je gaat dood door iets waar je niets aan kan doen. Na een tijdje achter elkaar ga je 'ragen'. Je moeder roept dat je moet ophouden terwijl jij juist dat level wilt uitspelen (of wat je dan ook klaar wilt hebben). Omdat je al boos bent, ga je onbewust schreeuwen tegen je moeder dat ze haar kop moet houden, ook al bedoel je dit helemaal niet zo.
Zij schakelt je PC/console uit, en je gooit je controller door de kamer, waardoor die kapot gaat. Je krijgt huisarrest en voelt je zwaar kut omdat je controller kapot is en je weer een nieuwe moet kopen. Alleen dit gaat niet, omdat je huisarrest hebt gekregen. Zit je weer het hele weekend niks te doen, want naar je vrienden mag je ook niet.
Na een lange preek van je moeder ben je niet bepaald afgekoeld, dus ga je over tot meer dingen kapot maken waarmee je jezelf ook verwond.

Dit is een voorbeeld voor mijn situatie. Ik denk alleen dat jij ipv dingen kapot maken jezelf alleen maar kapot maakt. Heb ik dit goed?

trouwens, zou je deze zin kunnen uitleggen voor me?

De wonde voelt warm en maakt me weer rustig

Ik word namelijk niet bepaald rustig van mezelf verwonden. Wel raak ik mijn agressie kwijt door die dingen kapot te maken, alleen word ik bozer als ik mezelf erbij verwond.
 

DeletedUser

Guest
er zijn er die het niet eens doorhebben.

zou je dit misschien kunnen toelichten met een voorbeeld of op een andere manier uitleggen?
Ik kan namelijk niet zien hoe iemand zichzelf pijn doet zonder het te weten
 

DeletedUser51938

Guest
Je kan dusdanig vastlopen in je gedachten dat je in een soort van trance raakt .. tegen de tijd je daar weer uit komt krijg je ook pas bewust mee wat je in de tussentijd hebt uitgespookt.
 
Bovenaan