DeletedUser74005
Guest
WvW voor Beginners
Inleiding
Het forumspel Weerwolven van Wakkerdam is gebaseerd op het gelijknamige kaartspel. Wanneer je het kaartspel weleens gespeeld hebt, is dat mooi meegenomen om het onlinespel ook te snappen. Er zijn echter wel grote verschillen tussen het forumspel en het kaartspel, die later in deze guide duidelijk zullen worden. Lees eerst de gehele guide door, voordat je vragen stelt. Een aantal termen e.d. zal namelijk pas later in de guide toegelicht worden.
Inhoudsopgave:
- Spelprincipe
- Lynch & Lunch
- Algemene Informatie Rollen
- Claimen/Netwerken
- Stemmen
- Verdenkingen plaatsen’
- Tot Slot
- Inschrijven
Spelprincipe
In het spel Weerwolven van Wakkerdam spelen in principe (afhankelijk van de instellingen) twee partijen tegen elkaar: de goedjes en de slechtjes. Er is een aantal verschillende ‘goede’ rollen en een aantal verschillende ‘slechte’ rollen. Deze rollen worden door de spelleiding aan het begin van het potje verdeeld onder alle deelnemers. Iedereen krijgt zijn rol in een privébericht en de deelnemers weten elkaars rollen dus niet. Alleen de slechtjes, die vanaf het begin in de wolvenchat zitten, weten elkaars rol.
Nadat iedereen zijn rol ontvangen heeft, wordt het speeltopic geopend. Alleen in dit topic mogen spelers met elkaar overleggen. Het is zeer handig om met behulp van dit topic spelers uit te horen, want zo kun je erachter komen of iemand een goedje is of een slechtje. (hoe dit precies in zijn werk gaat, wordt later in deze guide besproken)
De goedjes moeten alle slechtjes eruit werken en de slechtjes moeten de goedjes eruit proberen te werken. Spelers kunnen op drie verschillende manieren uit het spel gewerkt worden: tijdens de lynch, lunch of door speciale acties. De Lynch en Lunch vinden in principe iedere dag plaats.
Lynch & Lunch
De Lynch en Lunch vinden dagelijks op een vast tijdstip plaats. De deadline is vrijwel altijd ’s avonds en na deze deadline zal de spelleiding de Lynch en Lunch bekend maken.
DE LYNCH: de Lynch vindt dagelijks plaats aan de hand van een stemming. Aan deze stemming moeten alle deelnemers meedoen. Iedere dag moet elke speler een stem uitbrengen op een speler, die hij verdacht vindt. (nota bene: slechtjes moeten ook stemmen, ook al is het doel van de stemming juist om goedjes eruit te werken. De slechtjes proberen de stemming te beïnvloeden) Aan het einde van de dag worden alle stemmen opgeteld en de speler met de meeste stemmen, zal gelyncht worden. Hij zal uit het spel verdwijnen en hij mag niet meer stemmen of in het speeltopic posten. De rol van de gelynchte speler zal bekend gemaakt worden door de spelleiding.
DE LUNCH: iedere dag mogen de slechtjes, die in de wolvenchat zitten, een door hen gekozen iemand ‘opeten’. De slechtjes overleggen in de wolvenchat wie ze zullen lunchen en sturen de naam van die speler door naar de spelleiding. De rol van de gelunchte speler zal bekend gemaakt worden. Het is mogelijk dat er soms geen Lunch is; de Lunch kan namelijk voorkomen worden door een aantal ‘speciale’ rollen.
Algemene Informatie Rollen
Er zijn verschillende soorten rollen. Deze rollen kun je onderverdelen in vier groepen:
‘Goede’ rollen = Het grootste gedeelte van de spelers heeft een rol, die valt onder deze categorie. De goedjes zijn altijd in de meerderheid aan het begin van het spel. De meeste goedjes hebben de rol ‘Burger’. Burgers zijn goedjes zonder speciale krachten. Een klein deel van de goedjes heeft een ‘speciale’ rol. Bij een speciale rollen moet je denken aan: de heks (heeft twee drankjes, een levensdrankje en een doodsdrankje. Hiermee kan zij een Lunch voorkomen en zelf een extra speler vermoorden), een ziener (mag iedere dag iemands rol opvragen bij de spelleiding) en een jager (die iemand mee mag nemen in zijn dood). Alle mogelijke rollen staan bij ieder potje in de beginpost vermeld.
‘Slechte’ rollen = Ongeveer 20 tot 25 procent van de spelers is een slechtje. Ze zijn altijd in de minderheid, maar daar staat tegenover dat de slechtjes die in de wolvenchat zitten dagelijks iemand mogen lunchen. De slechtjes mogen met elkaar overleggen in een Wolvenchat. Deze Skypechat wordt aangemaakt door de spelleiding en zij voegen alle slechtjes toe, die in de chat thuishoren. Niet alle slechtjes zullen aan het begin van het spel in de wolvenchat zitten. Je hebt verschillende soorten slechte rollen. De meeste slechtjes zijn vaak normale Weerwolven (wolven zonder speciale krachten). Slechtjes die ook vaak voorkomen zijn; Welpen (een welp zit in het begin niet in de wolvenchat, maar kan spelers doden wanneer hij de rol weet van die persoon. De welp groeit op na een aantal dagen en wordt dan door de spelleiding aan de wolvenchat toegevoegd), Infectiewolven (kunnen op een bepaald moment een goedje infecteren. Het goedje wordt dan een Weerwolf en wordt toegevoegd aan de wolvenchat) en Sjamanen (de slechte variant van de ziener; kan ook iedere dag de rol van iemand opvragen)
‘Neutrale’ rollen = Hier vallen alle overige rollen onder. Deze rollen vormen een aparte partij en moeten op zichzelf winnen. Hierbij moet je denken aan een Cupido (deze koppelt twee personen aan elkaar en Cupido moet samen met hen winnen. Die twee spelers kunnen een goedje en een slechtje zijn en in dat geval vormt Cupido een derde partij. Wanneer het koppel allebei van dezelfde partij is, dus bijvoorbeeld bestaat uit twee goedjes, dan wint Cupido met die partij en vormt hij geen derde partij)
Bijrollen = Bijrollen zijn rollen die je naast je normale rol kunt hebben. Een rol als Cupido kan bijvoorbeeld een bijrol zijn en in dat geval kan bijvoorbeeld een Burger ook de rol Cupido zijn, doordat dat zijn bijrol is. Zowel goedjes al slechtjes kunnen bijrollen hebben. Een andere bijrol is de Burgermeester, deze wordt op dag één gekozen met een stemming, waar alle spelers aan deelnemen. De Burgemeester heeft een doorslaggevende stem bij gelijkspel en mag in het geval van gelijkspel de Lynch bepalen.
Kijk voor een lijst met veel gebruikte rollen hier: https://forum.tribalwars.nl/index.p...erhaal-regels-rollen-wvw.142643/#post-3939001
Claimen/Netwerken
In de beginpost van een potje staan altijd de instellingen van de ronde. Hier zal ook komen te staan of je mag claimen/netwerken. Het is belangrijk om te weten of dit mag!
CLAIMEN = Dit houdt in dat je mag beweren dat je een bepaalde rol hebt. Een claim hoeft niet per se te kloppen, aangezien spelers er over kunnen liegen. Je kunt bijvoorbeeld een speciale rol claimen, zoals Jager/Heks of Ziener. Wanneer claimen uitstaat, betekent het dat je niks mag zeggen over je rol. Dat houdt in dat je op géén enkele manier mag hinten naar je rol, wanneer je wel verwijst naar je rol, zal de spelleider je laten doodvallen. Absoluut niet doen dus!
NETWERKEN = Als Netwerken aanstaat, mag je met andere speler buiten het topic overleggen. Dit kun je via Skype doen of via persoonlijke berichten. Wanneer netwerken uitstaat, mag niemand (er zijn uitzonderingen, want er is bijvoorbeeld altijd een wolvenchat aanwezig, ook al mag er niet genetwerkt worden) met elkaar overleggen buiten het speeltopic om.
Stemmen
Iedere dag vindt er een stemming plaats. De spelleider bepaalt waar de stemming plaatsvindt, zo kan hij bepalen dat er gestemd moet worden in een apart stemtopic of hij kan aangeven dat hij de stemmen in een PM wil ontvangen. In de openingspost van een potje staat altijd hoe het stemmen tijdens het betreffende ronde in zijn werk gaat. Op dag één zijn er vaak (de spelleider bepaalt dit zelf, soms is er op dag één alleen een Burgemeesterstemming) twee stemmingen, dit zijn:
BM-STEMMING (Burgemeesterstemming) = Deze stemming vindt altijd op de eerste dag plaats. Iedere speler plaatst een BLAUWE STEM (dikgedrukt) op de speler, die hem de beste burgemeester lijkt. Burgemeesters worden vaak gekozen op basis van hun prestaties tijdens voorgaande potjes.
LYNCH-STEMMING = Deze stemming vindt dagelijks plaats. Iedere speler plaatst een RODE STEM (dikgedrukt) op de speler, die hij het meest verdenkt. De speler met de meeste rode stemmen wordt gelyncht.
Inleiding
Het forumspel Weerwolven van Wakkerdam is gebaseerd op het gelijknamige kaartspel. Wanneer je het kaartspel weleens gespeeld hebt, is dat mooi meegenomen om het onlinespel ook te snappen. Er zijn echter wel grote verschillen tussen het forumspel en het kaartspel, die later in deze guide duidelijk zullen worden. Lees eerst de gehele guide door, voordat je vragen stelt. Een aantal termen e.d. zal namelijk pas later in de guide toegelicht worden.
Inhoudsopgave:
- Spelprincipe
- Lynch & Lunch
- Algemene Informatie Rollen
- Claimen/Netwerken
- Stemmen
- Verdenkingen plaatsen’
- Tot Slot
- Inschrijven
Spelprincipe
In het spel Weerwolven van Wakkerdam spelen in principe (afhankelijk van de instellingen) twee partijen tegen elkaar: de goedjes en de slechtjes. Er is een aantal verschillende ‘goede’ rollen en een aantal verschillende ‘slechte’ rollen. Deze rollen worden door de spelleiding aan het begin van het potje verdeeld onder alle deelnemers. Iedereen krijgt zijn rol in een privébericht en de deelnemers weten elkaars rollen dus niet. Alleen de slechtjes, die vanaf het begin in de wolvenchat zitten, weten elkaars rol.
Nadat iedereen zijn rol ontvangen heeft, wordt het speeltopic geopend. Alleen in dit topic mogen spelers met elkaar overleggen. Het is zeer handig om met behulp van dit topic spelers uit te horen, want zo kun je erachter komen of iemand een goedje is of een slechtje. (hoe dit precies in zijn werk gaat, wordt later in deze guide besproken)
De goedjes moeten alle slechtjes eruit werken en de slechtjes moeten de goedjes eruit proberen te werken. Spelers kunnen op drie verschillende manieren uit het spel gewerkt worden: tijdens de lynch, lunch of door speciale acties. De Lynch en Lunch vinden in principe iedere dag plaats.
Lynch & Lunch
De Lynch en Lunch vinden dagelijks op een vast tijdstip plaats. De deadline is vrijwel altijd ’s avonds en na deze deadline zal de spelleiding de Lynch en Lunch bekend maken.
DE LYNCH: de Lynch vindt dagelijks plaats aan de hand van een stemming. Aan deze stemming moeten alle deelnemers meedoen. Iedere dag moet elke speler een stem uitbrengen op een speler, die hij verdacht vindt. (nota bene: slechtjes moeten ook stemmen, ook al is het doel van de stemming juist om goedjes eruit te werken. De slechtjes proberen de stemming te beïnvloeden) Aan het einde van de dag worden alle stemmen opgeteld en de speler met de meeste stemmen, zal gelyncht worden. Hij zal uit het spel verdwijnen en hij mag niet meer stemmen of in het speeltopic posten. De rol van de gelynchte speler zal bekend gemaakt worden door de spelleiding.
DE LUNCH: iedere dag mogen de slechtjes, die in de wolvenchat zitten, een door hen gekozen iemand ‘opeten’. De slechtjes overleggen in de wolvenchat wie ze zullen lunchen en sturen de naam van die speler door naar de spelleiding. De rol van de gelunchte speler zal bekend gemaakt worden. Het is mogelijk dat er soms geen Lunch is; de Lunch kan namelijk voorkomen worden door een aantal ‘speciale’ rollen.
Algemene Informatie Rollen
Er zijn verschillende soorten rollen. Deze rollen kun je onderverdelen in vier groepen:
‘Goede’ rollen = Het grootste gedeelte van de spelers heeft een rol, die valt onder deze categorie. De goedjes zijn altijd in de meerderheid aan het begin van het spel. De meeste goedjes hebben de rol ‘Burger’. Burgers zijn goedjes zonder speciale krachten. Een klein deel van de goedjes heeft een ‘speciale’ rol. Bij een speciale rollen moet je denken aan: de heks (heeft twee drankjes, een levensdrankje en een doodsdrankje. Hiermee kan zij een Lunch voorkomen en zelf een extra speler vermoorden), een ziener (mag iedere dag iemands rol opvragen bij de spelleiding) en een jager (die iemand mee mag nemen in zijn dood). Alle mogelijke rollen staan bij ieder potje in de beginpost vermeld.
‘Slechte’ rollen = Ongeveer 20 tot 25 procent van de spelers is een slechtje. Ze zijn altijd in de minderheid, maar daar staat tegenover dat de slechtjes die in de wolvenchat zitten dagelijks iemand mogen lunchen. De slechtjes mogen met elkaar overleggen in een Wolvenchat. Deze Skypechat wordt aangemaakt door de spelleiding en zij voegen alle slechtjes toe, die in de chat thuishoren. Niet alle slechtjes zullen aan het begin van het spel in de wolvenchat zitten. Je hebt verschillende soorten slechte rollen. De meeste slechtjes zijn vaak normale Weerwolven (wolven zonder speciale krachten). Slechtjes die ook vaak voorkomen zijn; Welpen (een welp zit in het begin niet in de wolvenchat, maar kan spelers doden wanneer hij de rol weet van die persoon. De welp groeit op na een aantal dagen en wordt dan door de spelleiding aan de wolvenchat toegevoegd), Infectiewolven (kunnen op een bepaald moment een goedje infecteren. Het goedje wordt dan een Weerwolf en wordt toegevoegd aan de wolvenchat) en Sjamanen (de slechte variant van de ziener; kan ook iedere dag de rol van iemand opvragen)
‘Neutrale’ rollen = Hier vallen alle overige rollen onder. Deze rollen vormen een aparte partij en moeten op zichzelf winnen. Hierbij moet je denken aan een Cupido (deze koppelt twee personen aan elkaar en Cupido moet samen met hen winnen. Die twee spelers kunnen een goedje en een slechtje zijn en in dat geval vormt Cupido een derde partij. Wanneer het koppel allebei van dezelfde partij is, dus bijvoorbeeld bestaat uit twee goedjes, dan wint Cupido met die partij en vormt hij geen derde partij)
Bijrollen = Bijrollen zijn rollen die je naast je normale rol kunt hebben. Een rol als Cupido kan bijvoorbeeld een bijrol zijn en in dat geval kan bijvoorbeeld een Burger ook de rol Cupido zijn, doordat dat zijn bijrol is. Zowel goedjes al slechtjes kunnen bijrollen hebben. Een andere bijrol is de Burgermeester, deze wordt op dag één gekozen met een stemming, waar alle spelers aan deelnemen. De Burgemeester heeft een doorslaggevende stem bij gelijkspel en mag in het geval van gelijkspel de Lynch bepalen.
Kijk voor een lijst met veel gebruikte rollen hier: https://forum.tribalwars.nl/index.p...erhaal-regels-rollen-wvw.142643/#post-3939001
Claimen/Netwerken
In de beginpost van een potje staan altijd de instellingen van de ronde. Hier zal ook komen te staan of je mag claimen/netwerken. Het is belangrijk om te weten of dit mag!
CLAIMEN = Dit houdt in dat je mag beweren dat je een bepaalde rol hebt. Een claim hoeft niet per se te kloppen, aangezien spelers er over kunnen liegen. Je kunt bijvoorbeeld een speciale rol claimen, zoals Jager/Heks of Ziener. Wanneer claimen uitstaat, betekent het dat je niks mag zeggen over je rol. Dat houdt in dat je op géén enkele manier mag hinten naar je rol, wanneer je wel verwijst naar je rol, zal de spelleider je laten doodvallen. Absoluut niet doen dus!
NETWERKEN = Als Netwerken aanstaat, mag je met andere speler buiten het topic overleggen. Dit kun je via Skype doen of via persoonlijke berichten. Wanneer netwerken uitstaat, mag niemand (er zijn uitzonderingen, want er is bijvoorbeeld altijd een wolvenchat aanwezig, ook al mag er niet genetwerkt worden) met elkaar overleggen buiten het speeltopic om.
Stemmen
Iedere dag vindt er een stemming plaats. De spelleider bepaalt waar de stemming plaatsvindt, zo kan hij bepalen dat er gestemd moet worden in een apart stemtopic of hij kan aangeven dat hij de stemmen in een PM wil ontvangen. In de openingspost van een potje staat altijd hoe het stemmen tijdens het betreffende ronde in zijn werk gaat. Op dag één zijn er vaak (de spelleider bepaalt dit zelf, soms is er op dag één alleen een Burgemeesterstemming) twee stemmingen, dit zijn:
BM-STEMMING (Burgemeesterstemming) = Deze stemming vindt altijd op de eerste dag plaats. Iedere speler plaatst een BLAUWE STEM (dikgedrukt) op de speler, die hem de beste burgemeester lijkt. Burgemeesters worden vaak gekozen op basis van hun prestaties tijdens voorgaande potjes.
LYNCH-STEMMING = Deze stemming vindt dagelijks plaats. Iedere speler plaatst een RODE STEM (dikgedrukt) op de speler, die hij het meest verdenkt. De speler met de meeste rode stemmen wordt gelyncht.