Burger:
Dit is een normale bewoner van Wakkerdam. Hij heeft geen speciale krachten.
Heks:
- Heeft een levensdrankje en een doodsdrankje.
- Met het levensdrankje kan de gedode persoon door de wolven tot leven gewekt worden. Dus zichzelf redden kan niet!
- Er wordt niet bekend gemaakt wie er gered is, wanneer een levensdrankje is gebruikt.
- Met het doodsdrankje kan de heks ’s nachts een persoon vermoorden, tegen dit drankje is geen kruid gewassen. (kan dus niet gered worden hiervan)
- Er wordt niet bekend gemaakt, dat er een drankje is ingezet.
Ziener:
- Geeft iedere dag de naam van een speler door, waarvan hij de rol wil weten. Na de deadline krijgt hij van de spelleiding te horen wat de rol van die speler is.
- Kan geen bijrollen zien.
Dorpsoudste:
(afkorting: DO)
- Overleeft één aanval van de Weerwolven. Wanneer hij de nacht erna nogmaals geluncht wordt, zal hij wél sterven.
- Overleeft ook de infectie voor een keer, maar kan daarna geinfecteerd worden.
Beschermengel:
(afkorting: BE)
- Kan elke dag iemand opgeven, deze persoon wordt dan beschermd tegen de lunch.
- Mag niet 2 keer achter elkaar dezelfde persoon beschermen.
- Mag ook zichzelf beschermen.
Jager:
- Neemt iemand mee in zijn dood.
- Deze persoon moet hij van tevoren opgestuurd hebben naar de spelleider, hij mag ieder moment zijn keuze veranderen. Echter als de jager sterft en hij heeft nog geen persoon doorgegeven, vervallen zijn krachten en zal de jager niemand mogen neerschieten.
- Ook wanneer de jager door inactiviteit sterft, zal hij niemand meenemen in zijn graf.
Beul:
- Mag eenmalig iemand doden, dit doet hij door de naam van de betreffende speler in een PM naar de spelleiding te sturen of door in het topic te zeggen: ik beul *spelersnaam*.
- Dit is een dagactie, iedereen ziet dus wie de beul is.
Een variant hierop is de Anonieme Beul. Het verschil met de normale Beul is, dat de spelersnaam van de Anonieme Beul niet bekend gemaakt wordt. De Anonieme Beul stuurt zijn actie in naar de spelleiding.
Priester:
- Mag eenmalig wijwater over een speler heen gooien. Wanneer deze speler een Weerwolf is of een Heks, dan sterft deze persoon. Anders gebeurt er niks.
- Dit is een dagactie, dus iedereen ziet dat deze persoon de priester is. (let er echter wel op, dat er een Ketterse Wolf of een Ketter in kan zitten. Wanneer zij hun acties uitvoeren, zal er ook komen te staan dat de 'Priester' een actie heeft uitgevoerd)
Soms wordt ervoor gekozen om ook Welpen en andere varianten van slechtjes te laten sterven door het wijwater. Deze rollen zullen specifiek benoemd worden in de rolomschrijving van het betreffende potje;
Slet:
- Kan iedere nacht bij iemand slapen. De slet is dan niet thuis en wanneer hij de lunch is, overleeft hij die.
- Wanneer de speler, waarbij de slet slaapt, geluncht wordt, sterven beide spelers.
- De slet mag niet 2 nachten achter elkaar bij dezelfde persoon slapen.
- De speler, waarbij de slet geslapen heeft, zal een pm krijgen en dus weten dat de slet bij hem/haar geslapen heeft.
- Wanneer de slet bij een wolf slaapt en de slet die nacht geluncht wordt, zal hij overleven.
Raaf:
- De raaf kan iedere dag 2 extra stemmen op één iemand plaatsen.
- Deze extra stemmen worden alleen bekend gemaakt, wanneer de desbetreffende speler gelyncht wordt.
Inbreker:
- Mag één keer bij iemand inbreken en krijgt dan zijn rol te zien.
- In die nacht is hij niet thuis en kan dus ook niet geluncht worden. Wel kan hij geluncht worden, wanneer de speler, waar hij bij inbreekt, dood gaat. Een soort van slet is het dus.
Muizenval:
- Muizenval stuurt per dag een tijd op (die nog niet is geweest, dus als je om 12:00 instuurt, mag je niet de val om 11:00 die dag zetten) en de eerstvolgende die daarna een stem plaatst zal gezien worden door de muizenval.
- De muizenval mag het doorgestuurde tijdstip niet bekend maken. Hij mag ook niet naar het tijdstip hinten. Doet hij dit wel, zal hij doodvallen.
LET OP:
-> Muizenval stuurt een dag van te voren een tijdstip door.
-> enkel dag 1 mag hij nog een tijdstip doorsturen dat nog niet geweest is. (tussen ontvangen van rol en deadline 1)
Wijze Burger:
- De wijze burger kan aan de spelleider de volgende vraag stellen:
Hoeveel x zitten er in het spel? (bijvoorbeeld: hoeveel burgers/beschermengelen/wolven etc.)
- Het gaat om de rollen, die er vanaf het begin in zaten. Wanneer iemand vraagt, hoeveel burgers er nog in zitten, zal door de spelleider het aantal genoemd worden, dat er aan het begin in zat en niet hoeveel er nog in zitten!
- De vraag kan slechts één keer gesteld worden en vóór nacht 3.
- In de vraag moet het om één specifieke rol gaan.
- De speler krijgt direct antwoord op de vraag.
- Kan geen bijrollen opvragen!
Lycantroop:
- Als de ziener de rol opvraagt van een speler die lycantroop is, zal de ziener (onterecht) de rol van weerwolf te zien krijgen.
- Sterft als Lycantroop.
Dwaze Heks:
- Heeft een levensdrankje en een doodsdrankje.
- De Dwaze Heks weet echter niet hoe deze drankjes werken! Hij kan de drankjes alleen maar weggeven aan andere spelers. Alle andere spelers weten wél hoe de drankjes werken en kunnen zelf bepalen wanneer ze deze gebruiken. Spelers krijgen het direct van de spelleiding te horen, wanneer zij een drankje gekregen hebben en kunnen deze drankjes direct inzetten.
- Er wordt niet bekend gemaakt wie er gered is, wanneer een levensdrankje is gebruikt. Zichzelf redden kan niet!
- Met het doodsdrankje kan ’s nachts een persoon vermoord worden, tegen dit drankje is geen kruid gewassen. (kan dus niet gered worden hiervan)
- Er wordt niet bekend gemaakt, dat er een drankje is ingezet.
IJzeren Hein:
- De IJzeren Hein is heel sterk en gaat niet zomaar dood. De IJzeren Hein overleeft alle dodende acties, anders dan lynch en lunch. Bijvoorbeeld: Heks, Beul, Jager en welpacties. In plaats van de IJzeren Hein, zal de speler die de actie uitvoerde zelf sterven!
- De IJzeren Hein kan wél geïnfecteerd worden, aangezien een infectie geen dodende actie is.
Martelaar:
- Kan zich opofferen: hij dient voor de deadline door te geven aan de spelleiding dat hij zich wil opofferen voor de Lunch van die dag. In plaats van de door de wolven bepaalde Lunch, zal de Martelaar sterven.
- De Martelaar zal hoe dan ook sterven: het maakt hierbij niet uit of hij beschermd wordt of niet.
- Nadat de Martelaar gestorven is, zal hij op Skype toegevoegd worden aan een gesprek met het eigenlijke Lunchtarget. Hij mag daar overleggen met de speler, die hij gered heeft. Zelf mag hij niet meer posten.
Cherubijntje:
- Stuurt iedere nacht een bericht naar de spelleiding met daarin de naam van een speler en de rol, die hij denkt dat deze speler heeft. Daarnaast stuurt hij ook 2 namen van spelers, die hij wil beschermen.
- De rol ‘Burger’ en bijrollen mogen niet geraden/ingestuurd worden.
- Heeft hij de rol van de speler goed geraden, worden de 2 spelers beschermd tegen de lunch.
- 2 nachten achter elkaar dezelfde spelers beschermen is niet toegestaan.
- Het Cherubijntje mag ook zichzelf beschermen. Echter mag hij dit ook niet tweemaal achter elkaar doen.
- Na nacht 3 groeit het cherubijntje op. Bij 2/3 rollen goed geraden, wordt hij een Oneven-Beschermengel (mag nacht 5/7/9 etc. een speler beschermen), bij 3/3 een Beschermengel.
Klaagmuurtovenaar:
- De Klaagmuurtovenaar kan van één bericht per Klaagmuur opvragen door welke speler OF rol dat bericht is ingestuurd.
- Hij doet dit door een bericht te sturen naar de spelleiding met daarin een quote van het bericht op de Klaagmuur. Daarnaast vermeldt hij of hij de naam van de inzender van het bericht wil weten OF alleen de rol van de speler, die het bericht heeft ingestuurd.
- De Klaagmuurtovenaar kiest iedere dag na de deadline een bericht van de Klaagmuur uit en krijgt dan direct antwoord van spelleiding.
Lijfwacht:
- De lijfwacht mag elke nacht een naam opgeven van een speler om die te beschermen.
- Wordt de opgegeven speler ’s nachts aangevallen dan zal de lijfwacht hem beschermen en zal de aanvaller sterven.
- De lijfwacht zal door deze heldendaad om het leven komen.
- De lijfwacht kan niet geïnfecteerd worden. Wordt de lijfwacht gekozen als infectie dan zal hij de infectie niet doorgaan en geraakt de infectie wolf zijn infectie kwijt (kan dus niet meer infecteren), maar helaas hier zelf bij het loodje leggen.
Taai Taai:
- Wanneer de Taai Taai geluncht wordt, mogen de wolven de dag erna niet Lunchen. Echter mag de Infectiewolf die dag wél infecteren.
- Wanneer de Taai Taai gered wordt van de Lunch, mogen de wolven de dag erna wél gewoon opnieuw lunchen.
Vrouw Holle:
- Vrouw Holle kan elke nacht 1 speler opvragen. Van deze speler krijgt zij te horen of die goed of niet goed is (neutraal/slecht = niet goed). Eenmaal in het spel kan ze 2 spelers overspoelen met pek en veren (één speler met pek, en één speler met veren) om daarmee aan te geven welke speler zij vertrouwt en welke speler niet.
- Vrouw Holle mag zelf weten wie ze met pek of veren bestrooit. Dit hoeft niet de kloppen met de werkelijke alliantie van de betreffende spelers.
- Vrouw Holle blijft anoniem bij de Pek en Veren actie.
- Vrouw Holle mag niet zichzelf bestrooien met pek of veren.
Wolfmens:
- Deze speler wordt altijd als 'Niet goed' gezien door Vrouw Holle. Echter is hij wel gewoon een goedje.
- Sterft als Wolfsmens.
Burger met Zilver Bloed:
Kan niet geïnfecteerd worden. Als ze dat proberen dan vervalt de infectie, de burger met zilver bloed krijgt dat niet te horen. De wolven krijgen ook niet te horen waarom de infectie niet doorgaat. De infectiewolf mag de dag erna wel opnieuw proberen te infecteren.
Orakel:
Het orakel kan elke avond iemand laten zien.
Het orakel geeft aan wie hij wilt zien en wie deze rol mag weten. Hij geeft dus 2 namen door: één iemand die gezien wordt en één iemand die de rol van deze speler krijgt.
Het orakel mag niet zichzelf kiezen. Wanneer een orakel wordt gezien wordt de rol: orakel worden doorgegeven.
Het orakel mag niet een persoon twee nachten achter elkaar kiezen.
Zondebok:
Als de lynchstemming op een gelijkspel eindigt zal géén van beide sterven en wordt de zondebok gelyncht.
Opdrachtgever:
- De Opdrachtgever kan bescherming bieden, maar doet dat niet voor niets! Hij mag 3 keer een speler een opdracht geven. Dit doet hij door de spelleiding de naam van de speler EN de gekozen opdracht te sturen.
- Als de speler die opdracht voltooit, zijn de betreffende speler en de opdrachtgever zelf beschermd tegen de lunch. Als de speler de opdracht niet voltooit, krijgen ze allebei géén bescherming.
- De opdrachtgever krijgt 5 verschillende opdrachten van de spelleiding, die hij spelers kan geven. Hij mag zelf uitkiezen welke 3 opdrachten hij instuurt.
- De opdrachtgever mag zichzelf geen opdrachten geven. Ook mag hij niet 2x dezelfde speler een opdracht geven.
- De opdracht dient voltooid te worden voor de volgende lynchdeadline.
Prins:
Overleefd eenmalig de lynch. De prins word bekend gemaakt bij het lynchen en zal dus eenmalig dat overleven. Bij de tweede keer dat de prins gelyncht word zal deze wel sterven.
Vos:
De vos mag elke nacht 3 namen opsturen. Na de nacht krijgt de vos te horen of er een wolf tussen deze spelers zit. Is het antwoord ja mag de vos de nacht erop nogmaals proberen. Is het antwoord nee dan verliest de vos zijn krachten voor die nacht erna. Dan moet hij één nacht overslaan en daarna mag hij/zij weer een poging doen.
Gebroeders:
De gebroeders kennen elkaar en weten dus van elkaar dat ze goed zijn. Ze mogen niet met elkaar netwerken.
Quizmaster:
- Mag iedere dag vragen of een bepaalde rol erin zit of niet. De spelleiding antwoord alleen met 'ja' of 'nee'.
- Na de nacht krijgt de Quizmaster antwoord op zijn vraag.
- De Quizmaster kan geen bijrollen opvragen.
Ridder met het Roestige Zwaard:
- De ridder infecteert met zijn verroeste zwaard de weerwolf die het meest in de buurt van hem woont met tetanus indien hij geluncht wordt. De besmette weerwolf zal in de volgende nacht sterven.
- Kan niet geïnfecteerd worden. Wanneer hij toch geïnfecteerd wordt, zal de actie van de infectiewolf die nacht mislukken. Echter zal de infectiewolf zijn actie de volgende nacht wél opnieuw mogen uitvoeren.
- De besmette weerwolf krijgt niet te horen dat hij besmet is met tetanus.
- De actie van de Ridder werkt alleen wanneer hij de lunch is; wordt hij gelyncht of op een andere manier gedood, zal zijn actie niet doorgaan.
- Wanneer 2 weerwolven even dichtbij de Ridder wonen, zal slechts één van hen sterven.
- Alleen de ‘Weerwolf’ kan besmet worden.
Venus:
- Kan aan het begin van het spel opvragen wie de geliefden zijn (mits deze er zijn). Ze krijgt alleen de namen van de spelers en niet de rollen.
- Aangezien Venus een godin is, kan ze ook éénmalig een bode sturen naar de geliefden. Ze mag dus een bericht sturen naar de spelleiding, dat de spelleiding vervolgens door zal sturen naar de geliefden.
Wreker:
- Moet voor de eerste deadline een spelersnaam doorsturen naar de spelleiding. Wanneer deze speler sterft, zal de Wreker in een Beul veranderen.
- Wanneer de uitgekozen speler sterft door de Lynch, zal de Wreker niet in een Beul veranderen.
- De Wreker sterft als Beul, wanneer zijn uitgekozen speler geluncht is/gedood is door een speciale actie.
Wapensmid
- De wapensmid geeft om de 3 nachten iemand een wapen mee.
- Dit wapen kunnen deze spelers gebruiken om iemand mee te nemen bij hun dood.
- De wapensmid mag niet zichzelf kiezen.