Torenwereld versimpeld het deffen, maar in de recentere werelden is nou eenmaal gebleken dat weinig mensen (zelfs met een toren) incapabel zijn om degelijk te verdedigen. Kleinere massa's zijn hierdoor inderdaad vrij simpel te verdedigen, grotere massa's kunnen vooralsnog mits goed getimed, een leuke variatie in de aanvallen en veel edels zeer effectief en lastig zijn om goed te verdedigen. De aanvaller moet nou eenmaal degelijke aanvallen opzetten, anders komt er gewoon weinig van.
Daarnaast heeft natuurlijk niet iedereen een eenvoudig front en als men teveel werkt met recaps en focust om de 1e wave op te vangen, dan kom je met de volgende waves vooralsnog in de problemen. De TS boosters, inclusief spelen met ridders heeft op recente werelden gezorgd voor een extreem snowball-effect. Dus stel je krijgt 400 edels, die je schijnbaar allemaal redelijk hebt afgewerkt kun je vooralsnog 30+ dorpjes verliezen simpelweg omdat als er eenmaal dorpjes wegvallen en jij hebt vanuit die dorpjes snipes/recaps lopen die ook direct wegvallen.
De toren voegt naar mijn inzien wel waarde toe, niemand heeft zin om hersendood fakes te sturen, of dagenlang te dodgen. Het is altijd wel heel erg effectief geweest, maar ik heb het nooit wat gevonden.
Het nadeel is er echter ook, dit zorgt ervoor dat men al snel moet denken aan 400+ edels en minimaal hetzelfde aantal clears voordat de fronten echt winst kunnen maken, kortom een wereld zal stilstaan puur om op te bouwen voordat er grote succesen geboekt worden. Als die eenmaal geboekt worden, dan zal de wereld binnen een paar maand ook gespeeld zijn. De focus zal dus veel meer op end-game liggen, want early/mid-game zal aanzienlijk makkelijker zijn door de torenfuncties.
Weet hier niet direct een oplossing voor, maar de toren verzwakken en dergelijk lijkt mij ook geen oplossing. Men zal toch CF's voor hun diepe uitkijktorens en dergelijk rechtvaardigen en de rol van fakes zal je toch niet terug brengen naar wat het geweest was.
Het is wel geen zak aan om maanden lang vast te liggen als core-spelers, puur om langzaam je edels en stam op te bouwen voordat je de nodige edels en clears hebt om te kunnen toeslaan. Want met blitzjes kun je ook maar zoveel en op een gegeven moment heb je niet zoveel meer aan nog meer CF's.
*Note, dit zorgt er trouwens ook voor dat de ''zwakke'' fronten keer op keer gefocust zal worden. Je zou zeggen ''dat is toch logisch??", maar individuele acties zal echt niet effectief zijn. Dus stel je ligt in de core tegen je vijand, maar je stam/buren liggen er niet sterk tegenaan kwa looptijden, of fronten niet met die speler (een serieuze eerlijke 1v1) dan zal je in alle waarschijnlijkheid geen serieus terrein winnen totdat er serieuze succesen geboekt zijn op andere fronten, of spelers volledig weggespeeld zijn. Simpelweg omdat een actie met weinig edels toch niets gaat opleveren, dus dan zul je maanden je clears en evt edels moeten doneren, zonder te groeien etc.
@Duckje
Al met al denk ik daarom dat de uitkijktoren momenteel niet gebalanceerd is, voor de meeste spelers is het puur spelbederf. Een paar werelden kun je dit wel toestaan, maar vroeg of laat zijn spelers het wel zat om zich volledig te richten op andere fronten en het belang van de stam i.p.v. hun eigen fronten. Als er dan eenmaal doorbraak is, dan gaat iedereen ook snel op grijs want tegen dan is het verschil in kwaliteit en uitloop van spelers te groot om te overbruggen.
Ik vergelijk het met een vulkaan, die bouw je nu zeg maar 90% van de tijd op en dan oppeens komt er een grote uitbarsting op hetzelfde gebied waardoor de wereld ook in een klap gespeeld is.
Waar er eerder op willekeurige fronten klein schalige en individuele acties plaats vonden, ga je dat nu steeds minder krijgen en de enigste oplossing is een grootschalige vulkaan uitbarsting. Als die er eenmaal is, dan ben je ook gelijk snel klaar.