[Discussietopic] Weerwolven van Wakkerdam

DeletedUser74005

Guest
Mooi dat je terugkoppelt. Daar leer je van. Hoop dat ik mooie toevoeging heb kunnen geven over hoe ik erna keek qua instellingen.

P.S. @GaMeBr3AKeR hier het tabel. Gijs en ik wouden destijds een post maken over tips en tricks voor spelleiders, maar niks meer van gekomen. Dit tabel hadden we samen beetje ontwikkeld voor streef naar goeie rolverdeling. Zo is het beste als je in een +2 en -2 uit komt.

gtevkquttfc6g.png

Ik ben het nu alleen niet eens met Lieveling. Die zou -4 moeten zijn, aangezien het een hulpje is. Die rol is niet zo sterk als het lijkt.
 

DeletedUser66129

Guest
Ik ben het nu alleen niet eens met Lieveling. Die zou -4 moeten zijn, aangezien het een hulpje is. Die rol is niet zo sterk als het lijkt.

Besef wel dat een lieveling zijn eigen rol nog mag gebruiken, dus als jager neemt het bijvoorbeeld nog een goedje mee de dood in etc. Dan daarbij word het door ziener altijd gezien als originele rol en niet als lieveling of slechtje. + de rol heeft een legit claim. Alles bij elkaar is het gewoon veruit zwaar kut om een lieveling eruit te werken.
 

DeletedUser77103

Guest
Waarom is de burger +1 en wethouder 0? Burger brengt toch net zo weinig in een potje?
 

DeletedUser66129

Guest
Waarom is de burger +1 en wethouder 0? Burger brengt toch net zo weinig in een potje?

Omdat wethouder net zo goed wolf kan worden. Sowieso heb je met neutrale rollen heel weinig invloed in het uiteindelijke rolverdeling. Het kan goed vallen maar ook slecht vallen. Daarom ben ik zelf niet zo fan om zoiets toe te voegen.
 

DeletedUser77103

Guest
Omdat wethouder net zo goed wolf kan worden. Sowieso heb je met neutrale rollen heel weinig invloed in het uiteindelijke rolverdeling. Het kan goed vallen maar ook slecht vallen. Daarom ben ik zelf niet zo fan om zoiets toe te voegen.
Ik ben ip ook niet echt van de neutrale rollen als bv fluitspeler enz. Heb 1x een potje met de survivor gedaan en dat draaide uit in een g/g/s/n kwartet x'D
 

DeletedUser74005

Guest
Besef wel dat een lieveling zijn eigen rol nog mag gebruiken, dus als jager neemt het bijvoorbeeld nog een goedje mee de dood in etc. Dan daarbij word het door ziener altijd gezien als originele rol en niet als lieveling of slechtje. + de rol heeft een legit claim. Alles bij elkaar is het gewoon veruit zwaar kut om een lieveling eruit te werken.

Hij kan niet in zijn eentje overblijven, dus daardoor blijf het 'slechts' een hulpje. Als de andere wolven eruit liggen, kan het nog altijd net zo'n leuke claim hebben, maar verliest ie als nog. Een wolf is in ieder geval sterker dan een lieveling. Eventueel kun je het puntenaantal gelijk maken van dat van een weerwolf, maar een lieveling is sws niet beter dan een wolf.
 

DeletedUser74005

Guest
Op verzoek van Hopeful..

Paar andere puntjes wat betreft de instellingen;

Gebruik die tabel in het vervolg en als je die niet gebruikt, houd je dan aan de volgende vuistregels:
- Claim/non-netwerkronde met relatief veel speciaaltjes: 25% slecht, wanneer het spelersaantal dit niet toelaat, ga dan niet boven die 25%.
- Rondes met Slechte 'Hulpjes': 25% slecht.
- Rondes zonder claimen/zonder netwerken met weinig speciaaltjes: 20% slecht.

De laatste situatie is eigenlijk de enige waarbij een verhouding van 20% slecht een balanced potje op zal leveren. Een verhouding van 20% kan eventueel ook bij een ronde met een relatief groot aantal neutraaltjes, maar gebruik in principe altijd een 1/3 verhouding (dus 1 slechtje op 3 goedjes).

Bij claimrondes raad ik aan om altijd minimaal 40% van de spelers burger te maken. Dan voorkom je een claimfestijn gedurende de laatste paar dagen en kun je een potje makkelijker balancen. Wanneer je zoveel speciaaltjes in een ronde stopt, dan kan het alle kanten op gaan en kan het zelfs extreme situaties opleveren. (een goed voorbeeld vind ik hierbij de Meeting 2017 ronde van Lytho en mij, deze was eigenlijk gefaald, omdat er maar 30% burgers in zaten ongeveer. Hierdoor kreeg je een claimfestijn, waardoor de wolven vrijwel kansloos waren. Dit had ook heel anders kunnen lopen wanneer er juist enkele speciaaltjes uit waren gegaan tijdens de eerste paar dagen en niet alleen maar burgers)

Daarnaast heb ik nog een paar algemene zaken, waar ik tegenop liep tijdens deze ronde, maar wat eigenlijk ook geldt voor veel andere rondes;

Klaagmuur:

Een voorbeeld, Victorious post op dag 4 een bericht op de klaagmuur, maar gaat die dag dood aan de lynch. Wordt zijn bericht openbaar gemaakt JA/NEE?

-> In het vervolg moet de klaagmuur opgenomen worden in de dag/nacht-volgorde. Wanneer de klaagmuur in de dag/nachtvolgorde geplaatst wordt na de nachtacties, dan zal het bericht alleen op de muur komen, wanneer de speler op dat moment nog in leven is. Wanneer de klaagmuur voor de lynch geplaatst wordt, zullen alle berichten van dode spelers ook geplaatst worden.

G/S-Koppel

De overwinningsvoorwaarde voor g/s-koppels moet veel duidelijker in de openingspost geplaatst worden en het mooiste zou zijn als hier een standaard regel voor komt. Nu zijn er twee regels die door elkaar gebruikt worden:

- G/S-koppel moet een meerderheid behalen of moet BM binnen het koppel hebben en dan wint het bij gelijkspel.
- G/S-koppel wint bij gelijkspel en g/s-winst (of die van een andere neutrale partij) gaat voor wolvenwinst.

Naar mijn mening zorgt de eerste regel voor ongewenste situaties en voor impasses. Kijk hierbij naar de situatie in het huidige potje: 5 spelers over, WBJIMO/DZ slechtjes, DZ/TIME G/S koppel, Jess/GB goedjes. WBJIMO is in de veronderstelling dat hij de winst pakt wanneer hij er één speler uit weet te werken. Hij hoeft dus alleen de lynch te richten op een goedje, de lunch zorgt alleen maar voor extra risico. WBJIMO hoefde dus in theorie niet te lunchen (hij lunchte alleen 'voor de lol' en dat was dus eigenlijk geen rationele zet). In de meest voor de hand liggende situatie luncht WBJIMO dus niet, wordt er één goedje gelyncht en blijven er 4 spelers over.

Van deze 4 spelers zijn er 2 goed en 2 slecht, DUS de wolven pakken de winst normaliter. WBJIMO denkt dus dat de winst binnen is, maar wat blijkt nu? Het potje is nog niet afgelopen. De enige manier waarop dat kan (zeker in dit potje aangezien er geen neutrale rollen in zitten), is al er een g/s-koppel in zit. En wat blijkt nu? WBJIMO Heeft één medeslechtje, dus die MOET g/s-koppel zijn.

In deze situatie weet dus het slechtje 100% zeker dat zijn medeslechtje onderdeel uit maakt van het g/s-koppel. Hij kan dus de lynch op mij sturen (of op een andere speler) of hij kan het g/s-koppel zonder problemen lunchen.

Wanneer er deze ronde dus rationeel gehandeld zou zijn, dan zou het g/s-koppel géén kans hebben op de winst, wanneer het géén BM heeft. Je maakt winst voor g/s-koppels op die manier vrijwel onmogelijk en bovendien is het onlogisch, aangezien je een situatie verzorgt, waarbij het overlevende slechtje alle info heeft.

In deze ronde was het zelfs nog iets extremer: ik was namelijk Lieveling, dus GEEN volwaardig slechtje. Wanneer dus WBJIMO eruit zou vliegen, zouden wij als g/s-koppel DIRECT verliezen. De enige situatie waarbij wij dus konden winnen was als het g/s-koppel erin zou blijven EN het overgebleven slechtje. Er mochten GEEN goedjes overblijven, want dan was winst al direct uitgesloten.

Na deze ronde zijn Time en ik in ieder geval van mening dat de standaard overwinningsvoorwaarde voor g/s-koppels de tweede regel moet zijn:

- G/S-koppel wint bij gelijkspel en g/s-winst (of die van een andere neutrale partij) gaat voor wolvenwinst.

Het is al ongelooflijk moeilijk om als g/s-koppel bij de laatste vier spelers te komen. Daarnaast voorkom je dan bizarre situaties waarbij een slechtje het hele spel 100% zeker door heeft op de laatste dag. Deze regel wordt al gehanteerd door meerdere spelleiders, dus stel voor dat we deze in ieder geval hanteren. (en voor de spelleiders die de andere hanteren; zet het dan specifiek in je instellingen)

Voor de rest was het wel echt een leuke ronde, maar van de moeilijke situaties/'fouten' kun je wel weer leren. Bovenstaande zaken zijn dan ook niet alleen specifiek voor deze ronde, maar gelden in principe voor spelleiders in het algemeen. Hoop dat er wat mee gedaan wordt :)
 

DeletedUser77103

Guest
Hij kan niet in zijn eentje overblijven, dus daardoor blijf het 'slechts' een hulpje. Als de andere wolven eruit liggen, kan het nog altijd net zo'n leuke claim hebben, maar verliest ie als nog. Een wolf is in ieder geval sterker dan een lieveling. Eventueel kun je het puntenaantal gelijk maken van dat van een weerwolf, maar een lieveling is sws niet beter dan een wolf.
Gijs spreekt uit ervaring nu hij lieveling is geweest en de nadelen van dichtbij heeft gezien :p
 

DeletedUser66129

Guest
Ik wil morgen wel wat tijd besteden aan een nieuw topic over tips en tricks voor leiding. Gezien dat blijkbaar een punt begint te worden.
 

DeletedUser23144

Guest
Een voorbeeld, Victorious post op dag 4 een bericht op de klaagmuur, maar gaat die dag dood aan de lynch. Wordt zijn bericht openbaar gemaakt JA/NEE?

-> In het vervolg moet de klaagmuur opgenomen worden in de dag/nacht-volgorde. Wanneer de klaagmuur in de dag/nachtvolgorde geplaatst wordt na de nachtacties, dan zal het bericht alleen op de muur komen, wanneer de speler op dat moment nog in leven is. Wanneer de klaagmuur voor de lynch geplaatst wordt, zullen alle berichten van dode spelers ook geplaatst worden.


De berichten voor de klaagmuur worden gedurende de dag erop gezet, en niet allemaal tegelijkertijd tijdens de nacht (dat zou heel gek zijn).

Verder dient een spelleiding vooral zn bek te houden tijdens het potje. Niet echt gebeurd. Ook de spamregel werd niet echt aangehouden waardoor het gelijk weer veel te veel pagina's worden
 

DeletedUser64575

Guest
Op verzoek van Hopeful..

Paar andere puntjes wat betreft de instellingen;

Gebruik die tabel in het vervolg en als je die niet gebruikt, houd je dan aan de volgende vuistregels:
- Claim/non-netwerkronde met relatief veel speciaaltjes: 25% slecht, wanneer het spelersaantal dit niet toelaat, ga dan niet boven die 25%.
- Rondes met Slechte 'Hulpjes': 25% slecht.
- Rondes zonder claimen/zonder netwerken met weinig speciaaltjes: 20% slecht.

De laatste situatie is eigenlijk de enige waarbij een verhouding van 20% slecht een balanced potje op zal leveren. Een verhouding van 20% kan eventueel ook bij een ronde met een relatief groot aantal neutraaltjes, maar gebruik in principe altijd een 1/3 verhouding (dus 1 slechtje op 3 goedjes).

Bij claimrondes raad ik aan om altijd minimaal 40% van de spelers burger te maken. Dan voorkom je een claimfestijn gedurende de laatste paar dagen en kun je een potje makkelijker balancen. Wanneer je zoveel speciaaltjes in een ronde stopt, dan kan het alle kanten op gaan en kan het zelfs extreme situaties opleveren. (een goed voorbeeld vind ik hierbij de Meeting 2017 ronde van Lytho en mij, deze was eigenlijk gefaald, omdat er maar 30% burgers in zaten ongeveer. Hierdoor kreeg je een claimfestijn, waardoor de wolven vrijwel kansloos waren. Dit had ook heel anders kunnen lopen wanneer er juist enkele speciaaltjes uit waren gegaan tijdens de eerste paar dagen en niet alleen maar burgers)

Daarnaast heb ik nog een paar algemene zaken, waar ik tegenop liep tijdens deze ronde, maar wat eigenlijk ook geldt voor veel andere rondes;

Klaagmuur:

Een voorbeeld, Victorious post op dag 4 een bericht op de klaagmuur, maar gaat die dag dood aan de lynch. Wordt zijn bericht openbaar gemaakt JA/NEE?

-> In het vervolg moet de klaagmuur opgenomen worden in de dag/nacht-volgorde. Wanneer de klaagmuur in de dag/nachtvolgorde geplaatst wordt na de nachtacties, dan zal het bericht alleen op de muur komen, wanneer de speler op dat moment nog in leven is. Wanneer de klaagmuur voor de lynch geplaatst wordt, zullen alle berichten van dode spelers ook geplaatst worden.

G/S-Koppel

De overwinningsvoorwaarde voor g/s-koppels moet veel duidelijker in de openingspost geplaatst worden en het mooiste zou zijn als hier een standaard regel voor komt. Nu zijn er twee regels die door elkaar gebruikt worden:

- G/S-koppel moet een meerderheid behalen of moet BM binnen het koppel hebben en dan wint het bij gelijkspel.
- G/S-koppel wint bij gelijkspel en g/s-winst (of die van een andere neutrale partij) gaat voor wolvenwinst.

Naar mijn mening zorgt de eerste regel voor ongewenste situaties en voor impasses. Kijk hierbij naar de situatie in het huidige potje: 5 spelers over, WBJIMO/DZ slechtjes, DZ/TIME G/S koppel, Jess/GB goedjes. WBJIMO is in de veronderstelling dat hij de winst pakt wanneer hij er één speler uit weet te werken. Hij hoeft dus alleen de lynch te richten op een goedje, de lunch zorgt alleen maar voor extra risico. WBJIMO hoefde dus in theorie niet te lunchen (hij lunchte alleen 'voor de lol' en dat was dus eigenlijk geen rationele zet). In de meest voor de hand liggende situatie luncht WBJIMO dus niet, wordt er één goedje gelyncht en blijven er 4 spelers over.

Van deze 4 spelers zijn er 2 goed en 2 slecht, DUS de wolven pakken de winst normaliter. WBJIMO denkt dus dat de winst binnen is, maar wat blijkt nu? Het potje is nog niet afgelopen. De enige manier waarop dat kan (zeker in dit potje aangezien er geen neutrale rollen in zitten), is al er een g/s-koppel in zit. En wat blijkt nu? WBJIMO Heeft één medeslechtje, dus die MOET g/s-koppel zijn.

In deze situatie weet dus het slechtje 100% zeker dat zijn medeslechtje onderdeel uit maakt van het g/s-koppel. Hij kan dus de lynch op mij sturen (of op een andere speler) of hij kan het g/s-koppel zonder problemen lunchen.

Wanneer er deze ronde dus rationeel gehandeld zou zijn, dan zou het g/s-koppel géén kans hebben op de winst, wanneer het géén BM heeft. Je maakt winst voor g/s-koppels op die manier vrijwel onmogelijk en bovendien is het onlogisch, aangezien je een situatie verzorgt, waarbij het overlevende slechtje alle info heeft.

In deze ronde was het zelfs nog iets extremer: ik was namelijk Lieveling, dus GEEN volwaardig slechtje. Wanneer dus WBJIMO eruit zou vliegen, zouden wij als g/s-koppel DIRECT verliezen. De enige situatie waarbij wij dus konden winnen was als het g/s-koppel erin zou blijven EN het overgebleven slechtje. Er mochten GEEN goedjes overblijven, want dan was winst al direct uitgesloten.

Na deze ronde zijn Time en ik in ieder geval van mening dat de standaard overwinningsvoorwaarde voor g/s-koppels de tweede regel moet zijn:

- G/S-koppel wint bij gelijkspel en g/s-winst (of die van een andere neutrale partij) gaat voor wolvenwinst.

Het is al ongelooflijk moeilijk om als g/s-koppel bij de laatste vier spelers te komen. Daarnaast voorkom je dan bizarre situaties waarbij een slechtje het hele spel 100% zeker door heeft op de laatste dag. Deze regel wordt al gehanteerd door meerdere spelleiders, dus stel voor dat we deze in ieder geval hanteren. (en voor de spelleiders die de andere hanteren; zet het dan specifiek in je instellingen)

Voor de rest was het wel echt een leuke ronde, maar van de moeilijke situaties/'fouten' kun je wel weer leren. Bovenstaande zaken zijn dan ook niet alleen specifiek voor deze ronde, maar gelden in principe voor spelleiders in het algemeen. Hoop dat er wat mee gedaan wordt :)

De enige reden dat ik ook geluncht had, was doordat de dode wolven zich gingen moeien :mad:
 

DeletedUser

Guest
Daar wordt al sinds ik ben begonnen met spelen niets mee gedaan, dus beetje onzin om dat nu ineens aan te halen.

Nee, bullshit. Moet gewoon weer terugkomen, de orde in het spelleiden, en niet de ene maakt een post aan dus die magg (niks persoonlijks) maar t is gewoon zo.
 

DeletedUser64575

Guest
Nee, bullshit. Moet gewoon weer terugkomen, de orde in het spelleiden, en niet de ene maakt een post aan dus die magg (niks persoonlijks) maar t is gewoon zo.

Waarom dat ineens? Bedenk je dat je met een inschrijftopic juist minder kans hebt om te leiden dan nu.
 

DeletedUser66129

Guest
Nee hoor. Lunch was gewoon terecht. Eerst de beste spelers eruit spelen alvorens je begint met de slechtere. Gewoon logisch.
 
Reactiescore
2.191
thanks I guess maar als meer dan de helft inactief is ben ik het er niet mee eens. Straks is de activiteit gewoon gekilled door dit soort lunches
 
Bovenaan